Laptop gezocht, max 750 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-02 21:05
Hoi!
Ik zoek dus een nieuwe laptop. De laptop die ik nu heb is een Acer Aspire 5715Z, 15.6 inch, met een intel pentium duals core T2390 processor, 320gb HDD en 4GB DDR2. 4 jaar en 2 maanden oud en werkt in principe nog prima, maar de laptop bij mijn ouders (acer aspire 5520G, bijna 5 jaar oud) is overleden en deze schuift door naar daar.

Ik ben op zoek naar een laptop die het ook weer lang volhoudt, een jaar of 4 weer zou erg fijn zijn, en dan graag dat hij na die tijd nog steeds gewoon snel is (en ik dus niet alsnog een nieuwe moet kopen omdat 'ie irritant traag is geworden). Daarnaast wil ik graag een snelle laptop met een redelijke accuduur (liefst 4+ uur bij internetten, word-bestanden typen en muziek luisteren tegelijk) en minimaal 13 en maximaal 15.6 inch. Mijn budget is zo'n 750 euro, maar als ik met minder aan al mijn eisen kan voldoen, dan graag natuurlijk! Ik vind het niet per sé belangrijk dat de laptop erg snel op start (hoewel ik natuurlijk ook geen vijf minuten ga wachten), als hij maar wel snel is in gebruik. Qua merk heb ik niet echt een voorkeur, als het maar een goed merk is wat erom bekend staat om lang mee te gaan. Grappig genoeg zie ik op internet dat Acer slecht bekend staat, misschien heb ik mazzel gehad met mijn laptops.

Ik gebruik hem vooral voor mijn studie en internet, en soms fotobewerking (lightroom of nikon bewerkprogramma die bij camera zat). Maar veel tabbladen en word-bestanden en pdf's open kunnen hebben staan is dus wel nodig. In de toekomst zal ik er misschien ook matlab op gaan draaien ivm stage, maar dat is niet helemaal zeker (misschien gewoon op de computer op de uni)

Nu heb ik zelf ook al rondgekeken, maar ik weet niet zo goed wat voor mijn gebruik snel genoeg is, om het zo te zeggen. Ik heb mijn broertje laatst de asus k55vd-sx019v aangeraden, was bij de mediamarkt in de aanbieding voor 655 euro (i7-3610QM, 6gb ram, 500gb HDD en 2gb Nvidia GeForce GT610M) en hij is er erg tevreden over, dus aan de ene kant neig ik ernaar om die gewoon ook te kopen. Bij redcoon is hij nu 659 euro, dus dat valt prima binnen budget.

Aan de andere kant weet ik niet of dat voor mij een overkill is, en of een i5 mét ssd voor mij beter oid is dan een i7 zonder. Ik heb bijvoorbeeld de asus r500a-sx061v gezien, met 3e generatie i5, 500gb HDD, 4gb ram en zonder losse videokaart, voor 530 euro bij mycom (3 jaar garantie, wat wel een plus is). Hier zou ik bijvoorbeeld een 128gb SSD in kunnen laten bouwen, dan heb ik voor zo'n 650 euro dus een i5 met ssd. Maar dan zag ik ook op de dell site de dell inspiron 15, met 3e generatie i5, 500gb HDD, 4gb ram en zonder losse videokaart, voor 479 euro (en na korting aangezien ik student ben, 469,42 euro). Dan zou ik er dus ook een 128gb SSD en 4gb extra ram in kunnen zetten en dan zit ik zelfs nog onder de 650 euro. Maar daar staat bij 1 jaar collect & return service, betekent dit dat er dus maar 1 jaar fabrieksgarantie op zit? Dat zou wel een nadeel zijn namelijk. Ook heeft de mediamarkt nu de Lenovo Z580 in de aanbieding, met 3e generatie i5, 8gb ram, 750gb HDD en 2gb Nvidia GeForce GT630M voor 599 euro. Hier een SSD in zetten zou zo'n 100 euro erbij gooien, dus 700 euro voor 't totaal. Is dat het waard, of zijn de extra ram en betere videokaart voor mijn gebruik eigenlijk toch niet een plus?

Nu vroeg ik me af of jullie wellicht nog tips hebben (voor welke processor en of ik een losse videokaart nodig heb bijvoorbeeld), of dat ik bepaalde modellen over het hoofd heb gezien die ook interessant voor me zouden zijn.

Daarnaast vroeg ik me af of je een SSD inbouwen eigenlijk direct moet doen, of dat je dat ook later nog kan doen? Ivm de installatie van windows en dergelijke (ik heb hier echt vrij weinig verstand van). Dan zou ik wellicht ook nog kunnen wachten met het inbouwen van de SSD, als ik de laptop dan snel genoeg vind zonder dan zou ik dat gewoon achterwege kunnen laten.

In principe heb ik nu dus nog een werkende laptop staan, dus hoef ook niet per se nú een nieuwe laptop, wil bijvoorbeeld best wachten tot de periode van kerst / oud en nieuw als er dan veel aanbiedingen gaan komen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Beetje lang verhaal geworden, maar heb geprobeerd meteen zo volledig mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
Iemand die me kan helpen? Als jullie nog informatie missen of iets dergelijks dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Hi Carolien!

Welkom op GoT :w

Je hebt een heel verhaal geschreven zie ik, beetje onhandig door te lezen met name waar je over de laptops praat. Alinea's was wat handiger geweest :).

Als ik goed begrijp wordt het puur simpel huis tuin keuken gebruik geëist. Dan heb je geen dedicated grafische kaart voor nodig en kan je simpel af met een Intel HD graphics.

Ik denk dat elk van de notebooks die jij voorstelt wel zullen voldoen aan je eisen, ze zullen allen veel beter presteren als je huidige Acer model.
De accutijd van 4 uur is wel erg lang, ik weet niet of ze allemaal dat ook zullen halen, wellicht dat je dan beter naar een ultra book kan kijken, maar die zitten zo boven budget.

Diegene wat je broertje voorstelde, de Asus met GT610m is niet slecht, maar ook niet bepaald goed kwa grafische prestaties. De HD4000 is zelfs gelijkwaardig aan deze GPU.

Ik denk dat een Dell Inspiron 15R SE wel een perfecte laptop voor je is, dit vanwege het FullHD scherm, en dat is gezien jouw gebruik (Lightroom, foto edit, veel tabs en officewerk) wel een hele goede eis.

Als je daarop filtert in de pricewatch kom je maar op 4 notebooks uit met jouw budget (en een er iets boven) klik

Van deze is de Asus diegene die kwa kwaliteit ook de enige optie is, de Medion notebooks wil je niet hebben, de HP is niet al te beste kwaliteit en bevat een Sandy Bridge CPU itt de Asus N56.

Als we kijken bij Dell zien we dat je (kortingen buiten gelaten) de keuzes hebt uit 1 model met deze specs:
- €749,--
- i5 3210m
- HD7730
- FullHD scherm
- 6GB / 750GB HDD

Goed er zijn dus kortingen, tot vandaag heb je nog de €50,- kortingsbon (wordt wekelijks aangepast!), met shopkorting.nl krijg je als je via Dell.nl besteld tot en met 2 november 10% korting (normaal 7%) en je bent zo te zien bekent met EPP korting.

In dit geval kost de Dell versie nu zo'n € 685,02 - € 56,61 (10% shopkorting op bedrag excl. BTW) = € 628,41.

Dit is al in verhouding met de eerder aangegeven modellen de meeste bang for buck. Je kan er een SSD in plaatsen en daar Windows op installeren zonder problemen.

Overzicht andere modellen:
€ 799,- -> € 652,76
Zelfde als € 749,- versie behalve 8GB (ipv 6GB) en 1TB (ipv 750GB).

€ 879,- -> € 722,48
- i7 3632QM
- 8GB
- 1TB
- zelfde

Zou die investering voor de i7 extra geld waard zijn? Ik betwijfel dat, ik zou voor de € 749,- versie gaan en er een 128GB SSD in zetten en de 750GB in een externe behuizing plaatsen (of een HDD Caddy in de optical drive stoppen).

Zo, heel wat informatie voor je. Als je verder specifieke vragen hebt oid, let us know! 8)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carolien89
Geweldig, bedankt voor alle informatie! De schermresolutie is inderdaad een goed punt, daar had ik nog niet zo bij stil gestaan! Ik heb nog één vraagje over Dell, ik had op hun site ook al gezocht en gegoogled maar kon het niet vinden, klopt het dat je bij hen maar één jaar garantie hebt? Of moeten zij ook gewoon twee jaar leveren? De Dell die je noemt klinkt namelijk erg goed. Ik ga niet meteen nu bestellen, maar ongetwijfeld komen er wel weer kortingsbonnen of acties ivm kerst en dergelijke, dus deze staat nu zeker bovenaan mijn lijstje en zal de acties in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Er zullen zeker wel kortingsbonnen zijn, hou Dell Waardebonnen Topic - Deel 2 in de gaten.

Ze zullen gewoon 2 jaar garantie geven. Eerste jaar in huis, tweede jaar is carry in.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De term garantie vind je op de dell site niet zo snel. Ze spreken over support. In de praktijk heb je het eerste jaar de betere support (=in-home garantie. Gaat het ding stuk, dan komt er een monteur langs) en de jaren daarna niet meer. Er zijn verschillende verhalen op internet te vinden waar dell beweert 3 jaar garantie te geven. Onder andere van kassa, maar of je dat krijgt is soms de vraag.
Pagina: 1