Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29
Dat vraag ik me wel eens af.

Ik denk dat er naast mij nog veel anderen zijn die een gemiddeld salaris hebben van 2 - 2.4k, maar géén lease auto hebben. Ik moet in mijn geval elke dag zo'n 40km in totaal rijden en krijg de gewone 19 cent per kilometer.

Feit is dat ik nu maandelijks wat geld overhoud omdat ik flink bespaar op mijn auto. Ik rijd dan ook een oldtimer met LPG.

Als ik dat niet zou hebben, zouden mijn maandelijkse kosten aanzienlijk (paar honderd euro?) hoger zijn en zou ik toch vrij weinig overhouden. Ik heb geen riante levensstijl en let vrij goed op de centjes.

Het is dan voor mij ook totaal niet rendabel om een nieuwe, hippe auto te kopen omdat ik daar mezelf behoorlijk mee naai. Aan de andere kant heb je dan wel een nieuwere auto, maar op het moment neem ik dat nog voor lief.

Hoe zit dat bij jullie ?

p.s. ik heb geen nieuwere auto nodig, als ik voor het werk ergens heen zou moeten gaan dan leg ik dat vooralsnog aan m'n baas voor, zij regelen dan vervangend vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Ik bespaar al jaren enorm op autokosten, door er geen een te hebben.

Je openings post klinkt een beetje alsof je een auto als eerste levensbehoefte ziet en je afvraagt wat dat dan kost, terwijl je topictitel doet vermoeden dat je je afvraagt hoeveel besteedbaar inkomen mensen over houden.

Dat laatste is natuurlijk van wel wat meer dingen afhankelijk dan het blik dat voor je deur staat :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
35km/dag hier, vaste vergoeding van 130 euro per maand ongeacht hoe/wat.

Auto rijdt 1:17 geloof ik (1:15 als je info van internet haalt, maar veel snelweg km's helpen ondanks mn zware voet) wat met de huidige benzineprijs uitkomt om alle benzine te betalen. De rest (wegenbelasting/verzekering/onderhoud) komt uit eigen zak - maar als ik niet met de auto zou gaan (OV wordt wel volledig vergoed) heb ik deze kosten ook dus maakt in dat opzicht weinig uit.

Wat betreft de kosten, wegenbelasting is 23/maand (70 per kwartaal) en verzekering 30/maand en onderhoud staat op ongeveer 15/maand. Dus zeg totaal 70 euro per maand aan extra kosten. Dat is lang niet in de buurt van je 'honderden euro's per maand'.

offtopic:
Wees wel voorzichtig met besparen op je auto. Raak niet gewend aan het 'gratis geld' dat je over houdt van de 19ct/km, want er is geen garantie dat je dat bij een volgende baan ook nog krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 29-10-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dido schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:58:
Je openings post klinkt een beetje alsof je een auto als eerste levensbehoefte ziet
Op zich ook niet zo heel raar.

Ik heb 2 jaar zonder auto gezeten en dat was voor mij wel erg beperkend. Ik moet er niet aan denken weer eens zonder auto te zitten eerlijk gezegd. En dat terwijl ik gewoon naar mijn werk kan lopen als het zou moeten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou ik woon in een dorp en werk in een ander dorp. Openbaar vervoer is behoorlijk brak geregeld, met de auto doe ik het in 20minuten en met het OV in een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06

Seraphin

Meep?

Lethalis schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:16:
[...]

Op zich ook niet zo heel raar.

Ik heb 2 jaar zonder auto gezeten en dat was voor mij wel erg beperkend. Ik moet er niet aan denken weer eens zonder auto te zitten eerlijk gezegd. En dat terwijl ik gewoon naar mijn werk kan lopen als het zou moeten.
Tsja, dat is denk ik héél erg afhankelijk van:
- je geografische lokatie (OV in randstad =/= OV in Drenthe, Friesland, etc)
- je levensfase (IF kids > 0 THEN auto = onmisbaar)
- sociale levenspatroon / actieradius (oftewel; familie / vrienden / werk om de hoek, of in alle hoekEN van het land?)
- instelling (is het echt zo erg om een uur te reizen van Utrecht - Amsterdam als het met de auto in 20min zou kunnen?)

Ik heb zelf een tijd lang een lease-auto gehad, in 2007 moest ik die inleveren (andere baan, andere functie, andere voorwaarden). Ik heb toen besloten GEEN auto zelf te kopen, met voor mij de toenmalige argumenten:
- Niet nodig voor woon/werkverkeer (thuis = 5min. fietsen naar station, werk = 5min. lopen naar station, directe verbinding)
- Weinig échte noodzaak voor privédoeleinden (ritje naar de Appie kan prima op de fiets, vrienden opzoeken kan prima met OV, hoef ik niet de Bob uit te hangen)
- Kosten (speelde toen een rol ivm terugbetalen studieschuld. Inmiddels zou het kostentechnisch geen zak uit moeten maken)

Dat was 2007, en tot nu toe nooit de behoefte gehad om toch weer een auto aan te schaffen. Toegegeven, een paar keer per jaar (3-5 keer gok ik zo) moet ik even improviseren, maar daar blijft het bij.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 19:13
Ik rijdt ca 80 km/dag en krijg maandelijks 130 euro reiskostenvergoeding. In mijn (vrij) nieuwe auto is dat 80 euro per week aan benzine. Daar komt nog wegenbelasting, verzekering en onderhoud bij. Een nieuwe auto is dus duur. Na 3 jaar is hij ook nog maar 1/3 waard. Als je alles optelt, is een oldtimer op gas veel goedkoper. Een nieuwe op gas kost je extra voor een gasinstallatie, hogere wegenbelasting en verzekering en meer. Zoals je zelf al zegt: Je bent gek als je dat doet.

Waarom ik het wel heb gedaan? Nee, ik ben niet gek (my mother had be tested), maar ik was gewoon eenmalig in de gelegenheid het te doen. Ik had bepaalde wensen die ik bijna niet vond in een tweede-hands. Ik ben trouwens geen startende tweaker, maar heb CP/M nog meegemaakt als operating systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ah,

Slecht nieuws voor deze jongen. Oldtimerregeling wordt afgeschaft! Domper van 3K, daar gaan de spaarcenten weer :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:26

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

vergeet de accijnsverhoging op LPG niet :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kan niet zonder. Dat zeg ik heel makkelijk. Misschien is het eerder: ik wil niet zonder.

Ik heb nog vrienden wonen waar ik vroeger woonde, is 2 uur met Ov. Auto 3 kwartier. En nu weer een scharrel in een uithoek waar je amper kan komen.

Nee,ik vind het gewoon te makkelijk.

Wat het kost kan je natuurlijk makkelijk zelf uitzoeken. Hangt ook af van de auto natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Zelf een paar keer een leasewagen gehad, maar ik ben blij dat ik ipv een leasewagen een eigen auto heb. Waarom is eigenlijk simpel. Allereerst ontvang ik 19 cent/km en voor zakelijke ritten zo'n 50ct. In de praktijk betekend dit dat imaandelijks 400 euro aan reistkostenvergoeding betaald krijg. Dit met zo'n 30.000 km jaar.

Mijn auto kost me maandelijks zo'n 500 euro, dit is all in, dus onderhoud, verzekering, brandstof en afschrijving. Uiteindelijk schiet ik dus 100 euro p/maand er bij in, wat een hoog bedrag lijkt, maar uiteindelijk overeenkomst met auto's met lage bijtelling.

Wat betreft een goedkope auto. Mijn ervaring is dat een nieuwe helemaal niet duur is als je veel rijdt. Wel is je inkoop belangrijk. Alleen al tijdens de aanschaf kan je al veel besparen. Ik deed dit met de fiscale regelingen (geen bpm), voorraadmodel (goedkoper, dealers krijgen deze gewoon in hun zaak gedrukt) , geen inruil (1000 euro korting + 1500 euro voor oude auto in verkoop, inruil was ook 1000 euro) en de merkacties, waaronder de 0% financiering (en het geld wat ik had gespaard om een auto staat rente te vangen, 10k levert over 4 jaar 1000 euro op) en gratis onderhoud 3 (3 beurten à 300 euro) waardoor een auto van 15k ineens nog maar 11k kost. Nog steeds een hoop geld, maar een knappe gebruikte auto kost ook al snel zo'n 6k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:08

_Apache_

For life.

Ik ga met de motor. Bij elkaar opgeteld fiscaal best aantrekkelijk, vooral omdat ik privé de motor al in bezit had voor ik er mee ging woon-werken en de kosten van een tweede auto (vriendin gebruikt ook auto) gewoon teveel is.

WGB = 88/jaar, verzekering 6,5/maand, brandstof is 4,8L/100km, onderhoud is ~150eu/8k km, reistijd is korter. Alles bij elkaar rijd ik 13c/km (obv 10000km geschiedenis). Krijg 100 euro km vergoeding per maand, het gaat om kleingeld voor mij.

Zakelijk 15k km /jaar, prive 10k km /jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 30-10-2012 09:13 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 22:23
Omdat het topic over wat je overhoud zonder lease auto.

Ik kan bij mijn nieuwe wergever kiezen uit een lease auto of het budget uitkeren en zelf rijden.

Opzich ben ik de lease auto wel erg gewend (zeg maar verwend) altijd 14% gereden en afgelopen jaar 20% En alleen al deze stap merk je direct in je budget.

Misschien een leuke aan vulling, ik ben voor volgende jaar aan het kijken voor een 0% bijtelling auto.
Meerdere fabrikanten komen met toch wel aardige auto's uit.
Mijn voorkeur voor nu de Mitsubishi Outlander (hybride-plugin). 0% bijtelling dat scheelt mij persoonlijk dikke 200 euro netto op mijn salaris. Dat is een dikke 9600,- euro op de totale looptijd wat je in je zak houd. (Mooi meegenomen voor mijn uitbreidingsplannen voor een ander huis)

Voordelen:
- Toch een lease auto (geen zorgen) en alles geregeld
- Wel de voordelen, niet de lasten (qua bijtelling)
- Hierdoor ben je na mijn inzien uiteindelijk goedkoper uit, dan het laten uitbetalen en zelf alles doen.

Nadeel in het algemeen:
- Een 0% bijtelling auto is duurder dus je hebt er alleen baat bij als je een redelijk goed leasebudget hebt.

edit:
Er komen volgend jaar ook kleinere auto's uit (o.a golf) die een stuk voordeliger zijn in leaseprijs. Waardoor mensen meteen lager budget hier alsnog profijt van kunnen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door maartendd op 30-10-2012 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 14:46
Nouja, kleinere auto's... De golf is een goede middenklasser. Dat wil ik niet direct een kleine auto noemen. Het is weliswaar ook geen grote auto.

Voor mensen met een laag budget is een Polo of een ibiza ook nog leuk. De ibiza is er sowieso in 14%, de polo weet ik niet.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

_Apache_ schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:10:
Ik ga met de motor. Bij elkaar opgeteld fiscaal best aantrekkelijk, vooral omdat ik privé de motor al in bezit had voor ik er mee ging woon-werken en de kosten van een tweede auto (vriendin gebruikt ook auto) gewoon teveel is.

WGB = 88/jaar, verzekering 6,5/maand, brandstof is 4,8L/100km, onderhoud is ~150eu/8k km, reistijd is korter. Alles bij elkaar rijd ik 13c/km (obv 10000km geschiedenis). Krijg 100 euro km vergoeding per maand, het gaat om kleingeld voor mij.

Zakelijk 15k km /jaar, prive 10k km /jaar.
Vergeet je de afschrijving niet?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je doet in je TS net alsof je met een inkomen van 2K geen nieuwe auto kunt rijden, terwijl alles natuurlijk afhankelijk is van de keuzes die je maakt. Het is voor Jan Modaal gewoon onmogelijk om EN in een (relatief) duur huis te wonen, EN een paar honderd euro per maand te sparen, EN een nieuwe auto te rijden, EN drie keer per jaar op vakantie te gaan, EN vier keer per week uit eten te gaan, EN etc. etc. etc. Sommige keuzes zul je niet ervaren als 'keuzes', maar zijn het in feite natuurlijk wel... En als je je prioriteiten heroverweegt, ben ik er van overtuigd dat je met een inkomen van 2K wel een nieuwe auto kunt verooorloven... ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een beetje een rare vogel qua auto's:

Ik heb op BVA auctions een Saab 9-5 gekocht, full options met leren bekleding en 185 pk. (Benzine)
Kosten: 2500 euro.

Als een vorst zit ik rond te toeren (stoelverwarming) in een enorm fijne auto welke gemaakt is om lange afstanden te rijden (ideaal voor vakantie zoals wintersport etc.), en het meeste onderhoud laat ik goedkoop uitvoeren (2e hands onderdelen via saabforum.nl , en alles wat zelf kan doe ik zelf).

Het is 4 cylinder met turbo, dus het verbruik is als je kijkt naar zijn vermogen (en gewicht / leeftijd) nog zeer acceptabel (1:10 gecombineerd / 1:14 puur snelweg).

Ik rij elke dag 40 km met de auto, en krijg 210 euro vergoeding van de baas. Ik combineer mijn rit ook die met het werk van vriendin en nu komt de klapper, ze heeft een tankpas :+ :9~

Verzekering: 75 euro per maand (= 0 schadevrije jaren + 24 jaar) , wegebelasting: 75 euro / maand.

Als ik de benzine zelf zou moeten dokken dan had ik hem verkocht en dezelde auto op gas gekocht. Deze auto's zijn zwaar ondergewaardeerd dus je heb helemaal geen afschrijving meer.

Ik ben eigenlijk gewoon verliefd op het merk en de auto, hij is in het zwart gewoon een zakelijke / nette verschijning. Beter dan die plastic lease prulletjes die ik zie, dit is een auto met karakter O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:39:
[...]
Vergeet je de afschrijving niet?
Nee, alles wat ik aan mijn motor verbruik (brandstof/verz/wgb/accesoires) word ook op mijn spaarrekening gezet. Voorlopig kan ik nog lang doorrijden met deze motor (hij krijgt op tijd zijn onderhoud, ik rijd er bescheiden mee, en hij heeft nog 'maar' 50k op de klok) , en mocht de tijd zover zijn om hem te vervangen dan kan ik altijd een motor kopen.
Vind het alleen lastig om een bedrag te noemen voor de afschrijving, afhankelijk van hoe je hem van de hand doet (inruilen, particuliere verkop, total-loss rijden bijv.) verschilt de afschrijving nogal. Daarom lijkt geld opzij blijven zetten mij de meest gezonde beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Oh onderhoud doe ik overigens ook zelf, maar dan ook alles zelf. Maakt veel goed als ik hoor wat iedereen zo kwijt is aan beurtjes hier en daar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:20:
Oh onderhoud doe ik overigens ook zelf, maar dan ook alles zelf. Maakt veel goed als ik hoor wat iedereen zo kwijt is aan beurtjes hier en daar :X
Klopt, de meeste mensen kunnen niet eens hun olie wisselen. Olie filter van 5 euro, en 5 liter a 4 euro / liter olie (volledig synthetisch van de action) ben je voor 25 euro klaar. Ga je naar de garage ben je het 3-4 voudige kwijt. Je moet er wel zin in hebben natuurlijk, maar het is snel verdiend.

Nou is dat nog wel een vies werkje en je moet echt onder de auto, maar alle andere dingen die kapot gaan aan je auto, gewoon even een sloperij bellen en je bent dan meestal voor een prikkie klaar. (Knopjes, bekleding, radiator, klepjes, slangetjes, binnenspiegels :+ etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De_Bastaard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:51:
Feit is dat ik nu maandelijks wat geld overhoud omdat ik flink bespaar op mijn auto. Ik rijd dan ook een oldtimer met LPG.

Als ik dat niet zou hebben, zouden mijn maandelijkse kosten aanzienlijk (paar honderd euro?) hoger zijn en zou ik toch vrij weinig overhouden. Ik heb geen riante levensstijl en let vrij goed op de centjes.

Het is dan voor mij ook totaal niet rendabel om een nieuwe, hippe auto te kopen omdat ik daar mezelf behoorlijk mee naai. Aan de andere kant heb je dan wel een nieuwere auto, maar op het moment neem ik dat nog voor lief.
Is een oldtimer wel echt goedkoper? Ik ken genoeg mensen die er een erbij hebben voor de hobby. Het zijn dure wagens om aan te houden. Het verbruik qua brandstof ligt hoger, ze hebben meer onderhoud nodig en afhankelijk van je merk/type kan het soms knap lastig zijn onderdelen te vinden. (Neemt niet weg dat het een zeer leuke hobby is. ;) )

Je hebt momenteel genoeg aanbiedingen waarin je zeer goedkoop een nieuwe (kleine) auto kan kopen. Die zijn dan vaak nog een X aantal jaar belastingvrij. Een voordeel van een nieuwe auto is ook dat je toch zeker een flink aantal jaar geen grote ellende hoeft te verwachten. Bovendien heb je drie jaar of meer garantie tegenwoordig. Als je qua omstandigheden dan genoeg hebt aan zo'n klein boodschappenwagentje kan het heel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dat valt reuze mee hoor :)

Ik heb een oude Volvo 244, ding heeft me nog nooit in de steek gelaten. Vooral motor onderdelen van de 7- en 9-serie passen er gewoon op, verder kun je alles vrij goed krijgen. Als je het zelf kunt onderhouden valt het wel mee hoor :)

Mijns inziens is mijn oude 244 een stuk degelijker als zo'n nieuw klein ding, waarbij je zelfs een lampje niet meer zelf kunt verwisselen ;)

Probleem met zo'n klein karretje is dat ik 2.10m ben en dus niet in een C1 of ander klein karretje pas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 02-10 22:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

De_Bastaard schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:20:
Ja precies. Dat scheelt inderdaad nogal wat knaken.

Voor mijn SEAT Toledo uit 2004 (diesel) ben ik met sportieve rijstijl en 35k km/jaar ongeveer €1500-€2000/jaar kwijt. Het ene jaar iets minder, het andere jaar iets meer. Dat is inclusief materiaal uiteraard. Hij krijgt wel netjes zijn beurtjes. Ik sla niet over ofzo.

Dat doen mijn ouders. Alleen onderhoud als er iets gerepareerd moet worden voor de APK. ;(

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Mja als je er dan vanuit gaat dat ik zelf bij de automaterialenzaak zo'n 40% korting krijg op onderdelen ... en dan ook nog eens geen uurloon betaal :-)

Anyway er zijn verder dus geen mensen hier die een oldtimer rijden omdat het aanzienlijk goedkoper is? Er zijn namelijk best goede oldtimers te krijgen die niet meer roesten en amper kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Krijg de indruk dat we een beetje afdwalen naar 'hoe bespaar ik op mijn onderhoud', terwijl de vraag juist was over de reiskosten voor een starter.
Mijn indruk is juist dat de starter - die nog niet zo een ruime beurs heeft - zijn prioriteiten goed moet stellen. Als ik om mij heen kijk zie ik dat er wel geld is voor een nieuwe telefoon (waar flink voor bij word betaald met een dikke abonnementskosten) maar vervolgens op meer urgente zaken moeten beknibbelen.
De basis is helemaal niet ingewikkeld. Woon je nog thuis? Verplicht jezelf tot flink sparen, je kosten zijn immers ontzettend laag. Doe alsof je een bepaald inkomen niet hebt (automatisch sparen de dag nadat je je salaris krijgt). Woon je op jezelf, kijk eens kritisch naar je uitgaven, dikke kans dat je ergens een post vind waar je op kan bezuinigen. Bezuinigen betekent zeker nog niet direct 'beknibbelen' oid, maar minder geld weggooien (zie je de nuance?). Vraag bij jezelf af, heb ik dit echt nodig? Wat leert de geschiedenis mij, als ik naar modules bij zorgverzekeringen kijk, wat heb ik het afgelopen x jaar echt nodig gehad? Kan ik de module niet uitschakelen en meer sparen?

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 30-10-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mijn saab had ik trouwens een ford fiesta (oude model, uit +- 1999), deze sloeg heel de tijd af als ik aan het rijden was en ik moest remmen voor bijvoorbeeld een stoplicht. Na een beetje testen bleek dat dus alleen als ik de motor ontkoppelde (om te remmen / cq. stil te staan) tijdens het rijden.

Dus ik op internet gezocht wat het zou kunnen zijn, waarschijnlijk gasklep positie sensortje een beetje vies / roestig. Ik dat ding losgeschroefd, in een bak met oplosmiddel (werkte in een lab) gegooid en beetje laten weken. Vervolgens WD40 om de boel te smeren, terug gezet en ja hoor probleem opgelost. Zeker nog 2 maanden perfect gereden, daarna verkocht aan een dealer :')

De auto's van tegenwoordig zijn bijna niet meer zelf te repareren, heel dat motorruim zit propvol met plastic onzin zodat alleen de dealer erbij kan.

Wat ik wel handig vind is dat het motormanagment is uit te lezen, voor het saab motormanagement welke in mijn 9-5 zit (Trionic 7) hebben mensen (lees: echte tweakers :D) een opensource programma geschreven om het motormanagement te kunnen uitlezen / overschrijven. Met een laptop kan je gewoon de turbo druk ophogen van 1.2 bar naar bijvoorbeeld 1.8 bar, de maximale torque aan de wielen per versnelling instellen etc. etc. Echt letterlijk alles, uiteraard moet je goed opletten wat je doet.

Er zit ook een klein displaytje in de auto waar normaal de radio zender opstaat, die geeft nu real time bij het rijden verschillende parameters van de auto weer zoals turbodruk, aantal mis-fires per cylinder, aantal kg zuurstof dat gemeten wordt :)
Het is eigenlijk gewoon het overclocken / tweaken van je auto.

Afbeeldingslocatie: http://trionic.mobixs.eu/t5suite2/T5Suite2Preview.jpg

Excuus voor het afdwalen, wat ik wil zeggen is dat de kosten van de auto mij niet zoveel uitmaken... het is net zo zinvol als je PC overlocken of case modden ;) Als je je auto puur ziet als een ding om van A naar B te gaan dan wegen economische motieven uiteraard het zwaarst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:18:
..

Ik rij elke dag 40 km met de auto, en krijg 210 euro vergoeding van de baas. Ik combineer mijn rit ook die met het werk van vriendin en nu komt de klapper, ze heeft een tankpas :+ :9~
..
Volgens mij leest iedereen eroverheen, maar kun je bovenstaande nog eens uitleggen? Het lijkt namelijk op fraude, maar ik denk dat ik iets over het hoofd zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:23:
[...]

Volgens mij leest iedereen eroverheen, maar kun je bovenstaande nog eens uitleggen? Het lijkt namelijk op fraude, maar ik denk dat ik iets over het hoofd zie :)
Nee hoor, mijn reis vergoeding is gewoon gebaseerd op woon-werk afstand (0,XX cent / km). Dus of ik nou kom fietsen, lopen of met helicopter kom maakt niet uit.

Mijn vriendin is semi- eigen baas, ze krijgt niet echt een vast bedrag reiskosten vergoeding ... maar ze heeft afgesproken dat ze de tankpas van de zaak mag gebruiken om te tanken. Doordat ons werk vlak bij elkaar zit gebruiken we beide de auto (ik zet haar af, of ze zet mij af) en profiteren we van beide regelingen.

EDIT: Ik had er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan, maar ik heb even staan googelen en het is fiscaal inderdaad wel een beetje een tricky constructie. Ik had al vernomen dat ze hier vanaf willen en er een andere regeling aankomt voor haar. :z

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Ikzelf rij (nog) een VW Golf 4 TDI. Ik krijg een vast bedrag per maand om van huis naar kantoor v.v. te gaan van €109,50

Kantoor is ongeveer 30km van huis. Er is geen openbaar vervoer mogelijk, tenzij ik met de trein de eerste 10 km afleg en verder fiets. Dit zou ongeveer een uur en een kwartier duren. Nu doe ik er 30 minuten over.

De 109,50 moet dus 1200km dekken per maand. Nu rijdt mijn golfje ongeveer 5L/100km (ik doe mn best om onder de 4.5L/100km te komen ) met een dieselprijs van €1,45.
Totaal per maand dus aan brandstof: 60L x €1.45 = €87,-. Per jaar zou dit dan ongeveer 1100 euro zijn.

Daar komt verzekering, onderhoud en wegenbelasting bij. Totaal per jaar 300 + 600 + (292x4) = €2068 per jaar

Totaal plaatje is dan €3168, zeg 3200 euro. Ik zou er dan dus per maand (3200/12)-109.50 = €157.17 bij moeten doen.

Mijn plaatje is echter anders:

Ik heb ook de extra kilometervergoeding van 19 cent onbelast en 11 cent belast (24 cent na belasting), voor wanneer ik naar het vliegveld of naar een site reis.
Per jaar is dat gemiddeld 12500 km. Dit levert dan 12500* 24 = 3000 euro op.

Nu is ongeveer 30% van mijn reiskilometers naar de zaak, de andere helft gaat naar vliegvelden etc
Totaal op jaarbasis rijd ik 18000 kilometers

180x5x€1.45 = €1305
Verzekering, onderhoud en wegenbelasting: €2068
Totaal: €3373

Hiervan gaat dus de 3000 af én 12 x 109,50: €4314 totaal.

Al met al hou ik dus ongeveer €1000 per jaar over.

Ik zit een beetje op een kantelpunt om met diesel door te rijden, of over te gaan op benzine. Zeker omdat ik heel dicht bij Duitsland woon en werk en dat daar de benzine nu €1,50 (E10) is. Nagenoeg gelijk aan de diesel in NL....

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Kosten van verzekering/wegenbelasting/onderhoud moet je altijd rekening houden dat je deze ook hebt als je geen auto gebruikt voor je werk - tenzij je de auto geheel weg zou doen als je ander transport gebruikt voor woon-werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:47
Hmmm, 50km per dag (woon - werk verkeer). Vergoeding van € 6,75 per dag (standaard voor iedereen hier geloof ik). Verdien zo'n 1400 in de maand.

Starter, eerste fulltime baan, via uitzendbureau, 22 jaar oud

Woon nog bij m'n ouders, dus geen geweldig hoge vaste lasten. Ik hou nu iets meer dan 1100 p/m over :)

- mobiel abbo
- autoverzekering en belasting
- kostgeld (incl. zorgverzekering)

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 31-10-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

Ik rij zo'n 52 km per dag woon-werk verkeer. De woon-werk km's krijg ik vergoed, á 19 cent/km.
Moet ik voor m'n werk reizen, dan pak ik een bedrijfsauto mee, en als het niet anders kan, mijn eigen auto. Hiervoor krijg ik 30 cent/km (daar hou je netto 24 cent o.i.d. van over).
Ik rij een Volvo 940, die loopt tussen de 1:10 en 1:11. Niet de zuinigste, maar de kosten kwa benzine red ik wel met m'n km-vergoeding. Ik vind het prima zo.
Dingen als wegenbelasting en onderhoud reken ik niet mee met m'n km-vergoeding. Ik zie mijn auto ook als hobby, dus die kosten had ik ook als ik niet werk.

Andere vaste lasten:
-Huur: ~170 euro/maand (all-in), alhoewel dit binnenkort 280 euro/maand wordt, ik ga wss verhuizen
-Zorgverzekering: ~140 euro/maand
-Telefoonabbo: 40 euro/maand
-Sportschool: 20 euro/maand
-Motor (verzekering/wegenbelasting): 40 euro/maand
Ik zit rond de 2450 euro bruto/maand, afhankelijk van waar ik werk (als ik naar de klant ga, kan ik ook reisuren schrijven á 1,75 uur per gewerkte dag)

[ Voor 26% gewijzigd door -tom-562 op 01-11-2012 10:11 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Mijn reiskostenvergoeding is vrij goed. Dat komt, omdat mijn werkgever geen leaseauto's wil verstrekken.

Kilometers van huis naar kantoor leveren €0.19/km op. Vanaf kantoor naar de klant gaat tegen €0.40/km. Tevens zijn de eerste 45 minuten voor eigen rekening en daarna tijd voor tijd.
Normaal gesproken zit ik iedere dag in Nijmegen, vanaf Utrecht. Dat is +-90km. Mijn hoofdkantoor ligt op ongeveer 40 kilometer.

Reiskosten per dag zijn dus: 180*€0.19 onbelast + 100*€0.21*(100%-42%) = €34.20 + €12.18 = €46.38
Bij 20 werkdagen is dat dus meer dan €900.

Mijn auto is een SEAT Toledo 1.9 TDi uit 2004. Dieselkosten zijn niet echt laag, maar de reiskostenvergoeding is daar ruim voldoende voor. De boordcomputer geeft een gemiddelde van 6.2l/100km ofwel 1:16. In 20 dagen rijd ik 3600km --> 225 liter ofwel grofweg €327 (€1.45/l).

Overige kosten per maand:
Verzekering: €50
Wegenbelasting: €93
Onderhoud: €145 (gem. €1750 per jaar)
Afschrijving: €105 (€5000 over 4 jaar)
ANWB: €10
Snelheidsboetes: €42

Totale reiskosten: €777
Totale reisinkomsten: €900

Ik zou echt zo rijk worden als ik een Aygo zou gaan rijden, maar ik zou me gedurende die 40+ uur die ik per maand in de auto zit zó ongelukkig voelen, dat dat niet gaat gebeuren.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromWarMachine schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:41:
Ik zou echt zo rijk worden als ik een Aygo zou gaan rijden, maar ik zou me gedurende die 40+ uur die ik per maand in de auto zit zó ongelukkig voelen, dat dat niet gaat gebeuren.
Je ongelukkig voelen omdat je 40+ uur per maand in een aygo zou zitten? Nou, je hebt maar een zwaar leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:50:
[...]

Je ongelukkig voelen omdat je 40+ uur per maand in een aygo zou zitten? Nou, je hebt maar een zwaar leven...
Tja, liever zou ik naar m'n werk lopen of fietsen, maar dat zit er niet in.
Het is geen keuze om 2,5 uur per dag in de auto te zitten, maar als het dan toch moet, dan wel comfortabel graag.

Toen mijn auto voor onderhoud in de garage stond, kreeg ik een keer een Swift mee als vervangend vervoer. Is het zo raar dat ik mij daar honderdtachtig kilometer oncomfortabel in voelde?

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromWarMachine schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:05:
[...]

Tja, liever zou ik naar m'n werk lopen of fietsen, maar dat zit er niet in.
Het is geen keuze om 2,5 uur per dag in de auto te zitten, maar als het dan toch moet, dan wel comfortabel graag.

Toen mijn auto voor onderhoud in de garage stond, kreeg ik een keer een Swift mee als vervangend vervoer. Is het zo raar dat ik mij daar honderdtachtig kilometer oncomfortabel in voelde?
Helemaal mee eens, als je vaak in de auto zit wil je gewoon goede stoelen en een beetje power zodat je makkelijk (= lees comfortabel) kan rijden. Of wat dacht je van windruis / geluidsisolatie ? Veel van die kleine autotjes maken gewoon veel herrie tijdens het rijden en verbruiken alsnog bakken met benzine omdat je met 5000 RPM moet rijden om 130 km/h te halen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:03

-tom-562

Oliesjeik

PromWarMachine schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:41:
Mijn reiskostenvergoeding is vrij goed. Dat komt, omdat mijn werkgever geen leaseauto's wil verstrekken.

Kilometers van huis naar kantoor leveren €0.19/km op. Vanaf kantoor naar de klant gaat tegen €0.40/km. Tevens zijn de eerste 45 minuten voor eigen rekening en daarna tijd voor tijd.
Normaal gesproken zit ik iedere dag in Nijmegen, vanaf Utrecht. Dat is +-90km. Mijn hoofdkantoor ligt op ongeveer 40 kilometer.

Reiskosten per dag zijn dus: 180*€0.19 onbelast + 100*€0.21*(100%-42%) = €34.20 + €12.18 = €46.38
Bij 20 werkdagen is dat dus meer dan €900.

Mijn auto is een SEAT Toledo 1.9 TDi uit 2004. Dieselkosten zijn niet echt laag, maar de reiskostenvergoeding is daar ruim voldoende voor. De boordcomputer geeft een gemiddelde van 6.2l/100km ofwel 1:16. In 20 dagen rijd ik 3600km --> 225 liter ofwel grofweg €327 (€1.45/l).

Overige kosten per maand:
Verzekering: €50
Wegenbelasting: €93
Onderhoud: €145 (gem. €1750 per jaar)
Afschrijving: €105 (€5000 over 4 jaar)
ANWB: €10
Snelheidsboetes: €42

Totale reiskosten: €777
Totale reisinkomsten: €900

Beetje hetzelfde als mij zo te zien. Geen lease-auto's, maar een vrij ruime km-vergoeding. Extra reisuren worden trouwens betaald tot een maximum van 1,75 uur per dag (dus echt uitbetaald). Dat tot nu toe altijd voldoende geweest om de extra reistijd t.o.v. rijden naar m'n kantoor te dekken (daar houden ze in principe ook wle rekening mee). 2x in de week moet ik naar de klant toe.
Mocht ik er absurd veel langer over doen (b.v. onverhoopte lange file), dan is er altijd wat te regelen met tijd voor tijd. Of zoals mijn manager altijd zegt "ik hoef het niet eens te weten, je regelt het zelf maar" (het gaat hier dus op goed vertrouwen, en zolang je geen misbruik maakt van de vrijheid die je krijgt, is er geen haan die er naar kraait)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biglia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 17:10
86 km dagelijks woon-werk verkeer. Dit krijg ik niet vergoed omdat ik werk voor een Belgische Universiteit.
Pagina: 1