Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:00
Hallo,
Ik zit te tobben met het feit dat iedere keer de Arduino en het programma Processing de melding geeft dat de com-poort niet is gevonden terwijl die normaal standaard op 5 zit.
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/vah97bh5t/img51.jpg
De enige oplossing is dan om de usb-stekker eruit te halen en een andere poort op mijn laptop gaan gebruiken, maar dit moet ik soms wel tot 6x herhalen voordat de programma's eindelijk de poort herkennen.
Waar kan dit aan liggen ?
Alvast bedankt en hier is wat extra info te vinden over deze vraag :
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"

En 'extra-seriele poort' kiezen is ook geen optie want die blijft grijs zoals je kunt zien. :-(
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimage.org/v7eq4ftvj/img47.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kijk eens in device manager

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/faqlwerqz/img52.jpg

Ik zie daar geen bijzonderheden op dit moment en dat is juist het vreemde. Het werkt uiteindelijk wel maar iedere keer raken de programma's/en of de computer de poort kwijt op één of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Plug je je apparaat in een USB hub?
Ook elke keer in dezelfde poort?

Ik heb tijdje gewerkt met 3 Arduino's tegelijk op 1 PC via een Hub. Zolang ik dezelfde poorten gebruikte, werkte het allemaal prima, en leerde ik al gauw dat nr 7 van die Arduino was, 9 van die en 12 van die.
Je kan in apparaatbeheer nummers wijzigen, maar die zijn enkel geldig voor dat apparaat op die specifieke poort.
Waar precies staat ergens in die tabbladen. Het front tabje zegt eigenlijk niets meer of Windows er een driver voor heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Nee, ik heb geen hub, de usb zit rechtstreeks op de lap en ik begin altijd met dezelfde poort maar dat wisselt dus zoals in de OP omschreven.
Een deel van het probleem komt misschien omdat ik regelmatig de usb-stekker verwijder omdat de uno geen aan/uit-knop heeft en ik bij het ombouwen van een schakelingetje de spanning eraf wil hebben.
En dan bij weer aansluiten en een ander programma uploaden naar de uno dan beginnen de problemen meestal.
Ik vroeg me af of andere mensen dit ook meemaken dus vandaar dit topic.

De tabs in apparaatbeheer zal ik eens opzoeken, bedankt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 27-10-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 09:37
Heb ik ook regelmatig, bij mij werkt usb eruit->programma sluiten->usb terug erin-> programma weer starten.
9 van de 10 keer werkt het dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tnx heggico, zo heb ik het ook al gedaan en dat werkte idd beter.
Het is ook geen ramp allemaal maar wel irritant en te onbenullig om een pc-dokter te gaan bezoeken of alles te herinstalleren maar ik zou wel eens willen weten hoe die poort ineens kan verspringen of uit zicht kan raken.

ps, herinstalleren zou op zich kleine moeite zijn maar met arduino was ik vorige keer meer dan een uur bezig om alles werkend te krijgen en wat ik nu precies allemaal daar voor gedaan heb weet ik niet eens.
Dus om dat opnieuw te gaan doen ben ik niet zo happig op nog afgezien van het feit dat dit misschien niets uitmaakt.
Ga ik dat wel doen op gegeven moment, dan heb ik ergens gelezen dat tijdens het installeren de usb-kabel aangesloten moet zitten op de com-poort. Misschien ook een tip voor anderen.

[ Voor 48% gewijzigd door kitao op 28-10-2012 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 09:37
Die compoort blijft door een fout "bezet". Als er iets fout gaat tussen de ide en de arduino blijft de compoort "bezet". Dit zorgt er dus voor dat de ide de compoort niet meer ziet of kan gebruiken, want hij is al in gebruikt. Herinstalleren van je pc gaat dus hoogstwaarschijnlijk ook niet helpen, ik heb dit probleem bij mijn pc en laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik zal eens beter gaan letten op de volgorden van afsluiten en opstarten en dat er dan niks open staat.
Bedankt.
Pagina: 1