[RAID] Rebuild duurt lang en faalt?

Pagina: 1
Acties:

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:51
Ik heb een RAID 5 van 3x 2TB HDD's. 1 Disk is 'degraded' en ik heb dus een rebuild gestart. Echter dat duurt erg lang.... Na een dag de computer aan laten staan is ie nu 9%... Gister was de rebuild dan eindelijk op 86% aanbeland. Tot ik vannochtend weer eens keek de schijf weer vrolijk opnieuw was begonnen met rebuilden....

Zijn er manieren om z'n rebuild te versnellen? Heeft het bijvoorbeeld zin om in de bios setup van de raid controller te gaan en dan van daaruit te wachten (geen last van active disk transfers e.d.) ipv de computer op te starten in het OS?

Het is een PERC 6/i controller van Dell met 2 VD's er op waarvan 1 degraded is...

-------

Verwijderd

Het kan zijn dat je rebuild snelheid expres langzamer gaat dan nodig; ofwel rebuild throttling. Zo kun je Areca op 20% zetten bijvoorbeeld en dat is zonde als je erop aan het wachten bent. Kijk dus even in het BIOS van je controller of je zo'n optie ziet.

Verder moet je weten dat dit gedrag 'normaal' is bij hardware RAID of onboard RAID in combinatie met normale consumenten hardeschijven die niet over TLER beschikken. In dat geval loop je het risico wat hier wordt beschreven:

Why RAID 5 stops working in 2009

• mjl
Fascinerend dat de overnacht rebuild (gestart bij de O) onderhand al op 30% zit ... even een 3 dagen laten staan dus... als ie dan nog geen 100% red ga de RAID breken en weer losse HDD's gebruiken.

Die link had ik inderdaad al ergens gevonden op GOT. Een dergelijke conclusie had ik onderhand ook getrokken. Zodra HDD's dan weer op een fatsoenlijke prijs zijn er een RAID 6 van maken of gewoon losse schijven gebruiken met een gerichte backup....

-------

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Domme vraag misschien, maar heb je de betreffende falende harddisk vervangen voor een nieuwe of gewoon een rebuild gestart?

• mjl
Gewoon een rebuild gestart, er was geen foutmelding te bespeuren.... waarschijnlijk gebeurd bij de stroomstoring van een tijdje geleden.

Uiteindelijk bleek de HDD gewoon defect te zijn. RMA-the gedaan en de raid was binnen een uurtje weer compleet,

[ Voor 29% gewijzigd door mjl op 20-11-2012 21:11 ]

-------