Toon posts:

Gebruik maken van 2 bekabelde netwerken op 1 computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn huis heb ik twee netwerken. Het ene netwerk is een bedrijfsnetwerk (ADSL) en hierin bevindt zich een printer, het andere netwerk is een privénetwerk (Glasvezel). Om te internetten wil ik gebruik maken van het privénetwerk, maar om te printen of te scannen van het bedrijfsnetwerk. In mijn computer zit een ASRock 970 Extreme3 moederbord met één LAN aansluiting.

Mijn vraag is: Kan ik door het inbouwen van een eenvoudige netwerkkaart gebruik maken van beide netwerken? Dus kan ik dan (net als bij een draadloze verbinding) switchen tussen de verbindingen?

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
Ja dat kan, steek een extra netwerk kaart erin. Je kunt dan meteen beide netwerken bereiken (mits ze ander netwerk segment zijn).

Makkelijkst is denk ik een statisch IP in te stellen op de netwerk kaart naar je bedrijfsnetwerk (zonder gateway ip).
Andere gewoon op DHCP laten voor internet.

Verwijderd

Je kan ook een router nemen met "dual WAN". Deze heeft dan 1 ingang (die gaat naar PC), en twee WAN poorten (eentje naar ADSL, en eentje naar glas).

In de router kan je de traffic aanpassen, van 50% - 50%, of "failsafe", of per IP aangeven wat waar naar toe moet (bv, alle niet priority traffic zoals web, mail etc... via glas, en de rest via ADSL).

Statisch IP op een netwerkkaart is een ander verhaal. Is ADSL is door werk aangelegd? Of is het een "standaard" dsl abonnementje? Gebruik je een VPN verbinding? Zo ja, op de PC, of is deze VPN ingebakken in de router etc....
En na verbinden van met VPN, krijg je een default gateway?

Al deze vragen zal de dual wan router voor je oplossen.