Eigen fysieke server draaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude182
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-11-2023
Beste mede tweakers,

Ik wil op korte termijn een server aanschaffen, tweedehands.
Ik zit te denken aan een HP DL360G5 of een Dell PE 1950. In beide gevallen zou het rond de 600 incl kosten , heb ik voorberekend met mijn huidige inzicht.
Ik zat te denken aan 2 x 2 hdds mirrored, een dual core of quad, en 6 - 8 GB mem.*

Doel?
Ik wil graag een server lokaal hebben draaien, met daarbinnen 2 instances: 1 test OS en 1 OS voor andere doeleinden. Tot nu toe heb ik enkel virtuele servers gehuurd (IaaS), dus geen ervaring met harde waren.
Voor mij is de bare metal methode dus nieuw. Ik wil liever geen vmware licenties erbij.
Ik wil 2 linux servers separate draaien, los van elkaar dus. Elke server wordt gemirrord. (daarom dacht ik aan 2x2 hdds)

Vraag?
- Kan datgene wat ik wil bereiken uberhaupt?
- Als ik een server kaal koop, zit er dan al een soort van besturingssysteem op waarmee ik servers kan aanmaken (resources toedelen etc) ? Of kom ik zelf een hypervisor te installeren? Zo ja, welke open source hypervisor raden jullie mij aan?
- Heb ik nog een switch nodig of kan zo'n server meerdere IP adressen binnen mijn netwerk aannemen (voor elk VM één).

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik heb er in ieder geval tijd voor en zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een server is gewoon een pc. Niet meer, niet minder. Je moet dus alles dien wat je op elke willekeurige andere pc ook moet doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:07
Binnen je eigen netwerk zou ik niet moeilijk doen en gewoon zelfwat bouwen. Scheelt je of een hoop geld, of een hoop performance. Sowieso zijn de meeste servers niet erg energiezuinig.
Daarnaast is het denk ik niet handig om 2x2 mirrorsets te hebben, aangezien je hypervisor ook ergens op moet draaien. Als je VMware ESXi pakt (gratis voor 1 server) dan kun je net zo makkelijk of makkelijker 1x4 mirrored draaien en dan met virtual disks werken. Verder heb je geen switch nodig, op de VM's zelf kan je een IP instellen.

Verder is het denk ik belangrijk om duidelijk te hebben wat je wil. Want 2 linux VM's zeggen nog niets over je eisen. Wat moeten die linux servers doen?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude182
CyBeR schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:34:
Een server is gewoon een pc. Niet meer, niet minder. Je moet dus alles dien wat je op elke willekeurige andere pc ook moet doen.
Thanks dus ik kom zelf een hypervisor te installeren zeg je? Dan kies ik denk ik voor KVM op CentOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja. Bare metal == alles zelf doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedude182
EvilWhiteDragon schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:37:
Binnen je eigen netwerk zou ik niet moeilijk doen en gewoon zelfwat bouwen. Scheelt je of een hoop geld, of een hoop performance. Sowieso zijn de meeste servers niet erg energiezuinig.
Daarnaast is het denk ik niet handig om 2x2 mirrorsets te hebben, aangezien je hypervisor ook ergens op moet draaien. Als je VMware ESXi pakt (gratis voor 1 server) dan kun je net zo makkelijk of makkelijker 1x4 mirrored draaien en dan met virtual disks werken. Verder heb je geen switch nodig, op de VM's zelf kan je een IP instellen.

Verder is het denk ik belangrijk om duidelijk te hebben wat je wil. Want 2 linux VM's zeggen nog niets over je eisen. Wat moeten die linux servers doen?
Ow dank je voor de info, ik wist niet dat VMware esxi gratis was voor 1 server!

Ik wil starten met 2 losse Linux installaties binnen de hypervisor. Dus ik kan beter nog een kleine HDD extra nemen voor ESXi. Dat is inderdaad waar ik ook mee zat, dank je.

Op korte termijn wil ik 2 zaken in-huis gaan doen wegens kostenbesparing: ik wil de ontwikkelingsserver voor applicaties hosten en ik wil een Splunk indexer lokaal hebben ivm opslagkosten. Beiden op Linux. De ontwikkelingsserver draait oa Apache, PHP, MySQL, Memcached, Git.

[ Voor 0% gewijzigd door thedude182 op 28-10-2012 23:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1