Intel Rapid Start op een ASRock Z77 mobo met Samsung SSD [op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hastur
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-07 04:11

Hastur

I stink, therefore I am

Topicstarter
Ik ben sinds kort overgestapt op een i7 3770K, in combinatie met een ASRock Z77 Extreme6 moederbord. Alleen had ik de nodige moeite om de Intel Rapid Start Technology aan de praat te krijgen. Dus ik dacht, laat ik het met mijn mede tweakers delen, voor het geval iemand tegen het zelfde probleem aanloopt.

Rapid Start Technology is een must voor laptops, maar ook voor een desktop vind ik het heel erg handig. Want zodra je de PC in slaapstand zet, wordt alles waar je mee bezig was op de hibernation partitie bewaard en kan je de PC zelfs van de stroom afhalen. Als je hem dan weer opstart, kan je meteen verder gaan, waar je gebleven was.

Van de ASRock site kan je de Intel Rapid Start Utility (v1.0.5) downloaden, waar je die partitie mee kan aanmaken. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg telkens een error. Ik heb het hele internet afgestruind, opzoek naar een oplossing. Wat bleek, ik had met Samsung SSD Magician (bij OS Optimization) de Defragmentation uitgezet (want dat vinden SSD's niet leuk). Alleen kan je dan ook geen partities meer aanmaken. Dus die moet je dan eerst weer aanzetten.
Probleem opgelost, zou je denken, maar helaas. In mijn zoektocht op het net, was ik er ook achter gekomen, dat de partitie minimaal even groot moet zijn als je interne geheugen. De maximale grote die je met de utility kan aanmaken, is maar 8 Gig en ik heb 16 Gig intern. De Installation Guide van ASRock (PDF alert) is helaas nogal beperkt, dus daar had ik niks aan. Maar gelukkig vond ik er één van Gigabyte (wederom PDF alert), waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je die partitie handmatig kan instellen.

En het werkt! :D Dus ik ben een gelukkig man. Als mensen nog vragen hebben, ben ik altijd bereid die te beantwoorden.