Werkstation < 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 11:04
Ik ben voor mijn binnenkort te starten eenmanszaak (webdesign / -development / -content / -marketing) op zoek naar een degelijke, vlotte laptop die zowel in mijn thuiskantoor als bij klantafpraken gebruikt zal gaan worden. Ik zit daarbij te denken aan de volgende eigenschappen:
  • Budget maximaal 1000 euro totaal, liefst 800-900.
  • 15,6" lijkt me een goed midden tussen mobiliteit en schermruimte. Het scherm gebruik ik waarschijnlijk alleen tijdens afspraken; thuis ben ik van plan via een KVM-switch mijn 23" monitor te gebruiken. Schermresolutie minimaal 1366 x 768, maar 1600 x 900 zou nog beter zijn.
  • Laptop zal gebruikt worden voor grafisch ontwerp (Photoshop, Illustrator, meerdere grote bestanden en gebruik van GPU + CPU) en webdevelopment (code editor, WAMP). Verder wat office-achtige taken.
  • Zit te denken om er een losse SSD (Samsung 830 256Gb, ~160 euro nieuw) in te plaatsen en de standaardschijf direct te verkopen. Tijdens werk stoor ik me vrij snel aan wachttijd bij opstarten programma's / openen van bestanden. Schijfruimte zal niet zo'n probleem zijn (Google Drive, Git, evt externe schijf). De SSD zou binnen het budget van 800 tot max 1000 euro moeten vallen.
  • Met het oog op de snelheid ook minimaal 4Gb geheugen en een vlotte processor (liefst een vrij nieuwe i5 / i7).
  • Zal in principe niet mee gegamed worden.
  • Degelijke bouwkwaliteit en schermkwaliteit zijn van belang.
Nu kom ik zelf op deze uit:

Asus R500VD-SX093V
Asus K55 Series K55VD-SX019V
Toshiba Satellite L855-124
Lenovo IdeaPad Z580-M81DFMH
Toshiba Satellite L850-150
Lenovo Thinkpad Edge E530

Of hier in de vergelijker. Zitten allemaal heel dicht bij elkaar qua specs, maar ik heb weinig kennis van laptopmerken en kwaliteit, dus kan wel wat wederhoor gebruiken. Als ik belangrijke zaken vergeten ben of als ik onzin uitkraam, dan hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Laten we de lijst eens af gaan:
Slecht scherm
Slecht scherm
Slecht scherm
Slecht scherm
Slecht scherm
Slecht scherm.
Of hier in de vergelijker. Zitten allemaal heel dicht bij elkaar qua specs, maar ik heb weinig kennis van laptopmerken en kwaliteit, dus kan wel wat wederhoor gebruiken. Als ik belangrijke zaken vergeten ben of als ik onzin uitkraam, dan hoor ik het ook graag :)
In het kort, er is haast geen enkele laptop in jouw budget met een acceptabel scherm. Behalve de inspiron 15R SE. Met behulp van Dell Waardebonnen Topic - Deel 2 kan je die volgens mij voor € 623 krijgen met i5 en 1080p scherm. Of rond de € 740 met i7. Als je ook maar iets geeft om schermkwaliteit is er niet echt een andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Darkstone vat het zo een beetje perfect samen.

De alternatieven die zijn geld waard zijn:
- Lenovo Y580: Betere GPU, Betere accu, Betere toetsenbord, aan de andere kant een stuk duurder, vervelend glossy scherm maar nog steeds goed, tevens zeer moeilijk vindbaar.
- Asus N56: Beste bouwkwaliteit, stuk duurder, mat scherm, betere accuduur dan de dell maar iets minder dan de Lenovo.
- Vaio S15: Goede bouwkwaliteit, het duurste van allemaal voor de specs, iets mindere gpu (640m), IPS beeldscherm met beste kijkhoeken, jammer genoeg last van orange gating (vel rood niet kunnen weergeven) maar alsnog heeft deze het beste scherm van allemaal, maar wel een erg laag gewicht gewicht van 1.89k wat alleen een groot voordeel is als je het van plan bent om regelmatig te meenemen.

Alsnog is de Dell Inspiron 15R SE het goedkoopste van allemaal. Dan heb je goede specs en scherm voor een sexy prijs. Vind ik in principe voor jou de winnaar.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Bedankt voor de reacties. Ik ga in elk geval de Dell Inspiron 15R SE eens goed bekijken. Misschien ook een aantal van deze laptops eens in het echt bekijken bij MediaMarkt ofzo, om eens te zien hoe goed / slecht de schermen zijn.

De term "schermkwaliteit" is natuurlijk erg subjectief en breed. Ik zal op het scherm wel ontwerpen e.d. laten zien aan klanten, dus kleurechtheid is wel een factor. Maar het grafische werk zelf doe ik via de grote monitor die ik al heb, dus wat dat betreft valt het weer mee.

In elk geval mooi dat ik nu wat input heb om te bekijken en over na te denken. Over accuduur had ik bijvoorbeeld nog niet nagedacht, hoewel dat waarschijnlijk ook niet de meest cruciale factor is (2-3 uurtjes kom ik een heel eind mee, adapter mee naar klant is niet zo'n probleem). Als er nog andere goede laptops te vinden zijn, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
geert1 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:15:

De term "schermkwaliteit" is natuurlijk erg subjectief en breed. Ik zal op het scherm wel ontwerpen e.d. laten zien aan klanten, dus kleurechtheid is wel een factor. Maar het grafische werk zelf doe ik via de grote monitor die ik al heb, dus wat dat betreft valt het weer mee.
Schermkwaliteit is absoluut niet subjectief... Zeker als je praat over kleurenrechtheid.. Daar zijn gewoon waardes en testen voor die een bepaalde gamut percentage laten zien... Des te hoger de gamut (AdobeRGB), des te meer kleuren het scherm in staat is om te weergeven. Zo is ook gewoon de resolutie ook een numeriek en zeer objectief punt... Laat staan het type paneel (TN scherm of IPS/PLS) :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schermkwaliteit is misschien subjectief subjectief afhankelijk van de persoon die je het vraagt. De resolutie absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45
Misschien is deze Asus een goede optie? Voldoet aan alle eisen (15.6", 1080p scherm, Ivy Bridge Core i7, 8GB DDR3, GT650M) en is niet duur (ik noem het eerder een koopje) met €949,-.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 18:41
Moi_in_actie schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:38:
Misschien is deze Asus een goede optie? Voldoet aan alle eisen (15.6", 1080p scherm, Ivy Bridge Core i7, 8GB DDR3, GT650M) en is niet duur (ik noem het eerder een koopje) met €949,-.
maar hij wil er graag een SSD van 130e bij in, en dan gaat hij dus wel over zijn budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45
ramonlambal schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:41:
[...]
maar hij wil er graag een SSD van 130e bij in, en dan gaat hij dus wel over zijn budget
Ah sorry.. daar heb ik even overheen gelezen |:(

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Vinand schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:28:
Schermkwaliteit is absoluut niet subjectief... Zeker als je praat over kleurenrechtheid.. Daar zijn gewoon waardes en testen voor die een bepaalde gamut percentage laten zien... Des te hoger de gamut (AdobeRGB), des te meer kleuren het scherm in staat is om te weergeven. Zo is ook gewoon de resolutie ook een numeriek en zeer objectief punt... Laat staan het type paneel (TN scherm of IPS/PLS) :)
Hier zit zeker wat in; de dingen die je noemt zijn allemaal objectieve cijfers en feiten. Maar hoeveel je je uiteindelijk stoort aan een minder goed scherm is wel subjectief. Gezien de manier waarop ik de laptop ga gebruiken is het niet van levensbelang dat het top-notch is. Maar kan ik uit je verhaal opmaken dat de IPS/PLS-schermen beter zijn? Is dat iets om op te letten bij mijn keuze?
Full HD is leuk, maar ik vind dat niet zo heel erg nodig bij 15,6", te meer omdat ik er thuis een 23" Full HD monitor op aansluit. 1366x768 of 1600x900 zijn dus ook prima resoluties voor mij. Daarnaast heeft de laptop die jij linkt dezelfde processor dan de meeste van de laptops die ik linkte, en dan vind ik het prijsverschil wel groot. Naast het feit dat die SSD er eigenlijk wel in moet inderdaad.

Ik zou dus kunnen kiezen voor de Dell + een SSD, wat me geen slechte keuze lijkt. Enige nadeel is eigenlijk dat die een i5 heeft en geen i7. Nu is de processor niet echt vaak de bottleneck, maar ik neem aan dat laptop-processoren van zichzelf al zwakker zijn dan die in een desktop (vanwege lager stroomverbruik). Klopt dit? Het is mijn doel om 2-3 jaar met de laptop vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:33
Volgnes mij heeft deze configuratie van de 15R SE wel een i7, FHD scherm en past hij prima in je budget:
http://configure.euro.del...s1&oc=n0015s19&vw=classic
Volgens de sheet 787 met cashback, 5% korting en zonder epp truuk.

Dan kan je daar nog een Samsung 830 256GB bijzetten, en je hebt volgens mij het werkpaard waarna je op zoek bent.

[ Voor 4% gewijzigd door eBait op 03-11-2012 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
@eBait: Thanks, da's zeker een kanshebber. Met de SSD erbij kom ik dan op 900-950 euro, dus past nog in het budget. Ik vind deze Dell's er niet bijzonder mooi uitzien aan de buitenkant, maar de specs, het scherm en de prijs zijn allemaal dikke prima. Recensies zijn er ook positief over.

Hopelijk vandaag even een rondje maken om een aantal laptops in het echt te zien, misschien dat daar nog nieuwe inzichten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 10:32
is inderdaad een mooi bedrag voor hetgeen je ervoor terug krijgt. Ik zou zeggen werk eerst hier eens mee en als je bedrijfje begint te lopen kun je alsnog je hardware uitbreiden. Denk dat je hiermee in eerste instantie aardig uit de voeten komt.

succes iig met je eigen onderneming.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
hoezo werk hier eerst eens mee??
lijkt mij een puik ding, die i7 is voor notebook begrippen echt super snel.
die gt650 heeft prima spierballen, en kan je altijd iets "kietellen"
8gb is meer dan mijn 6.. en ik voel nu niet de urge om te upgraden.

plus dat ding ziet er echt prima uit.. geluidskwaliteit van de speakers is prima met de meegeleverde subwoofer (er van uit gaande dat deze erbij zit)

en hij ziet er ERG strak / proffesioneel uit.. kijk alleen eens dit reclame filmpje:
YouTube: ASUS new N series Notebook -- Hear The Incredible, Feel The Power

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Bedankt voor het meedenken! De ASUS lijkt me zeker geen slechte laptop, maar de Dell Inspiron 15R SE biedt ongeveer gelijkwaardige hardware, maar met een beter scherm en een (stukken) lagere prijs (inclusief korting). Ik neig dus naar de Dell. Inclusief de Samsung 830 256Gb SSD kan ik dan onder de 1000 euro blijven.

Andere tips en suggesties zijn nog altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Inmiddels mijn Dell 15r SE binnen. Gekozen voor de i7 met 8Gb geheugen. Leuk machientje!

Nu loop ik tegen het volgende aan: Dell levert geen installatieschijf van Windows bij de laptop en ik wil de hardeschijf vervangen door een SSD. Gemaild naar Dell voor suggesties maar nog geen reactie (vraag me af of het supportformulier daar uberhaupt goed werkt). Iemand een idee over de beste manier om Windows 8 opnieuw te installeren nadat ik de SSD geplaatst heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 23:46
Ik weet niet hoeveel schijfruimte je nu al in gebruik hebt, maar de simpelste manier is om met een programa als Acronis True Image Home, gewoon de gehele schijf te klonen naar je SSD. Dan ben je meteen klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
geert1 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:00:
Inmiddels mijn Dell 15r SE binnen. Gekozen voor de i7 met 8Gb geheugen. Leuk machientje!

Nu loop ik tegen het volgende aan: Dell levert geen installatieschijf van Windows bij de laptop en ik wil de hardeschijf vervangen door een SSD. Gemaild naar Dell voor suggesties maar nog geen reactie (vraag me af of het supportformulier daar uberhaupt goed werkt). Iemand een idee over de beste manier om Windows 8 opnieuw te installeren nadat ik de SSD geplaatst heb?
Al iets van dell gehoord?
Ik had diezelfde vraag ook al eens gesteld en er werd aangeraden om gewoon windows 8 terug te downloaden ( dit kan je op de windows site zelf doen .iso file) deze dan installeren en je hebt op de onderkant van je laptop de key.
Daffie schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:49:
Ik weet niet hoeveel schijfruimte je nu al in gebruik hebt, maar de simpelste manier is om met een programa als Acronis True Image Home, gewoon de gehele schijf te klonen naar je SSD. Dan ben je meteen klaar.
Is het niet beter opnieuw de clean versie te installeren? Zonder alles van dell en dergerlijke mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:35
Je mag gewoon iedere Windows 8 DVD waar je aan kan komen gebruiken, ook als hij gedownload/gekopieerd is. Anders kan je de HDD naar de SSD klonen, maar met windows 8 heb ik af en toe gemerkt dat sommige programma's het gebruikte type bestandsysteem niet herkent (o.a. Acronis True Image, iets oudere versie dus misschien wel met huidige versies?). En je kan natuurlijk ook een recovery DVD maken en die gebruiken om op de SSD mee te installeren.
Het mooie van Windows 8 is dat de licentiecode soms in de EFI/BIOS ingebakken is, wat er dus voor zorgt dat je hem alleen hoeft te installeren en de drivers hoeft downloaden. Ik heb de ervaring met een groot aantal toshiba laptops die dit ingebouwd hadden, ook na het clonen van harde schijven tussen verschillende laptops dat de licenties bij iedere laptop anders was.
Ik weet alleen niet of dit bij deze dell laptops ook gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Bedankt voor de reacties! Mijn voorkeur gaat uit naar een schone installatie. Dell heeft inmiddels gereageerd: Eerst kreeg ik te lezen dat ik voor 25 euro een Windows-dvd van ze kon krijgen. Toen ik doorvroeg naar andere opties, gaf de support-medewerker me deze link: http://www.winiso.com/sup...ke-win8-bootable-dvd.html

Nu vraag ik me af: Hoe / waar kan ik van de Microsoft-site een image downloaden van Windows 8 in het Nederlands? Ik kan hier geen link voor vinden, en de suggesties van Google lijken allemaal verouderd. Veel van de suggesties gaan er vanuit dat je Windows 8 koopt via de site, maar ik heb uiteraard al een licensie bij de laptop ontvangen. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij kan je helemaal geen windows 8 gratis downloaden van microsoft. Je kan het wel legaal van een torrentsite of usenet afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only

Het kan volgens mij dus wel mits je op die pc volgende al hebt staan: Windows 7, Windows Vista, Windows XP met Service Pack 3 (SP3). Het is dus eerder een upgrade dan een volledig nieuwe download.

Op deze manier kan je namelijk eerst windows 7 downloaden http://www.intowindows.co...-windows-8-from-iso-file/

Maar dan nog is het allemaal in het engels vrees ik

[ Voor 69% gewijzigd door amadeus123 op 13-01-2013 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
@amadeus123: Met jouw suggestie zou ik eerst Windows 7 moeten installeren en vervolgens upgraden. Dit klinkt als een hoop gedoe ik kan er ook niet zeker van zijn dat mijn licentie werkt via dit upgrade-proces.

Ik ga proberen een geschikte ISO te vinden via torrents. Lukt dit niet, dan schaf ik de dvd wel aan via Dell of ga ik me verdiepen in het maken van een installatieschijf via het recovery-programma van Windows of van Dell. Bedankt tot dusver, ik ik update dit topic wel als er voortgang is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Ok, hou ons hier up to date :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
De torrents die ik vind zijn veelal van MSDN- en RTM-versies, zijn zelden Nederlandstalig en veelal aangepast met allerlei register-aanpassingen. Ben er dus niet helemaal gerust op om hieruit te gaan kiezen. Misschien kan iemand (in een PM evt) mij in de goede richting wijzen?

Ik neig er steeds meer naar om een officiële disk van Dell te bestellen à €25,-, om gedoe te voorkomen. Tenzij iemand nog tips of suggesties heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Update: Via het forum van My Digital Life een nette Windows 8 ISO gevonden en gedownload. Deze met de "Windows 7 USB DVD Download Tool" (die ook werkt voor andere versies van Windows) gebrand op dvd als bootable schijf. Vervolgens de hardeschijf van de laptop vervangen met de SSD, de laptop opgestart en de Windows 8 schijf in de diskdrive geplaatst. De setup kwam al snel naar voren en herkende de SSD meteen. Installatie van Windows 8 is nu bezig. Daarna kijken of alle drivers via de Dell-site binnen te halen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1 op 16-01-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
Installatie van Windows ging verder soepeltjes. Door omstandigheden zal het even duren voordat ik de laptop verder instel, de drivers installeer en 'em in gebruik neem. Bedankt allemaal voor de tips en ondersteuning en ik verwacht er nu zelf wel uit te komen.
Pagina: 1