• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Topicstarter
Ik heb een Panasonic Viera TX-L32G10, op zich een OK televisie. Sinds ik echter BluRay ben gaan kijken (via de PS3) merk ik een vreemd verschijnsel waarvan ik geen idee heb hoe het te noemen, ik gok op ghosting, maar zoeken naar termen als TX-L32G10 en ghosting met allerlei varianten (met en zonder panasonic, ps3 en dat soort dingen) kom ik nog nergens. Sinds ik dit heb gezien bij BluRay valt het me op dat het ook bij het gewone televisiebeeld gebeurt, alleen dan veel minder erg, het valt haast niet op.
De settings van de TV heb ik geprobeerd, er zijn settings voor allerlei zaken die het beeld beïnvloeden, ik heb ze allemaal geprobeerd, maar ook bij de meest logische settings (waarbij in mijn opninie de minste beeldbewerking wordt uitgevoerd) blijft het. De versterker tussen de PS3 en de TV heb ik er ook tussenuit gehaald, geen effect.

Nu zie ik zojuist op Tweakers de Panasonic advertorial, daar doet zich hetzelfde verschijnsel voor. Bij de video op ongeveer 1:12 zie je de rechteronderkant van de TV waarop een scene uit Ice-Age. Deze scene begint rustig, maar dan gaat het scrollen (is maar heel kort) en zie je aan de rechteronderkant een soort... tja, ik noem het maar luchtbel-effect.
Hoe heet dit effect? En zijn er oplossingen voor? Zijn er tv's die dit niet hebben en 32 inch groot zijn?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Ik heb de video van Tweakers over de Panasonic gekeken en ik snap denk ik wat je bedoelt. Dit heeft niet te maken met ghosting maar met frame interpolatie waar beeldfouten/artefacten bij kunnen ontstaan. Door het 100Hz paneel van jouw televisie, moet hij van de 24/50 beelden die hij binnenkrijgt, extra beelden maken. Door het maken van extra beelden, kan het zijn dat een beeld niet goed gemaakt wordt en dat je een beeldfout krijgt.

Waarom dat bij Blu-ray sterker zichtbaar is dan bij normaal televisie, dat durf ik niet te zeggen. Misschien doordat Blu-ray een stuk zuiverder is en onzuiverheden daardoor snellere opvallen? Wie weet.

Helaas komt dit bij Panasonic LCD televisies wel vaker voor. De frame interpolation van Panasonic is niet heel erg sterk waardoor er snel beeldfouten zullen ontstaan. Samsung doet het bijvoorbeeld een stuk beter.

Echter zul je bij Frame interpolation altijd beeldfouten behouden. Wil je dit niet, zou je of een 50Hz televisie moeten kopen of een 100/200Hz televisie met backlight blinking. Sharp en Sony hebben televisies die hier gebruik van maken en dat werkt als volgt; In plaats van frame interpolation toe te voegen en zo extra beelden te maken, schakelen ze na elke frame het beeld even uit. Dit gaat zo snel dat de meeste mensen dit niet zien maar het heeft wel het voordeel dat je beeld scherp blijft. Je televisie is dus als het ware 50Hz maar geeft je het gevoel alsof het een 100Hz televisie aan het bekijken bent.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Je kunt ook kijken of de Intelligent Frame Creation instelling op 'uit' beter is ipv een nieuw toestel kopen ;)
(menu / setup / other settings geloof ik, anders beeld / advanced)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Inderdaad interpolation artefacts als ik het zo zie. Alles met Motionplus, Frame creation, 100hz of wat voor vreselijke naam ze er ook voor hebben uit zetten.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Topicstarter
@Dimens: Dank je voor de uitleg, dit was heel verhelderend. Ik ga dit weekend gelijk kijken naar TV's met backlight blinking, checken of dat er OK uitziet.
Moet ik nog wel een oude TV kwijt... :-)

@mr.paaJ: Ik had inderdaad die setting op uit gezet, helaas helpt dat niet. Toch bedankt voor het meedenken.

@LiquidT_NL Ik heb inderdaad alles waarvan ik dacht dat het beeldbeïnvloedend is, al uitgezet. Helpt niets :-(. Ook jij bedankt voor het meedenken.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
In de winkel staan de Sony modellen niet standaard op backlight blinking. Daarvoor moet hij wel op de juiste instellingen staan (vraag verkoper). Beeld zal ineens een stuk donkerder zijn en misschien zul je wat last hebben van trillingen maar dit heeft vooral te maken met het licht wat ze in de winkels gebruiken. Let daar dus niet al teveel op. Volgens mij maakt de Philips PFL9606 ook gebruik van deze technologie maar dit kan ik nergens terugvinden.

Waar je ook naar kunt kijken zijn de plasma televisies. De Backlight blinking is gebaseerd op plasma televisies aangezien plasma ook die trillingen heeft. Daardoor heb je veel minder last van motion judder en motion blur wat bij LCD veel sneller het geval is.

Voor de gehele techniek achter Hz tussen LCD en plasma en het te begrijpen, zou je eens DIT kunnen lezen.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:40

MazeWing

The plot thickens...

Het is geen backlight blinking maar backlight scanning. Zo'n beetje alle duurdere LED tv's van tegenwoordig hebben deze optie. Vaak gaat dit hand in hand met interpolatie, etc. echter is het vaak ook mogelijk de instellingen zo aan te passen dat je echt alleen maar backlight scanning hebt.

Je paneel blijft echter gewoon 100 of 200hz (er zijn voor zover ik weet geen 50hz LED tv's met backlight scanning). Het enige waar backlight scanning voor zorgt is dat je ogen als het ware gereset worden, zodra het beeld 1 frame uitschakeld, waardoor het optisch scherper lijkt. Dit staat helemaal los van de verversingssnelheid.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Pagina: 1