Nou, zo simpel ligt het niet: als je EFI gebruikt i.c.m. 64-bit, dan kan je windows 8 niet installeren op een MBR disk. Zodra je een MBR disk selecteert, krijg je de melding "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, windows can only be installed to GPT disks."
De laptop waar ik op zit te typen heeft EFI met Windows 7 x64 geinstalleerd op de SSD. De SSD (240 GB) gebruikte MBR en had 1 partities (180 GB voor win 7) en 60 GB ongebruikt. Ik wil Windows 7 & 8 in dual boot hebben, maar de Windows 8 setup gaf dus bovenstaande foutmelding. Als je hier naar gaat zoeken vind je vaak twee oplossingen:
* Windows 7 herinstalleren en tijdens de setup alle partities weggooien en de disk GPT maken
* Sommige (betaalde) tools (zoals van Acronis) zouden de omzetting moeten kunnen doen.
Wat voor mij niet helemaal duidelijk is, is of Acronis alleen de disk converteert of ook de bootloader in orde maakt. Uiteindelijk heb ik e.e.a. maar zelf gedaan.
Onderstaand de stappen die ik ongeveer heb gevolgd om mijn
Windows 7 installatie van MBR naar GPT om te zetten met behoud van de gehele windows installatie:
1) Back-ups maken. Zelf heb ik een volledige drive back-up gemaakt.
2) Met een partition manager heb ik aan het begin van de disk 500 MB vrije ruimte gemaakt. Op de SSD was de situatie nu dus [500 MB vrij] [180 GB NTFS C:] [60 GB vrij]
3)
Paragon Hard Disk Manager op een DVD gebrand en hier naar toe geboot. Vervolgens bij de "advanced tools" rechtsklikken op de drive en converteren naar GPT. Dit gaat in enkele seconden. (ik vermoed dat dit ook gewoon kan met gdisk vanaf een linux live CD, maar dit heb ik niet meer geprobeerd).
4) Op zich is de disk nu wel GPT, maar Windows zal niet meer booten (want de boot loader is weg)
5) Windows 7 installatie disk er in doen en hier naar toe booten
6) Met Shift+F10 de console geopend en daarna met diskpart handmatig de EFI en MSR partities aangemaakt. Dat gaat ongeveer zo (uit de losse pols getypt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| diskpart
list disk
select disk <nummer>
list partition # dit moet 1 partitie laten zien op de SSD
create partition efi size=102 offset=1024
create partition msr size=63 offset=105472 #105472 plaatst de MSR vlak na de EFI partitie
list partition
select partition <index_van_de_efi_partitie>
format quick fs=fat32 label="SYSTEM"
exit |
Het idee is dus dat je dan de volgende partities hebt: [EFI, 102 MB, FAT32] [MSR 63 GB] @300 MB vrij [180 GB NTFS] [60 GB vrij]
7) Nu heb je de juiste partities en kan je Windows de boel laten repareren. Ik hoop dat de stappen hieronder een beetje klopen:
8: Nog steeds in de console met bootrec de BCD laten repareren. Ik meen dat ik gewoon alle opties heb geprobeerd

)
code:
1
2
3
4
| bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd |
9) Reboot (wederom naar de Windows 7 DVD)
10) Nu ging ik naar de "repair" optie en Windows herkende de windows installatie. Het vraagt al tijdens het scannen naar windows installaties om een fout te repareren. Laten uitvoeren, dit herstart de PC (wederom naar de setup booten)
11) Weer naar "repair". Wederom meldt Windows dat hij iets wil fixen, deze keer "nee" klikken. Je kunt dat uit het lijstje met installaties je Windows install kiezen. In het volgende menu kies je "start-up repair". Dit zorgt er voor dat de bootloader in order gebracht wordt.
12) Reboot, Windows moet nu normaal laden
Zoals je ziet: het vereist wel een aantal handelingen, maar samengevat is de procedure simpel:
* Omzetten naar een GPT disk met een externe tool
* EFI en MSR partities in orde maken
* Boot loader repareren
Qua snelheid merk ik geen verschil tussen EFI/MBR en EFI/GPT (i.c.m. de SSD is het super snel). Volgende stap voor mij is nu om Windows 8 te gaan installeren in de 60 GB vrije ruimte...
Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)