Studenten budget systeem

Pagina: 1
Acties:

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 09:30
Omdat ik inmiddels toch redelijk gek wordt, van het de hele tijd aansluiten van mijn laptop. Ben ik opzoek gegaan naar een budget systeem.

Het moet zo budget mogelijk blijven, maar wel met mogelijkheid tot uitbreiden.

Wat ik wil doen met het systeem:
Studie zaken, ik doe een opleiding bouwkunde aan de HvA. Hiervoor moet ik CAD draaien, ik maak dan ook alleen 2d tekeningen.
Verder surf ik veel, kijk af en toe een filmpje en typ verslagen. Gamen doe ik wel op mn PS3 ;)

De kosten
Zoals gezegd, het liefst zo laag mogelijk. Ik ben een student, en heb helaas niet bijzonder veel te besteden...

Randapparatuur
Keyboard, muis en 27' full hd scherm heb ik. Tevens net een windows 8 upgrade kit gekocht. En nog een licentie van win 7 liggen. Dat zit wel goed! Het gaat me echt alleen om de pc :)

Wat heb ik zelf al bedacht:

Nou dit dus, zoals te zien is, is het enkel cpu, mobo, voeding, kast en geheugen.
Ik ben van plan om later een GPU erbij te kopen. Echter wordt dat wel eerst weer sparen...

Een HDD en SSD ontbreken allebei, dit omdat ik nog een SSD heb liggen van een oude laptop waar ik die toendertijd in had gezet. Dit is een agility 3, niet de meest betrouwbare, maar heb er nog nooit problemen mee gehad. Zit nog ruim garantie op, en de bon is nog aanwezig.
Een HDD heb ik uit diezelfde laptop ook nog liggen. Maar voor opslag zal ik voornamelijk m'n nas gebruiken :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,99€ 167,99
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,30€ 58,30
1Lian Li PC-Q07B€ 47,25€ 47,25
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 35,50€ 35,50
1Corsair Builder CX430 V2€ 40,-€ 40,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,04

Merkvoorkeuren
Ja het liefst intel, goede ervaringen mee en ook veel goede dingen over gelezen!

Overige wensen
Zoals eerder gezegd, hoeft het nu geen krachtpatser te zijn. Echter is het handig om een basis te hebben die ik later kan uitbreiden naar een wat snellere, krachtigere pc.

Vandaar dat ik die i5 3450 erin zou willen, ik lees er veel goede dingen over. En ik dacht dat deze al vaker aangeraden werd.

Het enige waar ik over zou twijfelen is het geheugen, is 8 gig overkill voor het systeem? Of kan ik met 4 ook uit de voeten?

Is dit een degelijk start systeem? Of raden jullie het totaal af? Ik sta open voor alle suggesties:)

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Misschien is 4GB geheugen ook genoeg, maar met de huidige geheugenprijzen is 8GB meer op zijn plaats.;)
Verder een mooie configuratie!

• Kypo
Thnx ^^ ik kom er net achter dat die kast een mini itx kast is, en het moederbord een micro atx...

Gaat niet passen gok ik :(

pricewatch: Fractal Design Core 1000

Deze is ook redelijk budget :P Gaat wel passen ?

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 05:36
In die case gaat het zeker passen, en voor dat geld ga je ook niet een veel betere case vinden. Ik heb hem zelf kort gehad, maar wilde toch een mITX systeem bouwen. Er zitten standaard al rubbertjes gemonteerd om HDD resonantie tegen te gaan.

Aan de voeding zou ik zelf een beetje meer uitgeven en voor een Nexus Value 430 gaan. Deze voeding is zeer stil, kan hogere amperage leveren op de 12V lijn en is door meerdere sites positief getest.

@Timmeh, de voeding die je aan raad kan ook zeker. Wat wel belangrijk is om te weten is wellicht welke videokaart de Mdehoog in de toekomst bij wil plaatsen. De l7 300w heeft standaard 18Ampere op de 12volt lijn en kan piek 21Ampere leveren. Daarnaast heeft die voeding geen losse aansluiting voor een videokaart. De Be Quiet L7 350watt is dan een flexibelere keuze.

Maar goed, de vraag is vooral welke VGA er bij moet komen. Als het om een zuinig model gaat zonder powerconnector als de AMD 7750 dan gaat de door jou aangeraden voeding het ook redden.

[ Voor 38% gewijzigd door JcHm op 28-10-2012 14:54 . Reden: Reactie op Timmeh ]

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:55
Die case gaat passen. Mooi dingetje ook nog overigens.

Die 430W is alleen moeilijk veel overkill... Deze setup trekt nog geen 200Watt uit je stopcontact... Deze is denk een betere keus:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Is een dockingstation niet een idee? dat is nog goedkoper & kan voordelen bieden.

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• Kypo
Dank voor alle reacties!

Ja de videokaart weet ik nog niet... Daar heb ik me nog niet echt mee bezig gehouden :)

De voeding kan dus minder zijn! Ik zit dan nog te twijfelen tussen die 300W van Timmeh en de 350 van JcHm

Ik zie die videokaart ook niet snel komen :) Ik game toch niet op mijn pc, en het zal enkel voor CAD zijn, maar 2d tekeningen vragen ook niet veel graphische rekenkracht. Dus die kan nog wel even op zich laten wachten!

Ik ga sowieso voor die fractal design.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 03:15
Ik begrijp enkel je keuze voor de i5 niet gezien de eisen en het uitgangspunt van "alles zo budget mogelijk".
Kan je niet beter voor een i3 (met integrated GPU) gaan? Heb je een snelle dual core en 60 euro besparing.

Verwijderd

Als je toch niet gaat gamen op de pc en geen zware grafische programma's gaat gebruiken kun je beter deze cpu nemen: pricewatch: AMD A10-5800K Boxed . Het heeft een betere integrated gpu en je bespaart €50 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 15:02 ]

• Kypo
Die i5 was meer met het vooruitzicht dat ik wel wat krachtigs heb om mee te werken, in m'n laptop zit een sandy bridge i5. Doet het helemaal ok! En ben er erg over te spreken:) Vandaar mijn keuze voor die i5 ook!

Ik ga het denk ik alsnog in stappen bestellen, ik blijf ook sowieso bij intel. Ik heb daar erg goede ervaringen mee namelijk.

Ik begin met het mobo, voeding en kast. Later zullen dan het geheugen en processor volgen. Ik heb er geen haast mee, en wellicht is mijn budget dan later wat groter, zodat ik wat meer kan uit geven aan gelijk een leuke videokaartje.

Als ik dit zo terug lees klinkt het best vaag allemaal :P M'n streven is, om een pc in elkaar te zetten die zijn werk doet, maar waar ik niet over een jaar weer allemaal upgrades aan moet doen.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 03:15
De sandy bridge i5 in een notebook is veelal trager dan een i5 desktop omdat deze andere specificaties hebben. Grootste verschil: jouw geselecteerde i5 is een quad-core, terwijl je i5 in je notebook waarschijnlijk een dual core zit met minder L2 cache geheugen.

Ik denk persoonlijk dat 3.3ghz geklokte i3 volstaat voor 60 euro minder, maar je moet zelf weten :)

Verwijderd

Is die voeding niet veelste weining voor als je nog een GPU in wil zetten later?

• Kypo
Goed punt! Wat lastig dit allemaal, ik ga me maar is inlezen! De voor en nadelen afwegen :)

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Een 300 watt voeding is genoeg voor de huidige setup, maar waarschijnlijk niet als je er nog een videokaart bij plaatst. :)

Verwijderd

Misschien is deze voeding wat!

pricewatch: XFX Pro 550W

Heeft genoeg ruimte voor uitbreiding in de toekomst! Is wel ietsjes duurder.

EDIT:

Hier even een lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,99€ 167,99
1Asrock B75 Pro3-M€ 58,30€ 58,30
1Fractal Design Core 1000€ 30,20€ 30,20
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,45€ 35,45
1XFX Pro 550W€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,84

zie net dat er maar 1 fan meegeleverd wordt, misschien dus eentje bijplaatsen voor een betere airflow.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 19:28 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 12:52
Dat lijkt me dan weer een beetje overdreven.
Zolang hij er geen high-end videokaart in wil zetten is de CX430 meer dan voldoende.
Pagina: 1