Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lichte laptop/ultrabook < 700 euro

Pagina: 1
Acties:

• rgjleclaire
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-10 17:29
Op zoek naar een Windows-vervanger voor mijn Macbook Air (+ wat geldbesparing, dat ik erop achteruit ga qua bouwkwaliteit is me dus duidelijk) heb ik de volgende eisen:
  • Degelijke opslagcapaciteit (500GB+)
  • Acceptabel scherm. Resolutie doet me niet per se gek veel, zolang de helderheid maar oké is, en de kijkhoek.
  • Het uiterlijk moet me bevallen. Dat is dus meteen een criterium waarover jullie weinig kunnen zeggen, maar het weegt wel mee. Ik hou van strakke simpele designs (bijvoorbeeld de Macbook, maar ook de Samsung 5 series)
  • Stille fan, liefst natuurlijk ook onder - wat meer - stress
  • Goed keyboard, weinig flex e.d.
Meer praktisch:
  • Skype moet fatsoenlijk werken, zonder dat de laptop als een malle gaat blazen oid (dat is namelijk wat mijn Macbook doet)
  • Multitasken met muziek, skype, office, internet, moet geen probleem zijn en niet voor irritante vertraging zorgen. Ik ben ongeduldig.
  • Photoshop en lightroom moeten degelijk functioneren. Ik doe niets geks, vrij simpele bewerkingen eigenlijk, dus ik ga er vanuit dat dit geen probleem is.
  • HD content moet probleemloos afgespeeld worden, en wederom zonder dat dit zorgt voor een boel geblaas van de fans het liefst.
  • accuduur is van belang: 4 uur is echt te weinig. Zo rond de 6 is mijn minimum denk ik.
Ik doe graag veel tegelijk, en wil ook nog weleens werken met VM's, dus 8GB geheugen kan geen kwaad denk ik. Echter, dat hoeft niet per se al in de laptop te zitten, zolang het geheugen maar upgradebaar is kan dat altijd nog (dat is nog weleens een probleem bij de ultrabooks).

De laptops die ik zelf gevonden had zijn 'toevallig' alle drie van Samsung, omdat dit tot dusver het enige design is in deze prijsklasse dat me een beetje kan bekoren.

SAMSUNG NP530U3B-A06NL €~660,-
pricewatch: Samsung NP530U3B-A06NL

• 16GB SSD + 500GB HDD. Pluspunt!
  • i3. Is dat snel genoeg?
  • Zit tegen het randje van het budget, en goedkoper zou zeker mooi zijn
SAMSUNG Series 3 NP355V5C-A01NL €~600,-
pricewatch: Samsung Series 3 NP355V5C-A01NL

• Iets goedkoper dan de NP530U3B!
  • Minder mooi design ('dik')
  • AMD A10-4600M CPU: voldoet dat wel? Nog een stuk trager dan de i3....
  • 8GB geheugen!
  • DVD tray voor you-never-know-situaties
  • ZWAAR vergeleken met de andere twee : 2,5 kilo
  • kan dit ding nog fatsoenlijk multitasken, skype zonder problemen met video draaien, 1080p HD content vloeiend afspelen?
SAMSUNG Series 5 NP535U3C-A02NL €570,-
pricewatch: Samsung Series 5 NP535U3C-A02NL

• AMD A6-4455M ..? wederom minder dan de i3, maar goed genoeg?
  • 500GB, prima, maar dan wel zonder de 16GB SSD.. is dat boeiend?
  • 1,5 kg, zelfde als NP530U3B, dat is mooi
  • kan dit ding nog fatsoenlijk multitasken, skype zonder problemen met video draaien, 1080p HD content vloeiend afspelen?
In principe vind ik natuurlijk qua prijs die AMD A6 variant van de series 5 best interessant. Ik denk dat het missen van de 16GB ssd wel overkomelijk is. Dat is hooguit interessant voor het opstarten van Windows, en dan ben ik best bereid iets langer te wachten. Ik vraag me wel af hoe die processor het nou in real life doet. Ik heb wat benchmarks gezien waarin hij een flink stuk lager scoort dan de ULV i3's, maar hoe interessant dat verschil nou daadwerkelijk in functioneren is, is me niet echt duidelijk.

Verder is zoals gezegd het toetsenbord voor mij heel belangrijk. De laptop wordt vooral gebruikt voor studie, en ik tik nogal wat weg dus het is wel fijn als dat een beetje prettig gaat :)

Dan nog de grootte van de laptop: ik geef de voorkeur aan 13.3" modellen, maar ik sta wel open voor 15.5/6". Voor het reizen heb ik gemerkt dat 13" prettig werkt, zonder echt concessies te doen op het vlak van toetsenbordafmeting. Thuis wordt de laptop aangesloten op een monitor en toetsenbord en muis, dus daar is het niet meer relevant.

Graag hoor ik van jullie de mening over de laptops die ik gevonden heb, en wat jullie eventueel nog interessante laptops vinden in dit segment. Eventuele links naar reviews die relevant zijn zijn natuurlijk ook altijd welkom :)

Toevoeging:
De Sony Vaio VPCSb3L9E pricewatch: Sony Vaio VPCSB3L9E ziet er ook wel goed uit. Geen ultrabook, maar wel een mooi deisgn, en het toetsenbord ziet er in ieder geval prettig en kwalitatief goed uit. Wederom een i3, 500GB, en gezien het laptoptype moet uitbreiding naar 8GB geheugen geen probleem zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door rgjleclaire op 28-10-2012 09:50 ]

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De Samsung zijn met name op het gebied van bouwkwaliteit, touchpad en voornamelijk accuduur behoorlijk matig, maar ik vind ze aan de nadere kant persoonlijk wel mooi.

De Vaio SB is al vanwege zijn full voltage chipset al een heel stuk krachtiger. Jammer genoeg word de serie gepest door 3 problemen: Een fan die klinkt als een straaljager naarmate je zware taken uitvoert, en ten tweede een scherm waarbij de scharnieren nogal gammel zijn, ten derde net zoals de samsung een brakke touchpad...

De opvolger van de SB serie (ook wel bekend als de S13) heeft deze zaken allemaal opgelost, en het design is ook een stuk verbeterd (scharnieren zien er alleen al 100x steviger uit). De touchpad is multi touch geworden en een anderhalf keer groter, en de koeling is enorm verbeterd.

Hier kun je hem met een i3 al krijgen voor 729 euro.
http://www.sony.nl/customise/vaio-s-serie

Dat lijkt mij dan wel een sterke keuze, je hebt dan ook gelijk een backlit keyboard! :9
Tevens kun je hem in de studentenstore (voor studenten en leraren) ook al een stuk goedkoper krijgen: 677,98 euro...
Daarnaast bespaar je ook gelijk al 15 euro voor de windows 8 upgrade, want die zit er al gelijk standaard op. (en je hebt een ivy bridge gpu in plaats van sandy bridge, die ook grafisch en flink stuk sterker is)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• rgjleclaire
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-10 17:29
Thanks voor je reactie Vivand.
Ik vraag me af hoe wijs het is om te wachten op de Windows 8 tablet/laptop hybrids die geïntroduceerd gaan worden in het begin van 2013. Het lijkt wel een behoorlijke shift te gaan worden in hoe we werken met laptops, dus misschien dat het wel goed is om dan pas over te stappen? Of denk jij dat het niet zo boeiend is?

Ik zie namelijk ook Windows 8 op een reguliere laptop niet zo zitten. Dan zou ik waarschijnlijk toch terug gaan naar 7.

[ Voor 14% gewijzigd door rgjleclaire op 29-10-2012 11:48 ]

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
rgjleclaire schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:44:
Thanks voor je reactie Vivand.
Ik vraag me af hoe wijs het is om te wachten op de Windows 8 tablet/laptop hybrids die geïntroduceerd gaan worden in het begin van 2013. Het lijkt wel een behoorlijke shift te gaan worden in hoe we werken met laptops, dus misschien dat het wel goed is om dan pas over te stappen? Of denk jij dat het niet zo boeiend is?

Ik zie namelijk ook Windows 8 op een reguliere laptop niet zo zitten. Dan zou ik waarschijnlijk toch terug gaan naar 7.
Ze zijn al op de markt, maar nog wel relatief duur in verhouding met de prijs waar jij naar vraagt... (Vanaf 1100 euro minimaal beginnen de redelijke hybride's...) Dus het ligt er voornamelijk aan hoeveel je van plan bent om uit te geven. Anders kan ik je zeker adviseren om een kijkje te nemen naar bijvoorbeelde de volgende 3 typen van hybride's:
- Lenovo Yoga (Omklapbaar tot tablet)
- Vaio Duo 11 (Uit en inschuifbaar tot tablet)
- Asus Taichi (2 schermen aan beide kanten van het schermpaneel ---> Dichtgeklapt is tablet)

Tevens:
Ik kan me niet voorstellen waarom je geen windows 8 wilt hebben? Het bied voornamelijk alleen maar voordelen aan ten opzichte van windows 7. Vooral met de grote touchpad van de Vaio S13 series zal het zeer bevallen. :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10