TP-Link router als AP geeft problemen in bestaand netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbenz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 14:08

redbenz

Geluk zit soms in grote dingen

Topicstarter
Mijn probleem is het volgende:

Bestaand netwerk is geheel aangesloten op onze KPN Speedtouch wifi router i.s.m. met een 8 poorts hub.
Netwerk bestaat uit 4 pc's en 2 netwerkprinters via ethernet, 2 laptops via wifi en nog wat smartphones etc.
Werkt perfect.

Nu wil ik het wifi netwerk uitbreiden achter in het pand en daarvoor bij netwerkshop een mooie TP-Link wifirouter gekocht.
Idee achter deze aanschaf is deze te gebruiken als Wifi AP en de rest van het LAN gedeelte voor eventueel een netwerkprinter.

Ethernet kabel van 40m getrokken en aangesloten op de hub, laptopje erop voor de test.
Perfecte verbinding :)

TP-Link geconfigureerd LAN IP op 192.168.1.50 en DHCP in de TP-Link disabled.
Netwerkkabel in de LAN poort, WAN aansluiting onbenut gelaten.

WIFI geconfigureerd met WPA etc.

Connecten gaat prima, overal internet, kom ik er net achter dat beide netwerkprinters met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen zijn :(

Hmmmmm, TP-Link losgekoppeld en de printers doen het weer.

RARARA hoe kan dit??

Theorie = niks werkt en iedereen weet waarom. / Praktijk = alles werkt maar niemand weet waarom. / Wij combineren theorie en praktijk = niks werkt en niemand weet waarom !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Hoe heb je je Speedtouch ingesteld? Welke DHCP range en welke vaste ip-adressen heb je in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

En ook: Staan de printers op een vast IP of niet? En zo ja, welke adressen zijn dat?

Maak een tabel die ongeveer er zo uit ziet:

192.168.1.1 Speedtouch
192.168.1.2 Printer 1
192.168.1.3 Printer 2
192.168.1.4 AP TP-Link

DHCP scope: 192.168.1.50 - 192.168.1.100

Die getallen moet je dus zelf invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbenz

redbenz

Topicstarter
Ok, Thanks

Ga ik morgen ochtend doen.

Theorie = niks werkt en iedereen weet waarom. / Praktijk = alles werkt maar niemand weet waarom. / Wij combineren theorie en praktijk = niks werkt en niemand weet waarom !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbenz

redbenz

Topicstarter
Hier ben ik weer.

SpeedTouch Address: 192.168.1.254/24
DHCP First Address: 192.168.1.70
DHCP Last Address: 192.168.1.253

Printers zitten op .73 en .78
PC,s zitten op .70 / .72 / .91 /.109 / .113 / .114

Kom er nu ook achter dat de HP printers geen netwerk ondersteuning bieden voor WIN7, deze zijn destijds handmatig ingesteld op hun IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Haal eerst eens je pc's uit de DHCP range. Oftewel, begin je range eens bij 150 ofzo. Trouwens, waarom heb je van die "rare" ip-adressen?
Als je nou eens je pc's in de range .10 tot .49 zet, je printers van .50 tot .59 en je DHCP range vanaf .100.
Geef je netwerkapparatuur adressen van .1 tot .9.
Zo heb je altijd overzicht en kun je beter storingen zoeken.
Als het dan niet werkt, flash dan je TP-Link met DD-WRT, daar heb je wat meer functies in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbenz

redbenz

Topicstarter
Heb nu de TP-Link op 192.168.1.111 gezet, printers blijven nu werken.
" rare" IP adressen worden uitgedeeld door de DHCP server.

De Speedtouch router geeft me niet zo heel veel opties, zal er eens induiken maar lijkt me redelijk dichtgetimmert.

Pagina: 1