Toon posts:

2TB schijf niet beschrijfbaar boven 1TB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een merkwaardig probleem. Ik heb een 2TB harde schijf, maar hij is niet beschrijfbaar boven de 1TB.

Ik heb de schijf al omgeruild en een nieuwe gekregen. Deze lukte ook niet. Wat nog vreemder is, ik heb een andere 2TB harde schijf (die tot dusver geen problemen opleverde) en heb die ook proberen vol te gooien. Data transfer via Karen's Replicator of standaard Windows copy komt ook niet boven 1TB filling uit (nog 836GB beschikbaar). Huh? Wat kan er aan de hand zijn? :?

Ik draai Vista 32bit
Mobo: Asus P5N-E, de laatste JMicron SATA controller stamt uit 2006 volgens de Asus website dus die staat er zeker op.
HDD: Seagate en Samsung Spinpoint F4.

Nog meer detail:
Toen ik de nieuwe harde schijf kreeg probeerde ik hem te formateren. Dat stopte na 54%. Quick Format lukte ook niet onder Vista. Toen heb ik de Low Level format geprobeerd van de HDDGuru tool. Lukte ook niet, die gaf ook foutmeldingen toen hij bij 1TB kwam. Vervolgens via Partition Wizard kon ik de Disc formateren (quick format). Maar dit vertrouwde ik al niet. Toen dus schijf volgezet met data. Kwam niet boven de 1TB uit. Daarmee kreeg ik het vermoeden dat mijn schijf of de controller kapot was. Echter ik heb nog een 2TB schijf. Dus ik wilde even crosschecken. En warempel, die kan ik ook niet boven de 1TB vullen.
Hoe kan ik de fout achterhalen?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je kunt nog checken of het een Windows(driver)-probleem is, door eens te booten met een Linux Live-cd en dan ook een kopieeractie uithalen.
Gebeurt het daar ook, dan zou ik de controller nog sterker verdenken.

Test (gewoon voor de zekerheid en andere dingen uit te sluiten) ook de Sata-kabels (even wisselen voor andere) en het systeemgeheugen met iets als Memtest86+.
Heb je trouwens ook de meest recente BIOS-update voor je mobo geïnstalleerd?