nas/mediaserver componenten, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

• oohlaf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-02 19:38
Hallo,

Ik ga voor het eerst een NAS/Mediaserver/HTPC bouwen dat op Linux (oa XBMC) moet gaan draaien.

Na in het weekend diverse fora doorgelezen te hebben en flink googlen, kwam ik tot:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 121,80€ 121,80
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,70€ 122,70
2Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,80€ 177,60
1Lian Li PC-C60B€ 174,24€ 174,24
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 64,60€ 64,60
1Pioneer BDR-207DBK Zwart€ 76,26€ 76,26
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,50€ 37,50
2Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 168,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 942,70

De case is er eentje die het beste in de woonkamer past. Vanwege Linux wil ik HD4000 graphics hebben (beste ondersteuning qua drivers) zodat ik geen videokaart nodig heb.

Ik kon echter dit type geheugen niet exact vinden in de manual van het moederbord, maar volgens mij moet het passen (2x 8GB)?

OS komt op SSDs (software raid 1) en media op de WDs (ook software raid 1).

Waar moet ik op letten als ik dit inelkaar ga zetten?
Volgens mij moet ik extra SATA kabeltjes kopen (zit daar verschil in?)
Zijn er nog andere componenten of kabeltjes die ik vergeet?

Alvast bedankt
Olaf

[ Voor 5% gewijzigd door oohlaf op 29-10-2012 16:13 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Waarom wil je je OS redundant uitvoeren? Want dat gaat imho eigenlijk alleen maar zin hebben als je dan ook alles gaat bouwen met het oog op up-time, dus ook je stroom-voorziening, dubbele nics etc. In deze setup kan je net zo goed een image van je SSD maken en die op de plank leggen voor als er een failure is. Downtime heb je toch, want je kan niet hotswappen in de build, en er zijn veel meer zaken die minimaal net zo waarschijnlijk zijn voor het creeeren van down-time.
Dat je je data veilig wilt hebben op raid1 snap ik nog, maar je OS?? Daar schiet je niet veel mee op.

Overigens zie ik die 128GB SSD's ook niet echt in.... Dat kan toch ook makkelijk op 64GB lijkt me?? En wat is de redenatie achter 16GB geheugen? Want 16GB voor een file-servertje is namelijk nogal wat... Met 8GB loopt dat net zo prima, en ik denk dat je zelfs wel met 4GB uit de voeten kan.

Wat betreft SATA-kabels, hoef je er eigenlijk alleen op te letten dat je SATA-III (600) kabeltjes neemt.

iRacing Profiel

• oohlaf
Daar heb je gelijk in. Op een gegeven moment zit je door zoveel specs te lezen dat je een beetje blind wordt daarvoor. SSD kan wel naar enkele 64GB en geheugen naar 8GB. Kan natuurlijk ook een bootable USB maken voor noodsituaties.

Ik zag in de specs van de Be Quiet PSU dat er 3x SATA 5 pin power aansluitingen voor hard disken op zitten. Dus met een blueray speler moet ik dan nog een splitter halen (of werkt dat niet zo bij SATA)?

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
Je kunt S-ATA ook splitten, vaak gebeurd het vanaf P-ATA/Molex aansluitingen naar een S-ATA, maar er zouden ook kabels moeten zijn om S-ATA te splitten. Ik heb mijn server zelfs op een 30GB SSD gezet met 4GB geheugen en heb daar genoeg aan. Maar natuurlijk zijn die amper te verkrijgen en kun je beter voor een SSD van 60-64GB gaan. Wel zou ik een betrouwbare controller zoeken voor je SSD zoals een Crucial M4 of een Intel SSD.

Edit: Je Samsung zal vast ook goed zijn, geen ervaring mee.

Of je S-ATAII of S-ATAIII kabels hebt maakt geen verschil. De kabels schijnen identiek te zijn. Weet je hoe de softwarematige RAID werkt? Anders kun je hier onder Linux nog wel eens problemen mee krijgen aangezien ze de onboard controllers vaak niet goed herkennen. Anders is het zo te vinden als je zoekt naar iets van FakeRAID. Maar je systeem is inderdaad niet hotswappable hiermee.

Ben het dus eigenlijk wel eens met kroegtijger. Behalve dan betreft de kabels, zou je voor de zekerheid even kunnen kijken, maar weet het haast zeker. Eventueel zou je ooit voor een simpele low-profile kaart van AMD kunnen gaan. Zelf nooit problemen mee gehad en vind de drivers van AMD beter dan die van nVidia onder Linux. Maar zal niet echt een meerwaarde hebben boven de HD4000 als je het systeem voor films gebruikt.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:20
mdadm zat voordat ubuntu (weet niet wat je precies gaat gebruiken? Een xbmc live build oid?) alles uit hun settings panel gesloopt hadden redelijk goed in de hardeschijfmanager gebakken. Je software raid configureren zal dus waarshijnlijk redelijk soepel gaan, en er zijn echt genoeg guides op internet te vinden over hoe je met mdadm een raid array op moet zetten via commandline anders.

Ik kan wel bevestigen dat de hardware acceleratie voor de intel kaarten prima in orde is binnen XBMC, dus 1080p materiaal e.d. afspelen gaat ook voor die HD4000 geen probleem zijn.

Verder heb je 8 sata poorten wat wel lekker is voor de uitbreidbaarheid in de toekomst (insteek sata kaarten zijn prijzig).

CPU cooler niet vergeten trouwens ;) En eventueel een casefan als die niet bij je kast zitten. (Mooie kast trouwens, moet zelf ook naar zoiets opzoek binnenkort)

• oohlaf
Ik wil Debian (Wheezy) gebruiken en mdadm software raid. Ik twijfel nog of ik voor de harddisk mirroring BtrFS ga gebruiken met een 3.6 kernel (maar dat is nog gemarkeerd als experimenteel) of dat ik mdadm doe met ext4. Via de commandline werken hiervoor is niet erg.

Over CPU cooler, ik dacht dat de Intel i3 3225 boxed set al een cooler bevat?

De case komt met twee 140mm fans meegeleverd. Wat ik niet zo snel uit het boekje van de case haal, is of de 2 USB3.0 en eSATA poorten een kabeltje naar het mobo al bevatten. Maar ik denk het wel, kan me haast niet voorstellen van niet.

• oohlaf
Thanks sleepkever, net reviews zitten doorlezen over coolers.

Deze komt er bij.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,30€ 37,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 37,30

• oohlaf
Sjips, die mugen cooler is 160mm hoog. Dat past niet.
Iemand nog tips voor een cooler onder de 140mm?

Zit nu zelf aan deze te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,20€ 18,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 18,20

• kroegtijger
Sietse1990 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:53:

Of je S-ATAII of S-ATAIII kabels hebt maakt geen verschil. De kabels schijnen identiek te zijn. Weet je hoe de softwarematige RAID werkt? Anders kun je hier onder Linux nog wel eens problemen mee krijgen aangezien ze de onboard controllers vaak niet goed herkennen. Anders is het zo te vinden als je zoekt naar iets van FakeRAID. Maar je systeem is inderdaad niet hotswappable hiermee.
Over SATA-III kabels bestaat nog wat onduidelijkheid. Zojuist nog even op zoek geweest, er zit wel degelijk verschil in de kabels, maar heeft geen invloed op de overdracht-snelheid (op dit moment), maar met name op de connectors. Op SATA-III-connectors zitten clips zodat de connector niet spoontaan los kan schieten bijvoorbeeld, maar ook de ader-dikte is iets groter geworden, en zijn de aders gescheiden. Daarnaast is SATA-III backwards compatible. Op kwalitatief goede SATA-kabels kan zonder problemen SATA-III op 6Gb/s draaien, maar de potentie van SATA-III-kabels ligt hoger. In de toekomst zou je dus mogelijk wel met snelheden te maken kunnen gaan krijgen die op SATA-III-kabels met meer dan die 6GB/s werken, en dat zal dan niet meer kunnen op SATA-II bekabeling.

Kort gezegd kan je nu nog met de bestaande kabels uit de voeten, maar zou dat wel eens kunnen gaan veranderen.
Meer informatie mbt SATA-III kun je hier vinden:
http://www.serialata.org/...ath-from-3gbs-to-6gbs.pdf

iRacing Profiel

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
Op SATA-III-connectors zitten clips zodat de connector niet spoontaan los kan schieten
Dit zit bij een aantal van mijn SATA-II kabels ook en al mijn SSD's blijven hier niet me vastklikken.

http://i.ebayimg.com/t/Ri...KVGzBPFFfp(4Ng~~60_35.JPG

Wat je al aangeeft is dat er nu dus nog eigenlijk geen verschil is in de kabels, maar dat er later misschien de SATA-II kabels niet voldoende zijn door de dikte van de aders en door enkele andere verschillen. Ik raad inderdaad aan om als je kabels gaat kopen, gewoon SATA-III te pakken, maar anders zijn je oude kabels nog meer dan genoeg! Bij goedkopere moederborden zitten helaas nog vaak de oudere kabels. Denk dat ze door de voorraden heen moeten, maar er is nog niets mis mee. Als het erg veel geld scheelt kun je alsnog voor oudere kabels gaan en als het gaat schelen inderdaad voor een SATA-III te gaan.

Edit naar hieronder:
Geloof je ook meteen dat het geen standaard is, maar wilde alleen even aangeven dat het dus wel kan. En bij mijn SSD's klikt hij überhaupt niet vast. Wel bij mijn HDD's dus geen probleem, maar dit is dus eigenlijk een extraatje.

[ Voor 11% gewijzigd door Sietse1990 op 02-11-2012 12:05 ]

• kroegtijger
Op SATA-II-kabels zijn die clips geen onderdeel van de standaard, maar dat wil niet zeggen dat een fabrikant daarom niet kan besluiten om ze er wel op te zetten. Als het goed is klikken ze ook niet zo vast dat er geen beweging meer in te krijgen is, maar genoeg om niet "spontaan" er vanaf te vallen.

iRacing Profiel

Pagina: 1