[Win8 Installatie] MBR of GPT voor EFI met SSD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazurr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09-2020
Ik was van plan om Windows 7 te vervangen met een clean install van Windows 8.

Het probleem is dat mijn huidige installatie van windows 7 op een MBR-partitioned SSD staat en ik Windows 8 via EFI wil installeren (snelle laadtijden enzo :7 ), dit betekend dat de SSD GPT-partitionering nodig heeft, ik heb gehoord dat je om een opslagapparaat om te zetten hem eerst moet formatteren alvorens de setup.

Nou hier is de laatste complicatie, de SSD mag van mijn part helemaal leeg maar het is een upgrade licentie, dus de SSD moet een Windows 7 hebben om de setup te laten werken zelfs als het in plaats van de oude installatie moet gaan.

Klopt het verhaal dat de SSD "gebrandmerkt" is met de MBR?

Is er een manier om dit te veranderen?

Pessimism is the foundation of survival

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je Windows 7 even in UEFI-modus installeren is geen optie? Dan kan je gewoon alles leeggooien&omzetten naar GPT.

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 27-10-2012 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00

Eagle Creek

Breathing security

Puur uit de losse pols (weet niet of het werkt):
1. Setup opstarten vanuit Windows 7, dan bij de reboot de aanpassingen maken in het BIOS/UEFI?
2. Windows 7 opnieuw installeren op UEFI en dan de upgrade uitvoeren?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 22:19
Er zit helemaal geen verschil in MBR en GPT qua snelheid. Sure GPT is nieuwer, beidt support voor meer partities op een schijf (4+) en kan grotere schijven aan (2.2TB+), maar dat is allemaal niet van toepassing op jouw SSD.

Kies dus gewoon voor MBR en upgrade Windows 8 lekker vanuit Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad hebben veel UEFIs geen moeite met booten van schijven met MBR, dus omzetten naar GPT is dan überhaupt niet nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 27-10-2012 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazurr
alex3305 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:30:
Er zit helemaal geen verschil in MBR en GPT qua snelheid. Sure GPT is nieuwer, beidt support voor meer partities op een schijf (4+) en kan grotere schijven aan (2.2TB+), maar dat is allemaal niet van toepassing op jouw SSD.

begintmeta schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:32:
Inderdaad hebben veel UEFIs geen moeite met booten van schijven met MBR, dus omzetten naar GPT is dan überhaupt niet nodig.
Oké, dus de EFI maakt in principe geen onderscheid tussen GPT en MBR? Zolang ik de installatie DVD maar als EFI apparaat boot hoort het goed te gaan?

Beter mijn huiswerk gedaan.

Ik ga kijken of ik anders een win7 installatie of een hdd kan zetten om toch de SSD volledig te wissen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hazurr op 27-10-2012 10:07 . Reden: sorry! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 21:22
Je kan toch ook tijdens het upgrade proces van Windows 8 Pro aangeven dat je via een ISO wil installeren?
Oftewel:
- Voer de uprgradetool uit
- Na aanschaf van Win 8 Pro kun je ergens in het proces kiezen voor een ISO aanmaken.
- SSD omzetten
- Clien install doen met behulp van iso (of usb stick ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 21:29
begintmeta schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:32:
Nou, zo simpel ligt het niet: als je EFI gebruikt i.c.m. 64-bit, dan kan je windows 8 niet installeren op een MBR disk. Zodra je een MBR disk selecteert, krijg je de melding "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, windows can only be installed to GPT disks."

De laptop waar ik op zit te typen heeft EFI met Windows 7 x64 geinstalleerd op de SSD. De SSD (240 GB) gebruikte MBR en had 1 partities (180 GB voor win 7) en 60 GB ongebruikt. Ik wil Windows 7 & 8 in dual boot hebben, maar de Windows 8 setup gaf dus bovenstaande foutmelding. Als je hier naar gaat zoeken vind je vaak twee oplossingen:
* Windows 7 herinstalleren en tijdens de setup alle partities weggooien en de disk GPT maken
* Sommige (betaalde) tools (zoals van Acronis) zouden de omzetting moeten kunnen doen.

Wat voor mij niet helemaal duidelijk is, is of Acronis alleen de disk converteert of ook de bootloader in orde maakt. Uiteindelijk heb ik e.e.a. maar zelf gedaan.

Onderstaand de stappen die ik ongeveer heb gevolgd om mijn Windows 7 installatie van MBR naar GPT om te zetten met behoud van de gehele windows installatie:

1) Back-ups maken. Zelf heb ik een volledige drive back-up gemaakt.
2) Met een partition manager heb ik aan het begin van de disk 500 MB vrije ruimte gemaakt. Op de SSD was de situatie nu dus [500 MB vrij] [180 GB NTFS C:] [60 GB vrij]
3) Paragon Hard Disk Manager op een DVD gebrand en hier naar toe geboot. Vervolgens bij de "advanced tools" rechtsklikken op de drive en converteren naar GPT. Dit gaat in enkele seconden. (ik vermoed dat dit ook gewoon kan met gdisk vanaf een linux live CD, maar dit heb ik niet meer geprobeerd).
4) Op zich is de disk nu wel GPT, maar Windows zal niet meer booten (want de boot loader is weg)
5) Windows 7 installatie disk er in doen en hier naar toe booten
6) Met Shift+F10 de console geopend en daarna met diskpart handmatig de EFI en MSR partities aangemaakt. Dat gaat ongeveer zo (uit de losse pols getypt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
diskpart
list disk
select disk <nummer>
list partition         # dit moet 1 partitie laten zien op de SSD
create partition efi size=102 offset=1024
create partition msr size=63 offset=105472        #105472 plaatst de MSR vlak na de EFI partitie
list partition
select partition <index_van_de_efi_partitie>
format quick fs=fat32 label="SYSTEM"
exit

Het idee is dus dat je dan de volgende partities hebt: [EFI, 102 MB, FAT32] [MSR 63 GB] @300 MB vrij [180 GB NTFS] [60 GB vrij]
7) Nu heb je de juiste partities en kan je Windows de boel laten repareren. Ik hoop dat de stappen hieronder een beetje klopen:
8: Nog steeds in de console met bootrec de BCD laten repareren. Ik meen dat ik gewoon alle opties heb geprobeerd :o)
code:
1
2
3
4
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /scanos
bootrec /rebuildbcd

9) Reboot (wederom naar de Windows 7 DVD)
10) Nu ging ik naar de "repair" optie en Windows herkende de windows installatie. Het vraagt al tijdens het scannen naar windows installaties om een fout te repareren. Laten uitvoeren, dit herstart de PC (wederom naar de setup booten)
11) Weer naar "repair". Wederom meldt Windows dat hij iets wil fixen, deze keer "nee" klikken. Je kunt dat uit het lijstje met installaties je Windows install kiezen. In het volgende menu kies je "start-up repair". Dit zorgt er voor dat de bootloader in order gebracht wordt.
12) Reboot, Windows moet nu normaal laden

Zoals je ziet: het vereist wel een aantal handelingen, maar samengevat is de procedure simpel:
* Omzetten naar een GPT disk met een externe tool
* EFI en MSR partities in orde maken
* Boot loader repareren

Qua snelheid merk ik geen verschil tussen EFI/MBR en EFI/GPT (i.c.m. de SSD is het super snel). Volgende stap voor mij is nu om Windows 8 te gaan installeren in de 60 GB vrije ruimte...

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zal wel weer kort door de bocht gaan, maar bovenstaande lijkt mij veel te veel werk....

- Upgrade Assistant openen, Windows 8 kopen/setup downloaden, USB/DVD maken.
- Reboot, BIOS in, op UEFI zetten.
- Boot vanaf de eerder aangemaakt USB/DVD
- Formatteer je schijf
- Installeer Windows 8

Zo heb ik het gedaan, de key die je bij aanschaf krijgt invoeren tijdens installatie en Windows is gewoon activated.

Edit @ hieronder: Ah. excuus. Ik zag in de startpost staan "Windows 7 vervangen met cleane install Windows 8" en daarna tijdens het topic scannen een lange post met allemaal instructies om de boel om te zetten. Vandaar :P.

[ Voor 21% gewijzigd door Propane op 28-10-2012 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
Dat werkt natuurlijk, maar bovenstaande handleiding is juist bedoeld om een bestaande installatie van MBR naar GPT om te zetten en windows 8 in dual boot er naast te plaatsen.

De omzetting kostte me < 30 minuten, terwijl een volledige re-install van Windows 7 een veelvoud aan tijd kost.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:07
Maar even ter nieuwsgierigheid, als je geen snelheidsverschil merkt en heel je systeem werkt gewoon zoals het hoort, waarom zou je dan je MBR naar GPT omzetten? Of heeft het nog andere voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

alex3305 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 01:30:
Er zit helemaal geen verschil in MBR en GPT qua snelheid. Sure GPT is nieuwer, beidt support voor meer partities op een schijf (4+).

Jouw statement is fout. MBR biedt ondersteuning voor 4 primaire partities, daarnaast moet je een extended partitie maken waarin je logische partities hebt. Je bent niet beperkt tot 4 partities, je kan er veel en veel meer maken. Desnoods maak je per GB een partitie op een 500 GB schijf, kan prima met MBR indeling.

Met GPT heb je geen extended partitie, waardoor het wijzigen van de partitiegrootte eenvoudiger is.
X_lawl_X schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:03:
Maar even ter nieuwsgierigheid, als je geen snelheidsverschil merkt en heel je systeem werkt gewoon zoals het hoort, waarom zou je dan je MBR naar GPT omzetten? Of heeft het nog andere voordelen?
Er zijn hier al een aantal voordelen genoemd. Die zijn als volgt:
- Kan grote partities aan > 2 TB
- Vereist om te booten in EFI modus
- Geen beperking op hoeveelheid primaire partities

En zo zijn er nog wel meer, die je via Google verder kan vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 22:19
Ja leuk Hero of Time, maar geen voordelen voor de TS dus. Want z'n SSD is (neem ik aan) geen 2.2TB+, EFI modus booten of MBR booten maakt geen klap uit qua snelheid en hij heeft zeer zeker maar één primaire partitie nodig.

Met andere woorden, gewoon zo laten en /care.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De TS wil booten in EFI modus, dus MOET je GTP gebruiken. Leuk die /care van je, maar dat is niet wat de TS wil.

Is voor W8 niet een clean install nodig bij een upgrade, net zoals dat bij W7 het geval was? Dan maakt het niet uit hoe of wat je doet, je hoeft dan alleen maar aan te tonen dat je een geldige Windows licentie hebt die je kan gebruiken om te upgraden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
Ik weet niet of de TS de upgrade versie of de retail versie gebruikt, maar volgens dit artikel kun je problemen krijgen met de activatie als je de WIndows 8 upgrade toepast op een leeg systeem (men geeft ook een work-around):
According to Microsoft, the PC you want to install the Windows 8 upgrade on needs traces of an old operating system that is eligible for the upgrade. While you can still install Windows 8 on the system, it won’t activate otherwise as no previous version of Windows has been found by the installer running on it.
In de FAQ van Microsoft staat dit indirect ook vermeld:
Does the upgrade need to be done on a PC with Windows already installed?
The license terms for the upgrade require upgrading from a valid “genuine” version of Windows.
Dat gezegd, misschien maakt het inderdaad niets uit en is het alleen van belang dat je kunt aantonen dat je de juiste licenties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazurr
Het is opgelost.

Ik heb de SSD gebackupped , de Win7 disk erop gedaan en tijdens Setup bij het uitkiezen van de target partitie [Shift+F10] en dan "Diskpart" -> "Select Disc 0" -> "clean" -> "Convert GPT" uitgevoerd, zo kreeg ik een schone GPT disk, hierop heb ik opnieuw win7 gezet en in-place geupgrade naar win8.

Een ander probleem was dat in tegenstelling tot de Win 7 disk, de (zelfgebrande) Win 8 disk niet werd gezien als een EFI medium en ik ook niet zeker wist of een clean install rare activatie fouten zou geven (het is immers een upgrade).

Wel een uiterst destructieve manier maar al in al ben ik best tevreden met een snelle, werkende Win 8 installatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Hazurr op 29-10-2012 16:58 . Reden: typoes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 08:14

BiLo

PSN: toiletcleaner

hazurr, na je win 7 installatie heb je toen ook nog drivers geïnstalleerd of heb je gelijk win8 er over heen gegooid?
Hazurr schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:59:
Het is opgelost.

Ik heb de SSD gebackupped , de Win7 disk erop gedaan en tijdens Setup bij het uitkiezen van de target partitie [Shift+F10] en dan "Diskpart" -> "Select Disc 0" -> "clean" -> "Convert GPT" uitgevoerd, zo kreeg ik een schone GPT disk, hierop heb ik opnieuw win7 gezet en in-place geupgrade naar win8.

Een ander probleem was dat in tegenstelling tot de Win 7 disk, de (zelfgebrande) Win 8 disk niet werd gezien als een EFI medium en ik ook niet zeker wist of een clean install rare activatie fouten zou geven (het is immers een upgrade).

Wel een uiterst destructieve manier maar al in al ben ik best tevreden met een snelle, werkende Win 8 installatie.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazurr
In principe alleen de driver voor de LAN-chip om Windows 7 te activeren, het leek me beter als windows zo "schoon" mogelijk was.

Win 8 heeft standaard al een berg drivers voor geluid, GPU's en randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:07
Ik heb zojuist mijn MBR naar GPT geconverteerd en dit heeft behoorlijk wat invloed op de boot tijd. De POST-tijd is flink ingekort nu.

Voor iedereen die dit ook gaat proberen: zorg ervoor dat je je Windows 8 (of 7) DVD in UEFI modus laadt, omdat anders de herstel-commando's niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoelen jullie precies met booten in /efi modus? Als je een UEFI hebt, dan heb je toch gewoon een UEFI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij de meeste UEFIs kan je een BIOS-laag inschakelen om op de oude manier te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kunt geen upgrade doen als je UEFI wil enablen in Windows 8. Je moet dan een clean install doen.
If Windows 8®is already installed using the standard BIOS, it can't be converted to UEFI. A new OS installation will be required.
Bron: Microsoft Windows 8® - Enabling Secure Boot
Pagina: 1