Toon posts:

Nvidia GeForce 6600 via S-video kabel op tv (JVC av 28x5bu)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
omdat ik een oude pc met videokaart over heb wilde ik die wel gebruiken als harde schijf om van daaraf af en toe een film of you tube dingen af te spelen op mijn tv (JVC av 28x5bu het is een 100Hz, hij is van 2005 en nog met beeldbuis). Ik had even op internet gekeken en zag dat het mogelijk moet zijn. De videokaart (Nvidia GeForce 6600) heeft 3 uitgangen (VGA, DVI en S-video). Ik heb nu een S-video kabel aangesloten op de videokaart en op de Externe ingang (E4) van de tv.
Via de optie in Windows (XP) kan ik een beeldscherm klonen en volgens mij moet dan op de tv op het E4 scherm hetzelfde komen als op de monitor (Hanson, 17 inch, oude dikke bak). Dat gebeurt echter niet, het beeld blijft blauw.
Heeft iemand een idee?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 19:08

Nemesizz

Untouchable

Het is een tijdje geleden (lees: best lang) dat ik m'n PC/videokaart via s-video of component aan een beeldbuis tv had hangen.

Weet nog wel goed dat je vaak rituelen moest uitvoeren wilde het werken (heb zowel Ati als nVidia eraan gehad, en beide hadden vaak andere 'rituelen' om het werkende te krijgen).

Nu weet ik niet precies meer welke kaart welke 'rituelen' nodig waren, maar dit herinner ik me nog een beetje (aantal dingen die je kan proberen, is niet gezegt dat alles noodzakelijk is):
1) Refreshrate op 50Hz zetten, PAL televisies zijn 50Hz, maar hebben soms een 'foefje' dat het zogenaamd 100Hz is (dit gebeurt softwarematig in je TV). Echter, als je op 100Hz insteld in Windows krijg je geen beeld op je TV (een monitor zou zeggen "out of range", TV doet gewoon niks).
Dus probeer eens 50Hz in te stellen (op je monitor word het beeld mogelijk erg pijnlijk voor de ogen :P )

2) Soms moet je de PC even restarten nadat je de kabel in je videokaart en/of TV hebt geprikt. Na een restart kan het zijn dat een TV wel herkent word en ineens wel beeld tevoorschijn toverd.

3) Af en toe moet je de resolutie wat lager zetten. Een beeldbuis TV heeft meestal een aanzienlijk lagere resolutie dan zelfs oer-oude monitoren. Soms krijg je gewoon beeld maar moet je scrollen over het venster, andere keren kan zijn dat er niks gebeurt.

4) Sommige videokaarten heb de TV-out (of s-video) standaard op NTSC staan (Amerikaanse beeldbuis TV's), soms moet je via een jumpertje op de kaart zelf PAL selecteren. Soms kan het ook softwarematig zijn, dus in nVidia controllpanel kijken of de output op PAL staat.
(opzich kunnen PAL tv's wel met ntsc omgaan, maar heb je verkeerde of geen kleuren en meestal belabberd beeld).

5) Controleer of je op de TV wel de juiste input/output/kanaal te pakken hebt. Soms kan het zijn dat ie net op een ander kanaal zit (vaak AV1 of AV2 enz enz, ligt er maar net aan hoe een bepaalde fabrikant die kanalen genoemt heeft).

Zijn vast nog wel meer dingen, maar zoals gezegt is het voor mij al een aardige tijd geleden dat ik een PC aan een beeldbuis TV gehangen heb :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info.
Heb hem na wat speurwerk aan de praat gekregen, nu nog klooien met resolutie enzo, da's van latere zorg.
Het euvel was dat de S-video ingang (de Externe 4) het niet deed. Via een adapter naar scart waar S-video op kan heb ik hem op de Extene ingang (E1) van de scart gedaan en toen had ik prompt beeld.
Het beeld is nog wat wazig, maar met een bepaalde resolutie had ik hem net scherp. Toen ie scherp was had ik echter maar een gedeelte in beeld. Weet zo nog niet hoe ik dat verhelpen moet, maar ik heb maar even daarnaar gekeken.
Nu eerst even onder de wol.....

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2025
Stel je hebt je pc op 1280 x 1024 staan, dan moet je hem verlagen naar 1024 x 786 en er voor zorgen dat je het 2e scerm op dezelfde resolutie zet. In sommige gevallen pakt ie zelfs 1024 niet en moet je beide verlagen naar 800 x 600. Je beeldbuis pakt sowieso geen 1280.. Ik denk dat dit je wel moet helpen!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 19:08

Nemesizz

Untouchable

Wat ik weet is dat beeldbuis TV's nogal rare resoluties hadden, volgens google heeft PAL een resolutie van 768x576 (4:3), sommige breedbeeld TV's (16:9) konden ook iets hoger 1024x576.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Scart geeft erg fletzig beeld zwart wit gaat prima maar zodra er kleur bijkomt schud het beeld als een gek.
Ik heb op mijn oude B&O s-video 1024x576 dan de dpi van windows naar 110% zodat de tekst leesbaar is voor spelletjes en films werkt het heel lekker.
Ik had trouwens gebruik gemaakt van een 5meter profigold s-video/vhs kabel.
Wat je kant doen is er een klein scherm naast zetten zodat je daarop de tekst kan lezen en dan de tv als extended display.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:06:
Wat ik weet is dat beeldbuis TV's nogal rare resoluties hadden, volgens google heeft PAL een resolutie van 768x576 (4:3), sommige breedbeeld TV's (16:9) konden ook iets hoger 1024x576.
Niet echt...

PAL resolutie is 720x625, ongeacht of het smal (4:3) of breed (16:9) is. In beide gevallen zijn de pixels niet vierkant maar rechthoekig, bij smalbeeld zijn ze bijna vierkant, maar bij breedbeeld zijn ze flink uitgerekt.

Vervolgens heb je overscan, wat inhoudt dat de buitenste 8 pixels van iedere rij links en rechts buiten beeld vallen en vertikaal vallen ook lijnen weg waardoor je 704x576 overhoudt. Leve de complexiteiten van analoge videotechniek ;)

Maar dat doet er eigenlijk niet toe, het gaat om hoe het digitale beeld van de computer gemapped wordt op die 704x576 zichtbare pixels. Aangezien computerpixels (iig bij VGA) wel vierkant zijn zul je nooit 1:1 kunnen mappen. Het ligt aan je videokaart en z'n drivers hoe je het het beste kunt doen. Enerzijds levert een hogere resolutie de beste mapping op, anderzijds riskeer je met te hoge resoluties dat je details krijgt die gewoon niet in het PAL-signaal weer te geven zijn. Meestal kom je uit op een PC resolutie van 1024x768 (4:3) of 1280x720 (16:9) die gemapped wordt op de 704x576 rechthoekige pixels, maar oude TV-out werkte vaak met 800x600/1024x600. Dat gaf gruwelijke aliasing issues.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1