Oude schijven alleen als RAID volume zichtbaar op nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Op mijn oude Dell systeem had ik met behulp van de onboard controller 2 schijven als RAID volume aangemaakt. De schijven heb ik nu in een nieuw systeem zitten waar ik ze gewoon als aparte schijven wil gebruiken, alleen Windows 7 ziet ze nog steeds als gezamenlijk volume en niet als aparte disks.
  • In diskmanagement werd het volume zichtbaar en ik kon gewoon bij de data. Ik heb het geformatteerd en het volume(?) daar verwijderd. Nu blijft hij in diskmanagement zichtbaar als één unallocated schijf.
  • In device manager staan onder disks niet deze twee schijven maar de naam van het oude raid volume
  • Intel rapid storage software ziet wel de twee losse schijven maar ik kan hier niets in aanmaken of verwijderen.
  • Het nieuwe MB heeft geen raid controller en ik kan in de bios niets vinden.
Weet iemand hoe ik dit oude raid volume kan verwijderen? De data mag verloren, heb ik niet meer nodig.

Het moederbord: Asrock B75 Pro3-M

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je nu 1 schijf erin hangt, daar de partities van weggooit en dat vervolgens met die andere ook doet. Geen idee of dat werkt, maar het valt te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Ik heb het volume gedeinstalleerd in apparaatbeheer en toen de schijven incl voeding losgekoppeld. Daarna start pc gewoon op.

Als ik nu een van beide schijven aansluit dan start Windows niet meer en blijft de pc na het bios scherm hangen in een zwart scherm. In de bios wordt de schijf gewoon herkend, verder kan ik in de bios geen sata poorten in/uitschakelen.

Windows staat overigens op een SSD staat die hier weinig mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat dan wel de juiste bootdrive geselecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Denk dat je de mbr moet wissen, denk dat daar of op een andere plaatst raid wordt vermeld op je schijf.
Gebruik software om nullen op je gehele hd te zetten, dan zou het weg moeten zijn.
Je harde schijf maker heeft zo een programma.
Nuke disk of disk nuke is ook zo een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@terw_dan yep

Heb het uiteindelijk anders opgelost, de oude PC weer deels in elkaar gezet en daar mbv controller mb het volume gewist.

bedankt voor de suggesties!
Pagina: 1