Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480107

Topicstarter
Hi
uitgebreid verhaal, en verschillende vragen.

Even uitleggen:
Ik ben een éénmansdrukkerij met als specialiteit letterpress en heb 1,5 jr geleden een Syn 211 gekocht met 2 WD Black WD1002FAEX. Terzijde: ik had een 211plus gevraagd, maar die was "niet leverbaar" bij de lokale IT-supplier.
De NAS wordt gebruikt als jobserver en als Timemachine voor 1 Mac. Er zijn 4 gebruikers op aangesloten, 3 Mac en 1 XP voor een Fiery RIP voor een Xerox 242. De meeste gebruikers zijn occasioneel, er is maar één continue gebruiker, ikke dus ;-) De NAS gaat in sluimer na 15 minuten, en gaat in principe uit tussen 00.00 en 7.00.
Hij is nu voor 80% vol. DSM 4.1 De NAS staat in een afzonderlijke ruimte, bij een "frissere" kamertemp. van zeg 15°-20° gemiddeld. De koeling staat niet op stil, het geluid is in die ruimte niet belangrijk.

Probleem:
A. Eén van de 2 schijven heeft een kennelijk een fout. De SMART status volgens DSM Opslagbeheer is "abnormaal", hij kan zelfs geen uitgebreide SMART uitvoeren. Ik kan de schijven nog wel raadplegen, tot nu toe is er nog niets weg.
B. Volgens de plaatselijke leverancier maak ik geen aanspraak op garantie.

Vragen:
- is het normaal dat een schijf (WD black) in dergelijke situatie al na 1,5 jr gebreken vertoont?
- is de WD Red een reële vervanger, of moet ik toch naar de zgn. enterprise class gaan? De schrijfsnelheid is wel belangrijk.
- volgens de site van de leverancier zit er 5jr garantie op de schijven, waarom krijg ik die dan niet? Is dit gebruikelijk?
- hoe gaat het vervangen in zijn werk, praktisch gezien? Gewoon een back-up maken, en alle data weer herplaatsen? kan ik één schijf vervangen?

Persoonlijk vind ik 1,5jr errug snel voor een harde schijf, ik heb nog een Mac uit '99 met de originele schijven, en die hebben 5jr dag en nacht gewerkt ...

alvast bedankt voor jullie antwoorden!

edit: de 2 1TB schijven staan in Synolgy Hybrid Raid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 480107 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 12:34:
Probleem:
A. Eén van de 2 schijven heeft een kennelijk een fout. De SMART status volgens DSM Opslagbeheer is "abnormaal", hij kan zelfs geen uitgebreide SMART uitvoeren. Ik kan de schijven nog wel raadplegen, tot nu toe is er nog niets weg.
B. Volgens de plaatselijke leverancier maak ik geen aanspraak op garantie.

Vragen:
- is het normaal dat een schijf (WD black) in dergelijke situatie al na 1,5 jr gebreken vertoont?
- is de WD Red een reële vervanger, of moet ik toch naar de zgn. enterprise class gaan? De schrijfsnelheid is wel belangrijk.
- volgens de site van de leverancier zit er 5jr garantie op de schijven, waarom krijg ik die dan niet? Is dit gebruikelijk?
- hoe gaat het vervangen in zijn werk, praktisch gezien? Gewoon een back-up maken, en alle data weer herplaatsen? kan ik één schijf vervangen?

Persoonlijk vind ik 1,5jr errug snel voor een harde schijf, ik heb nog een Mac uit '99 met de originele schijven, en die hebben 5jr dag en nacht gewerkt ...

alvast bedankt voor jullie antwoorden!

edit: de 2 1TB schijven staan in Synolgy Hybrid Raid
- Je hebt wel degelijk garantie op die harddisk. Er zit inderdaad 5 jaar fabrieksgarantie op. Via de leverancier wellicht maar in dit geval lijkt me via WD rechtstreeks sneller aangezien de leverancier nu al zijn kop in het zand steekt. WD heeft ook Advance RMA waarvoor je je creditcard nodig hebt. De harddisk krijg je op voorhand dus vervangen is easy. Zorg sowieso altijd voor backups, dan weet je zeker dat er niks mis kan gaan.

- 1.5 jaar voor een harddisk is niet abnormaal. Een harddisk kan in principe ook na 10 minuten al de geest geven, of nooit. Het blijft een stukje rond draaiend techniek dat heel erg precies werkt. Gemiddeld genomen werkt een HD wel wat langer overigens.

- WD Red zou een goede vervanger zijn, heeft ook langer garantie dan een reguliere normale harddisk tegenwoordig. WD RE4 Enterprise schijven zijn ook nog een optie al ben ik niet zo op de hoogte van de technische verschillen. Qua snelheid doen ze tegenwoordig niet onder voor elkaar.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tx
Advance RMA is wat in het kort?

edit: al gevonden, zeer praktisch inderdaad

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 480107 op 27-10-2012 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Post dan even de SMART info dat is het bewijs waar wij naar zoeken. Zeker als je Advanced RMA wilt doen moet je zeker weten dat je schijf stuk is, anders wordt je creditcard keihard gecharged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik was inderdaad zelf ook al aan het zoeken naar de betekenis van de smart-status.
Hier twee screenshotjes van Synology "Opslagbeheer". Schijf 1 is dus de "slechte" schijf.
Ik zie inderdaad 3 pending sectors, een reallocated sector, en 1 reallocated event.
Maar als ik het goed begrepen heb -na wat forum research- is dat nog niet het einde van de schijf?
Anderzijds wil ik niet voor verrassingen staan. Het is waarschijnlijk ook het best om alle 2 de schijven te vervangen? Of zou ik erop vertrouwen, en er maar één vervangen?

ook nu weer bedankt voor jullie hulp

edit: afbeeldingen SMART status hier af te halen
http://users.telenet.be/drukjoz/

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 480107 op 27-10-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bestanden die op jouw hardeschijf staan kunnen wij niet inzien; je zult de plaatjes moeten uploaden. Dit kan op Tweakers.net Fotoalbum als je de vereiste karma hebt, of gewoon een gratis imagehost zoals imageshack.us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

redfoxert schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 12:41:
- Je hebt wel degelijk garantie op die harddisk. Er zit inderdaad 5 jaar fabrieksgarantie op. Via de leverancier wellicht maar in dit geval lijkt me via WD rechtstreeks sneller aangezien de leverancier nu al zijn kop in het zand steekt.
Dan nog heeft de winkelier de plicht om het in behandeling te nemen, die heeft zich namelijk te houden aan de wet en de winkel heeft immers een contract aangegaan met de TS, waar de bon het bewijs van is. Daarnaast geeft WD zelf al 5 jaar garantie op de disks, de leverancier van de TS doet dus gewoon onnodig moeilijk en laat dus duidelijk zijn onkunde zien. :)

@TS: Voor vervanging van de disk zou ik kijken naar WD Caviar Green disks, dat zijn zuinige schijven en gaan niet snel stuk. :) Heb sinds 2010 of zo 4 WD Caviar Green disks in mijn server zitten, doen het nu nog geheel foutloos, terwijl mijn server 24/7 aan staat.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 27-10-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik vrees dat mijn karma dat van een ijspegel is ;-)
http://users.telenet.be/drukjoz/
hier dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1e screenshot heeft bad sectors (Current Pending Sector). Gezien het lage aantal voorzie ik geen problemen; doe gewoon een zero-write en de bad sectors zijn weg en je kunt de schijf nog jaren gebruiken.

2e screenshot geeft geen probleem weer; deze schijf is vrij van bad sectors en ook kabelproblemen of andere problemen zijn niet te zien.

Niet zo snel hardeschijven afschrijven. Een auto die de eerste keer niet start gaat ook niet gelijk naar de sloop. Het blijven mechanische dingen.

Heb je nou regelmatig last van bad sectors, dan kun je alsnog besluiten de schijf te vervangen. Maar een paar bad sectors zo nu en dan is gewoon normaal voor huidige generatie hardeschijven met hoge datadichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou sowieso twee WD Red of WD RE4 schijven op voorraad regelen, zodat je in het geval van een echt probleem gewoon zelf al schijven hebt.

Zoals CiPHER schrijft, heb je een schijf waarvan SMART te melden heeft dat het niet 100% goed is, tsja, dat kan. Zolang je RAID1 redundancy blijft houden (en de schijven dus in sync blijven) gewoon niks aan doen. Wel in de gaten houden natuurlijk.

Als er uiteindelijk een schijf defect raakt, gewoon direct omwisselen met een van de schijven die je zelf op de plank hebt liggen, en de ander naar WD sturen onder normale RMA (want Advance RMA is niet zo veel beter.. ik heb bijna elke week wel een doosje schijven voor WD, en een week later heb ik een doosje met recertifieds terug - ja, je krijgt geen gewone, maar echt 'gerepareerde' schijven). Dan kan je altijd door. Datzelfde doe je waarschijnlijk ook wel met drukinkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@cipher
zo had ik het ook ongeveer begrepen na wat research deze middag, maar blij om hetzelfde bevestigd te zien door een vakman. toch jammer dat mijn plaatselijke retailer gewoon niet hetzelfde kan zeggen na 2 minuten inzicht in de smart status, dat had mij een hoop tijd bespaard :-(

hier trouwens een goed overzicht van alle SMART status parameters, voor andere dummies zoals ik
Wikipedia: S.M.A.R.T..
maar voordat ik dat vanbuiten ken ... ik vertrouw voorlopig meer op jullie ervaring ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat een HDD na 1.5 jaar kapot gaat gebeurt nou eenmaal soms. Dat een HDD kapot gaat is sowieso een feit. De meeste houden het wel 10 jaar vol maar je hebt altijd schijven die veel eerder kapot gaat. Dat een HDD na 3 weken als kapot gaat gebeurt soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik vind het toch maar een rare gewoonte hoor, om er zo maar mee te stoppen ...
het gaat toch niet om een koffiezet hè
leve de ssd dan maar zeker?
enfin bedankt voor alle support y'all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
leve de ssd dan maar zeker?
Ook SSD's hebben een uitval van gemiddeld 3%. Alleen OCZ doet daar een flink schep bovenop naar meer dan 10% bij een aantal series.

Dat dingen kapot gaan hoort er gewoon bij. Zorgen voor backups en de boel vervangen als het kapot gaat.
Pagina: 1