Toon posts:

Computer werkt niet met meer dan 1 ram kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuw moederboard, CPU en ram aangeschaft. Dat zijn deze:

ASROCK Z75 Pro3
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
I5 3750k

En ik kom erachter dat mijn pc alleen opstart als ik 1 van de twee ram kaarttjes erin doe. Oftewel ik zit nu op 4 GB ram ipv 8 gb ram geheugen. Heb al een aantal dingen geprobeert:

-alle mogelijke combinaties
-Bios updaten

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
voltage en/of timings al vastgezet van het geheugen? Geheugen staat ook op de QVL? Indien niet op de qvl, ben je in de mogelijkheid om van iemand 2 passende geheugen bankjes te lenen om daar mee te testen?
Grote kans sowieso dat je gewoon pech hebt en een doa mobo hebt ontvangen. Pinnetjes van de Socket zou je eventueel na kunnen kijken alhoewel t me sterk lijkt dat deze gelijk krom zijn.

Verwijderd

Topicstarter
grappige is. Alle slots doen het wel. Als ik ze apart erin doe, dan doen ze het. Alleen samen doen ze het niet. Ik weet niet hoe dat QVL is en dat andere zal ik even bekijken. Als iemand tips heeft hoe ik dat moet doen. Ben niet zo'n topper in het bioswerk.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als hij normaal draait met 1 reepje, is de moederbord zelf oke. Je andere reep zal wel gewoon kapot zijn.

Er is geen 100% garantie dat beide reepjes werken. Defecte reepjes zijn helaas mogelijk. En als je misschien wel per ongeluk schokje heeft veroorzaakt tijdens insteken, alles kan.

Bij dubbel insteken is verstandiger dat beiden identiek zijn. Anders moeten beiden in 1 kant staan imho.
Memtest kan je doen om zeker te zijn dat reepjes in orde zijn.

Als beiden identiek zijn, en ieder apart werken, dan is er wat mis met de moederbord. Maar test wel alle geheugensloten uit voor contact.

[ Voor 35% gewijzigd door MrDummy op 30-10-2012 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
zoals ik net al zei: Apart doen ze het wel en afzonderlijk van elkaar. Dus ik ze doen het allebei in hun eentje.

Verwijderd

Topicstarter
Als dit dus aan me moederboard ligt, dan is er niks meer te doen? Ik zit nu met 4gb ddr3 wat me nu nog niet tegenvalt aan snelheid, maar als het echt kapot is dan ga ik het wel terugsturen.

• X-Fire-X
qvl (qualified vendor list) kan je vinden op de site van asrock zelf, memorylist kan t ook heten. Is eigenlijk niks anders dan een lijst met de type geheugens die getest zijn op een goede werking met het bord. Wil overigens niet zeggen dat types die niet op die lijst staan dan ineens niet zouden werken, sterker nog...meestal werkt t wel alleen middels de qvl ben je 100% zeker.
Ik vermoed dat je moederbord zelf gewoon niet lekker is, er is een hele kleine kans dat het de CPU is, maar dit komt zeer weinig voor,

Je kan voor de zekerheid het voltage en de timings vastzetten, maar denk niet dat dit veel uit zal maken. Bij een BSOD had je hiermee meer kans gehad.

Edit: Wat ik hier de laatste tijd nog wel gelezen heb is over teveel afstandbusjes die ook een dergelijk probleem in een ander geval hebben veroorzaakt. Wees er dus van verzekerd dat er alleen afstandbusjes zitten op de plekken waar je het moederbord bevestigd.

[ Voor 28% gewijzigd door X-Fire-X op 30-10-2012 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik denk dat dat het dan is. Ik ga hem wel terugsturen, maar wat moet ik erbij zeggen? Ik heb wel eens eerder iets niet defects terug gestuurd, toen kreeg ik een bedrag dat ik moest betalen. Zij gaan hem testen en dan zien ze dat hij het gewoon doet? Of denk je dat ze bij Afuture wel lezen dat het om dit probleem gaat.

• X-Fire-X
Misschien als je ze naar dit topic verwijst dat ze t lezen, dat weet ik niet.
In theorie heb je nu nog 3 dingen waar t aan kan liggen
-voeding (zeer onwaarschijnlijk, in deze vrijwel nihil)
-moederbord ( laat ik zeggen 90% kans)
-cpu (laat ik t 10% kans geven.)

Je kan natuurlijk altijd contact met ze opnemen en eerst je verhaal met bevindingen via hier voorleggen. Daarin kan je ze natuurlijk ook voorstellen alle 3 de onderdelen terug te zenden en hun te laten onderzoeken welke ( vraag of ze dat onder service willen doen omdat je zelf niet in de mogelijkheid bent om met andere onderdelen te testen). Zou daar wel vantevoren over onderhandelen ipv achtera een eventuele rekening gepresenteert te krijgen. De verzendkosten zijn evenveel voor 1 of alle 3 de producten.

Gelezen over die afstandbusjes in mn vorige post?

[ Voor 3% gewijzigd door X-Fire-X op 30-10-2012 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met afstandbusjes...

• X-Fire-X
op je moederbord zitten iets van 9 uitsparingen om aan de kast te bevestigen. Op de kast zelf zitten afstandbusjes die voorkomen dat je mobo rechtstreeks contact met je kast maakt. Deze busjes horen alleen op de plaatsen te zitten waar je het mobo ook daadwerkelijk vastschroeft. Op alle andere plekken moeten ze eruit omdat ze anders kortsluiting kunnen veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik zal eens naar kijken. Nog een vraagje:

Stel ik zeg: Ik houd het bij wat ik nu heb en ik koop een 8 gb ram kaartje. Hoeveel ga ik erop achteruit vergeleken met dual channel.

• X-Fire-X
Moet je sowieso niet aan beginnen. Kapot is kapot. Nu valt er voor jou nog mee te leven en houdt je bord (of cpu) t als je 'geluk' hebt net 2 jaar vol. Jou garantie is voorbij en pats, klapt de geheugencontroller er alsnog helemaal. Jij krijgt niets omdat de garantie verlopen is, maar je spullen waren wel al gelijk vanaf t begin af aan kapot. Wil je toch niet?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jongens, er is hier *niets* kapot.

Je hebt een moederbord die het goed doet en DIMMs die het goed doen, ze doen het alleen niet samen.

Kortom, ofwel DIMMs retourneren en vervangen door DIMMs die wel op de QVL staan, danwel moederbord retourneren en vervangen door een moederbord wiens QVL deze DIMMs wel bevat.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga nu kijken naar nieuwe dims, want dat is het makkelijkst. Hoop wel dat dit de oplossing is.

• X-Fire-X
dion_b schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:35:

Je hebt een moederbord die het goed doet en DIMMs die het goed doen, ze doen het alleen niet samen.
Huh, de controller is dan toch waarschijnlijk gewoon brak? Bij een niet goede samenwerking verwacht ik blauwe schermen, maar geen 'no boot'.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

X-Fire-X schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:57:
[...]

Huh, de controller is dan toch waarschijnlijk gewoon brak? Bij een niet goede samenwerking verwacht ik blauwe schermen, maar geen 'no boot'.
Nooit vergeten dat er welgeteld één manier is waarop iets goed werkt maar oneindig aantal manieren waarop het fout kan gaan :z

Niet booten is gewoon een vrij extreem geval van blauw scherm. Wat je iig voor de zekerheid kunt doen is een paar andere DIMMs op dit moederbord testen.

Trouwens, lees net topic nog eens door en zie nergens je vraag over voltage duidelijk beantwoord zijn. Deze DIMMs moeten op 1.65V draaien. Dat is hoger dan de default voor DDR3 van 1.5V. IMHO misleiding om DIMMs te verkopen die alleen out-of-spec draaien op de geadverteerde settings, maar los daarvan, VDIMM moet je gewoon handmatig instellen. TS, heb je dat wel gedaan? Ja of nee?

Zo nee: alsnog doen en kijken wat het oplevert.

Voortaan trouwens alleen DIMMs kopen die in-spec de gewenste snelheid halen. Er zijn er tegenwoordig zat die op 1.5V 1600MT/s halen, dit zijn gewoon DDR3-1333 DIMMs op normale voltage dus moet je er ook geen cent meer voor betalten dan andere DDR3-1333 DIMMs :o

Oslik blyat! Oslik!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
dion_b schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:58:

Voortaan trouwens alleen DIMMs kopen die in-spec de gewenste snelheid halen. Er zijn er tegenwoordig zat die op 1.5V 1600MT/s halen, dit zijn gewoon DDR3-1333 DIMMs op normale voltage dus moet je er ook geen cent meer voor betalten dan andere DDR3-1333 DIMMs :o
Is het dan niet stabieler om het voltage op 1.5V te laten en de snelheid op 1333 te zetten? Als ze het dan nog niet doen dan willen ze echt niet op dit bord.

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE! BELANGRIJK

Ik heb geconstateer dat beide ram kaartjes het doen als ik 1tje in slot 1 doe en de andere in slot 2. Beide doen het apart in slot 3 en 4 niet. Het lijkt er dus op dat slot 3 en 4 defect zijn. Nu draaien ze samen in Single channel als 8gb.

Terugsturen MOBO dus?

UPDATE 2: In de laatste stand (met 8 gb ram) doet hij het soms wel en soms niet.

UPDATE 3: Een van de twee reepjes heeft het opgegeven. Ik ging hem eens goed bekijken en vond dit:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/15gox74.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2012 18:19 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zie een wazige vlek.

Heb je het nou op 1.65V gezet of niet :?

Het heeft weinig zin je te proberen te helpen als je niet ingaat op vragen van anderen :o

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 31-10-2012 18:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:32:
Ik zie een wazige vlek.

Heb je het nou op 1.65V gezet of niet :?

Het heeft weinig zin je te proberen te helpen als je niet ingaat op vragen van anderen :o
Die wazige vlek is een stukje van de chip die los zit.

Ja, ik had hem op 1.65V gezet en hij deed het nog niet.

• X-Fire-X
waarschijnlijk werken slot 1 en 3 samen en slot 2 en 4 (staat in de mobo manual). Kan dus nog steeds compabiliteitsprobleem of controller probleem zijn. Maar probeer ook eens die voltages en timings vast te zetten zoals hierboven vaker is aangegeven of eventueel een ander (geleend) setje geheugen.
Nahja ander setje geheugen valt wellicht te proberen. Misschien iemand in je omgeving die bereidt is dit even met je te testen. Neem je je kast mee dan is t zo gepiept.

[ Voor 22% gewijzigd door X-Fire-X op 31-10-2012 22:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ga iemand zijn geheugen lenen en kijken of het werkt. Als het dan nog niet werkt, ga ik mijn mobo terugsturen, maar heb zon gevoel dat het gaat werken. Ik kom nog wel terug als het werkt.
Pagina: 1