Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Allround laptop, -800 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit sinds kort er aan te denken om een nieuwe laptop aan te schaffen. Mijn Acer Aspir 7720Z begint na 5 jaar trouwe dienst tekenen van vermoeidheid te geven en ik ben ook ergens wel een beetje toe aan iets nieuws, dat goed draait en waarmee de specificaties weer wat meer van deze tijd zijn. De laptop die ik zoek moet een laptop zijn die nu "above average" zodat hij niet te snel outdated geraakt (als dat een beetje duidelijk is)

Eisen:
-17 inch

Wenselijk:
-Er moeten spellen bespeelbaar op zijn, (het hoeft geen top-of-the-notch kwaliteit te zijn)

Doeleinden: Standaard computerwerk, een leuk spel kunnen spelen (Fifa13 o.i.d. of zet ik dan te hoog in?)

Overig:
Processor: Om een beetje bij de tijd te blijven lijkt me minimaal een IC i5 of i7, of AMD A6 A8. Toevallig laatst een speciaalzaak binnengelopen. Deze man vertelde me dat A6 = i5 en A8 = i7 (nagenoeg), hoe kijken jullie hier tegen aan? Daarnaast scheelt AMD aardig wat in de kosten.

Intern RAM geheugen: lijkt me minimaal 4gb lijkt me, maar is mijn vermoeden juist als ik denk dat ik hiermee te snel outdated geraak en aan minimaal 6-8 gb moet gaan denken?

De volgende laptops blijven dan eigenlijk een beetje terugkomen:

Acer Aspire V3-771-53214G50MAKK
pricewatch: Acer Aspire V3-771-53214G50MAKK

HP Pavilion g7 2005sd
pricewatch: HP Pavilion g7 2005sd

Asus N76 Series N76VM-V2G-T5113V
pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T5113V

Asus K75 Series K75VM-TY096V
pricewatch: Asus K75 Series K75VM-TY096V

Samsung Series 3 NP300E7A-S06NL
pricewatch: Samsung Series 3 NP300E7A-S06NL

Lenovo IdeaPad G780-M8443MH
pricewatch: Lenovo IdeaPad G780-M8443MH

Graag zou ik jullie om wat advies vragen en met name me wat inzage te geven in hoe jullie over Intel versus AMD processoren kijken.

Kort: laptop, -800 euro, 17 inch, voorlopig nog "above average",

Alvast bedankt,

Geert

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:36:

Processor: Om een beetje bij de tijd te blijven lijkt me minimaal een IC i5 of i7, of AMD A6 A8. Toevallig laatst een speciaalzaak binnengelopen. Deze man vertelde me dat A6 = i5 en A8 = i7 (nagenoeg), hoe kijken jullie hier tegen aan? Daarnaast scheelt AMD aardig wat in de kosten.
Deze verkoper weet niet waar hij het over heeft.

AMD heeft bijvoorbeeld een A8 en A10, beide processoren met een geïntegreerde GPU die aardig mee kan komen en die beiden de geïntegreerde HD4000 van Intel absoluut de baas is. Op rauwe rekenkracht zijn ze echter nergens en is de A10 een beetje beter dan een i3. De i5 en al zeker de i7 torent ver boven al het AMD-aanbod uit, zowel bij laptops als bij desktoptoepassingen. Toegegeven: daar zit een prijskaartje aan, maar dat is het wel waard.

RAM: het maakt niet uit wat je meegeleverd krijgt (meestal 4 tot 8GB), want wat er minder is dan 8GB prik je er gewoon zelf bij voor een paar tientjes. SODIMM-reepjes zijn niet duur.

Verder lijkt mij dit een prima optie voor je (goedkoop, ook):

pricewatch: MSI CX70 0ND-014NL

[ Voor 3% gewijzigd door Omni op 28-10-2012 23:53 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:14

Quad

Doof

Hi Geert,
Welkom op GoT! :W
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:36:
Overig:
Mehh die verkoper moet wat beter research doen. De A8 3850 (snelste) is kwa prestaties bijna gelijk aan de i5 3210M en de rest zit er allemaal (ruim onder). Dus wat de verkoper zegt klopt niet. SuperPi berekenen is de i5 al bijna 3x zo snel als de A8.
Intern RAM geheugen: lijkt me minimaal 4gb lijkt me, maar is mijn vermoeden juist als ik denk dat ik hiermee te snel outdated geraak en aan minimaal 6-8 gb moet gaan denken?
Ligt er eigenlijk puur aan wat je er mee doet. Gamen en browsen zorgt er heus niet voor dat het RAM geheugen vol loopt.
De volgende laptops blijven dan eigenlijk een beetje terugkomen:

Acer Aspire V3-771-53214G50MAKK
pricewatch: Acer Aspire V3-771-53214G50MAKK
Een advies, neem voor een lange levensduur absoluut geen Acer. Touchpad bijvoorbeeld verkleurt enorm snel.
HP Pavilion g7 2005sd
pricewatch: HP Pavilion g7 2005sd
Deze is opzich niet zo heel slecht, helaas geen FullHD scherm, en volledig plastic.
Asus N76 Series N76VM-V2G-T5113V
pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T5113V
De beste keuze wat betreft design, en kwaliteit.
Asus K75 Series K75VM-TY096V
pricewatch: Asus K75 Series K75VM-TY096V
Gelijkwaardig aan de N76, alleen iets minder highend kwa bouwkwaliteit.
Samsung Series 3 NP300E7A-S06NL
pricewatch: Samsung Series 3 NP300E7A-S06NL
Sandy Bridge CPU en traagste GPU van allemaal.
Lenovo IdeaPad G780-M8443MH
pricewatch: Lenovo IdeaPad G780-M8443MH
Een gemiddelde keuze in mijn ogen, ik vind het design niet zo. GPU is niet zo heel sterk maar ook niet slecht ofzo. Rebrand van de GT540M en dat was/is nog steeds een prima midrange GPU kaartje.
Graag zou ik jullie om wat advies vragen en met name me wat inzage te geven in hoe jullie over Intel versus AMD processoren kijken.

Kort: laptop, -800 euro, 17 inch, voorlopig nog "above average",

Alvast bedankt,

Geert
Mijn advies:
Dell Inspiron 17R SE:
- i7 3630 QM
- FullHD en een prima kwaliteitsscherm. (N76 heeft volgens reviews vaak iets beter).
- GT650m beter als alle anderen.
- Beste prijs/kwaliteitsverhouding als je de kortingen erbij rekent. (EPP, Kortingsbon en cashback via shopkorting.nl.)

Op basis van prestaties is dit de laptop waarmee je het langste mee door kan. Uiteindelijke prijs voor de €949,- versie zal zo'n €795,- zijn.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

^ De 17R SE is natuurlijk ook een goede optie, al weet ik nooit precies hoe de prijs valt met dat wisselende waardenbonnencircus. Een ander nadeel is dat je geen SSD meer kunt plaatsen binnen het budget.

Liever opteer ik dan voor duidelijkheid met de MSI, waar je bovendien nog een SSD (de beste upgrade die je kunt doen, bij uitstek) in kan plaatsen zonder buiten budget te raken.

Deze SSD dus (via V&A goedkoper): V&A aangeboden: Samsung 830 series 256GB nieuw in doos

Bij elkaar 780 EUR, kun je weer vooruit voor jaaaaren.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:14

Quad

Doof

Omni schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 00:05:
^ De 17R SE is natuurlijk ook een goede optie, al weet ik nooit precies hoe de prijs valt met dat wisselende waardenbonnencircus. Een ander nadeel is dat je geen SSD meer kunt plaatsen binnen het budget.
Dat is een punt, maar je kan vrij goed berekenen hoeveel je kwijt bent met de bonnen. Shopkorting is achteraf terug krijgen en dat valt met de €949 net binnen budget.
Liever opteer ik dan voor duidelijkheid met de MSI, waar je bovendien nog een SSD (de beste upgrade die je kunt doen, bij uitstek) in kan plaatsen zonder buiten budget te raken.

Deze SSD dus (via V&A goedkoper): V&A aangeboden: Samsung 830 series 256GB nieuw in doos

Bij elkaar 780 EUR, kun je weer vooruit voor jaaaaren.
Je kan natuurlijk ook voor de € 849,- / € 879,- versie gaan waardoor je eronder valt en er een SSD (128GB?) binnen budget komt te zitten.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle en vooral uitgebreide reacties Quad en Omni,

Ik heb echter een vraag over het gebruik van SSD's. Dit is de eerste keer dat mij dit begrip voor ogen komt.

Vervang je een harde schijf voor een SSD of voeg je hem er aan toe?
Vervang je hem? Is 128gb of 256gb dan niet een grote achteruitgang t.o.v. 500 of 750gb harde schijf?

De voordelen lijken me (na een korte inlezing op het forum en wat gegoogle) vooral de snelheid van het lezen en verwerken van bestanden. Zijn er nog meer voordelen en nadelen die hier zwaar tegen afwegen?

Bedankt!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-11 15:53
@Geert: Een SSD heeft inderdaad als grote voordeel de snelheid. Het gebruik van je besturingssysteem, de opstarttijd van je systeem en van je software, het verplaatsen en openen van bestanden enz wordt allemaal een stuk sneller. Vooral bij laptops is dit merkbaar omdat die standaard slechts een 5400rpm-hardeschijf meekrijgen (uitzonderingen daargelaten). Die zijn dus al trager dat de gemiddelde schijf in een desktop-pc en dus is een SSD de grootste snelheidsverbetering die je zo'n machientje kunt geven. Heeft meer invloed op het dagelijks gebruik dan een dikkere processor bijvoorbeeld. De andere kant van de medaille is dat je meestal inlevert qua hardeschijfruimte. Een SSD van 256Gb is goed te betalen, daarboven wordt het al snel duurder. Of je dit alles de moeite waard vindt, is aan jezelf.

Je zou bijvoorbeeld bij jezelf kunnen nagaan hoeveel ruimte je nodig hebt. Moderne games zijn al snel 5Gb tot ~16Gb per stuk, dus dat gaat best hard. HD-films zijn ook groot, maar deze kun je natuurlijk vrij gemakkelijk opslaan op een externe schijf. Als je vooral documenten, foto's, muziek en de gebruikelijke programma's (zoals Windows, Office, enz) op je schijf zet, kun je met een SSD van 256Gb wellicht een heel eind komen. Kleiner dan dat zou ik in elk geval niet aanraden.

Bij de meeste laptops is het voor zover ik weet niet mogelijk om een SSD naast een normale hardeschijf te plaatsen. Wel zijn er steeds meer laptops die je koopt met een heel klein SSDtje van 20-64 Gb, waar dan wel een grotere, traditionele hardeschijf bij in zit.

[ Voor 17% gewijzigd door geert1 op 29-10-2012 19:11 ]

Verwijderd

Ik heb best al wat (ben zelf ook opzoek) laptops gezien waar je gewoon 2 hdd's in kunt plaatsen van 2.5"

Verder hebben de meeste laptops rond 800 euro toch al wel een 7200rpm harddisk?
5400rpm zou verboden moeten worden, alleen als 2e opslagschijf ofzo :P

Zelf weet ik in iedergeval zeker dat mijn volgende laptop een SSD gaat hebben, mijn vrouw d'r Dell heeft er eentje en die start supersnel op. Dell vroeg alleen wel een hoop extra geld ervoor.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

Als ik het goed begrijp zou ik dan de standaard harde schijf bewaren voor de "standaard" documenten, afbeeldingen en de zwaardere programma's op de SSD installeren?

Verwijderd

Je SSD gebruik je als eerste (Dus standaard) schijf (C) waar dus je Windows op komt en alle programma's.
En je (D) schrijf (de normale hdd) daar verplaatst je je mijn documenten naartoe en alle "long term" opslag zoals bijv. foto's en werkbestanden.

Deze gids kan je helpen bij het verplaatsen: https://www.techsupportal...cuments-another-drive.htm

Verwijderd

Topicstarter
Heb de Dell Inspiron 17R SE besteld en hij is gisteren binnengekomen.

Eerste indruk is erg goed. Prestaties zijn tot nu toe voortreffelijk ondanks dat ik er nog niet veel mee gedaan heb. Films kijken is echt een royale verbetering t.o.v. mijn oude laptop. Minpuntje is de logheid van de laptop maar daar heb ik persoonlijk geen last van omdat hij toch voornamelijk op mijn bureau staat en hij wordt al redelijk snel (relatief) warm.

Windows 8 is ook nog even wennen.

Ook bedankt voor de kortingtips. Heb me toch mooi bijna 200 euro bespaard op de laptop! Shopkorting gaf in eerste instantie aan dat er iets mis was gegaan met het bestellen maar na kort mailverkeer en het meesturen van betalingsbewijzen kreeg ik alsnog de korting toegeschreven.

Bedankt.
Pagina: 1