Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosttech
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 19:17
Gebruikt materiaal:

- 4 x LED 3W spotje DC 700mA
- 1x LED driver MeanWell APV-12-12 (12V, 1A max)

Ik heb de spotjes aangesloten op de driver (met + van de driver aan eerste spotje +-zijde, tussen de spotjes in de + en - verbonden met elkaar en laatste spotje de - aan de driver)
, maar zonder succes: de spotjes zijn kapot gegaan.
De leverancier blijft volhouden dat de spotjes geschikt moeten zijn voor de driver, maar na enig testen met 1 lampje met een AC/DC transfo blijkt dat als ik bij 700mA boven de 5V ga, het lampje het begeeft.

Iemand enig idee wat ik fout kan doen?

Grtjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnEmA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 11:00

EnEmA

Worst

dit is toch gewoon een 12 volt power supply en geen led driver, wat begrenst hier de stroom?

Een koe is geen kangaroe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dit is een led voeding, die is geschikt om 12V led lampjes van spanning te voorzien. Wat voor leds heb je exact? Zelf heb ik een paar weken terug in mijn badkamer 12V leds voorzien van prik doormiddel van een DC led voeding, maar dit is geen driver! Een driver regelt zelf de stroom door de leds en past dan de spanning aan, dat doet dit apparaatje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-07 14:27
Als je parallel schakelt 4 x 700 mA en je hebt een driver van max 1A dan blaas je de boel op volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
Inderdaad

kijk maar eens bij de advertentie van Mouser:
http://nl.mouser.com/Prod...n8XeGcaNpRet0yWqlzg%3d%3d

en dan vooral de regel:
Werkingsmodus: Constant Voltage (CV)

hij regelt dus alleen de 12v. 1A is gewoon wat hij maximaal kan leveren.

Maar hoe heb je ze eigenlijk aangesloten?

3W 700mA geeft een werkspanning van ca 4.3V

4 in serie kan dan niet binnen 12v. dus dan moeten ze parallel staan (wat je eigenlijk niet zomaar mag doen bij leds).
Maar in dat geval zouden ze tijdelijk gered zijn door de kleine stroom die de voeding kon leveren. maar hoe die verdeling is gegaan tussen de leds... het kan zomaar zijn dat er 1 teveel stroom kreeg. Die gaat stuk, dan krijgen de overige 3 een stuk meer stroom. er gaat er weer 1 stuk. en de laatste 2 wacht hetzelfde lot.

Of heb je er steeds 2 in serie en dat parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49

Cheezus

Luiaard

Volgens mij heeft de TS ze in serie aangesloten:
Ik heb de spotjes aangesloten op de driver (met + van de driver aan eerste spotje +-zijde, tussen de spotjes in de + en - verbonden met elkaar en laatste spotje de - aan de driver)
Zo kom je theoretisch op 4v per led wat onder de maximale werkspanning ligt. Maar zo mag je leds nooit aansluiten. In principe moet je leds beschouwen als een kortsluiting en moet je altijd de stroom begrenzen met een weerstand of een wat complexer circuit.
De voeding zal kortstondig zeker meer dan 1A kunnen leveren en zal weinig moeite hebben om je LEDs op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 16:24
Vreemd dat de leverancier dan zegt dat het zou moeten werken. Je kan ze wel parallel zetten, maar let wel op dat je er een weerstand voor zet die het vermogen wel aan kan. weerstand is ongeveer 11 ohm, het vermogen is dan bijna 6 watt. (of reken ik fout?) Je kan in ieder geval geen standaard kwart of half watt weerstandje nemen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-07 14:27
TS, die inmiddels zijn topic zo'n beetje verlaten heeft, heeft 4 leds van 3W, 0,7A, dwz de spanningsval over de led is dan 3/0,7= 4,3 V.
Echter 4x 0,7A parallel gaat hij niet redden met een 1A voeding dus maximaal blijft er dan 0,25A per led over.
Aangenomen dat de led het dan nog steeds doet bij deze stroom en de benodigde spanning gewoon 4,3V blijft, blijft er dus 0,25A en (12-4,3)=7,7 Volt over voor de weerstand.

7,7 x 0,25 A = 1,93 Watt die de weerstand dan moet opvangen.
De weerstand zou dan moeten zijn : 7,7 / 0,25 = 30,8 Oompjes.

Dat is dan mijn theorietje ;)

ps, indien onjuist, als excuus, de enige leds die ik altijd heb gebruikt zijn die 5mm ledjes en geen 3Watt-kanonnen, gaarne correctie indien onjuist. :+

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 02-11-2012 00:04 ]

Pagina: 1