Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantona_911
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-10-2023
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videocamera voor home- en vakantievideo's en mijn oog is gevallen op de Panasonic X900.

Na het lezen van verschillende reviews (AVS forum, slashcam.com, camcorderinfo.com) kwam ik er achter dat dat het Europese model als hoogste resolutie in 50P/1080P filmde, terwijl de US versie in 60P/1080P filmt.

Nu heb ik begrepen dat PAL een screen refresh rate van 50hz heeft en NTSC 60hz dus dit verklaard waarschijnlijk het verschil, maar mijn vraag is of ik in Nederland op mijn Panasonic TH-42 PV 70 plasma daadwerkelijk een beter/rustiger beeld krijg met het Amerikaanse model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Offtopic: 720 euro voor een camcorder met een 1/4,1 sensor :s. Dat is bijna dubbel zo klein als compactcamera's! Ik vraag me af of je niet wat beters voor die prijs kunt krijgen :s. Ik weet zelf niet zoveel af van camcorders, maar ik denk dat als dslr's betere video features krijgen, ze een serieuze hap camcorder marktdeel kunnen afpakken. Zelfs de Panasonic Z10000 van 3400 euro heeft die mini 1/4.1 sensor :X. pricewatch: Panasonic HDC-Z10000

Ontopic: Wij zijn PAL dus dat lijkt me de meest logische keuze. Vreemd dat je dat niet gewoon in de camera zelf kunt kiezen, die dingen, ipv vooraf al moet kijken of je het juiste neemt.

[ Voor 15% gewijzigd door witeken op 27-10-2012 23:21 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Veel mensen willen tegenwoordig ook in 24p opnemen. Dit zou voor zo'n budget toch echt wel een optie moeten zijn. Ik zou idd gewoon een dSLR nemen met een IS kitlens. Kun je prachtige foto's maken, prima filmen met mooie DoF, maar 't vergt wel wat meer inspanning en basiskennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hij heeft wel een punt, zo zijn alle schermen haast 60hz tegenwoordig (ps3 zend 60hz uit, tv signaal is wellicht 50hz) (600hz subfield etc, en pal /ntsc verhaal even achterwege gelaten), en onderteunen ze 24p, maar als je op 50p kan filmen, is meestal ook 25p mogelijk (en geen 24p bij de eu modellen).

Dit heb ik ook met mijn Sony nex camera.

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 06-11-2012 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
witeken schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 23:16:
Offtopic: 720 euro voor een camcorder met een 1/4,1 sensor :s. Dat is bijna dubbel zo klein als compactcamera's! Ik vraag me af of je niet wat beters voor die prijs kunt krijgen :s. Ik weet zelf niet zoveel af van camcorders, maar ik denk dat als dslr's betere video features krijgen, ze een serieuze hap camcorder marktdeel kunnen afpakken. Zelfs de Panasonic Z10000 van 3400 euro heeft die mini 1/4.1 sensor :X. pricewatch: Panasonic HDC-Z10000

Ontopic: Wij zijn PAL dus dat lijkt me de meest logische keuze. Vreemd dat je dat niet gewoon in de camera zelf kunt kiezen, die dingen, ipv vooraf al moet kijken of je het juiste neemt.
Daar heb je wel een punt, echter als ik naar mijn Sony nex kijk is volgens mij de maximale filmtijd 30 minuten op blu-ray formaat, mp4 formaat schiet gewoon het hele geheugen kaartje vol (1440x1080p aantal fps denk ik 25 wel lagere bitrate waarschijnlijk)

Volgens mij is de 30min limiet geïntroduceerd om niet het stempel videocamera te ontvangen. De kwaliteit is echter erg goed, ook in weinig licht, shutterspeed en ISO en scherptediepte allemaal aanpasbaar, ook tijdens filmen. TS, kijk maar eens goed rond zou ik zeggen. Voordeel is dat je ook gelijk goede fotocamera hebt, andersom is dat niet zo, zeker niet met die kleine sensoren (als dit waar is, dit heb ik niet gecontroleerd)

Edit:

De grootte van de sensor zegt niet alles trouwens, een fullframe DSLR is echt niet zoveel beter dan een nex5n ofzo, terwijl de sensor wel een stuk groter is:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/SensorSizes.svg/300px-SensorSizes.svg.png

Bovendien zal zon echte videocam toch beter in de hand liggen en wat langer op de accu meegaan(dan iig fd Sony nex fotocameras, ik weet dat de Sony Alpha van een vriend al veel langer met de accu meegaat)

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 06-11-2012 01:46 ]