Mijn build:

Een Euro apple 2 plus uit 1982 (ITT2020) ombouwen tot pc en integreren in een meubel (kast)
Dus wel de apple2 kast en floppy behuizing handhaven maar met huidige technologie erin
maar samen met de rest een echte jaren 80 vintage uitstraling te geven wanneer de deurtjes open zijn,
en een hedendaags interieur design met de deurtjes dicht.
De apple 2 was erg populair, naast oa de commodore 64.
Ik kwam de apple weer op zolder tegen, deze had ik in 1982 gekocht voor omgerekend 680 Euro.
Daarvoor kreeg je een 8 bits cpu op 1Mhz clock,
48k ram een grafische resolutie van 279x192 pixels met 7 kleuren...
De floppy drive kostte nog eens 680 Euro. Daarvoor kon je 180k op een 5.25 inch floppy disk opslaan (3 euro per stuk in het begin).

later kon je de floppies omdraaien door er een gaatje bij te knippen, en had je 360k per floppy.
Tevens was een enorme hoveelheid games en andere software (8bit...) beschikbaar.
Het doel is om een zgn Vintage kast te bouwen welke zich in de woonkamer bevind. De kast moet deurtjes hebben en in het interieur passen kwa kleurstelling. In de kast komt dan de Vintage apparatuur zijnde:
-Apple2 kast met daarin de pc hardware met de volgende eigenschappen:
Niet nodig om games of 3D apps te draaien, geintegreerde videokaart op moederbord is goed genoeg
windows 7 prof met de kracht om bv filmpjes te converteren en mp3 te draaien.
Stil en zo min mogelijk stroom verbruiken
Intel Core2 Duo 3Ghz
4Gb ram
90gb SSD storage voor windows en apps (Sata 2 of hoger)
500gb harddisk voor overige data (Sata2 of hoger)
geintegreerde audio met lineuit en line in
-Apple2 Floppy drive omgebouwd tot blueray/dvd writer.
-Vintage audio om het warme geluid van destijds te creeren in de koptelefoon vanuit de PC audio bestaande uit
Marantz 2238B receiver. Dit model uit 1979 heeft de FM afstemschaal met blauwe verlichting
Technics equalizer SH8044 uit 1984 met led verlichting in de schuifjes en een spectrum analyzer
Pioneer koptelefoon SE-305 uit 1978
-De mogelijkheid om audio draadloos te streamen (bluetooth) naar de meerkanaals audio installatie in de woonkamer.
-draadloos keyboard en muis.
De apple2 kast, heeft ook een 'toetsenbord', de printplaat daarvan wordt gemodificeerd om een aantal toetsen schakelaars te kunnen aansluiten,
de overige toetsen doen dan niets en fungeren als decoratie.
De omgebouwde floppy drive unit heeft een orginele 'in use' led, deze moet worden aangesloten op de BD writer, en de spatie balk toets van de apple2
opent en sluit de lade.
Koeling is belangrijk, de apple2 kast heeft voldoende ventilatie sleuven. Er komt een stille case fan in, en de CPU,SYS temperatuur
worden samen met de RPM signalen van de fan's naar een fan monitoring unit gehaald. Fan PWM Control moet door het moederbord worden gedaan,
dit ivm eventuele alarmering en shutdowns.
De stroom naar de CPU moet constant zichtbaar worden gemaakt, deze is analoog aan de CPU belasting. ipv de bekende stroom paneel meters, wilde ik iets aparts, aangezien ik ook wat met auto's heb wordt dit een RAID-HP Air/Fuel Ratio digitale meter!

Een 2e RAID HP meter - een olie temperatuur meter - wordt dan ook gemonteerd, maar deze meet niet de apple2, maar de casing temperatuur van mijn media server.

Met name de meters en vintage apparatuur, deze wordt geheel via marktplaats en ebay gevonden.
De bestellijst is als volgt:
-Moederbord FoxConn G41MX-K 2.0. Deze past mooi in de apple2 kast.
-Intel Core2 Duo 3Ghz + PWM fan
-4Gb Ram
-Corsair 90Gb SSD
-Western Digital 'green' intellipower series 500Gb disk. Ik heb voor WD gekozen vanwege serieuze fabricage problemen met Seagate
-Be Quit silentwings stille fan
-Antec 500W PSU met 2x 12V rail
-LG BD reader/writer met gemotoriseerde tray
-draadloze keyboard en muis
-Bluetooth micro USB dongle
-Raid HP oil temp gauge type night flight digital 'blue'
-Raid HP Air/Fuel Ratio gauge type night flight digital 'blue'
-NTC weerstand R25= 2Kohm (temperatuur meting in server)
-Marantz 2238B receiver
-Technics equalizer SH8044
-Pioneer koptelefoon SE-305
-FAN Monitor type Q-TEC 544TC
-Mengverf op waterbasis 'witte tint'tbv buitenkant kast
-Antraciet verf op waterbasis voor binnenkant kant
-stokschroeven,dopmoeren M3 en M4 bouten en moeren
-meetversterker ic Texas instruments INA195 current shunt monitoring.
De Air/fuel meter als CPU stroom meter
---------------------------------------------------------

Het uitgangspunt is dat deze meter 2 bereiken heeft, 0-100% is 0-1V of 0-5V (small of wideband lambda sensor). We gebruiken de 0-5V setting.

De Intel Core2Duo heeft een theoretisch maximaal vermogen van 120W, dit is bij 12V dus 10A maximaal.
(vandaar die aparte connector met 2x geel en 2x zwart welke de 10A aankan)
Een meting van deze cpu bij idle (bios scherm) gaf 2A aan. Een meetweerstand welke bij 10A zo'n 50mv maakt zou mooi zijn. Deze 50mv wordt dan door het IC INA195 met een factor 100 versterkt = 5V (en is dus het max bereik van de meter).
De meetweerstand komt in serie tussen PSU rail2 (12V) en de CPU power connector. Deze meetweerstand is te koop, maar vrij duur, dus we maken 'm zelf.
De kabel weerstand formule R= lxrho/A en een kabel diameter van 1.5mm2 (de bekende zwarte VD installatie draad) en deze weer ingevuld
in de wet van ohm geeft een kabel lengte aan van 45cm. We nemen trouwens 1.5mm2 zodat de maximale 10A geen probleem is.
Deze 45cm wordt dan weer gewikkeld om een plaatje hout, en om ongewenste magnetische (storing) veld te elimineren wikkelen we 'm bifilair.

op deze manier blijft die ook mooi compact. De meetdraden tussen chip en meetweerstand zijn getwist, ook om storings invloeden te verminderen.

Een test op een labvoeding waar we kunnen 'kortsluiten' met deze wikkeling tot 3A, gaf bij 2.5A zo'n 30mV, dus dat lijkt wel ok.

Aangezien de PC voeding, wifi en bluetooth zenders altijd stoorsignalen veroorzaken, wordt de meetversterker in een blikken behuizing gebouwd, deze heb ik nog van een oude spelcomputer TV modulator.
Nogmaals, de meter hoeft niet super precies te zijn, het moet optisch een toename in de CPU stroom laten zien.
De Fan Monitor
---------------
Aangezien de fan rpm setting door het moederbord en de PSU gedaan wordt, takken we alleen de RPM draad (de gele) af. Nu is het zo dat dit signaal een zgn open collector is, dus het vereist een pullup weerstand naar +5V. deze weerstand zit al op het moederbord, dus om te voorkomen dat ook de pullup weerstand van de fan monitor meedoet, worden de spoortjes naar deze weerstand op de print van de fan controller door gekrast.

De Floppy - BD Drive
---------------------
De BD writer past precies in de behuizing. De voorkant is dusdanig aangepast dat de lade er goed uit kan komen. De orginele rode led komt nu in de plaats van de blauwe led van de LG BD writer. De open/close schakelaar wordt aangesloten op de nu potentiaal vrije aansluitingen van de Apple2 spatiebalk.
Het detail ontwerp
--------------------------
Hier zie je de items welke in de apple2 kast komen:

Hier zie je de items welke in de hoofdkast komen:

Hier zie je hoe de panelen in de hoofdkast komen:

De hoofdkast.
------------------------------
De orginele kast was blauw van kleur met een bruin interieur
Inmiddels is deze hersteld en opnieuw gelakt.
De meeste computer onderdelen heb ik nu in huis en
Komende week verwacht ik alle marktplaats items compleet te hebben en kan het bouwen beginnen
Met name de Marantz was een uitdaging om te vinden.
Update
-----------
vandaag de Floppy drive omgebouwd
De LG BD/DVD writer past precies in de behuizing.
Het was nogal wat handwerk om het frontje aan te passen cq te 'verzagen' zodat de tray fatsoenlijk
in en uit kan. De LG nog open gemaakt en de (blauwe) micro LED gevonden, spoortjes door gekrast en de rode orginele
led ervoor in de plaats aangesloten.

de draadjes zijn nu aangesloten op de open/close schakelaar en 'in use led' (zie schema)
En de Apple2 kast leeg gehaald,
hier nog met orgineel moederbord

en daarop de beroemde cpu, Rockwell 6502 1 core op 1Mhz en 8 bit databus.

een verhaaltje tussendoor, in 1984 kwam de movie terminator in premiere, daar zag je de
T800 nightvision pursuit mode met scrolling text, leek wel listings. Dit waren daadwerkelijk
6502 assembly listings van een apple2. Ik zoek trouwens nog een win7 compatible screensaver van deze pursuit mode.

en nu met een lege kast, klaar voor inbouwen van PC hardware!

Een Euro apple 2 plus uit 1982 (ITT2020) ombouwen tot pc en integreren in een meubel (kast)
Dus wel de apple2 kast en floppy behuizing handhaven maar met huidige technologie erin
maar samen met de rest een echte jaren 80 vintage uitstraling te geven wanneer de deurtjes open zijn,
en een hedendaags interieur design met de deurtjes dicht.
De apple 2 was erg populair, naast oa de commodore 64.
Ik kwam de apple weer op zolder tegen, deze had ik in 1982 gekocht voor omgerekend 680 Euro.
Daarvoor kreeg je een 8 bits cpu op 1Mhz clock,
48k ram een grafische resolutie van 279x192 pixels met 7 kleuren...
De floppy drive kostte nog eens 680 Euro. Daarvoor kon je 180k op een 5.25 inch floppy disk opslaan (3 euro per stuk in het begin).

later kon je de floppies omdraaien door er een gaatje bij te knippen, en had je 360k per floppy.
Tevens was een enorme hoveelheid games en andere software (8bit...) beschikbaar.
Het doel is om een zgn Vintage kast te bouwen welke zich in de woonkamer bevind. De kast moet deurtjes hebben en in het interieur passen kwa kleurstelling. In de kast komt dan de Vintage apparatuur zijnde:
-Apple2 kast met daarin de pc hardware met de volgende eigenschappen:
Niet nodig om games of 3D apps te draaien, geintegreerde videokaart op moederbord is goed genoeg
windows 7 prof met de kracht om bv filmpjes te converteren en mp3 te draaien.
Stil en zo min mogelijk stroom verbruiken
Intel Core2 Duo 3Ghz
4Gb ram
90gb SSD storage voor windows en apps (Sata 2 of hoger)
500gb harddisk voor overige data (Sata2 of hoger)
geintegreerde audio met lineuit en line in
-Apple2 Floppy drive omgebouwd tot blueray/dvd writer.
-Vintage audio om het warme geluid van destijds te creeren in de koptelefoon vanuit de PC audio bestaande uit
Marantz 2238B receiver. Dit model uit 1979 heeft de FM afstemschaal met blauwe verlichting
Technics equalizer SH8044 uit 1984 met led verlichting in de schuifjes en een spectrum analyzer
Pioneer koptelefoon SE-305 uit 1978
-De mogelijkheid om audio draadloos te streamen (bluetooth) naar de meerkanaals audio installatie in de woonkamer.
-draadloos keyboard en muis.
De apple2 kast, heeft ook een 'toetsenbord', de printplaat daarvan wordt gemodificeerd om een aantal toetsen schakelaars te kunnen aansluiten,
de overige toetsen doen dan niets en fungeren als decoratie.
De omgebouwde floppy drive unit heeft een orginele 'in use' led, deze moet worden aangesloten op de BD writer, en de spatie balk toets van de apple2
opent en sluit de lade.
Koeling is belangrijk, de apple2 kast heeft voldoende ventilatie sleuven. Er komt een stille case fan in, en de CPU,SYS temperatuur
worden samen met de RPM signalen van de fan's naar een fan monitoring unit gehaald. Fan PWM Control moet door het moederbord worden gedaan,
dit ivm eventuele alarmering en shutdowns.
De stroom naar de CPU moet constant zichtbaar worden gemaakt, deze is analoog aan de CPU belasting. ipv de bekende stroom paneel meters, wilde ik iets aparts, aangezien ik ook wat met auto's heb wordt dit een RAID-HP Air/Fuel Ratio digitale meter!

Een 2e RAID HP meter - een olie temperatuur meter - wordt dan ook gemonteerd, maar deze meet niet de apple2, maar de casing temperatuur van mijn media server.

Met name de meters en vintage apparatuur, deze wordt geheel via marktplaats en ebay gevonden.
De bestellijst is als volgt:
-Moederbord FoxConn G41MX-K 2.0. Deze past mooi in de apple2 kast.
-Intel Core2 Duo 3Ghz + PWM fan
-4Gb Ram
-Corsair 90Gb SSD
-Western Digital 'green' intellipower series 500Gb disk. Ik heb voor WD gekozen vanwege serieuze fabricage problemen met Seagate
-Be Quit silentwings stille fan
-Antec 500W PSU met 2x 12V rail
-LG BD reader/writer met gemotoriseerde tray
-draadloze keyboard en muis
-Bluetooth micro USB dongle
-Raid HP oil temp gauge type night flight digital 'blue'
-Raid HP Air/Fuel Ratio gauge type night flight digital 'blue'
-NTC weerstand R25= 2Kohm (temperatuur meting in server)
-Marantz 2238B receiver
-Technics equalizer SH8044
-Pioneer koptelefoon SE-305
-FAN Monitor type Q-TEC 544TC
-Mengverf op waterbasis 'witte tint'tbv buitenkant kast
-Antraciet verf op waterbasis voor binnenkant kant
-stokschroeven,dopmoeren M3 en M4 bouten en moeren
-meetversterker ic Texas instruments INA195 current shunt monitoring.
De Air/fuel meter als CPU stroom meter
---------------------------------------------------------

Het uitgangspunt is dat deze meter 2 bereiken heeft, 0-100% is 0-1V of 0-5V (small of wideband lambda sensor). We gebruiken de 0-5V setting.

De Intel Core2Duo heeft een theoretisch maximaal vermogen van 120W, dit is bij 12V dus 10A maximaal.
(vandaar die aparte connector met 2x geel en 2x zwart welke de 10A aankan)
Een meting van deze cpu bij idle (bios scherm) gaf 2A aan. Een meetweerstand welke bij 10A zo'n 50mv maakt zou mooi zijn. Deze 50mv wordt dan door het IC INA195 met een factor 100 versterkt = 5V (en is dus het max bereik van de meter).
De meetweerstand komt in serie tussen PSU rail2 (12V) en de CPU power connector. Deze meetweerstand is te koop, maar vrij duur, dus we maken 'm zelf.
De kabel weerstand formule R= lxrho/A en een kabel diameter van 1.5mm2 (de bekende zwarte VD installatie draad) en deze weer ingevuld
in de wet van ohm geeft een kabel lengte aan van 45cm. We nemen trouwens 1.5mm2 zodat de maximale 10A geen probleem is.
Deze 45cm wordt dan weer gewikkeld om een plaatje hout, en om ongewenste magnetische (storing) veld te elimineren wikkelen we 'm bifilair.

op deze manier blijft die ook mooi compact. De meetdraden tussen chip en meetweerstand zijn getwist, ook om storings invloeden te verminderen.

Een test op een labvoeding waar we kunnen 'kortsluiten' met deze wikkeling tot 3A, gaf bij 2.5A zo'n 30mV, dus dat lijkt wel ok.

Aangezien de PC voeding, wifi en bluetooth zenders altijd stoorsignalen veroorzaken, wordt de meetversterker in een blikken behuizing gebouwd, deze heb ik nog van een oude spelcomputer TV modulator.
Nogmaals, de meter hoeft niet super precies te zijn, het moet optisch een toename in de CPU stroom laten zien.
De Fan Monitor
---------------
Aangezien de fan rpm setting door het moederbord en de PSU gedaan wordt, takken we alleen de RPM draad (de gele) af. Nu is het zo dat dit signaal een zgn open collector is, dus het vereist een pullup weerstand naar +5V. deze weerstand zit al op het moederbord, dus om te voorkomen dat ook de pullup weerstand van de fan monitor meedoet, worden de spoortjes naar deze weerstand op de print van de fan controller door gekrast.

De Floppy - BD Drive
---------------------
De BD writer past precies in de behuizing. De voorkant is dusdanig aangepast dat de lade er goed uit kan komen. De orginele rode led komt nu in de plaats van de blauwe led van de LG BD writer. De open/close schakelaar wordt aangesloten op de nu potentiaal vrije aansluitingen van de Apple2 spatiebalk.
Het detail ontwerp
--------------------------
Hier zie je de items welke in de apple2 kast komen:

Hier zie je de items welke in de hoofdkast komen:

Hier zie je hoe de panelen in de hoofdkast komen:

De hoofdkast.
------------------------------
De orginele kast was blauw van kleur met een bruin interieur

Inmiddels is deze hersteld en opnieuw gelakt.
De meeste computer onderdelen heb ik nu in huis en
Komende week verwacht ik alle marktplaats items compleet te hebben en kan het bouwen beginnen
Met name de Marantz was een uitdaging om te vinden.
Update
-----------
vandaag de Floppy drive omgebouwd
De LG BD/DVD writer past precies in de behuizing.
Het was nogal wat handwerk om het frontje aan te passen cq te 'verzagen' zodat de tray fatsoenlijk
in en uit kan. De LG nog open gemaakt en de (blauwe) micro LED gevonden, spoortjes door gekrast en de rode orginele
led ervoor in de plaats aangesloten.

de draadjes zijn nu aangesloten op de open/close schakelaar en 'in use led' (zie schema)
En de Apple2 kast leeg gehaald,
hier nog met orgineel moederbord

en daarop de beroemde cpu, Rockwell 6502 1 core op 1Mhz en 8 bit databus.

een verhaaltje tussendoor, in 1984 kwam de movie terminator in premiere, daar zag je de
T800 nightvision pursuit mode met scrolling text, leek wel listings. Dit waren daadwerkelijk
6502 assembly listings van een apple2. Ik zoek trouwens nog een win7 compatible screensaver van deze pursuit mode.

en nu met een lege kast, klaar voor inbouwen van PC hardware!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 21:56 ]