Toon posts:

Harde schijf waterkoeling experiment (plaatjes)

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/117.jpg
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/118.JPG
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/119.jpg

Tempsensor op kap van hdd:
-Met waterkoeling na half uur defragmenteren: T = 27,7 graad
Temp water = 24 graad
-Zonder waterkoeling na half uur defragmenteren: T = 33,5 graad

Verschil dus bijna 6 graden.

Omdat mijn kast open stond had de harde schijf zonder waterkoeling ook veel ventilatie (koude lucht in de kamer). Ik denk dat een ingebouwde schijf warmer wordt, en dat dan de waterkoeling nog efficienter werkt.

Groot nadeel: soldeerverbinding is slechte warmtegeleider. Kun je koper lassen?
Ander nadeel: hdd past niet meer in rack. Daarvoor zou je dus een koperplaat alleen tegen de bodem van de drive moeten bevestigen, maar dat geleidt de warmte minder weg van de hdd-behuizing.

Hier nog wat plaatjes:
http://picserv.mediamonks.net/121.JPG
http://picserv.mediamonks.net/122.jpg
http://picserv.mediamonks.net/123.gif (bouwtekening)
Om het echt mooi te krijgen moet je een zetbank hebben, en een buisbuiger voor +/- 9cm doorsnee -extern.

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
toch wel een leuk idee ...

je zegt dat hdd niet meeeer in rack past ... ik heb hier hdd-coolers liggen die gelijk brackets zijn van 3.5 ->5.25 ... (ipv de normale koperen brackets zijn die vervangen door koelribben (en ongeveer een 2mm dikke plaat onder de hdd zelf (schatting, maar ben nu dronken :))

nog een ideetje ... als je iets meer kronkels in die buis maakt zal die ook beter koelen!
misschien dat je zoiets kan gebruiken :?
(helaas nog geen foto van die coolers)

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

tin/lood soldeer geleid relatief goed warmte, mits je de soldeerverbinding dun houd. In ieder geval al 6x beter dan Arctic Silver. Wel heel wat beroerder dan koper of aluminium.

Je kunt ook zilver- of hardsoldeer gebruiken, dat geleid ook nog een stuk beter warmte.

Koper lassen kan wel, maar het is nauwelijks te doen voor een hobbyist. Je moet dan een TIG lasapparaat hebben, speciaal toevoermateriaal, en een helium/argon gasmengsel ter bescherming.

Maareuh, de performance van de koeler is toch goed genoeg? Je hdd kun je niet verder overklokken als je 'm koeler maakt.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

wow ... ziet er echt tof uit !!
:)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Ziet er goed uit. Alleen hardsoldeer is wel beter dan normaal zachtsoldeer. Alleen is wel even oefenen als je het juist wilt doen.. }) }) Been there done that..

Nog een ideetje misschien een kronkel over het midden van die koperen plaat. Geeft volgens mij een nog betere koeling. Wat waarscijnlijk resulteert in een langere levensduur ( : :? :? )

Kan je je 3,5" bays gewoon niet weghalen/modden en dan plaatsmaken om je eigen koperen dingetje er inte hangen, i.p.v. op zo'n wannabee tupperware bakje })

Verwijderd

Topicstarter
Nog een experiment: ik stop de hdd in een doos gevuld met tandenschuim en wol. Dus een perfecte warmte- en geluidsisolatie. Dit om luchtkoeling uit te sluiten.
Watertemperatuur: 22 graad, kamertemperatuur: 21,5 graad

Resultaat:
-met waterkoeling 26,2 graad na één uur defragmenteren
-zonder waterkoeling 43,4 graad na een half uur defraggen.
17 graden verschil!
Ik lette even niet op, anders had ik dit al op 40 graden afgebroken.

Het werkt dus perfect.

En het leuke is dat het heel makkelijk te bouwen is: koperbuis kopen en laten buigen bij loodgieter of winkel; eventueel de bocht nog wat platter/vlakker slaan met een hamer; koperplaatje buigen in bankschroef; knietjes monteren; alles met ijzerdraad heel stevig op elkaar binden; solderen (soldeervloeistof gebruiken) op de brander van het gasfornuis.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-05 08:28

Frenkpie

"Crocs Rule !"

dit heeft toch niet veel zin?
of heb je een scsi-3 hdd met 15.000 rpm??

Verwijderd

Op vrijdag 01 juni 2001 12:03 schreef frenkpie het volgende:
dit heeft toch niet veel zin?
of heb je een scsi-3 hdd met 15.000 rpm??
Hmm.. Wel beter voor de gemiddelde levensduur van het schijfje. Ook als je bv. een hele warme situatie krijgt (een of andere warmte golf van dik 50 graden) dan blijft het koeler dan met lucht.

Niet echt nodig maar wel leuk dus. Waarom zou je aan waterkoeling beginnen. Je kan ook koelen met lucht.. :? :? :? :? :? :? zelfde princiepe dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn harde schijven totaal geluidsdicht inbouwen.
Maar dan krijg je een warmteprobleem.

In de tussenruimte bij mijn -luchtgekoelde maar nog niet geluidsdicht ingebouwde- harde schijven mat ik wel eens 40 graden ...en toen was de zomer nog geeneens begonnen (het wordt >35 graden in mijn flatje).

Wil ik ze in een 'doos' inbouwen, dan moet ik dus wel waterkoeling toepassen. Ik heb ook waterkoeling voor mijn katmai, dus is het een kwestie van doorlussen van de waterslang.
(Ik wil hetzelfde doen bij de voeding, hoewel ik die hoge spanningen daarin nogal een probleem vind: ik heb al eens een schok gehad :().

Misschien nog makkelijker voor mensen die de herrie van de schijven geen probleem vinden: klem de gebogen buis gewoon direct tegen de schijven-houder (de 3" slot-tray) aan. Dat zal toch ook veel warmte afvoeren?

• RvV
  • Laatst online: 08:38

RvV

Ziet er erg leuk uit. Ik had geen enkel idee hoe ik zo iets zou kunnen maken. Misschien ga ik er nu ook wel zo'n schijfkoeler tussen zetten. :)

Y'24

Verwijderd

He een echte tweaker ;)

Leuk idee, en idd als je (zoals een van mijn voorgangers al zei) die pijp een aantal malen meer buigt dan zal hij echt nog beter gaan koelen.

MrK

Verwijderd

Koel!

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 19:54

Wizardtm

>>> H20 <<<

Ziet er cool uit ! :9

toch heb ik nog een vraagje (waarschijnlijk uit de catergorie domme vragen ;( ) maareh WAT koel je nou precies, de zijkanten van de harddisk of de electronica die aan de onderzijde hangt :? :? m.a.w. waar maakt je koperen plaat nogmeer contact behalve aan de zijkanten :?

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• cyclone
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik denk dat het extra aanbrengen van die kronkels niet echt gaat lukken met die dikte buis die scheurdt dan waarschijnlijk gewoon open.

Maar solderen op een gasfornuis .. :) jij krijgt van mij een aplaus GEWELDIG ... ik kwam niet meer bij van het lachen dat wel, maar mijn respect heb je .!!
* cyclone soldeert liever met een soldeerbout of in dit geval met een gasbrander :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
Ik had geen zin om voor die twee keer dat ik koper soldeer een gasbrander (50~150 gulden) te kopen. Op het fornuis gaat het uitstekend!

Ik heb zelf een kampeerkooktoestel tijdelijk omgebouwd tot brander, maar daar kreeg ik deze grote koperstukken (waterblokje en hdd-koeler) niet mee warmgestookt.
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/124.jpg
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/126.jpg detail

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Had de server van Tweakers ook maar harddisk-waterkoeling........ :P

• Demo
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op vrijdag 01 juni 2001 14:05 schreef Herman het volgende:
Had de server van Tweakers ook maar harddisk-waterkoeling........ :P
LOL >:)
Maareh... ik heb al eerder zoiets gezien (URL kwijt :( ) maar die gozer had alu blokken met gaten er door geboord onder zijn schijven geschroefd... dan kon er 1 schijf op de plek van 2, maar dus nog wel in de bracket...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het rendement van de koeling kan het volgens mij véél eenvoudiger: niks geen koperbakje-buigen.
Twee of meer hdd's tegelijk koelen met éen buis.
Dit kan iedereen maken op het gasfornuis! :)

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/127.gif

Eventueel de hele 3" hdd-houder (tray) van koper maken.

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:46

ALH

Leuk idee inderdaad, wat heb je als reservoir en wat voor pomp als ik vragen mag??

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

}) <=== die kende ik nog niet. Nog meer hidden goodies. O ja, boys, }) maak je met } en een )

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://waterkoeling.memleak.nl/images/tafel2.jpg
Dit ziet er zeker mooi uit, maar ook erg duur en moeilijk! Ik denk dat die slangaansluitingen al duurder zijn dan mijn 'hi-end hdd cooler'.
En je bent twee hdd-slots kwijt.
Misschien had hij een alubox kunnen gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/128.jpg

Mijn opstelling >:)
Ik heb nu nog een hema-emmer als waterreservoir, en een EDEN 104G pompje met uitgeboord gat. (Pompje was 12,95 bij conrad: ooit zonder nut gekocht, en komt nu goed van pas :)).

Verwijderd

wat dacht je van een beetje pasta om
hd => bracket verbinding te laten gelijden?
eerst nog ff sticker eraf ook?

Verwijderd

Topicstarter
N.B.: die hddkoeling van mij koelt dus door het contact van de aluminiumbasis van de hdd met de koperplaat van de waterkoeling. That's all.
Misschien dat er ook sprake is van stralingswarmte-geleiding van de onderzijde van de drive naar de bodem van het koperbakje??????

Totale kosten hardeschijfwaterkoeling:
-buis = fl.1,-
-twee knietjes = fl.2,25
-koperplaatje = fl.2,50
-soldeer = c. fl.0,50
-------------------------
totaal fl.6,25
Beat that!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 18:17
Lijkt me vooral handig bij SCSI schijven.
Die willen wel es warm worden :)

• Demo
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op vrijdag 01 juni 2001 17:18 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]
Dit ziet er zeker mooi uit, maar ook erg duur en moeilijk! Ik denk dat die slangaansluitingen al duurder zijn dan mijn 'hi-end hdd cooler'.
En je bent twee hdd-slots kwijt.
Misschien had hij een alubox kunnen gebruiken?
[afbeelding]

Mijn opstelling >:)
Ik heb nu nog een hema-emmer als waterreservoir, en een EDEN 104G pompje met uitgeboord gat. (Pompje was 12,95 bij conrad: ooit zonder nut gekocht, en komt nu goed van pas :)).
Die van dat plaatje is welke ik bedoelde :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de boel weer eens verbouwd.
Op deze manier:
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/127.gif
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/1093.jpg
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/1095.jpg

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/1097.jpg
Dit is alles wat de schijven koelt:
Een 12mm koperbuisje, met een koppelmofje en knietje.

Ik zoek nu nog een stevige (plastic) doos van 11x11x16 cm om het geheel in te doen: geluidsdicht . Blokker, Hema, AH, Gamma, Praxis hebben niets in die maat.

Het mooiste(?) is dat deze koperbuis LOS tussen de koperplaten en schijven geklemd zit.
Als je genoeg ruimte tussen je schijven hebt zitten hoef je er alleen maar zo'n buis tussen te schuiven om ze 15 graden te koelen. Desnoods zet je de bovenste schijf iets hoger in de behuizing. (Of sla de buis vlak tot de vereiste dikte).

Probleem is dat een U-vorm niet makkelijk te buigen is. Zo'n buisbuiger die je bij de Gamma kunt lenen doet het niet, want er is een speciaal model nodig. Zelfs loodgieters hebben die vaak niet. Dan moet je dus een koppelstukje gebruiken tussen twee kwart-bochten. (Gamma heeft mooie kleine koppelstukjes).
En dan moet je nog nabuigen (13mm gat in plank boren en met de hand de bocht bijbuigen tot de breedte 10cm is, en dan de poten weer uit elkaar buigen tot zo'n 10,4mm zodat de buis klemt tegen de zijplaten).

De koelslang is gewoon doorgelust vanaf mijn koelblokje -in serie. Mijn schijven worden nu c.30 graden.

• Nowhere
  • Laatst online: 13-04 16:57
het wordt steeds leuker :)

nice job

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

om een U te krijgen kun je volgensmij het beste je buis vullen met zant en dan om een buis heen timmeren/buigen, eventueel verwarmen. kan je vrij grof tewrk gaan zonder dat je buis plat wordt, je kan denk ik ook het beste van die makkelijk buigbare koperen buizen gebruiken, weet alleen niet of die minder goed geleiden

Verwijderd

Alhoewel het nut van harddiskkoeling ver te zoeken is, kun je ook twee knietje extra kopen en gewoon netjes haakse bochten maaken in plaats van moeilijk een U vorm buigen. Wordt het alleen wel 2x zo duur.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:19
Vooor het nut hoef ik anders niet zo ver te zoeken hoor. Een 100% onhoorbare koeling voor hd's en de mogelijkheid om de hd's goede te isoleren zodat je ze niet meer kan horen lijkt me reden genoeg.

Verwijderd

Inderdaad, een stille kast is ook wat ik wil.
Het enige wat ik nu nog hoor zijn mijn hd's. En op deze manier zou het mogelijk moeten zijn om daar ook van af te geraken. Binnenkort maar eens wat 12 en 15mm leiding, sokken en bochten halen...

Verwijderd

Topicstarter
Omdat deze koeling zo eenvoudig is (één buisje tussen je schijven klemmen en de slang doorlussen vanaf je koelblokje) hoef je het toch niet te laten.
Heeft me slechts 7 piek gekost.

Ik had toevallig de beschikking over zo'n U-vormige buis. Als je zo'n 180gradenbuiger kunt lenen ga je toch niet solderen? En het ziet er mooier uit (strak!). En het klemt/veert beter? Dat bijbuigen (met een gat in een plank) is ook eenvoudig te doen.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 17:40
Op vrijdag 01 juni 2001 13:57 schreef augustus het volgende:
Ik had geen zin om voor die twee keer dat ik koper soldeer een gasbrander (50~150 gulden) te kopen. Op het fornuis gaat het uitstekend!

Ik heb zelf een kampeerkooktoestel tijdelijk omgebouwd tot brander, maar daar kreeg ik deze grote koperstukken (waterblokje en hdd-koeler) niet mee warmgestookt.
[afbeelding]
[afbeelding] detail
misschien eens gaan praten met Rob en Nico :+

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Je hebt nu dus 1 buis voor 2 schijven en dat voldoet? Ook als je je schijven ingepakt hebt? I.v.m het geluid.
Ik wil wat maken voor 3 schijven. En dan de buis aan de zijkant laten lopen alles doorlussen en aansluiten op de rest. Kast om de schijven heen en die vol stoppen met noppenschuim ofzo.

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 16:26
op waterkoeling.memleak.nl staan mijn waterkoeling projecten..

Zoals augustus al eerder in deze draad heeft gepost heb ik best mooie hdd coolers.. Alleen ik gebruik ze niet meer..

soo... mail me als je ze kopen wilt.
jochem@memleak.nl

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

Martijn02

/* No Comment */

Waarom gebruik je ze niet meer dan ??? Ik maak zelf wel wat, daar niet van, maar ik kan geen reden bedenken om die dingen niet meer te gebruiken...

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 22:10 schreef Martijn02 het volgende:
Waarom gebruik je ze niet meer dan ??? Ik maak zelf wel wat, daar niet van, maar ik kan geen reden bedenken om die dingen niet meer te gebruiken...
check ff van waneer de laatste post ;)

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 21:09
Ik zie allemaal kruisjes en die andere linkies doen het hier ook niet.

| I've got permission to color outside the lines |

Pagina: 1