Van Raid5 met 4, naar raid6 met 8 i.c.m. pci controller

Pagina: 1
Acties:

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
Hoi tweakers,

Van deze pci controller is verder weinig info te vinden behalve de standaard specs, en ik denk dat jullie me dit wel kunnen vertellen;

Als ik 4 schijven koop en op
deze zet. Kan ik dan mijn huidige raidarray (van 4 schijven, zelfde grootte, aangesloten op moederbord) uitbreiden ? Of moet ik dan de schijven op deze controller een aparte array laten vormen?

Alvast bedankt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Dan hebben we toch echt meer informatie nodig. Alle specs dus.

- SoftRAID? Hardware RAID? MD-Raid of LVM Mirror? ZFS? windows-raid? *als dat bestaat
- Schijven?
- Aansluiting?
- Filesystem?

enz.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Beetje verstopt is de controller, dat is een Addonics 4-Port RAID 5 / JBOD SATA II PCI Controller. :) Je ziet hem als je op de erg kleine pricewatch link klinkt.

Deze controller heeft echter géén ondersteuning voor RAID 6, laat staan ruimte voor 8 disks.
Dat had je al kunnen lezen bij de specs van het kaartje, tenzij de TS overstapt naar een andere controller, die méér disks aan kan en meer RAID-modi ondersteund.

Kortom: de schijven moeten dan aangesloten worden aan de controller, niet met aansluitingen op je moederbord.

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2012 16:48 ]

Verwijderd

We hebben het hier over Silicon Image dus FakeRAID. Slechtste kwaliteit RAID die je kunt krijgen. Zeker voor RAID5 absoluut een no-go. Je bent gewaarschuwd!

• Mattijs.id
CptChaos schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:44:
Beetje verstopt is de controller, dat is een Addonics 4-Port RAID 5 / JBOD SATA II PCI Controller. :) Je ziet hem als je op de erg kleine pricewatch link klinkt.

Deze controller heeft echter géén ondersteuning voor RAID 6, laat staan ruimte voor 8 disks.
Dat had je al kunnen lezen bij de specs van het kaartje, tenzij de TS overstapt naar een andere controller, die méér disks aan kan en meer RAID-modi ondersteund.

Kortom: de schijven moeten dan aangesloten worden aan de controller, niet met aansluitingen op je moederbord.
Ik bedoel eigenlijk 4 hds aangesloten op moederbord en in software raid 5 opstelling. Nu wil ik die uitbreiden met nog 4 schijven, alleen zijn mijn sata sloten vol, dus koop ik een pci controller voor meer sloten.

Kan ik de huidige raid5 opstelling uitbreiden met de schijven op de controller, of moeten dit persee 2 verschillende arrays vormen?
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:57:
We hebben het hier over Silicon Image dus FakeRAID. Slechtste kwaliteit RAID die je kunt krijgen. Zeker voor RAID5 absoluut een no-go. Je bent gewaarschuwd!
Ik heb slechts beschikking over dit moederbord. Kun je misschien een betere controller uitzoeken? Dit was een van de weinige die paste en waarbij ik in mijn kast nog 4 extra sata sloten erbij kreeg. (vind 2 controllers niet erg, op voorwaarde dat ik het geheel :(mobo schijven + 2 controller, of mobo schijven + 1 controller) in 1 software raid volume kan zetten).

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:03
Heb je er een videokaart inzitten? Zo nee, dan kan in je "videokaart" slot bijvoorbeeld zo'n eentje:
pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
Voor deze heb je wel iets nodig om RAID5 werkend te krijgen, maar kan niet vinden hoe veel dat kost.

Eentje die het standaard wel support is deze:
pricewatch: Highpoint RocketRAID 2720SGL

Beiden zijn "low profile") en volgens mij verder conform jouw wensen.

Je moet dan nog even twee stuks SAS naar 8x sata kabel versieren. Heb je met een RAID5 array met vijf schijven.

*Als ik het allemaal ook goed heb begrepen/snap (SAS is niet mijn specialiteit)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:07
Als eerste een paar vraagjes om je beter te kunnen helpen:

Wat zijn precies je eisen en wensen voor je data?
Is daar persee RAID voor nodig?
Moet dat dan wel RAID 5 zijn?
Voldoet RAID 6 wel voor jou eisen en wensen?

Als het doel is een 'vette' RAID opstelling te hebben, koop dan een drietal USB hubs en 20 USB sticks en ga daarmee aan de slag.
Als je eisen hebt aan de beschikbaarheid van je data kunnen we het over back-up gaan hebben.

Zelf ben ik trouwens fan van de HP SmartArray P420. Deze RAID controller heeft ook wat snelheid.

while (! ( succeed = try ()));

• Mattijs.id
significant schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:28:
Heb je er een videokaart inzitten? Zo nee, dan kan in je "videokaart" slot bijvoorbeeld zo'n eentje:
Voor deze heb je wel iets nodig om RAID5 werkend te krijgen, maar kan niet vinden hoe veel dat kost.

Eentje die het standaard wel support is deze:
pricewatch: Highpoint RocketRAID 2720SGL

Beiden zijn "low profile") en volgens mij verder conform jouw wensen.

Je moet dan nog even twee stuks SAS naar 8x sata kabel versieren. Heb je met een RAID5 array met vijf schijven.

*Als ik het allemaal ook goed heb begrepen/snap (SAS is niet mijn specialiteit)
Waarom een raid5 array met 5 schijven? Waarom niet de eerder genoemde 8?

Verwijderd

Mattijs.id schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:08:
Ik bedoel eigenlijk 4 hds aangesloten op moederbord en in software raid 5 opstelling. Nu wil ik die uitbreiden met nog 4 schijven, alleen zijn mijn sata sloten vol, dus koop ik een pci controller voor meer sloten.
Als je onboard RAID bedoelt; dat werkt niet over meerdere controllers. Alleen met echt software RAID dus de functionaliteit in disk management kun je op die manier gebruiken; iets wat onder Windows een zeldzaamheid is dus.
Ik heb slechts beschikking over dit moederbord.
Dan heb je een moederbord gekozen met H61 chipset dus je wist zeker dat je geen RAID wilde gebruiken. Als je dat wel wilde had je een H67 of dergelijke chipset genomen; H61 is voor ultra budget bordjes voor iemand die een filmpje kijkt en zijn mailtjes checkt.

In plaats van een dure controller te kopen, kun je denk ik nog beter een nieuw moederbord kopen. Goedkoper en heb je ook nog wat meer aan. Eigenlijk zou ik zeggen dat je eens een NAS moet overwegen als je veel opslag wilt, omdat je anders met betrouwbaarheidsproblemen zit. Wat jij waarschijnlijk niet weet is dat traditioneel RAID om meerdere redenen onveilig is, met name het geval van schijven die uit de array worden gegooid door timeouts cq. bad sectors. Een highpoint controller met normale disks is dus wel een risico.

Misschien kun je inderdaad het beste uitleggen wat je wilt bereiken en welk budget je over hebt voor je data; dan kunnen wij je wat meer vertellen over de beschikbare opties.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2012 19:17 . Reden: iets verduidelijkt ]

• hans_lenze
Is Windows 8/Server 2012 Storage Spaces niets voor je? Dit is een manier om een aantal schijven samen te voegen één groot volume zonder dure controllers. Een Sitecom SATA adapter zou al voldoende zijn om extra schijven toe te voegen.

• Mattijs.id
hans_lenze schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:59:
Is Windows 8/Server 2012 Storage Spaces niets voor je? Dit is een manier om een aantal schijven samen te voegen één groot volume zonder dure controllers. Een Sitecom SATA adapter zou al voldoende zijn om extra schijven toe te voegen.
Neuh. Zoals ik straks (hieronder) uitleg, is mij ndata niet bepaald kritiek en het gaat mij voor een deel ook beheren van mijn linux servertje met software raid. Data is bijna (bijna!) een leuke bijkomstigheid.

Al is die sitecom sata adapter geen slecht idee, scheelt wel ruim 2/3 van het geld, maar is zoiets ook betrouwbaar? Performance-wise moet het gemiddeld 20-80 Megabyte per seconden kunnen schrijven/lezen maar dat levert weinig problemen op gok ik.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:51:
Als je onboard RAID bedoelt; dat werkt niet over meerdere controllers. Alleen met echt software RAID dus de functionaliteit in disk management kun je op die manier gebruiken; iets wat onder Windows een zeldzaamheid is dus.

Dan heb je een moederbord gekozen met H61 chipset dus je wist zeker dat je geen RAID wilde gebruiken.

In plaats van een dure controller te kopen, kun je denk ik nog beter een nieuw moederbord kopen. Goedkoper en heb je ook nog wat meer aan. Eigenlijk zou ik zeggen dat je eens een NAS moet overwegen als je veel opslag wilt, omdat je anders met betrouwbaarheidsproblemen zit. Wat jij waarschijnlijk niet weet is dat traditioneel RAID om meerdere redenen onveilig is, met name het geval van schijven die uit de array worden gegooid door timeouts cq. bad sectors. Een highpoint controller met normale disks is dus wel een risico.

Misschien kun je inderdaad het beste uitleggen wat je wilt bereiken en welk budget je over hebt voor je data; dan kunnen wij je wat meer vertellen over de beschikbare opties.
- Inderdaad, ik draai nu een mdadm software raid array, dus dan zou ik blijkbaar de schijven op de controller kunnen combineren met de huidige array die aan mijn moederbord vast zit.

- H61 moederbord heb ik geselecteerd op t aantal sata sloten. Verder ben ik benieuwd of je met die alineau bedoeld hardware of software raid. Ik ga zoiezo voor software raid nl.

- Op wat kritieke data na (die zowel op de bootschijf als op de raidarray als op mijn laptop als op mijn vps als op de backup van mijn vps als (deels) op dropbox en in crashplan staat, zijn het meeste films/series/backups/OS'ISOs/VM's en ga zo maar door. Weinig kritieke data, en raid5 is voorlopig dus nog goed genoeg. Met 4 extra schijven zou ik wel naar raid6 overstappen (mdadm gewoon weer).

- Ik draai dus even ter verificatie, gewoon ubuntu.

- Een van de redenen dat ik een raidarray heb gemaakt is schijfuitval tegengaan, maar vooral ook om fragmentatie van data tegen te gaan. Had geen zin om mijn data onder te verdelen over verschillende schijven en dus mount points. k wilde simpelweg 1 punt waarop ik een mooie mappen structuur kon wegzetten.

- Ik heb nu in mijn servertje alle lanes (pci/pci-e en nog 1tje) allemaal nog leeg, dus we kunnen allerlei combinaties maken indien nodig, al gok ik dat ik alleen die grootste nodig ga hebben.

- Heb in mijn kast nog ruimte voor 4 schijven. Veel groter als dat wordt het geheel ook niet binnen nu en een paar jaar. En mocht het groter worden ga ik ook aan nieuwe hardware denken.

- In hoeverre zouden die sitecom een probleem op kunnen leveren?

Hebben jullie hier meer aan ? :)

Verwijderd

Aangezien je Linux draait verandert dat de situatie. Daarvoor gebruik je de software RAID functionaliteit die in Linux zit en die is prima voor zover RAID implementaties gaan. Ik was namelijk in der veronderstelling dat je onboard RAID op Windows bedoelde, wat dus niet zo blijkt te zijn.

Als je voor écht software RAID gaat, wil je geen RAID controller maar wil je een HBA - Host Bridge Adapter. Gewoon een bridge van PCI-express naar SATA; een SATA controller dus. In dat geval wil je misschien gelijk 'de beste' en dat is de IBM M1015 SAS controller. Geen SATA maar SAS; dat betekent gewoon dat je twee Mini-SAS kabels gebruikt die elk splitsen in 4 SATA stekkertjes, dus in totaal 8 SATA schijven aansluiten op één PCI-express 2.0 x8 controller.

Dat is een uitstekende controller waar je lang plezier van kunt hebben! Wel moet je deze in IT-mode flashen met LSI firmware, iets waarover je hier kunt lezen:
http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2012 21:53 ]

• significant
Mattijs.id schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:22:
[...]

Waarom een raid5 array met 5 schijven? Waarom niet de eerder genoemde 8?
Omdat ik niet kan typen :-) moest 8 schijven zijn.

• Mattijs.id
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 21:52:
Aangezien je Linux draait verandert dat de situatie. Daarvoor gebruik je de software RAID functionaliteit die in Linux zit en die is prima voor zover RAID implementaties gaan. Ik was namelijk in der veronderstelling dat je onboard RAID op Windows bedoelde, wat dus niet zo blijkt te zijn.

Als je voor écht software RAID gaat, wil je geen RAID controller maar wil je een HBA - Host Bridge Adapter. Gewoon een bridge van PCI-express naar SATA; een SATA controller dus. In dat geval wil je misschien gelijk 'de beste' en dat is de IBM M1015 SAS controller. Geen SATA maar SAS; dat betekent gewoon dat je twee Mini-SAS kabels gebruikt die elk splitsen in 4 SATA stekkertjes, dus in totaal 8 SATA schijven aansluiten op één PCI-express 2.0 x8 controller.

Dat is een uitstekende controller waar je lang plezier van kunt hebben! Wel moet je deze in IT-mode flashen met LSI firmware, iets waarover je hier kunt lezen:
http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/
En we blijven nederlands; wat zou de goedkopere variant zijn? om het gebied van uitbreidingsmogelijkheden is deze natuurlijk helemaal top, maar ik vraag me even af wat het prijsverschil is met iets met 4 poorten i.p.v. 8 :) Als dat nou meer als~40%/50% is vind ik het de moeite waard om even serieus wat overwegingen te gaan doen.

• significant
Die IBM serRaid kan, zoals ik al eerder scrheef, geen RAID5 aan zonder het aanschaffen van iets extras (zie IBM site).

Zie mijn post voor een mogelijk alternatief (pricewatch: Highpoint RocketRAID 2720SGL).

Je kunt zelf even met de schuifjes spelen in de PriceWatch om te kijken of er iets anders met 4 is, maar ik denk dat je voor die paar euros verschil de mogelijkheid om er 8 extra aan te sluiten niet moet laten varen...

Verwijderd

@significant: die Highpoint is een binary blob hybride software/hardware RAID controller die ook TLER schijven nodig heeft. Dit wil je absoluut niet voor software RAID omdat je schijven hierdoor uitvallen bij bad sectors. Je wilt juist een non-RAID controller en non-Windows software RAID om van dit gezeik verlost te zijn.

Er zijn wel 4-disk LSI controllers, zoals deze, maar dat wordt alleen maar duurder:
pricewatch: LSI MegaRAID SAS 9211-4i

Overigens zijn dit controllers die standaard met IR (Integrated RAID) firmware komen, je zult zelf IT-mode firmware moeten flashen om hem in een non-RAID controller om te toveren.

• hans_lenze
Het mooie van software RAID is dat de aansluiting niet meer boeit. Zolang de schijf op één of andere SATA poort zit die aangesproken kan worden door het OS is je RAID set werkend. MDADM doet ook niet moeilijk over schijflokaties en controllers.

Zolang er maar een MDADM daemon op draait werkt het prima! (Heb zelf al een keer de schijven van mijn ARM based Synology NAS noodgedwongen aan een Ubuntu live CD in mijn desktop gehangen om de superblock te herstellen)

• Mattijs.id
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:31:
@significant: die Highpoint is een binary blob hybride software/hardware RAID controller die ook TLER schijven nodig heeft. Dit wil je absoluut niet voor software RAID omdat je schijven hierdoor uitvallen bij bad sectors. Je wilt juist een non-RAID controller en non-Windows software RAID om van dit gezeik verlost te zijn.

Er zijn wel 4-disk LSI controllers, zoals deze, maar dat wordt alleen maar duurder:
pricewatch: LSI MegaRAID SAS 9211-4i

Overigens zijn dit controllers die standaard met IR (Integrated RAID) firmware komen, je zult zelf IT-mode firmware moeten flashen om hem in een non-RAID controller om te toveren.
Wat is er verschillend tussen deze , deze en deze ?

Deze scheelt gewoon bijna de helft van 't geld.
Mis ik iets.. ?

[ Voor 5% gewijzigd door Mattijs.id op 28-10-2012 22:06 ]

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 23:31
Het verschil is dat de IBM een highend snelle kaart is en de rest trage huis tuin en keuken zooi. Ik zou alleen voor de ibm gaan en de rest niet willen hebben. Je vergelijkt nu pci kaartjes met een pci-e 8x kaart

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• Mattijs.id
victorb schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 22:09:
Het verschil is dat de IBM een highend snelle kaart is en de rest trage huis tuin en keuken zooi. Ik zou alleen voor de ibm gaan en de rest niet willen hebben. Je vergelijkt nu pci kaartjes met een pci-e 8x kaart
Oke, dat is duidelijk.

Vraag ik me alleen nog af of er nog andere mogelijkheden zijn, buiten pce / pci-e kaartjes, om extra sata sloten te krijgen?

Ik ben zo goed als de enige die van t servertje gebruik maakt. En zolang lezen/schrijven sneller gaat als ~80-100 megabyte per seconden ben ik al helemaal happy.

Ik denk dus dat zon huis-tuin-en-keuken geval zelfs die eis nog uit performed. Of heb ik het mis?

[ Voor 21% gewijzigd door Mattijs.id op 28-10-2012 22:23 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31
Mattijs.id schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 22:18:
[...]

Oke, dat is duidelijk.

Vraag ik me alleen nog af of er nog andere mogelijkheden zijn, buiten pce / pci-e kaartjes, om extra sata sloten te krijgen?

Ik ben zo goed als de enige die van t servertje gebruik maakt. En zolang lezen/schrijven sneller gaat als ~80-100 megabyte per seconden ben ik al helemaal happy.

Ik denk dus dat zon huis-tuin-en-keuken geval zelfs die eis nog uit performed. Of heb ik het mis?
Eerder genoemd IBM kaartje (SAS controller) in combinatie met een SAS expander. Zo heb ik fileservers draaien met een 8poorts kaart waarvan 4 lanes naar een SAS expander met 24 poorten gaat en de andere 4 lanes naar een externe enclosure met wederom 24 poorten gaat. Evt kan ik nog verder daisychainen, maar echt aan te raden is dat niet.

Overigens heb je ook nog SATA port multipliers, maar die werken niet altijd. Ik heb hier bijvoorbeeld een Sharkoon SATA QuickPort Duo met eSATA, als ik die aansluit op mijn laptop via eSATA krijg ik melding van de drivers dat de chipset in mijn laptop geen SATA port multipliers ondersteunt. Mijn vorige desktop kon het wel, mijn huidige desktop heb ik nog niet getest.

• Mattijs.id
_JGC_ schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:07:
[...]

Eerder genoemd IBM kaartje (SAS controller) in combinatie met een SAS expander. Zo heb ik fileservers draaien met een 8poorts kaart waarvan 4 lanes naar een SAS expander met 24 poorten gaat en de andere 4 lanes naar een externe enclosure met wederom 24 poorten gaat. Evt kan ik nog verder daisychainen, maar echt aan te raden is dat niet.

Overigens heb je ook nog SATA port multipliers, maar die werken niet altijd. Ik heb hier bijvoorbeeld een Sharkoon SATA QuickPort Duo met eSATA, als ik die aansluit op mijn laptop via eSATA krijg ik melding van de drivers dat de chipset in mijn laptop geen SATA port multipliers ondersteunt. Mijn vorige desktop kon het wel, mijn huidige desktop heb ik nog niet getest.
Doelde eigenlijk op naast het pci kaartje zelf.

Manieren om meer sata sloten te krijgen tot zo ver:
- PCI(-e) kaartjes
- SATA Multipliers
- Nog meer ? :)

• Mattijs.id
Mattijs.id schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:25:
[...]

Doelde eigenlijk op naast het pci kaartje zelf.

Manieren om meer sata sloten te krijgen tot zo ver:
- PCI(-e) kaartjes
- SATA Multipliers
- Nog meer ? :)
IBM Kaartje is besteld, en van die sata splitter (silverstone) dingen heb ik er nu ook 2 van.

• Mattijs.id
sphere schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:39:
En pics natuurlijk, zijn we gek op.
Levertijd van het kaartje is eventjes 10 werkdagen uitgesteld... Leuke eerste ervaring met salland.eu =P
Pagina: 1