JBOD uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkiller
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 21:19
Hallo ik heb een vraag.

Kan ik een bestaande JBOD uitbrieden?

Ik heb nu 3x 2TB schijven een JBOD volume van gemaakt. Alleen begint die aardig vol te raken. Kan ik er nu gewoon een schijf bij prikken en een aanpassing maken in me JBOD op me raid controller. Of moet ik nu een nieuwe JBOD aanmaken.

Als dat laatste waar is ben ik dan ook alles kwijt wat er nu op de JBOD staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 12:34
Als er nu een schijf kapot gaat, ben je ook alles kwijt. Of in iedergeval 2 TB en een beetje ;).

Backup, backup, backup!

Daarna kun je gewoon het proberen, mocht het mis gaan dan zet je de backup terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
EnerQi schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:06:
Als er nu een schijf kapot gaat, ben je ook alles kwijt. Of in iedergeval 2 TB en een beetje ;).

Backup, backup, backup!

Daarna kun je gewoon het proberen, mocht het mis gaan dan zet je de backup terug :)
Dit is alleen bij Raid-0 dat je alles kwijt bent en bij JBOD alleen de info die op de kapotte harddisk staat, dus in feite hetzelfde als wanneer je geen Raid zou gebruiken.

Wat JBOD betreft kan je gewoon een schijf toevoegen bij de bestaande schijven zonder dat je de andere schijven leeg veegt. En verder betekent JBOD Just a Bundle Of Disks en het niet direct een Raid-array is waardoor je dus gewoon schrijven willekeurig kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 12:34
Als hij zich zorgen maakt over zijn bestanden, zou ik toch eerst een backup adviseren. De zin/onzin van JBOD snap ik niet, veel beter zijn losse schijven (met idem letters ;) ) zodat je weet welke file je verlies als harde schijf x het loodje legt.

Het is maar net waar je de nadruk op legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkiller
EnerQi schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:44:
Als hij zich zorgen maakt over zijn bestanden, zou ik toch eerst een backup adviseren. De zin/onzin van JBOD snap ik niet, veel beter zijn losse schijven (met idem letters ;) ) zodat je weet welke file je verlies als harde schijf x het loodje legt.

Het is maar net waar je de nadruk op legt.
Ja dat wil ik dus niet. Ik wil 1 grote partitie vanwege dat het een nas met win 7 er op is. Heb dus mijn mappen geshared.

@de rest
Naja ik heb niet de mogelijkheid en de cash voor een back up van 6+ TB. Dingen zijn duur duur duur.

Maar bedankt voor het antwoorden ga dus ff 2 TB bij prikken. Kan ik weer wat films er op zetten voorlopig. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Roel1966 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:41:
[...]

Dit is alleen bij Raid-0 dat je alles kwijt bent en bij JBOD alleen de info die op de kapotte harddisk staat, dus in feite hetzelfde als wanneer je geen Raid zou gebruiken.

Wat JBOD betreft kan je gewoon een schijf toevoegen bij de bestaande schijven zonder dat je de andere schijven leeg veegt. En verder betekent JBOD Just a Bundle Of Disks en het niet direct een Raid-array is waardoor je dus gewoon schrijven willekeurig kan toevoegen.
Aangezien files heel vaak op meerdere plekken staan (fragmentatie) is de kans zeer zeker aanwezig dat als er één schijf uitvalt, er ook bestanden van de andere schijf stuk zijn.

Als je 2 losse schijven zou gebruiken heb je dat probleem niet.

@TS: Is het niet beter om gewoon je extra schijf dynamisch te maken en als een map op je hoofdschijf te mounten? Dan heb je gewoon de map films en dat is dan een bepaalde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkiller
White Feather schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:20:
[...]

Aangezien files heel vaak op meerdere plekken staan (fragmentatie) is de kans zeer zeker aanwezig dat als er één schijf uitvalt, er ook bestanden van de andere schijf stuk zijn.

@TS: Is het niet beter om gewoon je extra schijf dynamisch te maken en als een map op je hoofdschijf te mounten? Dan heb je gewoon de map films en dat is dan een bepaalde schijf.
Ja maar mijn map films is over de 4TB dus moet ik meerdere schijven gebruiken.
Kan ik dan ook meerde dynamische schijven toe wijzen aan 1 map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
White Feather schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:20:

Ik bedoel meer ermee te zeggen dat het niet zoals bij Raid-0 is dat je alles kwijt bent.

Bij een Synology NAS kan je trouwens geen 2 losse schijven gebruiken en ben je altijd afhankelijk van de Raid controller, vandaar dat ik bij de Synology voor JBOD gekozen heb. Raid-1 of Raid-5 vind ik zonde van de ruimte en dan neem ik liever het risico dat ik data kwijt ben mocht er een schijf sneuvelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:11

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik raad JBOD ook af. Zelf gebruik ik ook meerdere losse schijven voor content (9 stuks). De mappen die ik wil delen heb ik middels een Junction toegevoegd aan 1 map. Deze ene map share ik dan over het netwerk. Als ik een nieuwe folder wil toevoegen dan maak ik een nieuwe Junction aan in de share map. Ik gebruik deze tool om het makkelijker te maken: http://schinagl.priv.at/n...ext/hardlinkshellext.html

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Je zou kunnen overwegen mount in folder te gebruiken, maar dan zul je een lege folder moeten specificeren en blijft je filmcollectie over twee schijven verspreidt. Zie hierboven voor een veel nuttigere oplossing

Maar je snapt ook dat welke vorm van duplicatie je ook gebruikt, dat als het niet extern gebeurt, je alles kwijt bent als het echt mis gaat?

Mijn mening daarin is dat alles wat je niet zelf gemaakt hebt en downloadbaar is, je niet hoeft te backuppen. De rest online zetten, of een externe schijf bij familie of vrienden laten liggen en eens in de zoveel tijd een keer een backup draaien.

Over je JBOD uitbreidbaarheid, misschien dat google je daarbij van dienst kunt zijn? Bijna alle harde schijf gerelateerde operaties zijn uitgebreid behandeld. Die dus ook.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 29-10-2012 22:39 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
De map is een schijf, dus als je een map "films"hebt en een map "Series", dan kan iedere map een andere schijf zijn. Meerdere schijven als 1 map kan dus niet.
Pagina: 1