Advies nodig betreft extern HD voor htpc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 15:32
Hallo,

ik ben sinds 2 weken nu in het bezit van een eigen gebouwde htpc in de woonkamer. Hierin heb ik een ASRock Mobo met een AMD 3400 CPU. Alles is netjes in een mooie streacom F7c behuizing en het werkt als een zonnetje (lekker snel met een SSD).

Nu wil ik deze machine ook gaan gebruiken om spelletjes te spelen in de woonkamer echter is de SSD "slechts 64GB qua omvang en dus te weinig om echte spullen te installeren (Windows slurpt ruim 30GB). Nu heeft mijn MOBO diverse connectie mogelijkheden voor een externe HD. Zo zit er Esata, USB3 & USB2 aansluitingen tbv een eventuele externe HD. Ondanks dat de F7c heel mooi is om te plaatsen in de woonkamer mis ik nu echt extra HD ruimte en de behuizing heeft helaas geen ruimte meer om deze erbij te plaatsen.

Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel, kan ik nu een externe HD aansluiten via Esata en heeft deze dan genoeg snelheid om deze HD te gebruiken voor games? Ik heb wel al een USB3 behuizing voor een 2,5 HD maar is dit snel genoeg of moet ik een andere behuizing met Esata aansluitingen hiervoor aanschaffen?

Alvast bedankt voor het meedenken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SATA en eSATA zijn in principe hetzelfde, alleen de vorm van de connector is wat anders. Dus een eSATAdisk is net zo snel als een SATAdisk (zeker als ze aan dezelfde controller hangen).
Wat snelheid betreft is een USB3.0 disk in de praktijk ongeveer even vlot als een eSATA disk, beide interfaces bieden meer snelheid dan een HDD aankan.
Persoonlijk ga ik liever voor eSATA, omdat je die gewoon aan de controller op je moederbord kan prikken en je er niet een losse USB3.0 controller tussen hoeft te hebben (je kunt eSATA ook prima gebruiken om van te booten mocht je dat willen als permanente bootdisk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zou ook voor een eSata disk gaan, maar er zit maar 1 "maar" aan. Die is niet via diezelfde kabel te voorzien van prik! Een 2,5" externe disk met usb 3.0 kan dit wel. Dus dan zou voor jou misschien usb 3.0 beter zijn omdat je dan maar 1 kabeltje hebt, en niet een aparte voedingsadapter ofzo.
Aangezien je niet hoeft te booten vanaf die disk, lijkt het me geen probleem om usb te gebruiken. Zelf heb ik een behuizing van Eminent, en de harddisk die daarin zit kan ik met zo'n 110/120MB/s maximaal lezen, ik denk zelfs dat usb 3.0 nog wat sneller kan, maar dit heeft geen nut meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je hebt ook powered eSATA, maar die voorziet alleen genoeg stroom voor 2,5" HDDs niet voor 3,5" HDDs die hebben 20W nodig om op te spinnen en oudere schijven tot 35W. Dan zit je dus vast aan een externe voeding. Voor USB3 geldt grofweg hetzelfde. USB2 is soms niet genoeg voor 2,5" HDDs, die krijgen daarom vaak een dubbele USB stekker omdat USB2 normaliter maar 5V 500mA kan dus 2,5W. Bij USB3 was dat 5W dacht ik, weet ik niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-07 15:45
Welke mobo heb je? Want als je moederbord ook een msata aansluiting heeft, dan kun je ook gewoon een msata kaartje erin prikken:)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 15758 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:46:
Bij USB3 was dat 5W dacht ik, weet ik niet helemaal zeker.
USB3.0 doet 900mA, dus 4,5W bij 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 15:32
Thnx guys, heel verhelderend met de uitleg.

Goed om te horen dat eigenlijk de USB3 al voldoende is, deze heb ik al liggen dus dat scheelt weer :-)

ik heb echt ruimte nodig voor de moderne games en ik merkte dat de (oude) USB 2 externe disk te langzaam was dus ik hoopte echt dat een USB3 of Esata oplossing zou bieden.

Nu nog kijken welke 2,5" ik het beste kan gebruiken (heb er 2 liggen omdat ik volledig op SSD ben gegaan met desktop, laptop en HTPC.

BEDANKT !!!
Pagina: 1