Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 10:07
Goedemiddag!

Vandaag maar is naar E-ON gebeld, we hadden geld terug gehad, een meterstandenkaart binnen en een verhaal dat we over zouden gaan naar een flexibel tarief.
Echter wisten we de beginstand van toen we abbonnee werden ook niet. Onze oud huisgenoot had ooit het abbo afgesloten maar was vergeten de standen op te schrijven.

Ik kreeg van e-on te horen dat we zo'n 9000 kWh hadden verbruikt en rond de 1100 m3 gas.

Van het gas schrok ik niet echt, echter de energie standen wel!

Qua apparatuur in ons huis is het niet echt denderend. Maar alsnog een lijst:

2 vaste pc's
2 koelkasten
2 laptops
4 telefoons
magnetron
oven
tv
nas
PS3 (staat praktisch altijd uit)
Xbox (idem)
upc router en tv box
12 lampen
wasmachine (rond de 1400 watt)
droger (rond de 1000 watt)
2x 5.1 logitech speakersetjes
1x stereo installatie
1 2.1 setje
CV ketel

Lijkt mij niet echt een denderende lijst, toen ik bij m'n ouders woonde hadden we veel meer electronica in huis, een vijfvoud lampen (spotjes :/ ) 2 cv ketels, 2 vriezers, 2 koelkasten en ga zo maar door...

Nu mijn 2 vragen:

-Klopt dit gebruik? Ik vind 9000 kwh bijzonder veel! Helemaal als je bekijkt wat je hiervoor zou moeten betalen :-(

-Als dit zou kloppen, waar in vredesnaam zouden we nog meer op kunnen besparen? Stekkers uit de stopcontacten van de opladers doen we al :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoe kan je de beginstanden niet weten? Dat moet toch ergens op papier terug te vinden zijn?
Verder hangt het af van het aantal bewoners, bij 4 man vind ik dit hoog maar niet vreemd.
Wasmachines en drogers verwacht ik eerder rond de 2200W of meer trouwens, en het verbruik hangt meer af van de leeftijd (en het aantal malen gebruik).

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 10:07
RemcoDelft schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:09:
Hoe kan je de beginstanden niet weten? Dat moet toch ergens op papier terug te vinden zijn?
Verder hangt het af van het aantal bewoners, bij 4 man vind ik dit hoog maar niet vreemd.
Wasmachines en drogers verwacht ik eerder rond de 2200W of meer trouwens, en het verbruik hangt meer af van de leeftijd (en het aantal malen gebruik).
Ja dat vond ik ook, ik heb het formulier door gekeken wat we hadden liggen van eon met daarop de prijzen, maar niets te zien behalve een vast bedrag per maand en een prijs per kuub of kWh.

Ik zal zo is kijken hoeveel watt de wasmachine en droger daadwerkelijk gebruiken. Verder ga ik opzoek naar een meter die checkt hoeveel watt er door een stopcontact gaat. Aangezien we veel apparaten op 1 stekkerdoos hebben staan is een beetje inzicht te krijgen in waar veel energie naar toe gaat!

Maar die 9000 kWh is niet bijzonder veel? Als je het terug rekent naar wat we verbruiken per dag kom ik uit op

9000/365=24.66 kWh

Zou dus 1 neer komen op een kilowatt per uur, vind ik flink wat!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10

Nox

Noxiuz

Oude koelkasten verbruiken erg veel energie, die kunnen zo 500kwh per jaar doen, dus dat wil best vlotten. Een wasmachine die een was draait gebruikt op 40 graden een halve en op 60 graden een hele kwh. Je droger doet volgens mij ook zoiets. Ga eens narekenen hoeveel die apparaten aan staan. Een TV van 52"plasma doet ook heel wat meer dan 32" LED.

Een hele dikke gamePC met een koetje erop 24/7 doet pas echt pijn in je portemonnee, die doet continu 300w en dat is op jaarbasis al rap 2500kwh. Maar als je hem altijd uit hebt niks :? We kunnen wel gaan tellen per apparaat en gemiddelde maar de vraag is hoe vaak je een apparaat gebruikt en welke klasse apparaat het is :P

EDIT:

5 spotjes kunnen zomaar 5x50w zijn. :/

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 29-10-2012 16:37 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW