Toon posts:

Nieuw moderbord en processor kopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb redelijk lang kunnen genieten van mijn pc, ik heb 2 jaar na aankoop een nieuwe videokaart gekocht en het ram geheugen vergroot. Nu heeft helaas mijn CPU het begeven en draait mijn pc de laatste maand op een intel E2140(heb ik gratis gekregen van de mycom). Mijn dagelijkse gebruik van mijn computer bestaat uit reparen en unrarren van downloads en een beetje gamen; CS: Global offensive. Ik wil nu graag ook max payne 3 en de wat nieuwere spellen gaan spelen maar dat lukt echt niet met mijn huidige systeem.

Hier een lijstje van mijn onderdelen:
CPU: intel E2140 (Dit was een E6600)
Moederbord: Gigabyte 965P-DS3 (Socket 775)
Videokaart: ASUS EAH4890 TOP/HTDI/1GD5
RAM: 4Gb DDR2
HD: 320 gb

Aangezien het systeem met de E6600 nog prima liep en ik ook de nieuwe spellen al dan niet op hoogste instellingen gewoon kon spelen was het voor mij niet nodig om te upgraden. Nu is dit echter een ander verhaal. Ik wil rond de €200 uitgeven aan processor en moederbord en ik kwam zelf via tweakers op het volgende:

AMD Phenom II X4 965 Black Edition met Asrock 970 Extreme3
natuurlijk samen met nieuw ram geheugen en koelertje.

Zal dit een goede verbetering zijn in vergelijking met de E6600? Of zal ik dan toch echt meer geld moeten uitgeven? Ik hoop dat jullie me hierbij een beetje kunnen helpen!

Alvast bedankt! ;)

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
Als je het mij vraagt is dit inderdaad een verbetering, maar je vergeet het werkgeheugen. Deze moet namelijk ook vervangen worden als je voor een DDR3 moederbord gaat. Gelukkig niet al te duur en kun je voor €40,- al 8GB hebben met 1600MHz.

Als tweede hands een optie is kun je ook gaan kijken voor bijvoorbeeld een i5 Sandy Bridge of misschien zelfs een i7 (eerste generatie) al dat ik daar de prijzen niet van ken op de 2de hands markt.

Wil je inderdaad meer geld uitgeven kun je kijken voor een i5 3570K i.c.m. Z77 chipset en 8GB DDR3 geheugen gaan, maar dan ben je wel een stuk duurder uit.

Misschien ook een idee om je videokaart aan te pakken als je luxere games wilt gaan spelen. Of je moet net als mij tevreden zijn met wat lagere settings.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Sietse1990 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:00:
Als je het mij vraagt is dit inderdaad een verbetering, maar je vergeet het werkgeheugen. Deze moet namelijk ook vervangen worden als je voor een DDR3 moederbord gaat. Gelukkig niet al te duur en kun je voor €40,- al 8GB hebben met 1600MHz.
Hij geeft al aan in de OP dat er nieuw geheugen bij komt..
Als tweede hands een optie is kun je ook gaan kijken voor bijvoorbeeld een i5 Sandy Bridge of misschien zelfs een i7 (eerste generatie) al dat ik daar de prijzen niet van ken op de 2de hands markt.
Is natuurlijk een optie, maar misschien beter als laatste houden en gewoon kijken naar de mogelijkheden om alles nieuw aan te schaffen.
Wil je inderdaad meer geld uitgeven kun je kijken voor een i5 3570K i.c.m. Z77 chipset en 8GB DDR3 geheugen gaan, maar dan ben je wel een stuk duurder uit.
Je bent gek, de 3570k alleen al kost €200,- en zal heus niet veel meer kunnen in games als de Phenom x4 965.
Misschien ook een idee om je videokaart aan te pakken als je luxere games wilt gaan spelen. Of je moet net als mij tevreden zijn met wat lagere settings.
Maw, jij leest niet goed, hij geeft al aan dat hij tevreden is met de settings die hij nu speelt. Ga je voor de Phenom x4 965 kan je over een tijdje gerust de GPU upgraden. (als de PSU het toestaat)

@TS:
Je zal dus onderstaande kunnen aanschaffen. Dit is een prima upgrade en de Phenom is wel wat beter als de E6600.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,20€ 84,20
1Asrock 970 Extreme3€ 69,45€ 69,45
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,-€ 35,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,65

Mocht je later tegen grafische problemen aanlopen kan je de GPU upgraden, al verwacht ik niet dat dat heel snel zal gebeuren.

Intel CPUs zijn echter wel beter met unrarren en repareren van rar bestanden dan bovenstaande processor. Alhoewel deze al veel sneller zijn werk doet dan de E2140.

Intel tegenhanger:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,99€ 167,99
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,30€ 58,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,-€ 35,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,29

De processor is als je hem volledig benut veel sneller als de AMD. Maar of je dat gaat doen en de prijs rechtvaardigt, ik betwijfel het.

[ Voor 21% gewijzigd door Quad op 29-10-2012 13:20 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Sietse1990
Je bent gek, de 3570k alleen al kost €200,- en zal heus niet veel meer kunnen in games als de Phenom x4 965.
Dankjewel... Daarnaast geef je een voorbeeld waar een i5 in staat die €35,- goedkoper is met een vreselijke moederbord chipset. Je kunt inderdaad hier op besparen om voor een ander chipset te gaan, maar ik zou toch echt de i5 pakken die wat langer meegaat en een chipset die ook fatsoenlijk zijn werk doet. Daarbij zeg ik ook als hij meer wilt uitgeven, maar de Phenom II x4 presteert nog aardig goed voor het geld wat je er nu voor neer moet leggen.
Maw, jij leest niet goed, hij geeft al aan dat hij tevreden is met de settings die hij nu speelt. Ga je voor de Phenom x4 965 kan je over een tijdje gerust de GPU upgraden. (als de PSU het toestaat)
Hij geeft juist aan niet meer tevreden te zijn sinds hij een nieuwe CPU heeft en ik heb dus aangegeven dat het misschien ook verstandig is om juist zijn GPU te upgraden als het echt voor games is.
Hij geeft al aan in de OP dat er nieuw geheugen bij komt..
Klopt en heb ik inderdaad niet goed gelezen. Sorry, maar fouten zijn menselijk.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Sietse1990 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:13:
[...]

Dankjewel... Daarnaast geef je een voorbeeld waar een i5 in staat die €35,- goedkoper is met een vreselijke moederbord chipset. Je kunt inderdaad hier op besparen om voor een ander chipset te gaan, maar ik zou toch echt de i5 pakken die wat langer meegaat en een chipset die ook fatsoenlijk zijn werk doet. Daarbij zeg ik ook als hij meer wilt uitgeven, maar de Phenom II x4 presteert nog aardig goed voor het geld wat je er nu voor neer moet leggen.
De aangegeven moederbord is gewoon een budget moederbord wat prima zijn werk doet en zeker geen ruk is. Zo te zien is de TS geen veel eisend persoon dus waarom daar meer investeren? Je zegt het al, eigenlijk is de prijs/prestatie verhouding van de Phenom nog erg goed.
[...]

Hij geeft juist aan niet meer tevreden te zijn sinds hij een nieuwe CPU heeft en ik heb dus aangegeven dat het misschien ook verstandig is om juist zijn GPU te upgraden als het echt voor games is.
Zijn nieuwe CPU is de E2140 hè. De HD4890 TOP is absoluut geen slechte kaart tegenwoordig nog. Het gaat nog wel even mee, afgezien van zijn energieverbruik e.d.
Met de E6600 ging alles nog wel prima dus reden om de HD4890 te upgraden zie ik nu niet in.
[...]

Klopt en heb ik inderdaad niet goed gelezen. Sorry, maar fouten zijn menselijk.
Jup, geeft niets excuus als het iets te hard overkwam ;) .

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Sietse1990
Ik zou zelf ook eerder investeren in de CPU dan in de GPU, maar in beide gevallen zal hij zijn FPS omhoog kunnen halen. Zelf wacht ik op de FX-8350 en dan update ik ook mijn CPU aangezien mijn huidige Phenom II X2 565 is overleden. Te lang op 4 cores @ 4.0GHz gedraaid denk ik. Maar mijn GPU's ga ik ook nog niet upgraden. Deze zijn 2x HD4870 en 1x GT440 en trekken nog meer dan genoeg. Uiteindelijk zit ik wel te kijken naar een HD7870 die ook krachtig genoeg is, maar heeft absoluut geen prioriteit.

Voor de i5 moederbord zou ik toch echt meer richting de volgende gaan als je wilt besparen op je moederbord:
pricewatch: Asrock Z75 Pro3

Ben echt van mening dat als je een B75 pakt, dat de Phenom mogelijk nog beter gaat presteren en dat je alleen geld weg gooit. Mijn combinatie is dus wel duurder, maar anders heb je eerder teveel geld uitgegeven voor slechtere prestaties.
De HD4890 TOP is absoluut geen slechte kaart tegenwoordig nog.
Absoluut niet! Voor de simpelere games is hij nog ontzettend goed, misschien interessanter om er een 2de hands naast te zetten dan een compleet nieuwe kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik neig naar
-AMD Phenom II X4 965 Black Edition
-Asrock 970 Extreme3
-Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Zoals ik idd al aangaf is het voor mij niet nodig om de nieuwe spellen of hoogste instellingen te zetten ik wil ze alleen wel kunnen spelen. Ik heb een 500w voeding. Zou dat genoeg zijn mocht er een tweede HD4890 bijzetten? En is dat mogelijk met de Asrock 970 Extreme 3?

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik net deze link gevonden:

V&A aangeboden: AMD Phenom II X4 940 Black Edition, Kingston HyperX 4GB, MSI K9A2 Platinum, XFX 4890HD

Zou dit een goed upgrade setje zijn voor mij?

• Sietse1990
Om beide posts in één keer te beantwoorden van onder naar boven:
Zou dit een goed upgrade setje zijn voor mij?
Nee, dit is een AM2+ moederbord en zou zonde zijn vergeleken met het setje wat je zelf voorsteld. Beter kun je gewoon het setje wat je had en dan een andere HD4890 pakken.
En is dat mogelijk met de Asrock 970 Extreme 3?
Ja, alleen staat er in de specificaties dan het moederbord 2x PCI-e 2.x 16x heeft, maar dit is volgens mij met twee videokaarten op x8, maar hier ga je niet veel van merken. Kan zijn dat ik hier fout zit, maar dacht het gelezen te hebben in de 970-chipset.
Ik heb een 500w voeding. Zou dat genoeg zijn mocht er een tweede HD4890 bijzetten?
Ben bang van niet. Begrijp me niet verkeerd. Heb heel lang een 550W voeding gehad met 2x een HD4870, maar hier zal je heel weinig speling in hebben en hoogstwaarschijnlijk zal het niet heel stabiel zijn als je ook probeerd over te klokken. Maar dit is een zorg voor later? Als je de upgrade set hebt dan kun je altijd nog kijken voor een nieuwe of extra GPU al dan niet met nieuwe voeding?

Verwijderd

Dat ziet er redelijk uit, maar dan zou ik die GPU niet erbij nemen. Misschien dat je het dan voor €100-€130 kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties. Heel erg fijn als je feedback krijgt van mensen die een stuk meer verstand hebben van computers!

Ik ben nog niet helemaal overuit. Ik zit namelijk laatste dagen een beetje bij de vraag en aanbod pagina van tweakers te kijken en heb het idee dat ik wellicht iets beters tweedehands kan krijgen dan nieuw voor dezelfde prijs.

Nu hebben jullie aangegeven dat de i5 net wat beter is maar meer kost. Is de i5 750 ook beter dan de Phenom 965? Ik heb namelijk twee advertenties gevonden waarin die aangeboden worden.

V&A aangeboden: i5 750 - BB Fuzion - 6 GB
en
V&A aangeboden: Intel i5 750 met ASUS P7P55D-E en 8GB 1333mhz Corsair geheugen.

Graag jullie mening hierover.

• Sietse1990
Ik zelf zou niet voor de i5 750 meer gaan. Ik zal niet zeggen dat de Phenom processor de nieuwste is, maar kwa prestaties waren de Phenoms toen ik twee jaar geleden begon met een computer bouwen beter dan de i5's. Zaten tussen de i5 en de i7 in, maar voor lager dan de i5 prijs.

Natuurlijk kun je tweedehands goedkoper zijn voor meer snelheid, maar dit moet je willen. Mij spreekt het niet aan, maar het is absoluut geen verkeerde beslissing. De i5's die echter hier bedoelt werden waren meer de 2500k of nieuwere chips.

Er zijn ook wel tweedehands setjes met een Phenom II x4. Als je hierop zoekt raad ik aan om een 790FX, 880+ of 970+ chipset te pakken, waar de plus natuurlijk staat voor een luxere chipset. En dan een CPU met de label Black Edition wat inhoud dat ze niet gelocked zijn en makkelijk over te clocken. Als je kijkt naar de 955 of de 940 is het ook goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een optie om tweedehands een AMD FX4100 quad core 3,6 ghz met 970 xtreme 4 moederbord te kopen voor €85.

Ik vroeg me af in hoeverre deze cpu een goede upgrade zou zijn.

Alvast heel erg bedankt!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Je kunt beter voor een andere videokaart gaan als een 2e erbij plaatsen voor CF.
Van de 4000 serie is bekend dat ze niet al te best schalen en daar komt nog bij dat je andere CF gerelateerde problemen kunt krijgen.
Pagina: 1