Upgrade: Nu of nog wachten?

Pagina: 1
Acties:

• Schaevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-02-2024
Hallo,
Ik zit al even te denken om mijn pc eens te upgraden. Wat ik nu heb:

- Case: Oude grijze Chieftec (type weet ik niet)
- Mobo: Gigabyte EP43 DS3
- RAM: 2x 2GB OCZ DDRII 1066MHZ
- CPU: Intel E8400 @ 3,6GHZ met Arctic Freezer Xtreme
- GPU: Radeon HD 6850
- Voeding: Coolermaster M520

Nu heb ik volgende upgrade set op het oog: ALTERNATE Upgrade Kit

Samen met deze case: Antec One Alternate edition

En dan nog eventueel een SSD: Samsung MZ-7PC256B/WW

De componenten die ik wil behouden zijn: CPU koeler (past ook op socket 1155, vandaar), Voeding (520W zou toch voldoende moeten zijn denk ik?) en graka (die zou nog wel een tijd mee moeten kunnen)

Maar nu vroeg ik me nog af, is het een goed idee om nu te upgraden, of komt er binnen enkele maanden wat interessanter uit dat ik beter kan wachten? Zou graag de nieuwe GTA en uiteraard toekomstige games vlot kunnen spelen.
En is een SSD zijn prijs waard tov een HDD? Is het snelheidsverschil echt zo groot?

Alvast bedankt :)

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
De SSD is zeker zijn prijs waard, maar wat ik vaak doe is een simpelere pakken (128GB<) en hier de belangrijke dingen op zetten. Voor opslag een gewone HDD plaatsen (1TB>). Dus om je laatste punt als eerste te pakken, ja, het heeft nut.

Je case is vast goed, heb ik niet echt naar gekeken, maar het upgrade setje kan goedkoper heb ik het idee. Geheugen kost iets van een kleine €40,- en de processor zelf is €200,- en het moederbord €125,-. Misschien dat ik iets mis met verschillende winkels, maar een ander moederbord zou ook geen probleem zijn?

Je voeding hoef je hoogstwaarschijnlijk niet te vervangen met een enkele videokaart. Misschien als je er nog één bij gaat zetten ooit.

• Schaevertje
Ah, was ik er vergeten bij te zetten. Heb nog een 1TB schijf die ik nu zowel voor Windows en documenten gebruik (opgedeeld in 2 partities). Die zou ik dan ook willen overzetten naar het nieuwe systeem, en dan Windows en games op de SSD zetten.

Heb net op Alternate eens gekeken, en inderdaad, met een ander moederbord dat ook de Z77 chipset heeft, komt het al een 50euro goedkoper uit. Thx voor de tip!

Aan 1 videokaart heb ik genoeg. Als deze over een paar jaar niet meer meekan, vervang ik die terug door een enkele.

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
Dan is eigenlijk mijn vraag waarom je een 256GB SSD wilt hebben? Ik heb een 60GB in mijn laptop zitten en nog een 500GB HDD d.m.v. een caddy, en die zit aardig vol met een aantal belangrijke programma's zonder games o.i.d., dus als je een 120/128GB SSD pakt kun je daar voor ruim 60GB aan andere programma's en games op zitten. Nu lijkt dat niet veel, maar eventueel zou je andere games nog naar je gewone HDD kunnen verplaatsen.

Toch zou het wel iets moeten zijn wat je in je achterhoofd houd dat een tweede videokaart vaak een hele goedkope, toch effectieve manier is om je prestaties te upgraden als je er eentje tweedehands koopt. Je hoeft het natuurlijk niet te doen, maar is vaak wel interessanter dan in eens een nieuwe te kopen. Alleen je voeding trekt dan wat meer.

Er zijn genoeg moederborden waar je uit kunt kiezen en vaak preciezer hebben wat je zoekt. Als je al zegt dat je toch nooit een tweede videokaart wilt kun je vooruit met minder PCI-e x8/x16 sloten. Al is dit bij dit chipset zo dat er hier meerdere worden gebruikt. Zelf ben ik niet zo'n Gigabyte fan, maar je zou even kunnen kijken wat een MSI/Asus/Asrock doet in prijs. Ben echter meer ervaren met de AMD chipsets en EVGA maakt hier geen moederborden voor. Hier kan ik niets over zeggen, maar schijnt zeer goed te zijn.

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
Wil wel even kwijt dat een SSD leuk is, maar voor gamen zelf niet echt belangrijk. Ja het verkort je laadtijden, maar verder schiet je er eigenlijk weinig tot niets mee op in dat opzicht. Met filmbewerking waarbij je bv moet converteren merk je wel echt verschil. IMO merk je dan met de zwaardere games eerder het verschil met een upgrade van de videokaart dan de toevoeging van een SSD.

Je platform verandering icm de cpu ga je wel merken, zeker met multitasken tijdens het gamen bv gezien je va een duocore naar een quad core gaat. Daarnaast ben je gelijk voorbereidt op pci-e 3.0 wat later ook wel een postief effect gaat hebben als je in de toekomst van videokaart veranderd.

edit: Na een jaar lig je eigenlijk toch altijd alweer achter en echt grote veranderingen zoals die er nu zijn geweest met USB 3.0 en de PCI-e 3.0 komen er dacht ik niet echt in de nabije toekomst.

[ Voor 12% gewijzigd door X-Fire-X op 27-10-2012 21:49 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Z77 + 3570K + 8GB 1600mhz = win.
Veel beter kom je niet uit kwa prijs / performance.
Een setje vs los zelf moederborden uitkiezen... tja, als je geen zin hebt goed te zoeken / reviews te lezen...

Corsairs Low profile 1600mhz cl9 geheugen is in mijn ervaring beter geheugen dan de Dominator 1600 CL9. Nieuwere modules, minder veeleisend (makkelijker stabiel te houden), geen botsing met koelers.
Zet er als je voor de 3570K gaat wel even een goede koeler op. Als je niet wilt overclocken en wél aan virtualisatie wilt doen en niet om de HD4000 geeft, kan je beter voor de 3570 (non-K dus) gaan.

Wachten zou dan wachten tot Maart 2013 worden. Of later, je weet maar nooit. Haswell in socket 1150 zou vooral weer meer stroom besparen kunnen en nog weer een betere IGP meebrengen. Of het de moeite van het wachten waard is komt uit op toekomstvoorspellen.
Heb je NU performance nodig? Er is niets mis met Ivy Bridge naar mijn mening. Niet nodig vóór Q2 2013? Afwachten zou goed uit kunnen pakken!

Samsungs 830's zijn prachtig, daar ga je niet verkeerd mee.

Wat betreft de nieuwe case, mja, één van gebouwd (niet de Alternate versie, maar goed) en het was wel ok, maar ik kan niet zeggen dat ik fan ben. Kan em ook niet afraden, als je het mooi vind, go for it.

• Schaevertje
djunicron schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:51:
tja, als je geen zin hebt goed te zoeken / reviews te lezen...
Ach, weer typisch voor de internetgeneratie...

Voor de rest bedankt met je comment. Ik denk dat ik het stilaan wel weet wat ik nu ga nemen.
Pagina: 1