Goede kwaliteit printer

Pagina: 1
Acties:

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10 21:56
Hi tweakers,

Ik doe grafisch ontwerp en webdesign als werk en als hobby en vind het handig om af en toe thuis een proefdrukje te draaien om te zien hoe mijn werk er op papier uit ziet zonder daarvoor naar een drukker te hoeven. Nu vroeg ik mij af wat voor een printer hiervoor de beste kwaliteit prijs verhouding zou hebben. Ik heb er namelijk totaal geen kaas van gegeten waar ik bij een printer exact op moet letten en dit leek mij wel een betere plek om het te vragen dan bij een hardware topic (is een moderator het hier niet mee eens, mijn excuses).

Hiermee wil ik dus voornamelijk dingen als logo's/visitekaartjes/briefpapier afdrukken, eventueel de visitekaartjes op wat dikker papier zo mogelijk... Hebben jullie een aanrader? Wellicht iets dat jullie zelf ook gebruiken? Ik heb zelf een bedrag van rond de 200/250 euro max. in m'n hoofd maar ik word graag omgepraat zonodig.

Alvast bedankt!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-12 08:42

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

[GFX] -> [OH] Hier zul je toch meer reacties ontvangen waar je wat aan hebt denk ik.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Jouel
Oke prima, dankjewel.

Ik hoop dat er iemand mij kan helpen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

• Jouel
Oke, weer een bump in dit topic dan maar.. iemand die kan helpen?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ook foto's e.d., welk formaat? Mag het een MF zijn, met kopiëren/scannen etc.? Hoeveel print je?

Kan wel van alles gaan roepen, maar bijvoorbeeld een Canon Pixma Pro 9000 Mark II is echt een heel mooi apparaat. Print tot A3, maakt gebruik van 8 single ink tanks (ipv all-in-one of 5 stuks), print op zeer hoge resolutie, print zelfs op dikker spul zoals canvas en is gewoon een erg fijn apparaat, wel wat boven je budget:

pricewatch: Canon Pixma Pro9000 Mark II
http://www.canon-europe.c...s/PIXMA_Pro_9000_Mark_II/

Daarnaast heb je een simpele consumentenprinter, zonder MF functies zoals een Canon Pixma iP4950 voor een stuk minder:

pricewatch: Canon Pixma iP4950
http://www.canon.nl/For_H...ters/Inkjet/PIXMA_iP4950/

Ook zeer nauwkeurig (hoge resolutie), zelfs auto duplex, wel "maar" tot A4 (voor A3 moet je bij de IX serie zijn), 5 ink tanks ipv 8 etc.

Maar zonder meer eisen is het aanbod zo breed, dat het moeilijk is hierover te adviseren.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Jouel
Nouja ik ben niet zo thuis in de printer wereld wat betreft technieken e.d. Ik weet dat hoe hoger de DPI is van een printer hoe "scherper" de kwaliteit van de afdruk is maar ik weet niet wat voor mij al voldoende zou zijn.

Zoals ik al zei zal het voornamelijk gebruikt worden om te zien hoe gemaakt digitaal grafisch werk op papier over komt. Hierbij is weinig fotorealisme nodig. Ik wil daarnaast eigenlijk ook een keer mn eigen visitekaartjes afdrukken.. Deze zou ik wel graag van zeer hoge kwaliteit willen en ik heb iets gelezen over automatisch dubbel bedrukken... Idealiter zou er wat dikker papier doorheen moeten kunnen. Printen op A4 is voldoende A3 is niet direct een wens maar zou ook leuk zijn, scanner idem, als een beetje binnen het budget kan worden gebleven.

Ik heb ook gekeken naar laserprinters. Inktjets hoor ik wel eens iets over uitgedroogde cartridges (ik zal sommige maanden maar iets van 4/5 keer per maand iets printen) of vastlopers, de techniek hierin is volgens mij ook wat ouderwets of verschilt dat ook weer per merk? Daarom twijfel ik over een kleurenlaser, wat zijn hier de voor/nadelen van?

Ik had zelf deze op het oog: pricewatch: Samsung CLP-325W

[ Voor 9% gewijzigd door Jouel op 05-11-2012 17:25 ]

• Jouel
Of is er meer info nodig voor juist advies?

• Jouel
Ik vind het vervelend mijn topic op deze manier omhoog te moeten kicken, maar is er wellicht iemand die me verder kan adviseren?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 15:37
De eerste vraag die je jezelf moet gaan stellen is op welke techniek je wilt afdrukken... Inkt of laser... Afhankelijk daarvan kan je wat gerichter gaan zoeken.
Zowel inkt als laser hebben elk hun eigen voordelen. Laser is over het algemeen scherper, sneller, en is vocht-bestendig. Verder heb je neit zoals met inkt dat de potjes inkt uitdrogen (toner kan wel over datum gaan, maar meestal is dat dan nog prima te gebruiken). Nadeel van laser is weer met name de prijs in gebruik. Toners zijn duur, en als je 4 toners en een drumkit moet gaan bestellen is dat een dure grap. Van tijd tot tijd kan de fuser nog wel eens vervangen moeten worden, wat ook niet heel goedkoop is, en afhankelijk van het model kan de start-tijd van afdrukken voor een laser-printer nog wel eens oplopen bij kleur-afdrukken (sommige printers moeten eerst nog uitgebreid calibreren voordat de taak start). Hoe meer je gaat afdrukken, hoe interessanter laser gaat worden over het algemeen.
Inkt heeft weer als voordeel dat het relatief goedkoop in gebruik is, maar een beperkte levensduur heeft en niet vlek-vast is. Daarnaast is het meestal ook wat minder scherp.

Gegeven je budget lijkt inkt me dus een logische keuze. Daarbij zijn de afdrukvolumes die je aangeeft niet dermate hoog dat je daarmee een laser--printer zou kunnen rechtvaardigen.
Voor inktjets zijn de printers van Canon over het algemeen wel de beste machines op de markt. Met name het gebruik van gescheiden inktpotjes (wat bij o.a. HP vaak niet het geval is. Overigens zijn de binnenwerken van veel van de HP-printers afkomstig van Canon), maakt het aantrekkelijk. 1 kleur leeg is 1 kleur vervangen in plaats van alle kleuren vervangen.

Afhankelijk van de volumes die je gaat afdrukken, de kwaliteitseisen die je hebt en de interface die nodig is (USB, ethernet of wifi) kun je daar dus prima terrecht. De machine die Sp33dFr34k aangaf is een prima voorbeeld, maar eigenlijk kan je voor elke wens wel terrecht voor een printer bij Canon.

iRacing Profiel

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb een CLP 315 staan én een IP4950.

De eerste is prima voor alles behalve foto's. Nahjah, ik heb wel wat foto's in lijstjes van de 315, maar goed, die zijn niet heel mooi eigenlijk.

Tekst, plaatjes, websites, documenten, allemaal prima uit de CLP3xx's. De 4950 print prachtige plaatjes op fotopapier, maar is veel duurder in gebruik. Tekst ziet er uit beide goed uit, maar de 4950 is er véél trager mee (niet op m'n eigen geprint, enkel die van een ander, het is namelijk zonde van de ink!)

De samsung is 2x zo hoog als de Canon, maar de canon is breeder. De Canon moet je alleen open vouwen om er papier in te zetten natuurlijk.

Print je ooit foto's op glossy papier? Dik papier of CD's? Canon IP of voor A3 IX.
Print je vooral documenten? Samsung CLP kleurlaser.

Beide kunnen best wel eens anders ingezet worden, maar daar zijn ze duidelijk minder geschikt voor naar mijn mening.

• Jouel
@ djunicron: ik print eigenlijk nooit foto's en dat ben ik ook niet van plan. Ik maak zelf logo's en visitekaartjes etc. in Illustrator en wil die scherp kunnen uitprinten als een soort proefdruk. Dit omdat hier soms kleine details in zitten als kleine lettertjes of hoekjes in een ander kleurtje (ik noem even iets geks) die cruciaal kunnen zijn als ik die mis in m'n eigen "proefdruk".
Dit zal namelijk de voornaamste reden van gebruik zijn. Hiernaast wil ik graag kunnen zien of mijn digitaal ontwerp ook hetzelfde overkomt als het geprint is. Als het dus van de drukker vandaan komt, heb ik thuis al een idee ervan gehad hoe het gaan worden en of ik kleine details in het ontwerp beter weg kon laten of anders moest ontwerpen aangezien die wegvallen bij het drukken. (misschien wazig uitgelegd, maar hoop dat het toch duidelijk is wat ik bedoel)

@ kroegtijger: Ok, dat de inktjet wat minder scherp is t.o.v. van de laserprinter vind ik dan weer een boeiende. Scherpheid vind ik wel belangrijk bij mijn afdrukken. Dit naast het feit dat de inkjets die ik heb gehad allemaal vastlopen binnen de kortste keren. Ik heb het nu over mijn HP printer van een jaar of 2 terug, ik weet niet of er veel is veranderd in die techniek?

Ik heb me de laser/inkjet stelling ook voorgezet en eens gekeken naar prijzen van het bijvullen. In allebei de gevallen is het bijvullen van alle kleuren (CMYK) duur en bij de laserprinter zelfs stuk duurder dan de printer zelf.

Als ik nu gewoon een van de volgende laser printers haal pricewatch: Samsung CLP-365W of pricewatch: Canon i-Sensys LBP7018C en hiermee een jaar, misschien 2 mee doe, en dan een volledig nieuwe (misschien heb ik dan ook meer budget) printer haal i.p.v. nieuwe toner, is dat voor mij dan niet beter? Zo enorm veel print ik namelijk niet en hoe ik het op de website lees kan ik met de toner die in de laserprinters inbegrepen zit zo'n 500-700 afdrukken maken.... daar ben ik wel een jaartje mee zoet denk ik zo.

Of zie ik het te makkelijk en kan ik beter een inkjet Canon printer zoals: pricewatch: Canon Pixma iP4950 of pricewatch: Canon Pixma MG5350 halen waar ik goedkoper de inkt van kan vervangen, tevens de dingen die ik wil goed en scherp genoeg kan afdrukken(?) en word ik daar gelukkiger van?

[ Voor 27% gewijzigd door Jouel op 05-11-2012 20:06 ]

• Jouel
Dit is overigens de printer die ik op het moment in bezit heb: pricewatch: HP J6410

Als je hier bijvoorbeeld de: pricewatch: Canon Pixma MG5350 tegenover zet, ga ik dat verschil goed merken?

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Jouel schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:50:
@ djunicron: ik print eigenlijk nooit foto's en dat ben ik ook niet van plan. Ik maak zelf logo's en visitekaartjes etc. in Illustrator en wil die scherp kunnen uitprinten als een soort proefdruk. Dit omdat hier soms kleine details in zitten als kleine lettertjes of hoekjes in een ander kleurtje (ik noem even iets geks) die cruciaal kunnen zijn als ik die mis in m'n eigen "proefdruk".
Dit zal namelijk de voornaamste reden van gebruik zijn. Hiernaast wil ik graag kunnen zien of mijn digitaal ontwerp ook hetzelfde overkomt als het geprint is. Als het dus van de drukker vandaan komt, heb ik thuis al een idee ervan gehad hoe het gaan worden en of ik kleine details in het ontwerp beter weg kon laten of anders moest ontwerpen aangezien die wegvallen bij het drukken. (misschien wazig uitgelegd, maar hoop dat het toch duidelijk is wat ik bedoel)
In mijn ervaring is een kleurenlaser nooit echt kleur-echt. Je kunt natuurlijk met diverse profielen aan de gang gaan, maar ik moet zeggen dat ik het nooit perfect zoals van de drukker heb gekregen.

Proefdraaien krijg je van je drukker. Die kan je simpelweg nooit zelf namaken. Hoewel voor kleurechtheid een goede fotoprinter met dito profiel een heel stuk beter is.

Of je kleine details in de print terug kan gaan zien kan de drukker je vertellen, dat kan je ook van te voren niet testen. Als jouw printer het kan en die van de drukker niet, dan heb je nog niets.

Of je moet natuurlijk de kaartjes b.v. zelf printen en uitgeven om een dwarsstraat te noemen. Maar proefdrukken voor een totaal ander soort printer gaat natuurlijk nooit werken.

• Jouel
djunicron schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:55:
[...]

In mijn ervaring is een kleurenlaser nooit echt kleur-echt. Je kunt natuurlijk met diverse profielen aan de gang gaan, maar ik moet zeggen dat ik het nooit perfect zoals van de drukker heb gekregen.

Proefdraaien krijg je van je drukker. Die kan je simpelweg nooit zelf namaken. Hoewel voor kleurechtheid een goede fotoprinter met dito profiel een heel stuk beter is.

Of je kleine details in de print terug kan gaan zien kan de drukker je vertellen, dat kan je ook van te voren niet testen. Als jouw printer het kan en die van de drukker niet, dan heb je nog niets.

Of je moet natuurlijk de kaartjes b.v. zelf printen en uitgeven om een dwarsstraat te noemen. Maar proefdrukken voor een totaal ander soort printer gaat natuurlijk nooit werken.
Dat begrijp ik. Ik denk dat ik het ook verkeerd verwoord heb. Wat ik in feite wil doen is zelf kijken hoe een digitaal ontwerp eruit ziet in print. Dit is toch altijd anders dan het te bekijken op een scherm en je proberen voor te stellen hoe het op een vel papier eruit komt.
Daarnaast wil ik ook kijken of letters nog leesbaar zijn op een bepaalde grootte, dat verschilt nog wel eens per lettertype. Om die 2 voornaamste redenen wil ik een printer die me af en toe een voorbeeld kan geven hoe het eruit gaat zien. DAN wil ik het naar de drukker sturen voor een proefdruk en eventueel dan pas voor het echie printen. Ik wil de proefdruk van de drukker dus niet vervangen voor een proefdruk van mijn eigen printer.

Alleen aangezien ik niet echt heel vaak van plan ben te gaan printen maak ik me zorgen dat een inktjet mij problemen gaat veroorzaken i.v.m. uitdroging. Onder andere dit artikel informeerde mij hierover: http://gizmodo.com/589481...-what-you-can-do-about-it en de quote erin:

"Ink isn't bad, it just isn't right for a lot of us. If you're into turning your digital photos into paper-based memories, ink is the ticket. But if you go for months without printing anything and then demand a 60 page report, your printer isn't going to work."

Dit is namelijk iets wat voor mij ook zou kunnen gelden. Echt maanden zal het niet duren maar er zou best eens een keer een week of 4 niets geprint kunnen worden. Hoe presteert bijvoorbeeld deze pricewatch: Canon Pixma MG5350 nadat ik hem zo lang links heb laten liggen? Enig idee?
Die laatstgenoemde vind ik trouwens wel een interessante keus omdat deze op papier alles kan wat de iP4950 kan die jullie aanraden (dubbelzijdig printen, randloos A4, 9600x2400dpi etc.) maar deze kan ook nog scannen, via wifi printen, direct van geheugenkaarten printen en hij ondersteund OSX 10.7 Lion. Hij is slechts 10 euro duurder of mis ik iets cruciaals wat deze printer niet heeft t.o.v. de iP4950?

[ Voor 6% gewijzigd door Jouel op 06-11-2012 00:37 ]

• Jouel
Ik heb de MG5350 op dit moment in de winkelwagen staan, is die dus prima en moet ik deze bestellen na mijn verhaal hierboven of willen jullie me last minute nog een andere (bijv de iP4950) aanraden en zoja, welke?

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

De printunit van de MG5350 is volgens mij identiek (met de ip4950). Ik heb mij daar niet meer zo in verdiept, maar volgens mij krijg je de CD/DVD print slee niet bij en voorheen was het zo dat de MG's niet dubbelzijdig konden printen. Als ik bij Canon op de site kijk, zie ik dat deze printer wél dubbelzijdig kan printen, dus dat is het raam uit, je kunt er dus hooguit geen schijfjesprint slede bij krijgen.

De afdrukkwaliteit is niets mis mee, gezien ik tevreden ben over de 4950 kan ik alleen maar zeggen "go for it".

• Jouel
Ok ik heb de knoop doorgehakt (ik ben een twijfelaar, mocht het nog niet op zijn gevallen).

De MG5350 staat nu in de bestelling. Extra motivatie was deze actie van Canon: https://ecback.canon.nl
Met die actie krijg ik 20 euro terug van Canon waarmee de printer dus zelfs 10 euro goedkoper werd dan de iP4950. Tip dus ook voor de andere printer-zoekers ;)

Bedankt voor de adviezen ;)
Pagina: 1