HTPC - NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286211

Topicstarter
Ik wil graag een HTPC/NAS gaan bouwen die in het zicht in mijn tv meubel komt te staan.
Wat wil ik er mee gaan doen:
  • Downloaden van usenet en afspelen op de tv die erboven staan en streamen naar de rest van mijn netwerk
  • Eventueel als server draaien om ten alle tijden bij m'n bestanden te kunnen, dus graag stil.
  • Blueray speler is geen must (staat een samsung home cinema met blueray naast)
Ik had een SSD in gedachten voor het besturings systeem (W8) en misschien 2 HDD's in raid als failsafe voor mn bestanden.
Voor de rest moet het zo multifunctioneel worden als het maar kan, dus goed samen werken met diverse andere besturingssystemen (iOS, OSX, Android)

Als behuizing heb ik de volgende uitgezocht hoofdzakelijk om de usb 3.0 poorten aan de voorkant maar ook dat is geen must.
Wie kan me verder helpen? Ik ben al een tijdje uit het pc-bouw circuit.
B.v.d.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-C60B€ 174,24€ 174,24
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 109,-€ 109,-
1Logitech Harmony One Advanced Universal Remote€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,24

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 286211 op 29-10-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Erg mooi toetsenbord, maar erg duur! pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Ook heb je een dure remote, maar heeft die lian li wel een iR ontvanger? Ik zie het zo snel niet op de site staan. Als alternatief kun je een losse iR ontvanger via ebay of dx bestellen (bijv http://dx.com/p/multimedi...ver-for-pc-1-cr2025-26368)

Verder heb je de belangrijkste onderdelen nog niet uitgezocht. Op het moment is voor allround HTPC gebruik een AMD (FM2) platform het meest interessant. Voor het moederbord: de kast kan zowel ATX, uATX als ITX moederborden huisvesten. Afhankelijk van welke aansluitingen je wilt is een pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4-M prima. Zet daar een FM2 CPU (APU) bij pricewatch: AMD A4-5300 Boxed 4 of 8GB 1600MHz geheugen en een goede 300W voeding en je bent klaar (pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W).

Edit:
En natuurlijk een SSD: 64GB Samsung 830 of Crucial M4
Dan nog 2 5400rpm HDD's

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 30-10-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:34
Een intel celeron G530 gaat goedkoper, zuiniger, minderwarm en dus gemakkelijker gekoeld zijn.
En gaat voor de gevraagde toepassingen even goed genoeg presteren.

Eventueel te combineren met een 120W pico PSU kan dat een stil en zuinig systeem vormen.

Heb je eventueel wifi nodig, of is er een kabel voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na een aantal pm's met kroegtijger ben ik tot de volgende setup gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 62,95€ 62,95
1Asus F2A85-M PRO€ 113,99€ 113,99
2Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,80€ 177,60
1Lian Li PC-C60B€ 173,30€ 173,30
1Silverstone Lascala LC16M-B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,-€ 32,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,-€ 35,-
1Zalman ZM400-ST€ 56,60€ 56,60
1Samsung 830 series 128GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,94

De behuizing wordt de Silverstone maar die heeft geen prijs dus staat de Lian er nog in.
Het enigste wat hier nu nog mist is de remote maar die staat niet in de pricewatch.

Tenzij iemand nog hints of tips heeft in de komende paar dagen, ga ik volgend weekend over op bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Moederbord CPU combinatie is wel erg prijzig. Ik weet niet wat er op het moederbord zit wat er niet op het goedkopere moederbord zit (uit mijn vorige post). De A85 chipset heeft inderdaad meer raid mogelijkheden, maar als ik dat zo lees ga je raid 1 draaien wat ook prima op een A75 chipset kan. Verder is die A6 prima, maar ik schat zo in dat je net zo goed een A4 kan nemen aangezien je toch geen grafisch intensieve dingen gaat doen.

Verder is je machine zuiniger met een efficiëntere voeding. Dit kan je op 2 manieren bereiken, 1 door een voeding te nemen met een hogere efficiëntie (maar een stuk duurder) en 2 door een voeding te nemen met een vermogen wat beter bij het verbruik past (juist goedkoper). Een goede 300W zal dus zuiniger zijn bij normaal gebruik dan een even goede 400W (voeding is minder efficient bij een procentueel lagere belasting, HTPC is idle erg zuinig dus voeding met lager max vermogen is bij idle verbruik efficiënter). Vandaar dat ik je die bequiet heb aangeraden (heb hem zelf ook en is stil en efficiënt).

Verder zou je eventueel nog wat kunnen besparen op de SSD door een 64GB te nemen, afhankelijk van wat je op je HTPC gaat installeren is 64GB meer dan genoeg. Echter is het prijsverschil ook relatief klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
Het bord zou ik ook een maatje kleiner nemen inderdaad; de F2A85M LE volstaat prima imho en dat scheelt weer 50.
De SSD hebben we ook even besproken, maar gaat geen meerwaarde leveren helaas. De content staat toch op 2 HDD's, dus geluidsproductie heb je hoe dan ook. Voor de performance hoeft het ook niet; de HDD's kunnen dat prima aan. Het zou hooguit dus boottijd verkorten, maar gezien het ook een NAS is, zal er weinig geboot worden... Tja, welke meerwaarde geeft de SSD dan nog?

Voor wat de voeding betreft zou je inderdaad voor een andere kunnen kiezen. Ik heb geen ervaringen met de Bequiet voedingen, maar er komen inderdaad goede berichten vanaf. Zolang het maar een voeding is met de nodige beveiligingen (overspanning, onderspanning etc.) en stabiel is. Een hoog rendement is natuurlijk altijd mooi mee genomen, maar is imho minder van belang. Ik heb niets aan een voeding met een heel hoog rendement, die instabiel is, of bij de eerste de beste stroompiek mn hele systeem om zeep helpt. Dan ben ik liever per maand iets meer kwijt. Een voeding die aan alle wensen voldoet (hoog rendement, beveiligd, stabiel) heeft vaak weer óf een te hoog wattage (de lagere voedingen zijn in verhouding nog niet zo veel-gevraagd, maar het aanbod stijgt snel) óf zijn stervens-duur -O-
Een goede voeding vinden is helaas altijd een lastige... De specs die worden opgegeven zeggen lang niet altijd iets, en vaak ben je dan toch afhankelijk van reviews van anderen :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja de SSD en Mobo zijn iets overkill maar dan weet ik iig dat ik daar in de nabije toekomst nog een beetje mee kan spelen. En 64GB of 128GB is maar zo'n klein verschil dat ik toch maar de grotere gekozen heb.
De Mobo heeft net een paar extra's waarmee ik toch een beetje kan tweaken.

Een beetje overkill vind ik wel fijn mits de kosten niet te gek zijn. Dit verschil had zo'n €60,- geweest denk wat nog geen 10% van het totaalbedrag is.
Imho ben ik klaar voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Daar valt inderdaad ook wat voor te zeggen ja. Als die 60,- extra geen probleem zijn kan je het inderdaad doen dan. Nodig is het niet, maar een HTPC zie ik dan ook meer als een hobby dan als een gebruiks-voorwerp ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Elke computer zie ik als hobby en wil er het maximale uithalen dus met deze setup kan ik iets meer spelen, meer tweaken.
Daarom stonden Apple producten me altijd tegen maar met een jailbreak wordt het een stuk leuker.

Dank je voor je spoedige en uitgebreide hulp nog. Er zijn niet veel mensen die zomaar tijd vrij maken voor een random question van een random persoon.
_/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 286211 op 31-10-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
ach, ik word er zelf ook blij van als ik ergens niet uit kom en een ander zou me dan op weg willen helpen. Kleine moeite toch?

iRacing Profiel

Pagina: 1