Toon posts:

Tool datalijn testen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag! :)

Wat voor tool zou uitermate geschikt zijn om het volgende te testen?

• DHCP request
• Routing naar andere subnetten
• Upload speed
• Download speed

Wij verhuizen binnekort naar het kantorenpand boven Den Haag CS en ik moet daar de lijn testen.
Ik heb zoiets echter nog nooit gedaan anders dan speedtest.net te draaien.

Is er een mooie tool (freeware) die ik kan losgooien op de lijn en die voor mij informatie verzameld?
Ik moet de lijn tussen het kantoor en ons datacentre (evoswitch) kunnen meten.

Thanks alvast. Ik google ondertussen naar een mooie tool.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

1. Wat voor lijn gaat het om? Het maakt nogal verschil of je koper of fiber moet meten.
2. Is het een leased line, dark (fiber), ... ?

Dat zijn wel even belangrijke zaken om eerste helder te krijgen ;) KPN ePacity of EVPN lijnen heb je bv gegarandeerde kwaliteit en hoef je je daar niet druk om te maken.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

• DHCP request
Simpelweg je laptop aan het netwerk hangen en kijken hoe lang het duurt voor je een IP krijgt - en vervolgens of je het juiste danwel verwachtte IP krijgt
• Routing naar andere subnetten
Doe simpelweg een traceroute naar een paar machines in de diverse subnetten, dan zie je meteen of je routing goed zit.
• Upload speed
Eerst download speed meten, dan pas upload; zie onder
• Download speed
Zoek een file van 1GB op en zet die op diverse machines in diverse subnetten. Haal die files vervolgens binnen via FTP, en meet de tijd. Vergeet hashing en binary niet aan te zetten.
• Upload speed
Nu dus wel upload meten. Die zelfde file van 1GB die je lokaal op je laptop hebt staan, trek je nu vanaf de server(s) binnen. 1 voor 1, want je hebtmaar 1 bron. Makkelijkste is om via een telnet of RDP achtige manier de remote machine te benaderen en van daaraf een download te initieren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Eagle, perfecte reactie. Lekker duidelijk enzo :)

Het gaat trouwens om een koper lijn. Verdere details weet ik eigenlijk niet.
Maar met hulp van The Eagle kom ik denk heeeel ver.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
Ga je daar nu een nieuwe setup aanleggen? Koper blinkt normaliter niet uit in snelheid. Als ik jou was zou ik even informeren of er boven Den Haag CS geen glas beschikbaar is - ik kan me niet voorstellen dat dat er niet is.

offtopic:
Maarja, ik woon dan in Amersfoort, hier is sowieso alles al glas :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft natuurlijk niets met professioneel netwerken en servers te maken.. Leed je in hoe het een en ander werkt. Maak een lijst van waar jij denkt waaraan de lijn zou moeten voldoen en zoek en manier waarop je dat kunt testen.
Daarna ga je de lijn testen. Ik verplaats het topic even naar netwerken.

Verwijderd

Ach, ik woon hier 100 meter van het World Fashion Centre, en 50 meter naast UPC Media met zijn 15 meter satelliet schotels op het dak.

Glas genoeg....

Echter: "Op uw adres is geen glasvezel beschikbaar....", maar ligt wel 30 meter van mijn huis in de grond (zelf gezien toen de KPN een tentje opzette, en ik even gepraat heb met de monteurs)...

• The Eagle

The Eagle

Protip: "beschikbaar" en "voor uw adres beschikbaar" (lees: voor de simpele consument beschikbaar) zijn twee heel verschillende dingen ;)

@TS: zo heb je ook koper en koper ;) Denk niet dat je zomaar 1Gb koper opgeleverd krijgt. Check ook vooral eerst wat er precies voor datalijn opgeleverd is en wat voor contract er afgesloten is (qua snelheden en technieken enzo), voordat je gaat meten. Check ook vooral of er iets van QoS op die lijn zit, dat scheelt nog wel eens een bult qua performance van de lijn ;)
Ter indicatie: het HQ van mijn werkgever zit met ca 150 man continue op een 45Mbit lijn naar het DC te werken. En in het DC draait een Citrix farm. Gaat dus in principe alleen KVM verkeer over, dat trekt ie makkelijk. QoS op de lijn en zelfs als ik een database van 35GB overtrek, is er niemand die er iets van merkt, hooguit de netwerkbeheerder die een piek in zijn monitoring ziet.

De meetmethodes die ik eerder genoemd heb, geven een goede indicatie als er geen QoS op de lijn zit. Zit er wel QoS op, dan zul je bepaalde soorten verkeer individueel moeten meten / belasten. Maar dat weet je snel genoeg - dat staat in de documentatie die bij de lijn hoort ;)

Bij voorkeur simpelweg meten met QoS uit, en dan met QoS aan indien gewenst. Dan merk je het performanceverschil wel ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Je kunt het natuurlijk ook geautomatiseerd met een bepaalde load (of stress) testen, bijvoorbeeld met behulp van JMeter, dan heb je gelijk mooie grafiekjes en kan je op bepaalde tijden laten draaien.
Met name download en upload speed kan je testen door de latency te meten met behulp van FTP transfers (RETR en STOR).

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Verwijderd

Topicstarter
Hey peeps,

ik weet echt helemaal niks van wat voor soort lijn het wordt, wie het gaat aansluiten en dat soort zaken.
In dit geval ben ik niets meer dan een simpele medewerker met de taak, verzin een testplan om zaken te testen.

Ik ben niet de eigenaar van het bedrijf en onze IT afdeling is echt super high standard dus die weten het allemaal wel. Sowieso zijn we klant van SLTN.

Edit: Fibre verbinding van tele 2, 50mbit updown. Met QoS.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 09:47 ]

• The Eagle

The Eagle

Mja, dan kun j dus meten of je up/down ok is door een 1GB bestand over te pompen. Wat is een goede snelheid?

50Mbit/sec mag je delen door 10 (nee, niet door 8, je hebt ook overhead in TCP/IP) om op het aantal MBytes/sec uit te komen. Dat zou dus grofweg 5Mbyte/sec zijn. 1GB file zou dan dus in 1024/5=205 sec binnen moeten zijn, oftewel 3,5 a 4 minuten. Vervolgens stur je hem weer terug en dan weet je iig dat je datatransfer ok is.

Maar dan moet je je nog steeds bedenken wat er allemaal voor verkeer over die lijn moet gaan, dus hoe de mensen op dat kantoor gaan werken (en dus wat voor datastromen dat genereert).
Webbased applicaties vreten andere bandbreedte dan client/server apps ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:10:
50Mbit/sec mag je delen door 10 (nee, niet door 8, je hebt ook overhead in TCP/IP) om op het aantal MBytes/sec uit te komen.
Dat is niet persee waar. TCP/IP heeft overhead, natuurlijk, maar niet zoveel.

De 'mbits gedeeld door 10'-berekening is alleen waar voor verbindingen gebaseerd op PPP. Zoals (A/V)DSL dat gewoonlijk zijn, maar de 50mbit KPN glasvezellijn waar ik hier op zit heeft dat ook. (En zodoende trek ik er 5MiB/sec over). Maar mijn kabelverbinding thuis a 60mbit doet 7.4MiB/sec.

M.a.w: het kan voor TS ook zo zijn maar dat ligt natuurlijk aan hoe z'n verbinding werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 30-10-2012 13:15 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Data Connection Diagnostiscs

This documentation elaborates a test plan to test the connection in the new Office.
The connection will be provided by Tele2, it’s a fiber connection with an up and down speed of 50mbit, with Quality of Service.

DHCP Request
Plug a network cable into the test laptop with the network settings set to automatically receive IP address information. Once the NIC has discovered a working connection, run the command

ipconfig /all

to see if the laptop has been given network credentials such as the IPv4 IP address, a default gateway and DNS servers.

IPv4 address □ Default Gateway □ Primary DNS Server □ Secondary DNS Server □

Routing to various subnets
From the new office location, perform a traceroute to the SHLMAP6002 server located in Haarlem.
Perform the following command in an elevated command prompt

tracert shlmap6002

Expected results
Tracing route to shlmap6002.cmisgroup.local [172.18.200.4]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms <1 ms 172.20.96.7
2 4 ms 4 ms 3 ms 1.98.99.129
3 5 ms 7 ms 5 ms 1.98.98.242
4 8 ms 6 ms 5 ms 172.18.210.25
5 6 ms 4 ms 5 ms shlmap6002.cmisgroup.local [172.18.200.4]

Trace complete.

Internet connectivity test
Pretty basic, apply a fixed IP address with the rights to relay from the proxy server.

Do some browsing, test by going to the following websites.
www.nu.nl
www.voetbal.nl
www.speedtest.net

Once on speedtest, note down the results given on this website. This is not an accurate test, but it should give us a sense of how many MBIT’s we can actually obtain thru the internet.

Download Speed Upload Speed Smoke Ping

File transfer speed test
If all the previous tests are successful, we need to test transfer speed. On the file server there will be a test file of 512MB. This is a ghost zip, containing no data but filled with blocks.
\\cmisgroup\Data\Prod\DHGA\Common\#All\Testfile
Download this file to the local drive on the laptop and note the time it took to download the file. Divide the file size by the time it took to download the file to calculate download speed.

Time it took to download file Calculated Download Speed

To test the upload speed, transfer the file back to the server again. Note the time it took to upload the file. Divide the file size by the time it took to upload the file to calculate upload speed.
Time it took to upload file Calculated Upload Speed

Floating desktop test
When we know that we can get an active IP address by the DHCP server, we must test to see if we can actually log in to the VMware View Environment. Seems important, this is a test to see if we can actually operate.
By using the VMware View client on the laptop, connect to the environment by logging in to the following address:
view.cmisgroup.local
The primary test is simple, see if this works. Use your credentials to log in to a floating desktop pool and see if you are assigned a desktop.
Also, note down the time it takes to connect to the pool.

Connection to view server possible Time it takes to build a desktop

RDP Test
A simple test in order to see if we can remotely connect to a server or desktop.
By using the MSTSC protocol (Microsoft Terminal Services Client) try to connect to a server.
Use SHLMAP6002 for testing purposes.

172.18.200.4

RDP Connection possible? Yes □ No □

So, in the test weekend the connection to our current office will be disabled and the route to the new office will be enabled. This is when the testing must occur.
Naturally, this will be reversed after testing is complete. Which means that we will have to perform these tests on our local network in the current office to see if the switch over has no impact on our business.

8) iemand wat aan toe te voegen?

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:51:
Ach, ik woon hier 100 meter van het World Fashion Centre, en 50 meter naast UPC Media met zijn 15 meter satelliet schotels op het dak.

Glas genoeg....

Echter: "Op uw adres is geen glasvezel beschikbaar....", maar ligt wel 30 meter van mijn huis in de grond (zelf gezien toen de KPN een tentje opzette, en ik even gepraat heb met de monteurs)...
Waarschijnlijk gewoon een backbone ring, en daar heb jij niets aan.

• The Eagle

The Eagle

iemand wat aan toe te voegen?
Ja ;)

Vwb die DHCP test:
Command line als local admin (anders mag je de helft van ipconfig niet). Doe een ipconfig /release, vervolgens een ipconfig /flushdns, en dan weer een ipconfig /renew. Tot slot een ipconfig /all.
Je wilt namelijk ook weten HOE LANG het duurt voor een ip-adres toegewezen wordt, niet alleen DAT het toegewezen wordt. Bovendien: het kan ook zijn dat je geen verbinding hebt en een 169.x.x.x adres toegewezen krijgt. Dat wil je ook uitsluiten :)

Vwb het overtrekken van het bestand: pak een bestand van 1GB ipv een 512 MByte bestand. Bij issues rekent dat makkelijker, en voor het uitdrukken van de snelheid is het ook overzichtelijker. Google even op "1000mb.bin", zijn er genoeg te vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks dude, you're awesome. Zal aanpassingen maken :)

en even googlen wat vwb betekent.

ah de vlaamse wielrenners bond..

Nee grapje, voor wat betreft haha. Never knew that.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2012 15:13 ]

• Gravit0n
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:39:
Edit: Fibre verbinding van tele 2, 50mbit updown. Met QoS.
Wat is je postcode?
Mocht je een Site-ID of VT nummertje hebben mag je die ook wel DM'en.

Ik kan dan ff snel kijken naar die lijn, mocht je klachten hebben.

*Edit:

Al gevonden, 50Mb IP-VPN.
Ik kan er alleen nog niet zoveel over zeggen, de lijn is nog in oplevering.

[ Voor 14% gewijzigd door Gravit0n op 31-10-2012 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Errr.. het is het stichthage kantoor pand.
Ik weet echt geen fijnere details ik krijg gewoon dit soort klusjes.

En het is tbv testen of het wel werkt :) want we hebben natuurlijk alles in een data centre staan dus er komt een test weekend waarbij de huidige connectie wordt disabled en dan wordt alles geroute op de nieuwe connectie.. testen of t werkt (connecties naar Haarlem) en dan wordt t weer terug gedraaid.
Dan weten we zeker dat als we in t pand intreden dat de connections en routings gewoon goed werken :)

• The Eagle

The Eagle

Assumption is the mother of all fuckups. Leuk dat je het nu test, maar in het verleden behaalde resultaten....naja, je kent het.
Dus zelfde test bij de verhuizing nog eens uitvoeren :)

• Gravit0n
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:34:
Assumption is the mother of all fuckups. Leuk dat je het nu test, maar in het verleden behaalde resultaten....naja, je kent het.
Dus zelfde test bij de verhuizing nog eens uitvoeren :)
Het kan niet getest worden, de dienst is nog niet opgeleverd.
Pagina: 1