Aankoopadvies onderwaterfotografie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:17
Beste tweakers,

Afgelopen zomer hebben mijn vriendin en ik het duiken/snorkelen in buitenland (Rhodos) ontdekt.
Voor deze onderwateravonturen hadden we een goedkope onderwatercamera (met rolletje) gekocht bij een niet nader te noemen winkel.
Nadat we terug waren gekomen, en het rolletje vol hadden geschoten met prachtig zeeleven brachten we de camera terug om de foto's te laten ontwikkelen.
Weekje later hebben we de ontwikkelde foto's opgehaald en tot onze grote schrik waren er van de 30 foto's maar 9 afgedrukt, en van deze foto's was er 1 waarvan er vage contouren van het originele beeld te zien was, de rest was 1 witte/grijze waas.

Eind dit jaar gaan we naar Gran Canaria en zijn van plan om daar te duiken en hopelijk betere foto's te maken!

Nu zat ik dus te kijken voor waterdichte (digitale) compactcamera's in de pricewatch.
Aangezien ik nog student ben en de camera niet elk jaar gebruikt zal worden vallen vele waterdichte camera's af omdat ze te duur zijn.

Onder de opties nu zijn:

pricewatch: Olympus Tough TG-320 Blauw
pricewatch: Fujifilm FinePix XP30 Zwart
pricewatch: Olympus Tough TG-610 Zwart

Voor deze camera's heb ik gezocht naar reviews, alleen op alle sites waar ik tot nu toe ben geweest waren meerdere (grote) minpunten te vinden en raadden ze aan om een betere, vele malen duurdere camera aan te schaffen.

Er bestaat ook nog de mogelijkheid om mijn telefoon (Samsung Galaxy SII) in combinatie met een waterdichte case te gebruiken om beeldmateriaal onder water te schieten, alleen ik ben hier toch een beetje bang dat de case op een of andere manier gaat lekken en mijn telefoon dus een enkeltje Davy Jones krijgt.

Waarom post ik nu dit topic?

Hopelijk zwerven hier mensen rond die, in tegenstelling tot ik, wel verstand hebben van onderwaterfotografie en mij kunnen adviseren in de aankoop van een camera of telefooncase.

Alvast bedankt.

Excuus als dit in het verkeerde deel van het forum heb gepost, dit leek me de meest logische sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 20:52

fabulaus

Ja toch

Tijdens mijn vakanties op Lanzarote heb ik exact hetzelfde probleem gehad.. Eerst met een wegwerponderwatercamera (goeie voor scrabble) en daarna met een onderwater behuizing voor mijn bestaande camera.

Niet alleen voor het duiken maar ook voor andere toepassingen (wintersport, motor-rijden, vliegeren, wake-boarden, etc.) heb ik toen een GoPro aangeschaft. Een klein camera'tje zonder al te veel poespas welke in Full-HD kan filmen en/of 5mp foto's kan maken in extreme omstandigheden. Deze kan 60meter onder water en heeft door een goeie lichtgevoelige lens en een behoorlijke groothoek al voor verschillende mooie filmpjes gezorgd. Voor onder water overweeg ik nog de aanschaf van een speciale onderwater lens waarmee de GoPro nog wat makkelijker scherp kan stellen.

Aanrader wat mij betreft, zeker gezien de door jou genoemde camera's bij 3 of 5 meter al afhaken. Daarnaast qua prijs interessant. Ik heb voor de mijne €200,- betaald met een flinke hoeveelheid mounts en toebehoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:17
fabulaus schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:09:
Tijdens mijn vakanties op Lanzarote heb ik exact hetzelfde probleem gehad.. Eerst met een wegwerponderwatercamera (goeie voor scrabble) en daarna met een onderwater behuizing voor mijn bestaande camera.

Niet alleen voor het duiken maar ook voor andere toepassingen (wintersport, motor-rijden, vliegeren, wake-boarden, etc.) heb ik toen een GoPro aangeschaft. Een klein camera'tje zonder al te veel poespas welke in Full-HD kan filmen en/of 5mp foto's kan maken in extreme omstandigheden. Deze kan 60meter onder water en heeft door een goeie lichtgevoelige lens en een behoorlijke groothoek al voor verschillende mooie filmpjes gezorgd. Voor onder water overweeg ik nog de aanschaf van een speciale onderwater lens waarmee de GoPro nog wat makkelijker scherp kan stellen.

Aanrader wat mij betreft, zeker gezien de door jou genoemde camera's bij 3 of 5 meter al afhaken. Daarnaast qua prijs interessant. Ik heb voor de mijne €200,- betaald met een flinke hoeveelheid mounts en toebehoren.
Bedankt voor je advies, ik zal nog even wat informatie opzoeken over dit apparaatje.

Hoe is de kwaliteit van de foto´s? Het aantal megapixels zegt niet alles, maar 5 negapixel lijkt me niet zo veel, op mijn telefoon heb ik een 8 MP camera, en het liefst zou ik meer pixels hebben.

Waarschijnlijk maak ik vooral foto's, en niet veel films en deze camera is denk ik vooral bedoeld en te filmen.
(in de pricewatch zag ik alleen videoresolutie?)
Het is overigens niet voor diepzeeduiken maar meer voor het 'toeristenduiken'/snorkelen dus ik denk aan 5 a 6 meter diepte wel genoeg te hebben, maar the more the better!