Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harryprog
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02-2023
Wie heeft dat ook wel eens? Je wilt graag op pad om landschappen en/of zonsopkomsten/ondergangen te fotograferen maar je weet eigenlijk niet waar je naar toe moet. Vooral met zonsopkomsten- en ondergangen heb je vaak niet de tijd om op zoek te gaan want het mooie licht duurt maar even. Je moet dus al klaar staan en van tevoren weten waar je het goede uitzicht hebt.
Nu ben ik al een tijd op zoek naar een centrale plek op internet waar m.b.v. GPS-posities mooie plekjes staan, ook voorzien van voorbeeldfoto's. Ik kan dat eigenlijk niet vinden. Alsof veel landschapsfotografen de mooie plekjes geheim proberen te houden. Wie weet of het ergens te vinden is? Anders is het misschien een idee om zoiets hier te maken? Ik ben vooral geïnteresseerd in plekjes in Groningen/Drenthe/Friesland, maar dit is natuurlijk voor iedereen anders.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/harryprog/forum/121011d70033230_klein3.jpg
Provincie Groningen, GPS: http://goo.gl/maps/1Skch

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/harryprog/forum/120929d80000129_klein.jpg
Provincie Groningen, GPS: http://goo.gl/maps/cTorV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-07 08:28
Google maps, en dan de photo layer aanzetten? Dan krijg je een boel foto's met GPS coördinaten van Picasa :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Bij landschapsfoto's is het moment ook erg belangrijk. Als je bij zonsopgang met een beetje grondmist aan de slag gaat bij een willekeurig weiland met slootje, dan kom je al een heel eind...
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7065/6839214362_d7228ebc14_z.jpg
Foggy mystery.. by Marcel Tuit, on Flickr

Je kan ook bij een willekeurige rivier wat rommel zoeken bij zonsondergang:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7177/6891606737_6cf842c650_z.jpg
Alblasserdam... by Marcel Tuit, on Flickr

Of je zoekt aparte dingen op bij je in de buurt:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8019/7250892544_6e70334c41_z.jpg
Stargate by Marcel Tuit, on Flickr

Of je hebt toch de mazzel dat er een unesco achtig iets bij je in de buurt ligt. Die iedereen al op de foto heeft gezet, inclusief 6 miljoen Japanners:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7255/6993606354_27c28baa8c_z.jpg
Windmills of Kinderdijk by Marcel Tuit, on Flickr

Wat ik probeer te zeggen: kijk gewoon in je eigen omgeving. Daar is vaak genoeg interessant spul te vinden om mooi op de foto te zetten. Probleem kan wel zijn dat je overdag niet altijd doorhebt hoe mooi zo'n plekje 's ochtends tijdens zonsopgang of 's avonds tijdens zonsondergang kan zijn.

Allevier deze foto's heb ik in mijn omgeving gemaakt. De laatste drie in Alblasserdam/Kinderdijk, en de eerste terwijl ik naar mijn werk was op nog geen 10 mtr van de snelweg A13 af.

[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 28-10-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryprog
marceltuit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:02:
Probleem kan wel zijn dat je overdag niet altijd doorhebt hoe mooi zo'n plekje 's ochtends tijdens zonsopgang of 's avonds tijdens zonsondergang kan zijn.
Dat is nou net het probleem. En aangezien je dan niet de tijd hebt om te gaan zoeken is het handig om een lijst te hebben van mooie plekken, iets voor en door landschapsfotografen.
Wolfensteijn schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:47:
Google maps, en dan de photo layer aanzetten? Dan krijg je een boel foto's met GPS coördinaten van Picasa :)
Die ken ik natuurlijk wel, maar daar staat zo ontzettend veel troep tussen dat je de echt mooie dingen niet kunt vinden. Geen optie wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 16:32
En aangezien je dan niet de tijd hebt om te gaan zoeken is het handig om een lijst te hebben van mooie plekken
En dan?
Met zijn allen exact hetzelfde plekje op hetzelfde tijdstip fotograferen, zodat we allemaal ongeveer een zelfde foto hebben?

Wat Marceltuit probeert aan te geven is volgens mij precies het tegenovergestelde. Ga op zo'n tijdstip om je heen kijken, en je ziet ineens gigantische veel mooie plekken om te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 23:40

Milo.

klik

Daar ben ik het mee eens, zelf dacht ik altijd dat ik mooiere plaatjes kon maken zo lang ik er maar ver voor weg moest.
Het tegendeel is waar (qua locatie dan), op steenworp afstand is een mooie locatie (een straat) langs het water waar met zonsopkomst echt heel mooi licht te vangen valt.
Ik denk dat in het noorden niet veel anders is, gewoon de bebouwde kom een beetje uit en voilà, een hele andere wereld qua fotografisch materiaal.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryprog
mjtdevries schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:21:
[...]

En dan?
Met zijn allen exact hetzelfde plekje op hetzelfde tijdstip fotograferen, zodat we allemaal ongeveer een zelfde foto hebben?
Dat zal vast wel meevallen, maar als het wel zo is, so what? Wat maakt jou het uit dat iemand anders vanaf hetzelfde plekje ook een foto gemaakt heeft? Sommige mensen hebben nou eenmaal wat hulp nodig om bepaalde eigenschappen van een landschap en licht te leren herkennen. Maar goed, aan de reacties te zien wordt het niks. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 16:32
Maar geeft het je dan voldoening om zo'n landschap te schieten, waar iemand anders al de locatie, tijdstip etc heeft uitgekozen?

Ik denk ook echt niet dat je de eigenschappen van een landschap en licht leer te herkennen door naar zo'n voorgedefinieerde locatie op zo'n tijdstip te gaan.

Als het je om het leren gaat, dan kan je beter een discussie opstarten hoe mensen naar een landschap kijken en zulke plekjes vinden. Ik denk dat je daar veel meer van leert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
mjtdevries schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:45:

Ik denk ook echt niet dat je de eigenschappen van een landschap en licht leer te herkennen door naar zo'n voorgedefinieerde locatie op zo'n tijdstip te gaan.
Denk ik ook niet. Maar wat ik me kan voorstellen dat fijn is, is dat je iig 1 constante factor hebt: de plek. Dat geeft wellicht een stukje gemoedsrust, je weet dat de plek mooi is (kan zijn, onder de juiste omstandigheden) en kan me voorstellen dat er gedacht wordt dat het makkelijker inschatten wordt naarmate je een aantal keer op dezelfde plek hebt geschoten.

Nu ga ik zelf zowieso graag 's ochtends bij zonsopkomst op pad, en dan kom je echt vanzelf mooie stukjes tegen. Zo heb ik nog 1 plekje waar ik eigenlijk al 3 kwart jaar naar terug wil om een zonsopkomst te fotograferen. toendertijd had ik m'n statief niet mee en ik kon vanwege het water/stijle wand niet iets improviseren.

Verder zijn er 2 dingen die ik in de gaten hou/check voor als ik weg wil. Het weer en de plek van zonsopkomst op de locatie die ik voor ogen heb! Heldere en koude nachten geven 1) grote kans op ochtendmist en 2) de kans op een heldere ochtend is aanzienlijk (en dus zon). De combi van 1 en 2, samen met dat je weet waar de zon opkomt geeft al aardig wat info en kan bijdragen aan je keuze voor locatie.

Het is net wat Marcel zegt. Kijk rond, onthoud locaties en bedenk met welke lichtomstandigheden je kunt overbrengen wat je wilt laten zien. Tenminste...dat is hoe ik het zelf probeer te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Het leuke aan landschapsfotografie is toch juist zelf ontdekken en verrast te worden door mooie plekken/lichtval? Vind het heerlijk om op een mooie dag maar wat rond te touren door Noord Groningen op zoek naar mooie plekjes :)
Pagina: 1