Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• erne
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-06 19:49
Dear Tweakers,

naar aanleiding van de constante ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie heb ik laatst eens nagedacht over een handige toepassing van het warme douchewater dat door mijn putje wegstroomt. Waarom zou dit water niet gebruikt kunnen worden om die koude tegelvloer te kunnen verwarmen? Vandaar het volgende concept,

De warme voeten na het douchen-ator.

Ik had het idee om gebaseerd op de techniek die gebruikt wordt in de grontwaterwarmtepomp, een soortgelijk warmtewisselingssysteem te maken, maar dan met gebruik van warm afvalwater! Om een idee te geven, de volgende tekening.
Afbeeldingslocatie: http://s6.postimage.org/q4nfpz7sh/Douchkoeler_1.png

Op de tekening komt van linksboven het warme douchewater de eerste warmtewisselaar instromen. Hier verwarmt het de koude koelvloeistof in het warmtepomp-circuit. Deze vloeistof wordt vervolgens door de compressor op druk gebracht, en in de 2e warmtewisselaar wordt hiermee het water voor de vloerverwarming in de badkamer verwarmt. Het idee was om door de voorverwarming van de koelvloeistof in WTW1, energie te besparen op het verbruik van de compressor.

Iemand ervaring met warmtepompen? Ik ben benieuwd naar jullie mening.. Zal het kunnen werken of is het slechts een leuk idee? Als het zou kunnen werken lijkt t me ook wel leuk om zo'n ding te knutselen, maar dat is pas een zorg voor later.

Ik ben benieuwd!

Groet,

erne

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Afbeelding werkt niet

Quotjes even weghalen

[ Voor 37% gewijzigd door Speedmaster op 30-10-2012 19:43 ]

• erne
Wordt aan gewerkt. Thnx

• modernization
  • Laatst online: 30-11 23:45
Leuk idee, kreeg er allemaal al leuke ideetjes van. Maar mijn eerste gedachte vraagt zich of dat hele warmtepomp gedoe wel nodig is. Je zet weer een extra keer energie om waardoor je weer verliezen hebt. Zou je het water, dat door het putje weg gaat, niet gewoon onder je vloer door kunnen pompen? Dit zou je vloer toch wel goed moeten kunnen verwarmen als je 10 minuten staat te douchen.

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:21
modernization schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:44:
Leuk idee, kreeg er allemaal al leuke ideetjes van. Maar mijn eerste gedachte vraagt zich of dat hele warmtepomp gedoe wel nodig is. Je zet weer een extra keer energie om waardoor je weer verliezen hebt. Zou je het water, dat door het putje weg gaat, niet gewoon onder je vloer door kunnen pompen? Dit zou je vloer toch wel goed moeten kunnen verwarmen als je 10 minuten staat te douchen.
Jawel want anders raakt na verloop van tijd je circuit verstopt omdat het douchewater niet bepaald schoon is.

Ik vind het een leuk idee maar denk dat de temperatuur van het douchewater te laag is om hier iets aan te hebben, is toch maar zo'n 35 graden, wat niet veel verschilt van de kamertemperatuur.

• erne
Volgens mij werkt de afbeelding nu wel.. gare afbleedinghost-site.

Heb ik inderdaad ook aan zitten denken, maar aangezien een vloer niet direct warm wordt van 20 graden afvalwater zal er altijd energie bij moeten, en dan is ook gelijk het probleem van haren ed. opgelost!

• modernization
  • Laatst online: 30-11 23:45
Gtoniser schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:46:
[...]

Jawel want anders raakt na verloop van tijd je circuit verstopt omdat het douchewater niet bepaald schoon is.

Ik vind het een leuk idee maar denk dat de temperatuur van het douchewater te laag is om hier iets aan te hebben, is toch maar zo'n 35 graden, wat niet veel verschilt van de kamertemperatuur.
Dat is inderdaad een goede, maar de warmte wisselaar zal op den duur met hetzelfde probleem komen te zitten. Deze is in feite compact en niet over de hele vloer verspreid.

• erne
De tempratuur van het afvalwater zal inderdaad rond de 35 graden zijn, maar dit is voldoende om de (relatief) koude koelvloeistof in de condensatiespoel van de warmtepomp voor te verwarmen. Het water dat uit de grond komt wij een normaal warmtepompsysteem in ook ongeveer 15/20 graden.

Leuke reacties, dank!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:51
Ik heb een bad en laat het water eerste afkoelen voor ik het laat weglopen. Kost wat meer water dan een douche maar de warmte wordt nuttig gebruikt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-11 13:01
Hoe er wel rekening meer dat door de afkoeling van het afvalwater je waarschijnlijk meer kalk-zeep-etc afzetting gaat krijgen, met de nodige verstoppingen tot potentiëel gevolg natuurlijk.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:51
Dat valt reuze mee hoor, althans dat is mijn ervaring na ruim dertig jaar van deze energie besparende wijze.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zoiets bestaat al, maar dan om het heengaande douchewater voor te verwarmen met het douchewater dat door het putje gaat. Heet een douche WTW, heeft ca 60% rendement, en is relatief goedkoop (gewoon buis-buis warmtewisselaar). Snel terugverdient.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Je staat ongeveer 5 tot 10 minuten per dag onder de douche. Een warmtepomp is echt niet goedkoop.
En waar wou je de warmte vandaan halen als je niet douched?

Kijk, zoals bartjuh al zegt, eens naar een douche WTW. Die zijn er in afvoerpijp uitvoering en als douchebak. Die laatste is ook toepasbaar als je op de begane grond douched maar heeft iets minder rendement.
De TVT van je warmtepomp is denk 100 jaar. (verdioen je nooit terug dus)
Douchepijp/bak wtw tvt is iets van 2000 douchebeurten.

[ Voor 13% gewijzigd door NBK op 10-11-2012 00:45 . Reden: onduidelijk verhaal.. ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1