Intel Pentium G860

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaxim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 18:17
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een basis/budget systeem (incl SSD). Mijn eisen zijn:
  • zeer snel in dagelijks gebruik (web, mail, office, foto's, video's, films, etc)
  • zuinig
  • graphics voldoende voor full HD films (1080p) en photoshop
Games zal ik er momenteel nog niet op gaan spelen. Mogelijk in de toekomst als ik hem wel gaan gebruiken als HTPC en opslagserver (daarom zuinigheid belangrijk). Dan altijd keus om er een betaalbare videokaart bij te plaatsen.

Echter ben ik wel zeer geïnteresseerd in de prestaties van de geïntegreerde video chip van de G860. Is deze voldoende voor HD films, photoshop en simpele spellen?

Wegens de zuinigheid verkies ik de G860. Echter vraag ik me dan af of ik dan veel laat liggen qua prestaties vergeleken met de A8-3850? Zowel in CPU als GPU? Kortom: G860 vs A8-3850 voor basissysteem met update mogelijkheden (mogelijk naar zuinige fileserver/HTPC met gamemogelijkheden)?

Alvast bedankt,

MMaxim

[ Voor 11% gewijzigd door MMaxim op 30-10-2012 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:35
Dit is een redelijk goede vraag aangezien de A8-3850 aanzienlijk meer stroom kan verbruiken dan de G860, maar ook aanzienlijk sneller is. Je moet de overweging dus maken, maar heb je zelf al gekeken naar de power consumption van beide processors onder normale load? Hier kon ik zelf niet heel veel van vinden binnen een paar tellen.

De G860 heeft niet de Intel HD 4000 grafische chip, maar hier was je hoogstwaarschijnlijk al van op de hoogte? De AMD heeft een stuk meer grafische kracht onder de kap en zal beter geschikt zijn voor een HTPC met eventueel een simpele game. Voor 1080p zouden ze beide moeten werken betreft films afspelen. En eventueel zou je later bij de Intel natuurlijk ook een simpele videokaart bij kunnen steken, maar dan zul je wellicht duurder uit zijn, meer stroom verbruik hebben en alsnog lagere prestaties.

Als zuinigheid belangrijk is dan moet je dit goed in de gaten houden met je voeding dat deze onder normale load optimaal zijn stroom door stuurt. Dit zou je echt per PSU even na moeten kijken, maar dit kan bijvoorbeeld op 50-70% van de load zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik heb verschillende office-pcs met de G860 met SSD. Werkt als een trein, fullHD films is echt geen probleem, en ze doen niet onder aan de machines met bijvoorbeeld i3's. Heb geen vergelijkbare AMD ben ik bang.

Ze zijn ruim snel genoeg voor office-ish gebruik, photoshop ook tenzij je wellicht echt hele gekke dingen gaat doen, prestaties zal je daar niet tekort komen. Alleen als je wilt gaan gamen zit je toch echt verkeerd. Het is gewoon game game-chip als je er geen losse kaart bij zet. Dit is de afweging die je zelf moet maken.