Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479158

Topicstarter
Sorry voor het zoveelste "ervaring met hogeschool X" topic.

Ik ben momenteel werkzaam in het buitenland en ga volgend jaar september beginnen met een Hbo studie. Ik ben er 95% zeker van dat dit Technische Informatica aan Avans in 's-Hertogenbosch gaat worden. Gezien het feit dat ik in het buitenland woon kan ik helaas niet meelopen aan een proefstudeerdag of de Open dag bijwonen.

Ik ben op zoek naar een Tweaker die ervaring heeft met deze opleiding waar ik terecht kan met wat vragen. Ik weet wat de studie inhoudt en wat er van te verwachten, maar ben vooral ook benieuwd naar Avans zelf en praktische zaken zoals begeleiding, rooster, planningen, schoolgebouw, enz...

Als een Tweaker met ervaring zo vriendelijk zou willen zijn om wat vragen te beantwoorden ben ik best bereid om je een cadeaubon of iets dergelijks op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik heb die studie in Den Bosch afgerond en ben er erg tevreden over :) Kom maar op met je vragen dan zal ik ze proberen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 14:31

itsalwaysme

Graast voor DB

DjRex schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:39:
Ik heb die studie in Den Bosch afgerond en ben er erg tevreden over :) Kom maar op met je vragen dan zal ik ze proberen te beantwoorden.
Ik heb die studie daar ook afgerond, en ben er juist niet te vrede over. Vooral omdat ik bij de eerste groep behoorde en dat alles niet echt lekker geregeld was. Bijvoorbeeld vakken die niet geregeld werden. En ik vond het niveau ook niet echt om naar huis te schrijven, maar kan ook aan mijn ervaring etc liggen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Nu online
itsalwaysme schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:43:
[...]

Ik heb die studie daar ook afgerond, en ben er juist niet te vrede over. Vooral omdat ik bij de eerste groep behoorde en dat alles niet echt lekker geregeld was. Bijvoorbeeld vakken die niet geregeld werden. En ik vond het niveau ook niet echt om naar huis te schrijven, maar kan ook aan mijn ervaring etc liggen.
Eerste groep van wat? Welk jaar ben je afgestudeerd? Dan heb ik een idee of dat voor of na mijn tijd is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

DjRex schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:49:
[...]

Eerste groep van wat? Welk jaar ben je afgestudeerd? Dan heb ik een idee of dat voor of na mijn tijd is geweest.
Eerste groep TI. Als in; de eerste die de studie deed. Ik ben in 2006 (dacht ik) afgestudeerd. Dus waarschijnlijk voor jou.

It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Nu online
itsalwaysme schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:54:
[...]

Eerste groep TI. Als in; de eerste die de studie deed. Ik ben in 2006 (dacht ik) afgestudeerd. Dus waarschijnlijk voor jou.
Klopt ;) Mijn lichting (afgestudeerd in 2011) was de eerste die projecten samen met elektrotechniek ging doen en dat is wel goed bevallen. Volgens mij zijn die 2 studie's nu zo goed als samengevoegd maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DjRex schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:39:
Te gek! Heb je een bericht gestuurd. (Ik zie dat je geen berichten kunt ontvangen. Zou je mij een bericht kunnen sturen?)

Bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 479158 op 31-10-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:37

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Ben afgelopen zomer afgestudeerd van Avans Den Bosch aan de opleiding elektrotechniek. Zover ik me kan herinneren is de opleiding elektrotechniek nu samengevoegd met technische informatie en losgetrokken van werktuigbouwkunde en technische bedrijfskunde. Zo doen ze inderdaad veel projecten samen.

Toen ik begon met elektrotechniek kregen we nog twee semesters C++, nu krijgt elektrotechniek net als technische informatica java in het eerste jaar.

Ik heb zelf niets met technische informatie van doen gehad omdat ik de richting industriele automatisering gekozen heb.

http://www.avans.nl/smartsite.shtml?id=2208

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Basti504 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:22:
Ben afgelopen zomer afgestudeerd van Avans Den Bosch aan de opleiding elektrotechniek. Zover ik me kan herinneren is de opleiding elektrotechniek nu samengevoegd met technische informatie en losgetrokken van werktuigbouwkunde en technische bedrijfskunde. Zo doen ze inderdaad veel projecten samen.

Toen ik begon met elektrotechniek kregen we nog twee semesters C++, nu krijgt elektrotechniek net als technische informatica java in het eerste jaar.

Ik heb zelf niets met technische informatie van doen gehad omdat ik de richting industriele automatisering gekozen heb.

http://www.avans.nl/smartsite.shtml?id=2208
Electrotechniek en Technische Informatica staan nog altijd apart. Ik ga er vanuit dat dit ook blijft in 2013/2014.

Hoe was je indruk over Avans? Had de school de zaakjes op orde of kwam er nogal veel aan tekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 11:02
Ik heb ook gestudeerd aan Avans hogeschool in Den Bosch.

Ik vond het een erg fijne plaats om me te bevinden. Faciliteiten prima op orde en ook qua zaken rondom tentamens vrijwel altijd goed geregeld (er is wel eens een miscommunicatie geweest uiteraard in die 4 jaar, maar ach).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pdebie schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:39:
Ik vond het een erg fijne plaats om me te bevinden. Faciliteiten prima op orde en ook qua zaken rondom tentamens vrijwel altijd goed geregeld (er is wel eens een miscommunicatie geweest uiteraard in die 4 jaar, maar ach).
Dat is goed om te horen. Ik verwacht natuurlijk niet dat het 4 jaar perfect zal lopen, maar als ik zo hoor van vrienden die op andere instellingen zitten... Wil gewoon een keer een goede keuze maken en de kwaliteit van de opleiding/instelling niet mijn traject laten beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:37

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

In de vier jaar dat ik er gezeten heb, heb ik het naar mijn zin gehad. In tegenstelling tot bijna alle andere opleidingen heeft elektrotechniek (en industriële automatisering) een eigen lokaal waar je normaal gesproken altijd terecht kan. Dat lokaal is afgelopen voorjaar vergroot om meer studenten te kunnen huisvesten.

De opleidingen heeft niet erg veel verschillende docenten, dus je zult vaak dezelfde docenten tegenkomen.

Verder is het een groot gebouw met een (dure) kantine, maar er zit van alles in de buurt van de school.

Organisatorisch ging het allemaal prima en heb nooit grote problemen ondervonden, het is echter wel je verantwoordelijkheid om zelf aan de bel te trekken wanneer iets niet goed geregeld is. Punten die niet goed ingevoerd worden e.d.

Ik kan je echter wel aanraden om eens een meeloop dag te doen, op zo'n dag loop je met eerstejaars mee en maak je een les mee zoals die gegeven wordt en krijg je wat mee hoe een groepje project werk doet. Hiermee kun je al wel een indruk krijgen van de school en opleiding.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Basti504 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:28:
Organisatorisch ging het allemaal prima en heb nooit grote problemen ondervonden, het is echter wel je verantwoordelijkheid om zelf aan de bel te trekken wanneer iets niet goed geregeld is. Punten die niet goed ingevoerd worden e.d.

Ik kan je echter wel aanraden om eens een meeloop dag te doen, op zo'n dag loop je met eerstejaars mee en maak je een les mee zoals die gegeven wordt en krijg je wat mee hoe een groepje project werk doet. Hiermee kun je al wel een indruk krijgen van de school en opleiding.
Het is natuurlijk vanzelfsprekend om iets te melden als iets niet helemaal goed loopt.

Meeloopdagen kan ik helaas niet aan meedoen omdat ik momenteel in het buitenland woon en werk. Ik ben niet van plan terug naar Nederland te komen tot begin zomer en vraag dan ook via Tweakers om wat persoonlijke ervaringen. O-)

Dank voor je hulp trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:19

RvL

Ik heb er 3,5 jaar gezeten en ben met een diploma de deur uit gegaan. Ook ik ben over het algemeen best tevreden over de opleiding. Het verschilt wel per vak/leraar en hoe je het een en ander ervaart hangt ook af van je eigen inzet en bereidheid om dingen te doen.

Zo zijn er in mijn lichting (begonnen in 2005, afgestudeerd in feb. 2008, zie verderop voor meer details) een hoop mensen die gewoon de opleiding volgde en daar eigenlijk zo min mogelijk effort in wilde steken. Er was echter ook een selecte groep mensen, waaronder ik, die wel openstonden voor nieuwe dingen en extra buitenschoolse activiteiten. Zo was er in 'mijn tijd' een project motormanagement, waarin je een motormanagementsysteem moet maken voor een 1 cil. grasmaaiermotor. Dit werd (of misschien wordt?) oorspronkelijk uitgevoerd op realtime linuxbakjes. Het leek een van de leraren wel interessant om dat eens in een FPGA te gaan doen. Daar hadden wij ook wel oren naar. Dat betekent wel een hoop werk extra maar je leert er ook echt veel van.

Ook heb ik deelgenomen aan een project voor een commercieel bedrijf (inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting) en zijn we in het kader van vrije studieruimte lang bezig geweest met een LED dansvloer.

Het enige wat mis is gegaan is het verkorte studietraject. Ik kwam van MBO af en zou dus een verkort studietraject mogen doen (2,5 of 3 jaar, dat ben ik even kwijt). Daar waren echter te weinig inschrijvingen voor werd met 1 week voor aanvang van het eerste jaar verteld. Er zouden maar iets van 10 inschrijvingen zijn voor het verkorte traject, daarvan zouden er nog zeker een paar afvallen en dan zouden er te weinig over blijven. De aangeboden oplossing was 1 keer stage minder lopen. Uiteindelijk zijn van de 10 inschrijvingen voor het verkorte traject volgens mij 9 mensen overgebleven op TI, 1 is normale informatica gaan doen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Nu online
RvL schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:41:

Zo was er in 'mijn tijd' een project motormanagement, waarin je een motormanagementsysteem moet maken voor een 1 cil. grasmaaiermotor. Dit werd (of misschien wordt?) oorspronkelijk uitgevoerd op realtime linuxbakjes. Het leek een van de leraren wel interessant om dat eens in een FPGA te gaan doen. Daar hadden wij ook wel oren naar. Dat betekent wel een hoop werk extra maar je leert er ook echt veel van.
Dit project hebben wij ook gedaan (als laatst). Toen is echter de motor "overleden" waardoor we zelf een nieuwe minor/opdracht mochten verzinnen. Die wordt volgens mij nu nog steeds gebruikt als project binnen de opleiding. Dat was ook meer werk maar wel erg uitdagend en leerzaam.

Wij hadden het geluk dat we een hele kleine groep (5 man) hadden die allemaal zeer gemotiveerd waren waardoor we het hoogste gemiddelde van een opleiding ooit op de Avans hadden. Van de 5 mensen zijn er uiteindelijk 3 cum laude afgestudeerd en 2 net niet. Dat scheelt misschien ook wel in mijn ervaring aangezien alles binnen de groep ook erg goed liep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

[offtopic]
Ook met FPGA of nog steeds met dezelfde oude RT linux bakjes (met destijds gare Flashkaarten).

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Nu online
RvL schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:27:
[offtopic]
Ook met FPGA of nog steeds met dezelfde oude RT linux bakjes (met destijds gare Flashkaarten).
FPGA :) Was wel jammer dat het project niet door kon gaan, vond het zelf een erg leuk project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

RvL schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:41:
....
Zo zijn er in mijn lichting (begonnen in 2005, afgestudeerd in feb. 2008, zie verderop voor meer details) een hoop mensen die gewoon de opleiding volgde en daar eigenlijk zo min mogelijk effort in wilde steken. Er was echter ook een selecte groep mensen, waaronder ik, die wel openstonden voor nieuwe dingen en extra buitenschoolse activiteiten. Zo was er in 'mijn tijd' een project motormanagement, waarin je een motormanagementsysteem moet maken voor een 1 cil. grasmaaiermotor. Dit werd (of misschien wordt?) oorspronkelijk uitgevoerd op realtime linuxbakjes. Het leek een van de leraren wel interessant om dat eens in een FPGA te gaan doen. Daar hadden wij ook wel oren naar. Dat betekent wel een hoop werk extra maar je leert er ook echt veel van.
....
Doet die motor het nog of is dit niet de ANWB-leermotor? Bij ons was ook het idee die via RTLinux aan te sturen, uiteindelijk is het bij ons ook gelukt via Windows XP Embedded. Was ook wel wat puzzelen.
DjRex schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:10:
[...]

Dit project hebben wij ook gedaan (als laatst). Toen is echter de motor "overleden" waardoor we zelf een nieuwe minor/opdracht mochten verzinnen. Die wordt volgens mij nu nog steeds gebruikt als project binnen de opleiding. Dat was ook meer werk maar wel erg uitdagend en leerzaam.

Wij hadden het geluk dat we een hele kleine groep (5 man) hadden die allemaal zeer gemotiveerd waren waardoor we het hoogste gemiddelde van een opleiding ooit op de Avans hadden. Van de 5 mensen zijn er uiteindelijk 3 cum laude afgestudeerd en 2 net niet. Dat scheelt misschien ook wel in mijn ervaring aangezien alles binnen de groep ook erg goed liep :)
Antwoord op mijn vraag. Overigens, bij ons zijn er ook meerdere Cum Laude (waaronder ik ook) afgestudeerd, maar dat wil niets zeggen over de kwaliteit van het onderwijs. Mijn ervaring blijft dat het een te makkelijke studie is/was. Is ook een reden waarom ik niet verder gegaan ben in de embedded kant, en zelfs het ontwikkel vak.

[ Voor 33% gewijzigd door itsalwaysme op 01-11-2012 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 11:02
itsalwaysme schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:16:

Overigens, bij ons zijn er ook meerdere Cum Laude (waaronder ik ook) afgestudeerd, maar dat wil niets zeggen over de kwaliteit van het onderwijs. Mijn ervaring blijft dat het een te makkelijke studie is/was.
Allereerst heel knap dat je het Cum Laude gehaald heb, maar ik heb in mijn studieperiode ook ervaren dat er genoeg mensen afvielen. En dat waren niet alleen de mensen die geen drol uitvoerden.

Het niveau is zeker niet het hoogste van allen, maar makkelijk is het ook zeker niet.

Moet ik wel bij zeggen dat het voornamelijk de HAVO mensen waren die er moeite mee hadden. De technisch onderlegde MBO'ers ging het makkelijker af.

[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 02-11-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 13:50
Ook ik heb TI aan avans in Den Bosch gedaan (net afgestudeerd, juni 2012). Ik vond het voornamelijk een erg rommelige studie. Vooral de projecten vond ik erg rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

itsalwaysme schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:16:
[...]

Doet die motor het nog of is dit niet de ANWB-leermotor? Bij ons was ook het idee die via RTLinux aan te sturen, uiteindelijk is het bij ons ook gelukt via Windows XP Embedded. Was ook wel wat puzzelen.
Geen idee of het dezelfde motor is. Bij ons was het een 1 cil. Honda motor waar een aftermarket injectiesysteem op gebouwd was. Deze stond destijds beneden bij werktuigbouwkunde.

Maar als ik DJRex moet geloven is deze motor niet meer.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme

itsalwaysme

Graast voor DB

pdebie schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:32:
[...]

Allereerst heel knap dat je het Cum Laude gehaald heb, maar ik heb in mijn studieperiode ook ervaren dat er genoeg mensen afvielen. En dat waren niet alleen de mensen die geen drol uitvoerden.

Het niveau is zeker niet het hoogste van allen, maar makkelijk is het ook zeker niet.

Moet ik wel bij zeggen dat het voornamelijk de HAVO mensen waren die er moeite mee hadden. De technisch onderlegde MBO'ers ging het makkelijker af.
Bij ons waren de MBO-ers die er meer moeite mee hadden. Maar was vooral doordat die bijna geen wiskunde hadden gehad. En het eerste jaar is toch heel veel wiskunde. Ikzelf leer heel makkelijk, en door mijn Atheneum vooropleiding liep ik daarop dus erg voor. Waarschijnlijk vond ik daarom het niveau ook veel te laag. Ik had er waarschijnlijk meer van verwacht.
Aan de hand van dit topic heb ik oude studiegenoten gevraagd wat zij er van vonden. En die bevestigen mijn verhaal niet, qua niveau. Dus verwacht dat het meer aan mij ligt ;).
Het verhaal van Dr. Horrible kan ik wel bevestigen, ook door mijn oud studiegenoten. Het was erg rommelig, daar moet je tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
Dr. Horrible schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 17:40:
Ook ik heb TI aan avans in Den Bosch gedaan (net afgestudeerd, juni 2012). Ik vond het voornamelijk een erg rommelige studie. Vooral de projecten vond ik erg rommelig.
Yo Vincent.
Had je mijn laatste project (android gezichtsherkking) eens mee moeten maken :) beetje rommelig met zo'n bedrijfsbegeleider die niet antwoorde en steeds op vakantie was ofzo :P
Uiteindelijk wel een leuk project hoor, zeker wat geleerd waar ik in de toekomst weer wat meer mee kan.

Las overigens net dat de opleiding een 8.2 had gekregen en daarmee de eenabeste van het land is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielodc
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-04 11:06
Zelf zit ik in het 4e jaar van Elektrotechniek. Zoals hierboven al stond, werkt ET veel samen met TI. Afgelopen blok waren de lessen allemaal hetzelfde en nu een anders. Het is alleen bij de project zo dat mensen die TI doen de software maken en de mensen van ET de hardware maken.

Zelf vind ik de studie goed(ET dan ofc). Heb een half jaar op de HAN gezeten voor ET en daar was het drie keer niks. De leraren zijn goed, op een na. Hij bedoelt het goed, maar omdat hij niet uit NL komt, heeft die soms wat meer moeite om alles goed uit te leggen. Bij de studie moet je zelf veel doen. In het begin zeiden ze 13uur per week les, 13 uur project en 13 uur huiswerk. Alleen aan die 13uur les kwam ik dan. Nu heb ik maar 8 uur les in de week... Iets te weinig vind ik zelf. Maar de keuze minor vind ik ook tegenvallen. Alles ervoor vond ik wel goed. Projecten leuk etc.

Al met al is de studie aan te raden. Het enige echte minpunten waar ik nu aan kan denken is de keuze minor die ik nu aan het volgen ben(niet echt veel nieuws geleerd en niet echt uitdagend) en die leraar dan. Die leraar helpt dan wel weer altijd als het nodig is, dus moet het goed komen.
Pagina: 1