Toon posts:

Intel ram op AMD moederboard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of ik Ram geheugen, waarvan is aangegeven voor Intel moederboarden, ook in mijn AMD moederboard doen.

Het gaat om de Crosshair V formula Z
En de G.Skill RipjawsZ F3-17000CL11Q-16GBZL

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat is er zo specifiek "Intel" aan dat RAM dan dat het niet zou kunnen??
De enige feature die ik zie is dat het "Intel Extreme Memory Profile" ondersteunt.
Lijkt me vooral marketingprietpraat net zoals dat "speciale" SLi-geheugen...

Kijk gewoon op de QVL van het betreffende mobo om te zien of het erop staat.

Zo ja: mooi!

Zo nee: misschien gaat het goed, misschien niet.
Asus-bordjes kunnen (of is het ondertussen konden?) nogal eens kieskeurig zijn als het op geheugen aankomt, dus dan is het een kwestie van proberen en evt. wat aan de settings in het BIOS rommelen.
Zorg in ieder geval voor de meest up-to-date BIOS.

[ Voor 14% gewijzigd door 3dfx op 29-10-2012 09:22 ]

Verwijderd

XMP profiles is een "feature" die je ram op moederborden automatisch herkent en als je de profile vanuit het bios scherm aanklikt dus danig configureert.

Zo werkte dat ook bij ASRock FM2A75 Pro4-M (AMD FM2), waar ik 1866 ripjaws had in geplaatst. De bios op dit moederbord ondersteund dit.

Geen XMP op je moederbord geen probleem je moet het dan wel met de hand configureren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou in het geval van een ASUSbord zeker wel de QVL in de gaten houden.
Daarbij draait dit geheugen (ver) buiten de JEDECspecs, op zich geen probleem, maar het is wel een extra punt waarop je tegen problemen aan kunt lopen.

Verwijderd

Topicstarter
In de QVL staat: G.SKILL F3-19200CL10Q-16GBZHD(XMP)
Maar ik ben van plan de G.Skill RipjawsZ F3-17000CL11Q-16GBZL te kopen.
Zou dat veel problemen veroorzaken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het hoeft geen problemen te veroorzaken, je hebt alleen geen garantie dat het werkt, want het is niet getest. Wil je zeker zijn zou ik de QVL aanhouden. Anders kun je gewoon geheugen kopen en accepteren dat er een kleine kans is dat het niet werkt.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Inderdaad kleine kans dat het niet werkt maar om die kans te omschrijven nihil.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maarten12100 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:55:
Mijn ervaringen met Asus moederborden zeggen dat die kans verre van nihil is. Heb vaak genoeg gehad dat DIMMs die verder 100% in orde waren maar niet in QVL te vinden waren niet op een bord werkten :o

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maarten12100 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:55:
Ben ik niet helemaal mee eens, de ervaringen die ik met Asusborden heb gehad in de afgelopen 15 jaar is dat ze vrij kieskeurig zijn. De kans is groter dan bij een willekeurig MSI of Gigabyte bordje met dezelfde chipset.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Persoonlijk zou ik voor de 1333mhz valueram's van kingston gaan. Zeer goedkoop en zeeer compatibel.
Wil je wat snellers dan zou ik corsair 1600 lp pakken.
Voor de serieuze overklokkers zijn er de corsairs platinum en kingston HyperX predators, die kunnen sneller als dat de Intel processors op het moment aan kunnen.

(p.s. geen aandelen in genoemde bedrijven, enkel goede ervaringen, een Geil, G-Skill of Mushkin is toch vaak een stukje minder compatibel heb ik het idee.)

Daarnaast is ddr3 ram ddr3 ram en zou het in essentie op alle moederborden moeten werken. Helaas is de praktijk vaak anders. let bij je aankoop voornamelijk op het voltage. ( ik meen me te herinnerren dat Sandy liever 1,5 v dan 1,65 had.)

[ Voor 20% gewijzigd door eL_Jay op 30-10-2012 10:06 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

1.65V gaat op een Sandy Bridge vaak ook nog wel werken. Waar je op moest passen bij de Nehalems op X58 is dat het niet meer was dan 1.65V. Maar toen was er nog zat DDR3 te vinden dat gewoon 0.5V meer nodig had dan de JEDECspec (1.9V of 2.0V setjes waren toen nog te vinden).

Maar dat is voor de TS enkel relevant als hij een oud setje erin wil prikken, maar voor zover ik kan zien is hij dat niet van plan.
Pagina: 1