Welke CPU moet ik nemen?

Pagina: 1
Acties:

• jdruwe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-11-2024
Hey!

Mijn vader heeft een nieuwe pc nodig en ik help hem daarbij.
Dingen die mijn vader vooral doet op zijn pc:

Internet
Photoshop
Office
Films bekijken

Op het moment heb ik volgende onderdelen (geen interne HDD/enkel ssd omdat hij een externe HDD heeft):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,70€ 122,70
1Antec One€ 49,-€ 49,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,-€ 35,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 18,29€ 18,29
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 56,94€ 56,94
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,83

Ik ga niet overclocken en zal geen grafische kaart kopen omdat de pc binnnen een bepaald budget (max 650
moet vallen. (De CPU moet liefst goede integraded graphics hebben, lees "genoeg naar mijn vaders vraag")

Volgens mij is de voeding overkill maar de prijs ligt erg laag en heb ik vele goede reviews gelezen.

Ik ben op dit moment erg onzeker over de cpu en het moederbord. Ik weet niet goed welke CPU ik moet nemen, Intel of AMD, I3 vs I5 (HT vs geen HT,2 cores vs 4 cores, is het de +70 EUR wel waard)

Deze Cpu heeft ook dezelfde HD 4000 integraded graphics als de 3570k:
https://www.alternate.be/...o=HR3I21&cn=1&tn=BUILDERS

Kan je nog verbeteringen vinden in de build laat me die dan zeker weten.

Ik koop m'n hardware via alternate BE: http://www.alternate.be/html/pcbuild...=1&tn=BUILDERS

Alvast bedank!

Verwijderd

Hey!
Had je dit: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) al gelezen?
Verder lijkt het mij wel een degelijk setje, cpu vind ik wat overkill voor de genoemde taken.
Aan de andere kant gaat het wel weer een paar jaar mee.......

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2012 22:56 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat overkill??? De 3570k is de ultieme game GPU van het moment.
Jouw pa kan meer dan voldoende met een zuinig i3-tje. Zo bespaard hij nog een hoop op de energierekening.
Ik zou een ivy i3 met een hd4000 nemen. Zo kan je pa, mocht hij ooit nog een spelletje willen spelen er de mogelijkheid toe hebben.

• jdruwe
eL_Jay schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:01:
Wat overkill??? De 3570k is de ultieme game GPU van het moment.
Jouw pa kan meer dan voldoende met een zuinig i3-tje. Zo bespaard hij nog een hoop op de energierekening.
Ik zou een ivy i3 met een hd4000 nemen. Zo kan je pa, mocht hij ooit nog een spelletje willen spelen er de mogelijkheid toe hebben.
Dus jij zegt dat hij bij z'n dagelijkse taken geen voordeel zal kunnen halen uit de performance van de 3570k tov de i3?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-03 15:02
jdruwe schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:18:
[...]

Dus jij zegt dat hij bij z'n dagelijkse taken geen voordeel zal kunnen halen uit de performance van de 3570k tov de i3?
correct. verder is een duur z77 mobo ook nergens voor nodig.

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Op zich is een i5 voor foto bewerking wel lekker (niet perse nodig..), maar neem dan een versie die niet overklokbaar is, dat scheelt weer geld. -i5-3330- bv

• AMD_Aero
  • Laatst online: 03-03 06:56
pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
pricewatch: Fractal Design Core 1000

€75 bespaard
En die kast is kleiner ik denk dat de gemiddelde huis/tuin vader liefst zo klein mogelijk heeft.

https://erazerbrecht.wordpress.com/

• jdruwe
AMD_Aero schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:57:
pricewatch: Asrock B75 Pro3-M
pricewatch: Fractal Design Core 1000

€75 bespaard
En die kast is kleiner ik denk dat de gemiddelde huis/tuin vader liefst zo klein mogelijk heeft.
Dit heb ik op het moment:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 121,80€ 121,80
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,70€ 122,70
1Antec One€ 49,-€ 49,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,-€ 35,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 18,29€ 18,29
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 56,94€ 56,94
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,73

Wat verlies ik net als ik geen z77 mobo neem?
De kas maakt niet zoveel uit, ik zocht gewoon één die er degelijk uit zag en
vele positieve reviews had (voor het toolless design is er handig, had ik ook bij m'n haf x _/-\o_ )

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
de z77 is prima als je wilt gaan overclocken of met Raid-arrays wilt gaan werken. Een echt high-end chipset. Maar in dit geval ga je daar allemaal niets mee doen. Een B75-based chipset biedt meer dan voldoende voor wat je wilt, en dat scheelt dus aanzienlijk in prijs.

Je zou er als alternatief nog een AMD-based build naast kunnen leggen, op basis van een AMD A6-5400k, en een Asus F2A85-M LE en 1866Mhz geheugen ipv 1600 (alhoewel je met 1600 ook al prima uit de voeten zou kunnen ermee).

Bord + processor is ongeveer 150,-. Ongeveer 100,- goedkoper dan een intel-build, en ook met deze A6 kan je pa prima uit de voeten. Als je twijfelt over de CPU-kracht, kan je altijd nog een A8 of A10 overwegen, voor respectievelijk 35 of 55,- meer. Ben je nog altijd goedkoper uit dan in deze intel-build, en qua performance is de AMD-build dan denk ik nog wel de betere van de 2 ook...

iRacing Profiel

• eL_Jay
Is een Silverstone Sugo behuizing geen optie? Voor 100 euro een nette kleine kast met een goede voeding, waar zelfs degelijke videokaarten in passen (wat TS niet gaat doen).
Sowieso zou ik een dergelijk systeem op mini itx basis bouwen.

[ Voor 39% gewijzigd door eL_Jay op 30-10-2012 14:13 ]

• jdruwe
Hmm, daar heb ik nog geen ervaring mee, jij zou gewoon de kast en voeding wegdoen en gebruikmaken
van die suga (waar dan al een voeding inzit?)

• eL_Jay
Ja, ik heb zelf een HTPC gebouwd op basis van een mini-itx moederbord i.c.m. een energiezuinige i3. De kast had ik in een opruiming voor 75 euro kunnen kopen (is nu 100) en de voeding die hier in zit is ruim voldoende om naast een HDD, de I3 en het moederbord ook mijn overclockte 6850 aan te drijven ( die ligt er echter niet in). Het voordeel is dat de kast ongeveer zo groot is als een half klein kratje bier en straks (wanneer ik mijn 6850 upgrade en deze naar de HTPC gaat) toch voldoende power heeft om heel fatsoenlijk op te kunnen gamen. Koeling kan met dergelijke kasten een probleem zijn als je er bijvoorbeeld een gtx 580 in zou stoppen. Dit ga jij voor je vader echter niet doen, dus dat levert geen enkel probleem op. Daarnaast is het inbouwen wat lastiger omdat je minder ruimte hebt, maar dat is niet echt een probleem.

Ik denk dat wat je vader het belangrijkste vind (naast functionaliteit) dat de kast klein is en de PC energiezuinig. Een i3 i.c.m. een htpc kast voldoet hier ruimschoots aan gezien het gebruik dat jjij schetst is dit gewoon de beste keus (mijns inziens).

Wil je echt het goedkoopste van het goedkoopste dan kun je anders kiezen. Maar Silverstone levert hele goede kwaliteitsproducten. Eventueel kun je een AMD build maken (CPU power is voldoende voor het genoemde gebruik maar grafische prestaties zijn beter dan Intel) ook in een dergelijk htpc-kast.

Indien je zeker weet dat je vader nooit een GPU er bij zal steken, zijn nog kleinere HTPC kasten (platter) ook een optie. Deze zijn ongeveer zo groot als een mediabox of receiver.

Mocht je nog concrete vragen hebben en ik geef geen reactie in dit topic dan kun je me altijd een DM sturen.

Hoe dan ook succs ermee:)

Kleine toevoeging, gezien dat je pa photoshop gebruikt zou ik voor een veelkoppige AMD CPU gaan, want ik geloof dat PS hier veel baat bij heeft l (en de AMD dus sneller is IN PS dan de i3)en deze zijn een stuk goedkoper dan een quadcore Inte

[ Voor 22% gewijzigd door eL_Jay op 30-10-2012 15:39 ]

• jdruwe
eL_Jay schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:26:
Ja, ik heb zelf een HTPC gebouwd op basis van een mini-itx moederbord i.c.m. een energiezuinige i3. De kast had ik in een opruiming voor 75 euro kunnen kopen (is nu 100) en de voeding die hier in zit is ruim voldoende om naast een HDD, de I3 en het moederbord ook mijn overclockte 6850 aan te drijven ( die ligt er echter niet in). Het voordeel is dat de kast ongeveer zo groot is als een half klein kratje bier en straks (wanneer ik mijn 6850 upgrade en deze naar de HTPC gaat) toch voldoende power heeft om heel fatsoenlijk op te kunnen gamen. Koeling kan met dergelijke kasten een probleem zijn als je er bijvoorbeeld een gtx 580 in zou stoppen. Dit ga jij voor je vader echter niet doen, dus dat levert geen enkel probleem op. Daarnaast is het inbouwen wat lastiger omdat je minder ruimte hebt, maar dat is niet echt een probleem.

Ik denk dat wat je vader het belangrijkste vind (naast functionaliteit) dat de kast klein is en de PC energiezuinig. Een i3 i.c.m. een htpc kast voldoet hier ruimschoots aan gezien het gebruik dat jjij schetst is dit gewoon de beste keus (mijns inziens).

Wil je echt het goedkoopste van het goedkoopste dan kun je anders kiezen. Maar Silverstone levert hele goede kwaliteitsproducten. Eventueel kun je een AMD build maken (CPU power is voldoende voor het genoemde gebruik maar grafische prestaties zijn beter dan Intel) ook in een dergelijk htpc-kast.

Indien je zeker weet dat je vader nooit een GPU er bij zal steken, zijn nog kleinere HTPC kasten (platter) ook een optie. Deze zijn ongeveer zo groot als een mediabox of receiver.

Mocht je nog concrete vragen hebben en ik geef geen reactie in dit topic dan kun je me altijd een DM sturen.

Hoe dan ook succs ermee:)

Kleine toevoeging, gezien dat je pa photoshop gebruikt zou ik voor een veelkoppige AMD CPU gaan, want ik geloof dat PS hier veel baat bij heeft l (en de AMD dus sneller is IN PS dan de i3)en deze zijn een stuk goedkoper dan een quadcore Inte
Ziet er idd allemaal erg mooi uit, maar is zo een systeem (HTPC) wel voldoende voor wat mijn vader ermee wil doen? Bedoelde je deze: http://www.alternate.be/h...o=TEXI86&cn=1&tn=BUILDERS, is de voeding wel voldoende, "slechts" 300 watt)

[ Voor 3% gewijzigd door jdruwe op 30-10-2012 22:50 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Omwille van de stroom, en dus niet licht gamen (waar de A8 / 10 van AMD pracht oplossingen voor waren) zou ik tóch voor de i3 3225 set gaan.

Weg met de Antec one, Fractal Core 1000 erin. 300/350W kwaliteitsvoeding erbij en klaar.
De Sugo is inderdaad een prima oplossing.

De OCZ modstream is 1) teveel van het goede en 2) kwalitatief "meh". (niet verkeerd, maar geen aanrader in de huidge markt)

Goedkoper bordje: pricewatch: Asrock H77M

en met 8GB 1600mhz erin zit je prachtig. En zonder ovredrijven, als ik mét één VM al m'n kantoor toepassingen / microsimulatie / PS en AI tools inlaad, zit ik daar zelden mee over de 5GB. Meer geheugen is helemaal niet nodig, dus de "slechts 2" geheugenbankjes is geen belemmering.

• jdruwe
djunicron schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:09:
Omwille van de stroom, en dus niet licht gamen (waar de A8 / 10 van AMD pracht oplossingen voor waren) zou ik tóch voor de i3 3225 set gaan.

Weg met de Antec one, Fractal Core 1000 erin. 300/350W kwaliteitsvoeding erbij en klaar.
De Sugo is inderdaad een prima oplossing.

De OCZ modstream is 1) teveel van het goede en 2) kwalitatief "meh". (niet verkeerd, maar geen aanrader in de huidge markt)

Goedkoper bordje: pricewatch: Asrock H77M

en met 8GB 1600mhz erin zit je prachtig. En zonder ovredrijven, als ik mét één VM al m'n kantoor toepassingen / microsimulatie / PS en AI tools inlaad, zit ik daar zelden mee over de 5GB. Meer geheugen is helemaal niet nodig, dus de "slechts 2" geheugenbankjes is geen belemmering.
Ik was ook meer aan het neigen naar de i3 ;)
De kast is idd goedkoper maar heeft geen "kabelmanagementsysteem" en heeft niet echt de beste reviews en misschien als belangrijkste "no-go", de power-knop staat onderaan (mijn vader heeft erg veel last van z'n rug en bukken gaat moeilijk :P,op z'n bureau is er spijtig genoeg geen plaats meer...)

Over de voeding ben ik het ook met je eens, ik wou eerder een corsair maar ik weet niet goed welke...
Het bordje dat je linkte is duurder dan hetgeen dat ik in m'n huidige config heb (kon je niet weten sorry!)
https://www.alternate.be/...o=GRIR35&cn=1&tn=BUILDERS

• kroegtijger
Wat betreft stroomverbruik zijn de nieuwe processoren van AMD ongeveer gelijkwaardig aan de intels geworden. Ze zijn met die lijn echt een goede weg in geslagen voor de gemiddelde consument. Knap stukje video, leuke CPU voor dagelijks gebruik, en heel aantrekkelijke prijzen voor bord en processor. Ik ben benieuwd wat Intel daar tegenover gaat zetten, want het is al een tijdje stil aan die kant

iRacing Profiel

• eL_Jay
jdruwe schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 22:43:
[...]

Ziet er idd allemaal erg mooi uit, maar is zo een systeem (HTPC) wel voldoende voor wat mijn vader ermee wil doen? Bedoelde je deze: http://www.alternate.be/h...o=TEXI86&cn=1&tn=BUILDERS, is de voeding wel voldoende, "slechts" 300 watt)
Die 300 watters van silverstone kunnen een i5 2400 + 6870 +HDD +SSD +CD-driver aandrijven.
Aangezien jij enkel een CPU neemt en een SSD, is die 300 watt ruim voldoende en zelfs sterke overkill ;)
kroegtijger schreef op donderdag 01 november 2012 @ 01:12:
Wat betreft stroomverbruik zijn de nieuwe processoren van AMD ongeveer gelijkwaardig aan de intels geworden. Ze zijn met die lijn echt een goede weg in geslagen voor de gemiddelde consument. Knap stukje video, leuke CPU voor dagelijks gebruik, en heel aantrekkelijke prijzen voor bord en processor. Ik ben benieuwd wat Intel daar tegenover gaat zetten, want het is al een tijdje stil aan die kant
Intel heeft toch onlangs die i3 Ivy''s uitgebracht?

[ Voor 32% gewijzigd door eL_Jay op 02-11-2012 12:31 ]

• kroegtijger
eL_Jay schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 12:29:
[...]

Die 300 watters van silverstone kunnen een i5 2400 + 6870 +HDD +SSD +CD-driver aandrijven.
Aangezien jij enkel een CPU neemt en een SSD, is die 300 watt ruim voldoende en zelfs sterke overkill ;)

[...]

Intel heeft toch onlangs die i3 Ivy''s uitgebracht?
Begin september was dat inderdaad, maar dat is eigenlijk meer van hetzelfde. AMD is wat revolutionairder bezig op het moment, met o.a. de FM2-sockets, de bijbehordende CPU's op FM2 (A4, A6 en A8) en de A10. Daarmee lopen ze imho wat uit (of liever gezegd in) op Intel. Zeker als we de prijzen erbij pakken...Een A10 is t.o.v. een vergelijkbare intel-CPU spot-goedkoop. Qua bang-for-buck werkt AMD hard aan de weg, en lijkt een segment aan te spreken wat voor veel consumenten interessanter is dan Intel. Een goede GPU onboard maakt een videokaart overbodig, wat voor de meeste thuisgebruikers tot pakweg 200,- op een systeem kan besparen... Is toch een sterk staaltje van AMD lijkt me.

iRacing Profiel

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-01 11:42
Kijk voor de grap eens bij de Best Buy Guide van deze maand. Gisteren verschenen. Het basissysteem is 330 euro in totaal, en lijkt me prima voor waar je naar op zoek bent...
Pagina: 1