Eigen netwerk in begeleide woonvorm

Pagina: 1
Acties:

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 07:47
Ik ga over 2 weken begeleidt wonen (ik heb asperger, en daar helpen ze me om zelfstandig te worden, zodat ik na een paar jaar op me zelf kan wonen en functioneren).
Daar wonen 10 man, die allemaal gebruik maken van internet.
Nu heb ik meerdere apparaten (PC, tv, mediaplayer) die ik aan het netwerk kan hangen.
Nu wil ik ook films gaan streamen vanaf mijn pc naar mijn mediaplayer.
Maar als ik die bestanden deel, dan kan iedereen in het huis ze zien?
Ze zeggen dat je maar 1 router in een netwerk kunt hebben (met dhcp aan).
Dus is er een manier om er voor te zorgen dat ik in mijn kamer dingen kan delen, en dat het niet de kamer uit gaat?
Voor de duidelijkheid, het abbo wordt dus gedeeld, en alle aansluitingen hangen aan 1 router).
Ik moet nog een router of switch (wat jullie me aanraden) nog kopen.

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-12 20:27
Het verhaal dat je maar 1 router met DHCP in een netwerk kan hangen, klopt. Maar je kan geloof ik prima een router met de WAN poort aansluiten op de LAN poort van een andere router. Je hebt dan je eigen gescheiden netwerk, houdt er rekening mee dat als je specifieke poorten zou moeten openzetten je dit in beide routers moet doen.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 17:12
Koop een router. Laat die een ip adres verkrijgen van het netwerk daar. Dat ipadres is (voor jouw router) het externe netwerk. Het interne netwerk is van jou, en op dat netwerk kun je gewoon een dhcp server draaien. Als je vervolgens je apparaten connect aan het interne netwerk, hetzij bedraad, hetzij draadloos, is dat je prive netwerk.

Je krijgt wel te maken met dubbel NAT, wat wel wat problemen met forwarding en dergelijke kan opleveren, maar daar heb je waarschijnlijk geen last van met wat je beschrijft als gebruik.

Verwijderd

Misschien zijn er wel meer mensen met een mooie collectie films die ze willen delen, kan je het gemeenschappelijk trekken en heb je ook de films van de rest van de bewoners. Dus misschien wel handig om het juist wel jouw kamer uit te laten gaan?

Verwijderd

Missichien een NAS met netwerkaansluiting neerzetten, zodat iedereen kan meekijken met de films? En zelf erop zetten etc....

En in die NAS kan je ook "privé" mapjes maken, die dan alleen voor jou toegankelijk zijn, en niet publiekelijk.

• UltraSub
Dan nog zou ik een privé netwerk willen hebben voor mijn eigen netwerkverkeer :)
Een router is het geld ook niet..

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Heb je ook een wireless apparaat (telfoon), dan een router met wifi zoeken. Anders een bedraade router met gigabit zoeken. Vreemd genoeg zijn apparaten met wifi goedkoper dan routers zonder wifi in de pricewatch.

(gedeelde wifi wil je wellicht niet op, dan kun je niet door je router op jouw apparaten komen. )

[ Voor 19% gewijzigd door leuk_he op 28-10-2012 00:23 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

WiFi is ook uit te schakelen als je het niet nodig hebt :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Linkje3 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:24:
Ik ga over 2 weken begeleidt wonen (ik heb asperger, en daar helpen ze me om zelfstandig te worden, zodat ik na een paar jaar op me zelf kan wonen en functioneren).
Daar wonen 10 man, die allemaal gebruik maken van internet.
Nu heb ik meerdere apparaten (PC, tv, mediaplayer) die ik aan het netwerk kan hangen.
Nu wil ik ook films gaan streamen vanaf mijn pc naar mijn mediaplayer.
Maar als ik die bestanden deel, dan kan iedereen in het huis ze zien?
Ze zeggen dat je maar 1 router in een netwerk kunt hebben (met dhcp aan).
Dus is er een manier om er voor te zorgen dat ik in mijn kamer dingen kan delen, en dat het niet de kamer uit gaat?
Voor de duidelijkheid, het abbo wordt dus gedeeld, en alle aansluitingen hangen aan 1 router).
Ik moet nog een router of switch (wat jullie me aanraden) nog kopen.
Wat zij zeggen (max 1 router in een netwerk) klopt helemaal, simpelweg omdat een router namelijk per definitie twee netwerken van elkaar scheidt. Dat is als je alles wilt delen een probleem, maar als je juist alles wilt scheiden is een router perfect voor je.

Maar...
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:34:
Misschien zijn er wel meer mensen met een mooie collectie films die ze willen delen, kan je het gemeenschappelijk trekken en heb je ook de films van de rest van de bewoners. Dus misschien wel handig om het juist wel jouw kamer uit te laten gaan?
Dit.

Een van de uitdagingen die je hebt is de omgang met andere mensen, het leren om compromissen te sluiten en samen uit problemen te komen. Jezelf helemaal afsluiten van je medebewoners is niet bepaald de manier om dat te doen. Ik zou eens goed (evt in overleg met de begeleiders) gaan zitten en kijken hoe jouw digitale spullen inhaken op wat jullie daar doen en hoe het beste ermee om te gaan.

Technisch kan alles, van wagenwijd open tot volledig gescheiden en dichtgetimmerd, maar dat zegt niet dat wat technisch kan automatisch "goed" is.

Oslik blyat! Oslik!

• UltraSub
Ik ga een aanname doen... :)
Het feit dat de TS vraagt hoe hij dit moet aanpakken, doet mij vermoeden dat hij niet helemaal thuis is in privacy/security op computers. Gewoon inhaken op een netwerk wat door iedereen gebruikt wordt, lijkt mij niet de juiste insteek. Een foutje in je settings, en iedereen kan aan mappen waarvoor hij dat bijvoorbeeld zeker niet wil.

Mij lijkt andersom dus de veiligere insteek. Router, standaard geen access op apparaten op zijn eigen netwerk, ook niet als die standaard wijd open staan. Vervolgens kan hij op zijn gemakje uitvogelen hoe hij portforward's in combinatie met rechten voor bepaalde gebruikers aan moet pakken. En sharen met wie hij echt wil in plaats van per ongeluk de hele toko.

[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 28-10-2012 09:56 ]

• Linkje3
Maar als ik gewoon een router aan de wan aansluit op het netwerk daar,
hoef ik niets in te stellen? En kan ik alles delen binnen mijn kamer? Maar gaat het niet vanzelf buiten mijn kamer? Of moet ik eerst wat speciaals instellen?

Daarnaast is de wireless router daar onbeveiligd, en ik weet niet of ze dat wel willen aanpassen.
Daarom heb ik ook liver mijn eigen router met een password er op.

[ Voor 26% gewijzigd door Linkje3 op 28-10-2012 11:43 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Linkje3 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:47:
Maar als ik gewoon een router aan de wan aansluit op het netwerk daar,
hoef ik niets in te stellen?
Als je het kabeltje van het LAN netwerk daar op de wan aansluiting van je eigen router aansluit ben je grotendeels klaar.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Linkje3
Weet iemand ook een goede goedkope router?
Bij mijn Moeder thuis hebben we de Netgear WGT624 Super-G Wireless Router.
Alleen deze houdt ze natuurlijk zelf.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De pricewatch kan je daarmee helpen:

http://tweakers.net/categ...ems-en-routers/producten/

De pricewatch staat standaard gesorteerd op populariteit en de TP-Link pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND, die nu bovenaan staat, die lijkt me prima voor jouw doeleinden (ik neem aan dat je het meeste gewoon bedraad gaat aansluiten) en waarschijnlijk is hij over een paar jaar ook nog wel goed genoeg dat je hem kan meenemen als je zelfstandig gaat wonen.

Voor zo'n complete router is de prijs ook niet hoog. (Vandaar dat hij zo populair is).

[ Voor 19% gewijzigd door Keypunchie op 28-10-2012 12:27 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Die 1043ND leent zich goed om alternatieve firmware zoals OpenWRT en DD-WRT te draaien en kent een goede kwaliteit. Het is gewoon een goed ding out of the box en geeft je leuke knutsel mogelijkheden. Dat is waarom ie populair is, niet omdat ie goedkoop is want daar zijn er wel meer van :) De TS kan natuurlijk ook gewoon dezelfde router als die hij thuis heeft aanschaffen en gebruiken. Levert als voordeel dat ie daar wellicht al bekend mee is.

• Linkje3
De router bij ons thuis is erg verouderd en niet meer te koop.
En ik ben wel goed met hardware, dus ik krijg wel iedere router aan de praat.
Alleen de vraag, loont het zich om gigabit te pakken?
Op de woning heb ik 60mbit gemeten (via speedtest.net).
Anders kan ik beter een goedkopere router pakken, hoe sterk het wifi is, is niet zo belangrijk op dit moment.

Is dit wat? http://nl.tp-link.com/pro...yid=2268&model=TL-WDR3600
Deze ziet er wat beter uit dan die andere van TP-link.

[ Voor 16% gewijzigd door Linkje3 op 28-10-2012 22:59 ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Alleen de vraag, loont het zich om gigabit te pakken?
Ja. Om twee redenen.

1) Die gigabit is vooral om je bestanden binnen je netwerk sneller te verplaatsen, dus als je eens een keer een film van het ene naar het andere apparaat wilt kopieren, dan gaat dat snel (zolang je cat5e-kabels gebruikt)
2) Je bent toekomstbestendig. Mocht je straks toepassingen hebben die meer bandbreedte eisen, dan heb jij alvast je router.

De router die je linkt ziet er inderdaad mooi uit. Dat is natuurlijk ook belangrijk met zo'n kastje. Je zult er tenslotte wel tegenaan moeten kijken. Qua specificaties is hij meer dan prima voor jouw doeleinden.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

En 3: gigabit levert als voordeel dat ie er zelf de juiste kabel van maakt. Je kunt daardoor ook crosslink kabels die nog wel eens her en der rondslingeren gebruiken. Dat kan voorkomen dat je een ons zoekt naar waarom de verbinding het niet doet maar het geeft ook het voordeel dat je zo'n kabeltje in kunt zetten als je geen gewone kabel kunt vinden. Ik denk dat vandaag de dag de keuze echter al voor je wordt gemaakt, het aantal gigabit producten is inmiddels al groter dan 100 Mbit producten.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Is het niet mogelijk om je shares (ik neem aan Windows) te voorzien van een user en een wachtwoord. Zo kan je de spullen die je voor jezelf wilt houden achter een wachtwoord zetten. Misschien kan je ook nog voor je medebewoners een zogenoemde public map maken met dingen daarin die iedereen mag zien / gebruiken.

Of denk ik te makkelijk?

/Offtopic
Succes met het "op jezelf" wonen.
:P

• Linkje3
Ik heb zojuist deze besteld, pricewatch: TP-Link TL-WDR3600
Heb dit gedaan wegens de populariteit van de tp link 1043ND, maar deze is nieuwer, en ziet er net wat beter uit.
Pagina: 1