Visuele verschillen tussen IPS en TN schermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 16:53
Hallo,

Ik heb getracht een beetje de bomen door het bos te vinden in de wereld van de beeldschermen. Zo kom ik tot een aantal conclusies. Onder andere het grote verschil tussen TN schermen en IPS schermen. De TN schermen zijn sneller en goedkoper. De IPS schermen hebben een betere kleurweergave, een betere kijkhoek, zijn duurder en trager.

Nu vraag ik mij af in hoeverre zie je de verschillen in snelheid tussen IPS schermen en een TN scherm. Even een voorbeeld:

Ik zit te denken aan een 27 inch scherm. Zo kom ik bijvoorbeeld uit bij een scherm van Samsung de S27B750H wat een TN scherm is met een reactie tijd van 2 ms.

Daarnaast bijvoorbeeld een IPS scherm in ongeveer dezelfde prijsrange de LG IPS277L. Deze heeft een reactietijd van 5 ms. In een review op hardware.info komen ze vervolgens naar voren met allemaal andere getallen qua reactietijd. Om eerlijk te zijn begint het bos hier voor mij een beetje wazig te worden. Denk hierbij aan dingen als Inputlag, Reactietijd met Over Drive etc. Daarbij komen vervolgens getallen voorbij als 20 Ms. etc.

Nu is mijn vraag eigenlijk: In hoeverre merk je de verschillen qua snelheid tijdens het gebruik van beide schermen. Zie je inderdaad wanneer je een snelle shooter speelt dat je op bepaalde moment achterloopt? Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Reactietijd ookwel input lagg ga je echt niet merken.
Of dat nou 0.002 seconde is of 0.02 seconde merk je niet.
Tenzij je net de uitzondering op de regel bent wiens ogen boven de 24fps alles nog waar nemen tot 50fps+ zal je bij 20ms niks merken.

En ja ips heeft betere kleuren wel handig als je daarnaast ook nog een led backlight neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik meen ergens gehoord te hebben dat IPS niet echt geschikt is voor gaming omdat je deze zeker bij FPS games gevoeliger zijn voor ghosting.

Kleurreproductie en kijkhoeken zijn de USP's van IPS, Gaming is volgens mij beter af met TN.
Wat ga je dus doen met je PC?? Flink photoshoppen en renderen of enkel huis tuin en keukengebruik i.c.m. deftige FPS games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479366

Ik heb vorige week de iiyama x2485ws gekocht.
Geweldige kleuren op dit IPS scherm en een resolutie van 1920x1200.
Naast het vele gamen doe ik ook veel met fotobewerking en zocht een scherm die goed is in beide.
Veel goede reviews gelezen over de Dell 2412 maar de Iiyama had een iets betere responce tijd van 5ms.
Op de Dell was trouwens ook erg goed te gamen maar de Iiyama was op voorraad in mijn woonplaats.
In de winkels stonden ook Samsung tn schermen wat er mooi uit zag alleen wordt daar veel met contrast gedaan zodat de kleuren er wat meer uit springen maar wat geen goede referentie is voor de ware kleuren die ook uit je spiegelreflex camera komen.

Ik ben zeer tevreden met mijn IPS en ben geen problemen tegen gekomen met gamen.
Alleen vraagt de resolutie van het scherm wel wat meer van de GPU als het oude schermpje van 1280x1024 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:49
Ik game hier ook gewoon op een IPS Scherm (Dell U2410). Ik heb nooit last van ghosting op dit scherm in games of andere zaken. Ik kan me voorstellen dat IPS vroeger minder geschikt wwas voor Gaming, want hier staat ook nog een oude Eizo IPS welke een stukje ouder is dan de Dell en deze heeft een veel hogere reactie tijd dan de Dell, IPS is hierin de laatste jaren wel flink vooruit gegaan wat ik zo merk. Daarbij zien games er imho ook een stukje mooier uit bij een meer correcte kleur weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik game al jaren op IPS, en ghosting heb ik nog nooit echt last van gehad moet ik zeggen.
Het verschil tussen IPS en TN is echt vrij duidelijk te merken. Zeker als je er niet helemaal recht voorzit, dan zijn de kleuren van een TN al snel heel slecht, terwijl die van een IPS gewoon heel goed blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naveci
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2022
Robbartelds schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 00:49:
In een review op hardware.info komen ze vervolgens naar voren met allemaal andere getallen qua reactietijd. Om eerlijk te zijn begint het bos hier voor mij een beetje wazig te worden. Denk hierbij aan dingen als Inputlag, Reactietijd met Over Drive etc. Daarbij komen vervolgens getallen voorbij als 20 Ms. etc.

Nu is mijn vraag eigenlijk: In hoeverre merk je de verschillen qua snelheid tijdens het gebruik van beide schermen. Zie je inderdaad wanneer je een snelle shooter speelt dat je op bepaalde moment achterloopt? Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Alvast bedankt!
Ik zal dit even voor je proberen te verduidelijken. De reactiesnelheden van de fabrikanten zijn eigenlijk een beetje natte vinger werk. Dat is van een bepaalde waarde (door de fabrikant vastgesteld) naar een andere door de fabrikant vastgestelde waarde op een grijsschaal. Aangezien we daar geen inzicht in hebben zijn deze reactietijden enigzins nutteloos. HWI test van 80% grijsschaal naar wit en terug naar 80%. Omdat dit anders is dan sommige fabrikanten, maar ze dit met ALLE geteste schermen doen, kun je de cijfers die HWI geeft WEL 1 op 1 vergelijken. Hoe T.net test weet ik eigenlijk niet.

Daarnaast is inputlag HEEEEL belangrijk. Ik heb express voor een niet zuinige plasma-tv gekozen versus een LCD of LED vanwege deze inputlag. De inputlag is het genereren van het beeld tot het daadwerkelijk op het scherm toveren. Dit wordt gemeten tegenover een CRT-monitor en zo kan men vaststellen wat de lag is. Deze inputlag bepaalt uiteindelijk de echte mate van ghosting op je scherm.
Bij sommige schermen en veel tv's wordt het hele plaatje namelijk nog vrolijk door een beeldprocessor gerammeld voordat deze op het scherm komt. Dit zorgt voor aanzienlijk meer inputlag en voila.. uw ghosting.

Overdrive, als laatste, is een technologie die ervoor zorgt dat het hele plaatje (elk frame) niet volledig door die beeldprocessor gehaald wordt en zou dus voor een vlotter beeld moeten zorgen bij snelle actie. Over het algemeen gaat er geen beeldkwaliteit verloren bij Overdrive features.

Hoop dat hiermee iets meer duidelijk is geworden en dat je zodoende beter weet waar je op moet letten. Fabrikanten websites zijn helaas waardeloos vanwege de verschillende testmethodes onderling en je dus niet kan vergelijken. Goed googlen naar sites zoals HWI kun je helpen een goede keuze te maken voor een mooie monitor. Mijn advies zou zijn een IPS vanwege de kleuren en kijkhoeken, maar zorg dan wel dat je eentje pakt met een goede inputlag (gaat je wel meer geld kosten)

PS. tegenwoordig is wel het gat tussen IPS en TN kleiner geworden. TN heb je in veel verschillende soorten en met verschillende kwaliteiten. Kijk goed naar reviews uit waar de kleurwaardes op professionele manier worden gemeten, want dat zijn de tests waar je echt iets aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Segura schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:27:
[...]

PS. tegenwoordig is wel het gat tussen IPS en TN kleiner geworden. TN heb je in veel verschillende soorten en met verschillende kwaliteiten. Kijk goed naar reviews uit waar de kleurwaardes op professionele manier worden gemeten, want dat zijn de tests waar je echt iets aan hebt!
Dat er verschil is in TN panelen is zeker waar, maar dat verschil zit'm vooral in kleurwaardes als je er recht voor zit, niet in kijkhoek. Dat is *de* manier om gelijk TN van IPS te onderscheiden.

Van de week heb ik een nieuwe Dell laptop op het werk gekregen. Dit ding heeft een nieuwe, goede TN-paneel. Kleurweergave is uitstekend, maar zodra je er niet perfect recht voorzit (bijvoorbeeld: als je dat ding op je schoot hebt liggen en je er dus van bovenaf op kijkt, zomaar iets geks wat je met een laptop doet) gaan helderheid en kleur volledig de mist in.

Om de prijs hoef je IPS-panelen tegenwoordig niet te laten. Je hebt voor EUR 120 al 22" 1920x1080 gevallen en voor EUR 140 24" 1920x1200. Die laatste heb ik onlangs aan een vriend aangeraden, ervaring is zo positief dat ik er gelijk eentje voor mezelf besteld heb. Nee, niet de perfecte monitor, en de afwerking is precies wat je kunt verwachten bij zo'n lage prijs, maar beter dan *ieder* 24" TN montior en je moet ruim het dubbele uitgeven voor je merkbare verschillen ziet in beeldkwaliteit.

Met zo'n klein prijsverschil zie ik helemaal geen reden om TN te kopen. En ik beaam wat Terw_Dan zegt, ghosting zie je niet bij het gamen, bovendien is ghosting niet het grote probleem bij gamen, dat is input lag, en daarin zijn IPS schermen juist beter dan gemiddeld. Voor gamen moet je (S-P)VA panelen vermijden, ze zien er mooi uit maar er zit bijna altijd merkbare lag in. Die panelen zijn vooral voor televisies geschikt, heerlijk film kijken met diepe kleuren en betere zwart dan je met IPS en TN hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
TERW_DAN schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:51:
Ik game al jaren op IPS, en ghosting heb ik nog nooit echt last van gehad moet ik zeggen.
Het verschil tussen IPS en TN is echt vrij duidelijk te merken. Zeker als je er niet helemaal recht voorzit, dan zijn de kleuren van een TN al snel heel slecht, terwijl die van een IPS gewoon heel goed blijven.
Speel(de) je toevallig fast paced shooters a la quake 3, ut'04 en geld dat daar ook voor?? Wanneer dit namelijk waar is zijn er, naast prijs, geen enkele voordelen van een TN paneel (correct me if wrong)
Ik zit er namelijk over te denken om mijn TN philips 1080p 21' in te ruilen voor een 22'' IPS (of 24"1200p), ik vrees alleen dat ik de OC functie van mijn scherm ga missen. (reguliere schermen zijn toch 60 hz of 120hz? ik kan hem namelijk OC-en tot 75hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23

Fordox

00101010

Even wat makkelijker allrmaal voor visueel verschil:
Alles boven de 24" moet ips zijn. Als je voor een tn paneel zit, zijn de kijkhoeken dan al slecht dat het zwart zeer lelijk word weergegeven. Je zit dan meet backlight dan plaatjes, en je moet je hoofd dan helemaal zo neer zetten dat je recht voor het donkere stuk zit om dat goed te zien. Ik ben er inmiddels al aan gewent, maar ik vind het nog steeds vreselijk. De momenten wanneer je het tegenkomt, is bijvoorbeeld in games als donkere shooters (bf3 in de nacht, of metro 2033), en in rpg games zoals in skyrim. Ik heb zelf ervaring met een tn 25" scherm en ik heb er spijt van gehad om 50 euro minder uit te geven voor een tn paneel, als je een tn paneel neemt heb je dit probleem minder onder de 24". Dus 27" moet bijna ips zijn om je niet te ergeren.

Qua inputlag, vanaf 6a7 ms is het storend. 5ms is nog zeker goed te doen voor gamen. Ik heb zelf een scherm terug gestuurd vanwege een 7 ms reactietijd. (lees wel reactie tijd, dus de tijd waarin kleur omslaat, en niet inputlag, alles boven de 6 ms is vreselijk als je schermen versleept)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op 22" heb ik al last van de kijkhoeken bij TN, ws omdat ik relatief dichtbij m'n scherm zit.

Maar >22" hoeft geen IPS te zijn, eigenlijk heeft alles muv TN veel betere kijkhoeken. VA doet wat dat betreft niet noemenswaardig onder voor IPS.

Hou input lag en response time uit elkaar :o

Bij lage respons time zie je bij zeer snelle bewegingen ghosting, maar je ziet wel gelijk verandering beginnen (het duurt alleen wat langer om te voltooien). Input lag is de tijd tussen geven van een signaal en begin van verandering. Kort door de bocht is ghosting een cosmetisch probleem maar beinvloedt het je spelplezier niet, input lag maakt cosmetisch niets uit, maar verneukt je timing.

Liever 30ms responstijd met zichtbare ghosting maar input lag van <1ms, dan 2ms responstijd met 5ms input lag. Bij dat eerste (typisch voor IPS panelen van 10 jaar terug ofzo) zie je na 1 sec waar iets heen beweegt, maar blijft er 30ms een spoor achter waar het zat. Bij de tweede duurt het 5 sec voor je ziet waar iets heen beweegt, al is de beweging in 2 sec voltooid. Het is waar iets heen beweegt dat uitmaakt.
eL_Jay schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:03:
[...]

Speel(de) je toevallig fast paced shooters a la quake 3, ut'04 en geld dat daar ook voor?? Wanneer dit namelijk waar is zijn er, naast prijs, geen enkele voordelen van een TN paneel (correct me if wrong)
Even op een rijtje:

Voordelen TN:
- lage prijs
- lage responstijd

Nadelen TN:
- waardeloze kijkhoek
- verkleuring buiten optimale kijkhoek
- slechte kleurweergave
- zwart is in geen velden of wegen echt zwart

Voordelen VA:
- goede kijkhoek
- zeer intense kleurweergave
- beste zwartweergave in TFT panelen

Nadelen VA:
- hoge inputlag *of* hoge responstijd (S-IPS compenseert voor responstijd door langere bewerkingstijd)
- kleurweergave iets te sterk, niet voor fotorealistische toepassingen geschikt

Voordelen IPS:
- goede kijkhoek
- beste kleurweergave
- lage inputlag

Nadelen IPS
- relatief hogere responstijden

Toepassingen:
TN: goedkope shit.
VA: TV's
IPS: alles waar kleurweergave en kijkhoek belangrijk zijn

Het is geen toeval dat Apple al jaren enkel IPS-panelen gebruikt, de nieuwste retina-displays zijn ook IPS.
Ik zit er namelijk over te denken om mijn TN philips 1080p 21' in te ruilen voor een 22'' IPS (of 24"1200p), ik vrees alleen dat ik de OC functie van mijn scherm ga missen. (reguliere schermen zijn toch 60 hz of 120hz? ik kan hem namelijk OC-en tot 75hz).
Wat heb je concreet aan die "OC functie"?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

eL_Jay schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:03:
[...]

Ja, dingen als UT en Quake speel ik ook nog wel eens. En dat gaat prima op zo'n scherm hoor (ik heb het dan over 20" Dell 2007s en een 30" HP LP3065).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
TERW_DAN schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:42:
[...]

Ja, dingen als UT en Quake speel ik ook nog wel eens. En dat gaat prima op zo'n scherm hoor (ik heb het dan over 20" Dell 2007s en een 30" HP LP3065).
dion_b schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:10:
Wat heb je concreet aan die "OC functie"?
Dank voor de info. Concluderend zijn zowel IPS als TN panelen geschikt voor hardcore gaming (snelle fps of crazy arcade games als geometry wars e.d.) waar kijkhoeken irrelevant zijn en natuurgetrouwe kleurweergave ook van minder belang is? Bij gelijke prijs hebben IPS schermen de voorkeur door de betere kijkhoek, verder bieden zij een gelijke ervaring?

Wat ik er concreet aan de OC heb; het lijkt alsof alles in games een stuk vloeiender loopt. Het lijkt alsof ik gewoon meer fps (of in ieder geval soepeler) heb.
Het is 60hz vs 75hz en hoewel het kan zijn dat het puur tussen de oren zit, lijkt het echt een verschil te geven.
Vergelijk het met een xbox 360 versie (30fps) van een spel en de pc versie (60fps) alleen dan iets minder rigoreus

[ Voor 36% gewijzigd door eL_Jay op 30-10-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 20:36
maarten12100 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:05:
Reactietijd ookwel input lagg ga je echt niet merken.
Of dat nou 0.002 seconde is of 0.02 seconde merk je niet.
Tenzij je net de uitzondering op de regel bent wiens ogen boven de 24fps alles nog waar nemen tot 50fps+ zal je bij 20ms niks merken.

En ja ips heeft betere kleuren wel handig als je daarnaast ook nog een led backlight neemt.
Elk mens zie meer dan 24fps, 24fps is gewoon de maatstaaf voor cinema voor de beweging in de desbetreffende films. een mens ziet natuurlijk gleijkwaardig aan oneindig .

De input lag is afhankelijk van het scherm, niet zozeer de framerate maar de delay tussen dat je iets doe top bijvoorbeeld de computer en deze op het beeld verschijnt.

Reactie tijd is weer hoe snel de pixel van kleur kan veranderen.

Een TN scherm hoeft trouwens niet slecht te zijn, kijk maar naar de Macbooks over de duurste Vaios zoals de Vaio Z. Vooral bij de laatste geen last van kleurenshifts bij andere kijkhoeken, groot kleuren bereik etc. Helaas dit paneel nog niet in grotere vorm in een desktop scherm gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door Sn0wblind op 30-10-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eL_Jay schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:22:
[...]

[...]

Dank voor de info. Concluderend zijn zowel IPS als TN panelen geschikt voor hardcore gaming (snelle fps of crazy arcade games als geometry wars e.d.) waar kijkhoeken irrelevant zijn en natuurgetrouwe kleurweergave ook van minder belang is? Bij gelijke prijs hebben IPS schermen de voorkeur door de betere kijkhoek, verder bieden zij een gelijke ervaring?
Je gaat iets te kort door de bocht.

IPS en TN schermen *kunnen* geschikt zijn voor hardcore gaming, maar per scherm kan het fors verschillen. Naast paneeltype heeft de electronica en bewerking in een scherm ook forse impact op input lag. Enige wat je bij voorbaat kunt uitsluiten is VA-panelen, voor TN en IPS moet je nog altijd reviews van specifieke schermen opzoeken voor je koopt.

Verder bieden ze muv kijkhoek wel degelijk verschillende ervaring. Kleurweergave en contrast op IPS is beter (allicht nuttig om die camper in een bosje achterin de map te zien), maar bij zeer snelle bewegingen kan ghosting optreden, al deel ik als verstokte IPSser Terw_Dan's mening dat je dat gewoon niet ziet IRL.
Wat ik er concreet aan de OC heb; het lijkt alsof alles in games een stuk vloeiender loopt. Het lijkt alsof ik gewoon meer fps (of in ieder geval soepeler) heb.
Het is 60hz vs 75hz en hoewel het kan zijn dat het puur tussen de oren zit, lijkt het echt een verschil te geven.
Vergelijk het met een xbox 360 versie (30fps) van een spel en de pc versie (60fps) alleen dan iets minder rigoreus
Als je denkt dat 75Hz ipv 60Hz uitmaakt zou ik aanraden om minimaal een scherm te nemen die 75Hz aankan. 75Hz kom ik iig niet vaak tegen, 120Hz daarentegen wel. Dat kost allicht iets meer, maar als je denkt dat het scheelt dan is het jou dat allicht waard.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

TERW_DAN schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:51:
Ik zit meestal 2 meter naast mijn scherm te gamen :+ . met inkijkhoek van 180 graden

IPS > Photoshop.
TN 120HZ > Gaming.

En ja ik ken beiden al te goed

[ Voor 11% gewijzigd door A87 op 04-11-2012 23:19 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
A87 schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:16:
[...]

Ik zit meestel 2 meter naast mijn scherm te gamen :+ . met inkijkhoek van 180 graden
man wat een larriekoek kunnen sommige hier toch verkopen.
En wat is dan precies de lariekoek? Of wat is larriekoek? Wat dat ken ik niet.
IPS > Photoshop.
TN 120HZ > Gaming

punt
Op zich heb je een goed punt (:+), maar er is meer wat er op je scherm getoverd kan worden dan Photoshop en spelletjes.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Moet je eens vragen wat pro gamers voor scherm gebruiken, echt geen IPS scherm, elke milisec telt

[ Voor 11% gewijzigd door A87 op 04-11-2012 23:21 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
Dat spreekt ook niemand tegen, als je enkel en alleen games speelt dan is TN zeker meer aan te raden.

Maar er zijn ook mensen die meer doen dan alléén games of alléén photoshop en dan moet je toch keuzes gaan maken. Zelf zou ik voor IPS gaan, omdat ik kijkhoek en correcte kleurweergave belangrijker vind, terwijl je er (imo) ook nog prima mee kan gamen. Maar het scheelt dat ik geen pro-gamer ben natuurlijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
A87 schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:20:
Moet je eens vragen wat pro gamers voor scherm gebruiken, echt geen IPS scherm, elke milisec telt
Als je gaat kijken naar bijvoorbeeld de CS(S)(GO) scene dan spelen ze op werkelijk alles dat ze voor hun neus krijgen. Ze verslepen voor de toernooien namelijk geen eigen PC's en beeldschermen, maar ze spelen op wat er wordt aangeboden. Omdat dit voor alle spelers hetzelfde is geeft dat ook geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hahn schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:22:
Dat spreekt ook niemand tegen, als je enkel en alleen games speelt dan is TN zeker meer aan te raden.

Maar er zijn ook mensen die meer doen dan alléén games of alléén photoshop en dan moet je toch keuzes gaan maken. Zelf zou ik voor IPS gaan, omdat ik kijkhoek en correcte kleurweergave belangrijker vind, terwijl je er (imo) ook nog prima mee kan gamen. Maar het scheelt dat ik geen pro-gamer ben natuurlijk.
Inderdaad, ik doe van alles op mijn monitoren, meer dan alleen gamen. Als het puur om gamen gaat, tja, misschien is een TN dan wel fijner werken. Maar waar het om gaat, je kunt op een IPS ook prima gamen. Dus dat ben ik met Hahn eens, ik zou ook voor een IPS gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:22
IPS. Al is het maar omdat ik recentelijk de LG IPS277L heb aangeschaft :P En ik moet zeggen, de kleuren zijn echt fantastisch, ik werd echt even omver geblazen. Daarnaast merk ik met gamen niets van de 'lage' reactietijd. Bij de nieuwe NFS Most Wanted bijvoorbeeld zou je dat verwachten, maar ik merk niets. Alles is kraakhelder, ook in beweging. Verder maakt de kleurweergave dat games er al mooier uit zien. Ik zou dus niet langer twijfelen als ik jou was ;)

PSN: MrMistral

Pagina: 1