Peugeot 205 1.4 '97 Als eerste auto / vervangen distributie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 09:27
Hoihoi Tweakers,

Ik wil sinds ik 4maanden geleden mijn rijbewijs gehaald heb toch even een autotje halen waar ik in ieder geval een jaar plezier van heb en het liefst langer, nu ben ik bij een 205je uitgekomen, ik vind ze helemaal leuk, mooi, zijn best vlot en lekker retro!

Nu kan ik bij een dealer voor 700 euro een 205je ophalen een (205 1.4 uit '97) Hij heeft 186.000 op de teller staan, en is APK gekeurd tot Sept 2013.

Ik heb vandaag met het bedrijf gebeld en de auto kwam vlekkeloos door de APK heen, alle elektronica werkt, en motorisch is hij ook dik in orde. Het enige nadeel.. De distributieriem is na mijn zeggen aan vervanging toe, hij durft niet te zeggen of dat al voor een 2e keer in het leventje van de auto gebeurd is. Dus dan lijkt het mij hoog tijd dit te laten doen. Hoeveel vraagt het gemiddelde bedrijf hier voor, of anders iemand rond Nijmegen die dit kan doen?

Mvg,
Cristian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-07 21:09
Distributieriem is voor moderne auto's vaak nogal een probleem... Geen idee hoe handig je bent, anders is het zeker iets om zelf te proberen...

Belangrijk is niet te besparen als je de distributieriem vervangt... Je moet direct ook de waterpomp doen omdat deze anders binnen de kortste keren kapot draait en dan alsnog vervangen moet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:43
De dealer even opbellen en naar de onderhoudshistorie vragen? Als hij je die niet kan laten zien of niet heeft: niet kopen als je er niet een onpartijdig iemand naar kunt laten kijken die er verstand van heeft. Vaak staat er op het cover dat over de distributie zit ook wel een sticker, of met stift opgeschreven de km-stand en datum wanneer de distributievoor het laatst vervangen is

[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 29-10-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Eh, bij een 205 1.4 is de distributie echt extreem eenvoudig. :) de onderdelen zijn goedkoop, en als je iemand weet die handig is met auto's ben je voor 200 euro aan parts, en wat geld voor de huur van een doe-het-zelf garage klaar.. :)

a je het laten doen, dan krijg je al gauw te maken met woekerprijzen... De dealer vind het blijkbaar normaal om 700 euro te vragen voor 2 uurtjes werk en 200 euro aan parts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329833

Gewoon een handige beun de beunhaas opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Oh, en die 200 is incl olie, filter, kvs, koppakking (want die blokjes willen wel eens olie gaan lekken langs het hoekje van de koppakking, dus voor 4 tientjes die ook gelijk meenemen als alles toch los gaat), riem, spanrol, waterpomp.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 11:20

Sick Nick

Drop the top!

FastFred schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:42:
De dealer even opbellen en naar de onderhoudshistorie vragen? Als hij je die niet kan laten zien of niet heeft: niet kopen als je er niet een onpartijdig iemand naar kunt laten kijken die er verstand van heeft. Vaak staat er op het cover dat over de distributie zit ook wel een sticker, of met stift opgeschreven de km-stand en datum wanneer de distributievoor het laatst vervangen is
Onderhoudshistorie bij een auto van 700 euro, geloof je het zelf? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 15:42
CristianSchriev schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:23:
Hoeveel vraagt het gemiddelde bedrijf hier voor, of anders iemand rond Nijmegen die dit kan doen?
Ik heb geen aandelen en het is niet spammerig bedoeld, maar voor de combi oud Peugeotje / regio Nijmegen is de beste oplossing: Voithur (met natuurlijk een prachtige web 1.0-site).

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Nou handig ben ik wel, maar ik heb geen ervaring met het repareren van auto's! En het best is dus eventjes iemand zoeken die voor mij voor rond de 200euro alle onderdelen even vervangt en dan een lief vrienden prijsje vraagt daar bij. Ik zou eens even rond kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

bdalenoord schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:37:
Distributieriem is voor moderne auto's vaak nogal een probleem... Geen idee hoe handig je bent, anders is het zeker iets om zelf te proberen...

Belangrijk is niet te besparen als je de distributieriem vervangt... Je moet direct ook de waterpomp doen omdat deze anders binnen de kortste keren kapot draait en dan alsnog vervangen moet worden...
Altijd de waterpomp vervangen is onzin (mss bij Franse auto's dan weer niet ;)). Bij sommige auto's wordt de waterpomp niet eens aangedreven door de D-riem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
325,- krijg ik te horen met waterpomp. Is een redelijk prijsje. Ik denk dat ik dan toch liever even verder kijk voor een andere auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

CristianSchriev schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:20:
325,- krijg ik te horen met waterpomp. Is een redelijk prijsje. Ik denk dat ik dan toch liever even verder kijk voor een andere auto!
Je kan dat ook proberen te onderhandelen natuurlijk. Denk dat je voor het bedrag waar jij een auto voor zoekt het altijd afwachten is wat je krijgt. Het onderhoud zal nooit geweldig zijn natuurlijk.

Daarbij kan je misschien ook dat soort kosten verwachten aan onverwacht onderhoud, zonde als je dan de auto niet meer kan betalen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kan je niet een prijs afspreken bij de desbetreffende dealer (hebben we het hier trouwens over een universele garage of een peugeot dealer?). B.v. voor 800 euro incl. nieuwe riem koop ik 'm. Zo'n riem is voor de garage echt tientjeswerk, en ik verwacht niet dat het bij zo'n 205 blok bijzonder moeilijk is om een D-riem te vervangen, dus veel uur kost het ook niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
-tom-562 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:41:
Kan je niet een prijs afspreken bij de desbetreffende dealer (hebben we het hier trouwens over een universele garage of een peugeot dealer?). B.v. voor 800 euro incl. nieuwe riem koop ik 'm. Zo'n riem is voor de garage echt tientjeswerk, en ik verwacht niet dat het bij zo'n 205 blok bijzonder moeilijk is om een D-riem te vervangen, dus veel uur kost het ook niet
Dit is een universele garage, en ik heb net een mailtje verstuurd met deze vraag. Dus wacht ook dat even af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Sick Nick schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:50:
[...]

Onderhoudshistorie bij een auto van 700 euro, geloof je het zelf? :P
Kan best....
Jaaaren geleden kocht ik eens een auto van 500 GULDEN , waarbij een pak papier met ALLES wat de laatste 5 jaar aan dat ding was verspijkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Bij een 205 met TU 1.4 blok wordt de waterpomp dus wel door de riem aangedreven, en vervangen is dus gewoon verstandig, ook al gaat het om het idee..

Overigens kost een 2ehands kop momenteel minder dan een nieuwe riem, dus je kan ook doorrijden tot ie knapt over n paar jaar, en dan voor 2 kratjes bier een nieuwe kop dr bij halen en dan alles vervangen.. Maar dat is wel ultiem beunhazerij, en geen goede manier om met je auto om te gaan..

[ Voor 5% gewijzigd door AlexanderB op 29-10-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:55
AlexanderB schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:16:
Bij een 205 met TU 1.4 blok wordt de waterpomp dus wel door de riem aangedreven, en vervangen is dus gewoon verstandig, ook al gaat het om het idee..

Overigens kost een 2ehands kop momenteel minder dan een nieuwe riem, dus je kan ook doorrijden tot ie knapt over n paar jaar, en dan voor 2 kratjes bier een nieuwe kop dr bij halen en dan alles vervangen.. Maar dat is wel ultiem beunhazerij, en geen goede manier om met je auto om te gaan..
Met alleen de kop vervangen ben je er dan nog niet, je moet ook nog de kleppen uit je zuigers plukken en hopen dat er geen drijfstang krom is :)

@TS: Ik woon in de buurt van Nijmegen, ik wil er best eens naar kijken als het nodig is :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Peenutzz schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 18:04:
[...]

Met alleen de kop vervangen ben je er dan nog niet, je moet ook nog de kleppen uit je zuigers plukken en hopen dat er geen drijfstang krom is :)

@TS: Ik woon in de buurt van Nijmegen, ik wil er best eens naar kijken als het nodig is :)
Dankje voor het aanbieden! Het gaat niet nodig zijn heb besloten toch wat meer aan een autotje uit te geven, omdat dat en minder kosten met zich mee brengt enzovoort.

Heb van een monteur (een kennis) gehoord dat hij het me ten strengste af raadde deze auto te nemen, gewoon vanwege alle kosten die ik zou krijgen. Dan maar kijken naar een corsa of iets.. We zien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
CristianSchriev schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:20:
Ik heb mijn nota er even bijgezocht van de APK in juni 2010. Het betreft dan een 306 en geen 205, maar het is hetzelfde 1.4 TU blokje. Bij mij was het 78,60 voor 'Distributie vervangen compleet' en twee uurtjes 'Werkplaats' à 45 euro. Maakt dus totaal 168,60 ex. BTW. Dat is bij Voithur die ik eerder noemde. Geen garanties dat zijn prijzen in 2 jaar hetzelfde zijn gebleven, maar zo heb je een indicatie.

Overigens: als die auto verder in orde is, zou ik het niet laten schieten op de distributie. Dan koop je voor 800 euro ergens een auto waar je over anderhalf jaar de distributie ook van kan laten vervangen. Dan kun je volgens mij beter zorgen dat je nu een auto hebt van 700 + kosten distributie, waarvan je weet dat de boel oké is.

edit: ik lees nu je update pas...
Had die kennis je niet kunnen vertellen wat die distributie kost? En je wilt nu meer uitgeven voor een auto om zeker te weten dat je minder problemen en kosten gaat krijgen. Dat betekent dus 4000 euro meer en Bovag-garantie?

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 29-10-2012 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 23:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt http://www.josbuurman.nl/ eens bellen, kijken wat ie er voor vraagt. Zit aan de rand van Lent, kleine garage met goed personeel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:44
AlexanderB schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:43:
Eh, bij een 205 1.4 is de distributie echt extreem eenvoudig. :) de onderdelen zijn goedkoop, en als je iemand weet die handig is met auto's ben je voor 200 euro aan parts, en wat geld voor de huur van een doe-het-zelf garage klaar.. :)

a je het laten doen, dan krijg je al gauw te maken met woekerprijzen... De dealer vind het blijkbaar normaal om 700 euro te vragen voor 2 uurtjes werk en 200 euro aan parts.
Dealer vroeg hier 600 euro voor een 206 waarbij spanrol, multisnaar, distributieriem, waterpomp en koelvloeistof zijn vervangen. Dat is dan een auto waarbij de beunhaas bij voorbaat al zei dat ik beter naar de dealer kon gaan, hij had er zelf geen zin in ivm het gepruts in dat kleine motorkapje van de 206. Lijkt me dat een 205 dan geen 700 euro gaat kosten bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
@dreamscape Gaat dat om de prijzen van het materiaal en heb je het er zelf vervangen of 2u aan personeel die het gedaan hebben? Want dat is spot goedkoop! Ik weet dat de onderdelen zelf niet duur zijn, maar hij had het meer over het vervangen er van, door een garage, en dan met waterpomp en weet ik veel wat er bij komt kijken.

En de prijzen liggen rond de 300-400 euro bij de gemiddelde zaak heb ik even bij meerdere zaken nagekeken.

Of deze dan verder prima in orde is kan ik niet zeggen, dat weet ik niet zeker dat moet ik ook op hun woord vertrouwen! Hij is APK gekeurd door de garage die hem verkoopt, ja dan kun je een auto makkelijk door de apk heen halen.

Een corsa van rond '98-'20 heeft geen distributie en kosten ongeveer 1250-2000 daar heb ik ze voor gezien, met veel minder kms dus misschien dat ik dat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
CristianSchriev schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 18:45:
@dreamscape Gaat dat om de prijzen van het materiaal en heb je het er zelf vervangen of 2u aan personeel die het gedaan hebben? Want dat is spot goedkoop! Ik weet dat de onderdelen zelf niet duur zijn, maar hij had het meer over het vervangen er van, door een garage, en dan met waterpomp en weet ik veel wat er bij komt kijken.

En de prijzen liggen rond de 300-400 euro bij de gemiddelde zaak heb ik even bij meerdere zaken nagekeken.

Of deze dan verder prima in orde is kan ik niet zeggen, dat weet ik niet zeker dat moet ik ook op hun woord vertrouwen! Hij is APK gekeurd door de garage die hem verkoopt, ja dan kun je een auto makkelijk door de apk heen halen.

Een corsa van rond '98-'20 heeft geen distributie en kosten ongeveer 1250-2000 daar heb ik ze voor gezien, met veel minder kms dus misschien dat ik dat doe.
Dit gaat om vervangen plus het uurloon. Vandaar twee uur 'werkplaats'. Wellicht is hetbzonder waterpomp, maar waarschijnlijk kun je hem het beste even bellen.

Geen distributie betekent niet dat je daar geen onderhoud aan hebt. Bij auto's voor dit soort bedragen (ook een Corsa van €2000) geldt dat je geluk of pech kunt hebben. Koop liever een auto van 1000 en houd 1000 achter de hand, dan een auto van 2000 en een lege spaarrekening. Want dan sta je misschien een paar maanden later langs de kant van de weg en heb je geen vervoer meer.

Als je het geldt hebt voor een auto van 2k plus nog reserve, heb je met een Corsa van eind jaren 90 wel heel wat meer auto dan met een 205, die in de basis uit de jaren 80 stamt. Ik vind zo'n 205'je veel meer karakter hebben, maar dat is persoonlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
@dreamscape persoonlijk maar daar vind ik dat je helemaal gelijk in hebt die 205jes zijn echt super leuk om te zien, en ze geven volgens mij ook een hoop plezier met het rijden.

Maar ik kijk het eventjes aan en het is niet dat ik per direct een auto nodig heb, dus misschien toch eventjes sparen. En later meer plezier hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Let bij Corsa's uit die tijd goed op of de stuurbekrachtiging niet schokt en/of naar een kant trekt, daar hebben ze nogal eens problemen mee. Repareren of vervangen is een duur geintje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

CristianSchriev schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:50:
[...]

Dit is een universele garage, en ik heb net een mailtje verstuurd met deze vraag. Dus wacht ook dat even af!
Bellen werkt vaak niet, langsgaan en keihard onderhandelen, daar bereik je veel meer mee

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=39191996,noline]
Iedere viertaktmotor heeft distriebuutsie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nee hoor, een motor met stoterstangen heeft geen distributieriem/ketting.
Ik denk dat dat 'ie bedoelt dat 'ie een ketting heeft ipv een riem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat zit er onder die stoterstangen, en hoe drijf je dat aan?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Naastliggende nokkenas, tandwielen :P /om maar eens een jaren 30 zijstraat te noemen.
_JGC_ schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 18:34:
[...]

Dealer vroeg hier 600 euro voor een 206 waarbij spanrol, multisnaar, distributieriem, waterpomp en koelvloeistof zijn vervangen. Dat is dan een auto waarbij de beunhaas bij voorbaat al zei dat ik beter naar de dealer kon gaan, hij had er zelf geen zin in ivm het gepruts in dat kleine motorkapje van de 206. Lijkt me dat een 205 dan geen 700 euro gaat kosten bij de dealer.
Oke, 700 was een fictief bedrag, maar dealers zijn vaak duur met oude auto's tov onafhankelijke garages.
Voordeel van een 205 is juist dat er zo enorm veel ruimte is, je kan haast om het blok heen wandelen.. Ik kan zowat geen auto bedenken waarbij je er zo eenvoudig bij kan, ideaal om mee te beginnen als auto-hobbyist.. maar kan me voorstellen dat je dr geen zin in hebt, niet iedereen vind het leuk. :)

Alle auto's uit dat prijssegment hebben wel wat qua duur aankomend onderhoud.. als je het gewoon goed aanpakt, dan weet je in ieder geval wat je dr aan hebt. :)
Peenutzz schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 18:04:
valt mee, ze breken niet af, dus je hebt alleen 4 kromme uitlaatkleppen.. TU onderblokken gaan niet zomaar stuk.

[ Voor 89% gewijzigd door AlexanderB op 29-10-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok ok... :)

Overigens, a en b corsa = roest en scheuren bij de b stijl....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Klopt corsa's houden van roest, haha! en volgensmij hebben ze een ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Anoniem: 89521 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:16:
[...]

Kan best....
Jaaaren geleden kocht ik eens een auto van 500 GULDEN , waarbij een pak papier met ALLES wat de laatste 5 jaar aan dat ding was verspijkerd.
Bij mijn auto van 700 euro's zaten zelfs de originele boekjes, handleidingen en onderhoudsregistratie van de 8 jaar dat hij bij de dealer in onderhoud is geweest :P Daarna is ie bij verschillende universele garage's in onderhoud geweest, waarvan ik van de laatste garage ook alle onderhoudregistratie gekregen heb. Ergens volgende maand gaat ie, voor het eerst sinds 2004, weer naar dezelfde dealer waar hij in 1996 gekocht is, voor een grote beurt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-07 09:14

NoFearCreations

3DPrint the world!

Je kan echt veel beter een 205 hebben dan een Corsa. Corsa's hebben enorm veel last van roest. Een Peugeot 205 is gigantisch betrouwbaar. Het is niet voor niks de best verkopende franse auto ooit, en zijn nog tot in 1998 in productie geweest.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nog beter, een 205 diesel, wat ik van heb horen zeggen zijn die echt zowat anti-tank :P

Met ^ Corsa's roesten graag, die oudere modellen dan (Corsa A, B )

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 29-10-2012 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-tom-562 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:50:
Nee hoor, een motor met stoterstangen heeft geen distributieriem/ketting.
Ik denk dat dat 'ie bedoelt dat 'ie een ketting heeft ipv een riem
IEDERE viertaktmotor heeft een distributie..
Kan met ketting , riem, tandwielen aangedreven worden.

Echte technische kennis wordt jaar na jaar na jaar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Je vergeet stoterstangen, maar dat heb ik IRL nog nooit gezien iig. Riem en ketting echter wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FastFred schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:49:
Nog beter, een 205 diesel, wat ik van heb horen zeggen zijn die echt zowat anti-tank :P
Dat klopt, wat er aan een 205 benzine niet 100% betrouwbaar was, was de motor en dat is dus nog beter bij de diesel.
Ik heb een jaar of 3 in zo'n spaarmobiel gereden , uiteindelijk vervangen door een ruimere 309 diesel , in 4 jaar 100000km gereden met dat hok , nog geen 500 gulden aan onderhoud gehad in die 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FastFred schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:51:
Je vergeet stoterstangen, maar dat heb ik IRL nog nooit gezien iig. Riem en ketting echter wel
Dat bedoel ik met echte kennis.
De keten is: krukas>nokkenas>stoterstangen en/of of stoters>tuimelaars>klep
Ligt de nokkenas laag in het blok> stoterstangen , ligt ie hoog> geen stoterstangen nodig.

Waar het hier over gaat is de aandrijving van de nokkenas, dat kan nooit direct, want die moet met halve krukassnelheid draaien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
FastFred schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:51:
Nog nooit een Harley gezien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Maar met stoterstangen heb je toch ook nokkenassen? En dus een overbrenging tussen krukas en nokkenas? En noemen we zo'n overbrenging niet gewoon 'distributie'?

Al is dit behoorlijk offtopic.
Edit: en eigenlijk zegt Flits hierboven ook zoiets.

[ Voor 11% gewijzigd door dreamscape op 29-10-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Oef iedereen hier is positief over de 205, dat maakt t wel moeilijk om hem niet te kopen, ik zou eens kijken wat t bedrijf kan doen voor mij qua zelf vervangen als ze dit voor 150euro doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56

Exigence

dnkroz

Als dat ding een nieuwe APK heeft, verder nog netjes is en je voor relatief weinig geld (~250 vind ik weinig voor een distributieriem vervangen) zoiets kunt laten vervangen dan zou ik dat gewoon doen. Die 205-jes zijn erg betrouwbaar.

Aan de andere kant kun je jezelf ook afvragen hoeveel kilometer je van plan bent te rijden met deze auto. Ga je nu een distributieriem vervangen terwijl je misschien 5000 kilometer rijdt voordat je hem weer verkoopt? (ja ik weet dat er ook een leeftijd aan de distributieriem zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Exigence schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:56:
Als dat ding een nieuwe APK heeft, verder nog netjes is en je voor relatief weinig geld (~250 vind ik weinig voor een distributieriem vervangen) zoiets kunt laten vervangen dan zou ik dat gewoon doen. Die 205-jes zijn erg betrouwbaar.

Aan de andere kant kun je jezelf ook afvragen hoeveel kilometer je van plan bent te rijden met deze auto. Ga je nu een distributieriem vervangen terwijl je misschien 5000 kilometer rijdt voordat je hem weer verkoopt? (ja ik weet dat er ook een leeftijd aan de distributieriem zit).
Mooi gezegd, ik ben inderdaad van plan er niet al te veel in te rijden, misschien 5000 kilometer maar als de auto bevalt natuurlijk wel langer dan een jaartje, en dan snap ik het best dat de distributieriem vervangen moet worden, maar ik denk dat het nu ook al hoog tijd is. 186K op de teller, en het is onbekent wanneer voor t laatst er een nieuwe opgelegd is. Hij zei dat is waarschijnlijk rond de 80-90K gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-07 14:17
Ik heb door een kennis (toen Peugeot garagemonteur) eens de DB-riem laten vervangen van een 205 1.4 XS uit 1989. Is wel 10 jaar geleden, maar toch. Dat is hetzelfde blok. Dat deed ie heel handig (borgen tandwielen zodat de timing niet verdraaid) en was met een klein halfuur klaar met alleen de DB-riem. Kosten uit mijn hoofd: iets van 4-5 tientjes voor de riem en een kratje bier. Maar het laat wel zien dat ie makkelijk te vervangen moet zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CristianSchriev schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:11:
[...]

Mooi gezegd, ik ben inderdaad van plan er niet al te veel in te rijden, misschien 5000 kilometer maar als de auto bevalt natuurlijk wel langer dan een jaartje, en dan snap ik het best dat de distributieriem vervangen moet worden, maar ik denk dat het nu ook al hoog tijd is. 186K op de teller, en het is onbekent wanneer voor t laatst er een nieuwe opgelegd is. Hij zei dat is waarschijnlijk rond de 80-90K gedaan..
Die riemen moeten om de 120000km gewisseld worden.
Betekent dat hij al 1 wissel gehad heeft en voorlopig nog wel meekan.
Ik zou er bij een auto van 700€ helemaal niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Oke ik ben vandaag gebeld voor een mooie deal, wat zeggen jullie:

Het gaat om een Peugeot 106 1.0 volgensmij uit '98/99

Hij heeft slechts 102.000Km gelopen met NAP pas!
Recent nieuwe banden en distri, Krijg er direct een jaar APK bij. En geen extra kosten dus.

Dit voor 1000 euro. Kan ik hier wel even mee vooruit, ik weet dat hij traag is, maar dit maakt me niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:14
Had lekker die 205 genomen eerlijk. En de Distri laten vervangen. Maar dat is meer omdat ik de 205 leuk vind ogen. Wellicht dus niet de meest verstandige keus.

Een andere optie: gewoon lekker die 205 kopen en de riem laten voor wat het is. Reparatie is 50 procent van de aanschafwaarde. Ik had de gok genomen en als hij knapt verkoop je de wagen voor een habbekrats.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Het is een 106 1.0 uit 96 geworden zag er op en top uit en een eerlijke man. Alles klopte en hij maakt hem perfect klaar. 102k op teller bij 100 distri en banden vervangen. Dus een top aankoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 12:26
1000 euro voor een 106 is niet een gekke prijs, zeker niet als de banden en distributieriem vervangen is. Toegeven, het is wel een auto met minder karakter dan de 205, maar wel enorm simpel te repareren en onderdelen zijn ook niet erg duur.

Zelf heb ik overigens ooit een 205 gehad. Dat was naar mijn mening best wel een leuke stuurwagen. Stiekem zou ik nog wel eens een 205 GTi willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Ja een 205 heeft veel meer karakter! Stukje leuker, en veel sneller dan mijn 1.0 ... Maar de 106 ziet er weer wat meer bij de tijd uit (ook al wordt de auto 17 volgend jaar) Verder zit er niks geen luxe in, geen airco geen elektrische ramen enzovoort. Maar dat is allemaal niet nodig, en nu kan het allemaal niet kapot :) Dat scheelt..

Ik ga hem volgende week vrijdag ophalen, ben erg benieuwd. Wat zou hij ongeveer rijden 1 op 16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Die zijn echt lang-zaam :P ik word al gek van mn Diesel-AX, en die is toch nog een rijkelijke 4~5seconden/25% sneller naar de 100 dan jouw 106.

Verder, als je hem rustig rijd, kan ie prima 1:18 of beter halen.. Maar dan moet je gewoon lekker rustig rijden.. Ga je zo vlot als maar gaat, dan ga je richting de 1:16 uitkomen ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
AlexanderB schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:08:
[...]

Die zijn echt lang-zaam :P ik word al gek van mn Diesel-AX, en die is toch nog een rijkelijke 4~5seconden/25% sneller naar de 100 dan jouw 106.

Verder, als je hem rustig rijd, kan ie prima 1:18 of beter halen.. Maar dan moet je gewoon lekker rustig rijden.. Ga je zo vlot als maar gaat, dan ga je richting de 1:16 uitkomen ja..
Ja prima toch, het kan 120 makkelijk halen, hij trekt misschien niet als snelst op als meerdere hun best doen maar meerijden met normaal verkeer kan die.. En dat is belangrijk.. Ik snap niet wat het is dat mensen van mijn leeftijd dat ze perse een snelle auto nodig hebben, snel rijden mag je toch niet en daar komt alleen ongeluk van! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tussen acceleratie & over de grens.
* GoldenSample Vind het niet opschieten met z'n 106 1.1 die 155 a 160 loopt

Ook als je bijvoorbeeld in de drukte op de snelweg van 100 naar 130 moet accelereren is meer vermogen wel fijn.

Maar zeker als je wat minder gehaast ben dan kom je er gerust wel met z'n 1.0, betrouwbare autotjes verder ook, veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
GoldenSample schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:45:

Ook als je bijvoorbeeld in de drukte op de snelweg van 100 naar 130 moet accelereren is meer vermogen wel fijn.

Maar zeker als je wat minder gehaast ben dan kom je er gerust wel met z'n 1.0, betrouwbare autotjes verder ook, veel plezier er mee!
Kijk dat staat beter, en is ook wel correct.. Maar ach laat me een paar jaartjes lekker goedkoop rijden het leren naast de standaard rijlesjes die je krijgt en de enkele keer dat ik mijn ouders auto mee mag nemen. Dat ook geen race monster is. Een '07 Hyundai Tuscon 2L. En een 106je oogt leuk, redelijk nieuw en ze zijn redelijk ruim voor bestuurder en naastzittende wat ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

GoldenSample schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:45:

Dattem, sinds ik mn 100pk GTI heb ingeruild voor 58pk (of minder :P) Diesel, merk ik hoeveel mensen m dr gewoon met 90-100 voorgooien, en dan pas gasgeven.. Dan moet ik eerst van 120 terug naar 90, en dan rijden ze vervolgens bij me weg en ben ik weer lang bezig om op snelheid te komen..

Is *de* reden voor mij om er in de nabije toekomst een klein turbotje op te zetten, dan kan ik iets vlotter optrekken indien gewenst..

Op de momenten dat ik rustig rij, blijft ie heerlijk zuinig.. :D 1:26.6 gehaald laatst, gewoon n hele tank alleen maar 80~100, en achter vrachtwagens blijven hangen enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CristianSchriev
Zo dat is flink zuinig, en 106 GTI? IS volgens mij een leuk wagentje! Wat zou je daar voor moeten betalen, een kleine turbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het kopen van een geschikte turbo is nog niet eens het grootste probleem.
Wat dacht je van:
Passend spruitsuk vinden of laten maken.
Uitlaat aanpassen
Compressie verlagen
Inspuitsysteem aanpassen.
Nieuw motormanagement.
enz ,enz.

Een betere en haalbare optie is een 1.4 TU blok erin hangen, koop je voor een habbekrats en geeft meer dan voldoende pit.;

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 31-10-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik had een AX GTI.. Maar het idee is hetzelfde.. (106 is gebaseerd op de AX anyway), en daar lag inderdaad een 1.4 in, die ik geswapt heb naar een andere 1.4 met meer vermogen.. Maar voor 20-25k per jaar, een auto rijden die 1:12.5 loopt (gemiddeld over 30k/anderhalf jaar), is toch n beetje zonde van het geld, zeker als je 95% van de tijd achter andere, langzame auto's rijd, of niet sneller kan vanwege de lage snelheidslimieten in de randstad.

Turbo op een diesel is iets eenvoudiger, maar inderdaad bestwel wat werk, het lastigstste is inderdaad om de uitlaat aan te passen, en het vinden van een geschikte injectiepomp, ik zoek dr een van Bosch, van een 1.9XUDT, met turbo-compensatie dus, zodat ie geen dikke zwarte rook trekt als ik bij lage toeren gasgeef. De turbo en intercooler heb ik al liggen, en verder is het dus een kwestie van leidingwerk aanpassen en alles pas maken.. (Ik cheat een klein beetje, ik hou het originele spruitstuk, maar vervang de pijp die van het spruitstuk naar beneden loopt door 2 zelfbouw buizen met de turbo dr tussen..)

Maargoed, alles bij elkaar reken ik toch wel minimaal op een euro of 800-1000, en dan doe ik het al op n krap budget, én doe ik alles zelf..
Wil je een snellere benzine, dan heb je veel meer keuze uit motoren die je dr zó in schroeft, t/m 130~140 pk voor een 1.6 16klepper, en als je dan nog harder wilt, kan je gaan kijken naar een turbo..

[edit:] en het is natuurlijk veel simpeler en goedkoper om een 205 turbodiesel te kopen, zelfde wegenbelasting, standaard met turbo, etc.. Maar, ik ben 1: eigenwijs en 2: ik vind het fantastisch om zelf dingen te bouwen en te verbeteren, dus voor mij is het vooral een "omdat het kan"-project. :)

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 04-11-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En waar komt dat turbospul van jou op?
Ik hoop toch niet op het TUDtje......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Yep, jawel.. Zou geen probleem moeten opleveren, en mocht ik m onverwacht finaal naar de klote blazen dan wordt het een race, vervangende TUD5 versus swap naar HDI 1.6, welke ik eerder/goedkoper op de kop kan tikken komt dr dan als vervanging in. maar voorlopig ga ik dr vanuit dat het zonder brokken goed gaat komen.. :)
Pagina: 1