Toon posts:

Nieuw mobo en Windows 7 start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vorige week heb ik een nieuwe Ssd gekocht, Samsung 256gb 830 serie. Daar heb ik een nieuwe Windows 7 installatie opgezet. Het klaar krijgen van de pc was een hels karwei. Omdat ik met 2 plotters, 5 printers en nog wat rand apparatuur werk, duurde het een eeuwigheid voordat alles werkt. (meerdere fulltime dagen)

De pc was me nog te traag dus heb ik besloten om een nieuw mobo, ram en procje te kopen.
Tot mijn verbazing deed Windows het opeens niet meer. Na de bios verscheen het Windows logo, maar die bleef hangen na 1 seconde en daarna start de pc zichzelf opnieuw op. Systeem herstel werkt niet, ook niet via de cd, alleen een format kan werken, dat is alleen een optie als ik ALLE gegevens kan bewaren.

Na uren op internet gezocht te hebben voor een oplossing, ben ik erachter gekomen dat ik een nieuwe windows 7 installatie erop moet zetten en dat ik de Ssd moet formatteren.

Echter kan ik niet nog eens door die hell van het vinden en installeren van de plotters en printers en alle bijbehorende software.

Mijn vraag is dan ook, kan ik Windows 7 op mijn hardeschijf zetten zonder dat alle gegevens verloren gaan? Ik heb de oude pc opstelling nog, dus ik kan backups maken, maar het gaat me erom, dat ik niet alleen documenten, maar ook programma's en de drivers van de printers en plotters kan behouden em overzetten (zonder te installeren) naar de nieuwe hardware.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethelind
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 09:35
Je kan niet zomaar elk moederbord vervangen voor een nieuwe, voor sommige moederbords moet je eerst nieuwe drivers installeren voor je hem kan vervangen als je de windows installatie wilt behouden.

Mijn tip: zet oude moederbord, geheugen en cpu terug, installeer de drivers voor de nieuwe mobo, en zet daarna de nieuwe terug.

Of : installeer windows opnieuw, en ben nog een paar dagen bezig ;)

Een andere manier is er niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ethelind op 27-10-2012 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Kan ik gewoon 2 drivers hebben zonder problemen? En hoe moet ik die dan installeren? Gewoon met de cd van t moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethelind
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 09:35
de CD van het moederbord er in, en dan de drivers installeren, het kan zijn dat je windows niet meer op start op het oude moederbord na die tijd, of een BSOD krijgt onder het installeren.

Het kan ook zijn dat de installatie zegt: ik kan de hardware niet vinden.

Dan is de enige laatste optie: opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ook zijn dat de sata instellingen op beide moederborden verschillend is, waardoor je die reboot krijgt. Probeer dus de andere settings eens op je nieuwe moederbord/bios.

Maar ik zou voor een nieuwe installatie gaan bij verwisselen van moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Al diverse keren met succes een upgrade uit kunnen voeren naar volledig (of gedeeltelijk) nieuwe hardware met behoud van de gehele Windows installatie en alles wat daaronder zit.

Goed lezen wat er geschreven staat en wat de gebruikers_ervaringen zijn. Als je twijfelt, of het e.e.a. niet goed kunt volgen, dan moet je er niet aan beginnen.

Waarschijnlijk is het al voldoende, als Windows nog draait onder de oude hardware, om je ATA en SATA drivers te vervangen door de standaard drivers en om alle BIOS instellingen goed op te schrijven en zo ook in te stellen op je nieuwe moederbord. Vooral de instellingen van de ATA (IDE) en SATA poorten zijn erg belangrijk en dienen gelijk te zijn aan die van het oude moederbord en gebruik bij voorkeur dezelfde schijfaansluiting als op het oude moederbord.

[ Voor 55% gewijzigd door hardware-lover op 27-10-2012 00:55 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké bedankt voor je antwoord!
Ik heb nu de oude pc opgebouwd, maar deze start niet meer op. Hij gaat wel aan, maar na 6 seconde valt in weer uit, zonder poepje of wat dan ook.

Enig idee wat er fout kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frustus Maximus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-09-2017
hardware-lover schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 00:47:
Al diverse keren met succes een upgrade uit kunnen voeren naar volledig (of gedeeltelijk) nieuwe hardware met behoud van de gehele Windows installatie en alles wat daaronder zit.

Goed lezen wat er geschreven staat en wat de gebruikers_ervaringen zijn. Als je twijfelt, of het e.e.a. niet goed kunt volgen, dan moet je er niet aan beginnen.

Waarschijnlijk is het al voldoende, als Windows nog draait onder de oude hardware, om je ATA en SATA drivers te vervangen door de standaard drivers en om alle BIOS instellingen goed op te schrijven en zo ook in te stellen op je nieuwe moederbord. Vooral de instellingen van de ATA (IDE) en SATA poorten zijn erg belangrijk en dienen gelijk te zijn aan die van het oude moederbord en gebruik bij voorkeur dezelfde schijfaansluiting als op het oude moederbord.
Blijven de Printers geïnstalleerd? Of moeten die weer opnieuw geïnstalleerd worden?
Want ik heb het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Met een nieuw mobo moet je meestal wel herinstalleren(tenzij zelfde chipset). Is het niet slimmer om gewoon je cpu en ram te maximizen op je huidige mobo? Is goedkoper en zou moeten werken. Tenzij je natuurlijk nog een heel verouderd mobo hebt waardoor de winst nihil zou zijn.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frustus Maximus
Ik heb een sysprep gedaan, maar nu zijn alle drivers ook weg...
Ik probeer nu een backup terug te zetten, kijken wat dat uithaalt.

[ Voor 66% gewijzigd door Frustus Maximus op 27-10-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Justinus Maximu schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 12:40:
Ik heb een sysprep gedaan, maar nu zijn alle drivers ook weg...
Ik probeer nu een backup terug te zetten, kijken wat dat uithaalt.
Je had eerst de andere methode kunnen proberen waarbij je enkel sommige stuurprogramma's vervangt door de standaard Microsoft drivers. Vaak is het voldoende om alleen de ATA en SATA drivers terug te zetten en je BIOS instellingen goed over te nemen. Daarna Windows afluiten en de handel omwisselen en booten met je nieuwe hardware. Als de nieuwe hardware erg afwijkend is van de oude zullen er altijd nieuwe stuurprogramma's geïnstalleerd moeten worden maar na de installatie daarvan wordt de gekoppelde randapparattuur meestal automatisch weer geïnstalleerd. Het lezen van de diverse gebruikers-ervaringen of het plaatsen van de vraag in dat topic met wat je precies van plan was zou zeer waarschijnlijk verstandiger geweest zijn.

Als je de backup gemaakt hebt zoals beschreven is er geen man overboord en kun je het opnieuw gaan proberen met minimale ingrepen in het bestaande systeem. Het is mij tot nu toe gelukt om tig-tallen installaties te behouden, meestal alleen door de (S)ATA drivers standaard te maken en de BIOS instellingen goed over te nemen. Een enkele keer moest ik Sysprep toepassen maar dan nog blijven alle (compatibel) programma's draaien en worden alle documenten, instellingen e.d. keurig behouden. Opnieuw activeren van Windows is, ongeacht de methode, meestal wel noodzakelijk. Ik maak vooraf wel duidelijk dat er enig risico verbonden is aan de methode en dat de kans op een volledig schone installatie altijd aanwezig blijft indien de beschreven methode's niet mochten werken. Een vereiste is dat de bestaande installatie "schoon" is en goed draaiend.

Het loont de moeite om het artikel, inclusief de reacties, eens goed door te lezen. Ik ga niemand adviseren om deze methode te verkiezen boven een nieuwe (schone) installatie maar mijn ervaring leert dat de meeste gebruikers graag alles zouden willen behouden van hun "oude" Windows installatie en daarom een upgrade naar nieuwe hardware maar uitstellen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frustus Maximus
Dankje voor je antwoord. Ik heb de link die je gestuurd had helemaal gevolgd.

Ik heb ook een backup gemaakt, dus ik zou nog terug kunnen.

Maar met de Sysrep heb ik alle bestanden toch ook nog? ALleen moet ik alle drivers weer opnieuw installeren, wat wel erg bagger is.

Ik heb ook geprobeerd om (voordat ik de sysrep deed) de drivers van het mobo via de cd te installeren op de oude pc. Maar dat hielp helaas ook niet. Windows startte wel al verder door, het windows logo verscheen en totdat het helemaal geladen was, dus wanneer je naar het inlog scherm zou gaan, herstarte de pc zich opnieuw.

De sata instellingen heb ik op het moederbord naar IDE gezet. En de andere instellingen zijn zover als mogelijk hetzelfde als op mijn oude mobo.

(ps: ik gebruik het systeem van de Tweakers Best Buy Guid High end Game Systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik dus eigenlijk Sata Pre-install drivers moeten installeren? En dan werkt alles gewoon?

http://drivers.softpedia....ll+SATA+Preinstall+Driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Justinus Maximu schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 14:30:
Dankje voor je antwoord. Ik heb de link die je gestuurd had helemaal gevolgd.

Ik heb ook een backup gemaakt, dus ik zou nog terug kunnen.

Maar met de Sysrep heb ik alle bestanden toch ook nog? ALleen moet ik alle drivers weer opnieuw installeren, wat wel erg bagger is.

Ik heb ook geprobeerd om (voordat ik de sysrep deed) de drivers van het mobo via de cd te installeren op de oude pc. Maar dat hielp helaas ook niet. Windows startte wel al verder door, het windows logo verscheen en totdat het helemaal geladen was, dus wanneer je naar het inlog scherm zou gaan, herstarte de pc zich opnieuw.

De sata instellingen heb ik op het moederbord naar IDE gezet. En de andere instellingen zijn zover als mogelijk hetzelfde als op mijn oude mobo.

(ps: ik gebruik het systeem van de Tweakers Best Buy Guid High end Game Systeem)
Je moet niet de drivers gebruiken die op de moederbord CD staan maar de drivers gebruiken die Windows zelf gebruikt heeft bij de eerste installatie en dat zijn meestal de standaard Microsoft drivers. Dus als je op je IDE en SATA hardware klikt onder apparaatbeheer dan moet het er eigenlijk zo uitzien voordat je de handel om gaat zetten.

http://www.sevenforums.co...mputer-device-manager.png

Als je onder je oude installatie in het BIOS gekozen hebt voor AHCI dan dien je dit bij je nieuwe hardware in het BIOS ook weer te activeren. Als je een AHCI installatie gebruikt en je zet je instelling binnen het BIOS terug naar IDE dan resulteert dit in een blauw scherm en reboot.

[ Voor 0% gewijzigd door hardware-lover op 27-10-2012 18:28 . Reden: typo ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor je hulp! Jet is helemaal goed gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen slime actie en voorspel dan ook binnen korte tijd problemen want veel registersleutels kloppen niet meer. Iedereen die een beetje verstand van computers heeft die weet dat je ALTIJD bij vervanging moederbord (en beste voor CPU en geheugen ook) opnieuw moet formateren en je OS moet isntaleren instaleren en alle drivers ookal heeft het moederbord de zelfde chiset dat kan namelijk ook een 2e of 3e revisie zijn en ga je toch binnen korte tijd problemen kijgen , begint klein en wordt steeds groter/erger.

Advies ookal kost het tijd : Formateren en Windows en drivers opnieuw instaleren en vanaf daar verder wat je wil. Duurd in geval van TS dan wel lang maar verzekerd je wel van langdurige correcte werking.
Als de problemen beginnen en groter worden moet je het alsnog doen dus waarom dan niet gelijk goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Beste, ik draai persoonlijk al vele jaren met dezelfde installatie waarbij diverse keren de hardware is vernieuwd. Het opnieuw installeren van een OS vind ik de meest gemakkelijke uitweg die er bestaat en is in mijn ogen niet echt een oplossing en als advies zeker niet Tweaker waardig. Dat de geboden oplossingen officieel niet worden ondersteund wil niet zeggen dat het niet goed zou kunnen werken.
Als goedbedoeld advies zou ik je mee willen geven om reacties als "niet slim" niet te gebruiken en te vervangen door "niet of onverstandig, niet aan te bevelen, enz.". Ik draai al lang genoeg in het ICT wereldje mee om te kunnen weten dat er meer wegen naar Rome leiden. Misschien mag je wat meer open-minded worden voor alternatieve oplossingen? Welkom op Tweakers.net :)

Testing, one, two ...

Pagina: 1