NAS als eenvoudige backupruimte voor ~150 euro

Pagina: 1
Acties:

• lazyduck
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-07-2022
Ik ben op zoek naar een NAS om op automatische basis mijn gegevens te backuppen. Een Dropbox-achtige oplossing, maar dan met eigen opslag. Veel gegevens heb ik niet naar Tweakers-standaarden... misschien in totaal 400GB.

Wat software betreft zou ik de schijf misschien in combinatie met Windows Backup of iets dergelijks willen gebruiken. Misschien hebben jullie nog goede voorstellen? Het is niet belangrijk dat de backupsoftware ook op Linux en Mac werkt.

Er zijn nog mensen in huis die geïntereseerd zijn in NAS-opslag, dus hij zou meerdere accounts moeten ondersteunen. Ik heb nog nooit met een NAS gewerkt en ik weet niet goed hoe dit in zijn werk gaat. Ik neem op dit moment aan dat het een Samba-compatibel systeem zal zijn waarmee ik mijn opslagruimte automatisch als netwerkschijf kan laten aankoppelen bij het opstarten van Windows.

Functies die niet belangrijk zijn voor mij: torrents downloaden, webserver draaien, media streamen en gelijkaardige extra's. Het is een backupschijf dus het mag "domme" opslagruimte met multiuserondersteuning zijn.

Ik wil dat de NAS minstens 1TB aan opslag standaard aan boord heeft. Uitbreidbaarheid is gewenst, maar geen must. Ik wil liefst van retailers in België kopen die een fysieke winkel hebben. Eigen onderzoek heeft voorlopig alleen de Buffalo LinkStation in 1TB- of 2TB-uitvoering opgeleverd. Misschien hebben jullie al ervaring met dit apparaat.

Wat stellen jullie voor?

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Kleine voorbeelden uit de pricewatch tot ~150 Euro.

Synology Disk Station DS109
of el cheapo:
Eminent EM4071 3.5" Gigashare NAS

Sorteren op fysieke winkels heb ik nog niet kunnen vinden in de nieuwe vorm van pricewatch

• DutchBullet
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06-2024
pricewatch: Western Digital My Book Live 2TB

2TB, helaas niet uitbreidbaar.

En de 1TB versie:
pricewatch: Western Digital My Book Live 1TB

[ Voor 31% gewijzigd door DutchBullet op 30-10-2012 14:54 ]

Verwijderd

Dit is aankoopadvies en hoort dus ook in het CAA forum, zie: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Move OM->CAA.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Een NAS als backup-systeem voor thuis-gebruik is imho een afrader, want die NAS staat zeer waarschijnlijk gewoon bij je thuis, met als gevolg dat als de tent afbrand, je nog steeds alles kwijt bent. Een schijn-veiligheidsmaatregel dus voor echt belangrijke data.
Dat voorop gesteld hebbende, wil dat niet zeggen dat je daaorm nooit een NAS voor backups kan gebruiken, zolang je maar goed bewust bent van de risico's die eraan kleven.
Op basis van je post valt er weinig nuttigs te adviseren; daarvoor is meer info nodig. Bijvoorbeeld budget, aantal disks, services die erop moeten draaien etc.

iRacing Profiel

• lazyduck
kroegtijger schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:58:
Een NAS als backup-systeem voor thuis-gebruik is imho een afrader, want die NAS staat zeer waarschijnlijk gewoon bij je thuis, met als gevolg dat als de tent afbrand, je nog steeds alles kwijt bent.
Goed punt, maar ik wil eigenlijk vooral beschermd zijn tegen onverwachte hardeschijfcrashes en diefstal/verlies. Heb een tijdje online backup geprobeerd bij Backblaze maar dat was toch ook niet zo handig. De upload is gebonden aan de snelheid van mijn ISP, ik had heel wat geprul met mijn licentie na een Windows 8-upgrade en je weet niet of je data er veilig staat voor nieuwsgierige neuzen. Maar de belangrijkste data is offsite beschikbaar, da's een feit. Nu, voor de belangrijkste data (< 1GB) gebruik ik sowieso toch nog Dropbox.
Op basis van je post valt er weinig nuttigs te adviseren; daarvoor is meer info nodig. Bijvoorbeeld budget, aantal disks, services die erop moeten draaien etc.
Stond dit niet in mijn oorspronkelijke post? Even kort samenvatten: ~150 euro en:
Functies die niet belangrijk zijn voor mij: torrents downloaden, webserver draaien, media streamen en gelijkaardige extra's. Het is een backupschijf dus het mag "domme" opslagruimte met multiuserondersteuning zijn. (...) Ik wil dat de NAS minstens 1TB aan opslag standaard aan boord heeft. Uitbreidbaarheid is gewenst, maar geen must.
Het aantal schijven maakt mij niet echt uit en extra services bovenop opslag en privéshares zijn niet zo belangrijk.
Die ben ik intussen ook al op Coolblue tegengekomen voor 159 euro. Da's voor mij een aanvaardbare prijs en ze hebben een fysieke winkel in Antwerpen. Over het algemeen lijken mensen positief over deze NAS. Volgens de producthandleiding is hun schijf in combinatie met File History in Windows 8 te gebruiken; dat ziet er goed uit. Alleen is het inderdaad een beetje jammer dat ik 'm niet kan uitbreiden als ik later extra opslagruimte nodig zou hebben...

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-03 23:40
Ik heb die mybook live 2TB, prima ding voor het geld. Insteek is fungeren centrale schijf, bereikbaar vanaf meerdere apparaten in het netwerk. Je kunt hem in windows gewoon mounten waarna het een permanent zichtbare netwerkschijf is. WD levert een cloud-oplossing mee. Komt snel uit standby. Bij de buren van hardware.info staat een review en ook in de vergelijking eerder dit jaar in de C't (nr. 6) kwam de WD prima voor de dag.
Voor backups gebruik ik een externe usb-schijf. Maak je bewust geen onderscheid tussen backup (veiligheid) en centrale opslag ( gemak)? Al nagedacht over wel of geen raid (meer zekerheid)?

• lazyduck
Klinkt goed! Ik zal de Hardware.info-review eens moeten opzoeken om een aantal details zoals stroomverbruik te controleren.
Maak je bewust geen onderscheid tussen backup (veiligheid) en centrale opslag ( gemak)?
Ik zou de bestanden op mijn computer en mijn enige externe harde schijf willen backuppen op deze NAS. Het gaat hier dus effectief wel om backup en niet puur centrale opslag. RAID kan leuk zijn, maar is mij nog te duur. Sowieso heb ik elk bestand dan op 2 plaatsen al staan dus het lijkt mij niet prioritair.
Je kunt hem in windows gewoon mounten waarna het een permanent zichtbare netwerkschijf is.
Wat gebeurt hiermee als je buiten je eigen netwerk bent? Loop ik de kans dat de accountinformatie van mijn harde schijf gesnifft wordt (wanneer Windows verbinding probeert te maken met de schijf) of is dat allemaal voldoende geëncrypteerd?

[ Voor 3% gewijzigd door lazyduck op 02-11-2012 11:43 ]

Pagina: 1