Traag streamen/bufferen

Pagina: 1
Acties:

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-12 21:56
Het volgende probleem doet zich nu al een paar weken voor en is bijzonder hinderlijk aan het worden:

Het streamen van video gaat enorm traag.
Ik dacht dat het site gebonden was maar dat is dus niet zo.
Bijvoorbeeld hier op Tweakers staat een artikel over Microsoft en hun Windows versies (Windows: de geschiedenis tot Windows 8 ). Het filmpje heb ik tot nu toe nog steeds niet helemaal kunnen kijken. De eerste 11 seconden wel, maar dan is het ramp.
Op Youtube is geen enkel filmpje te kijken zonder 3 keer minuten lang te moeten wachten op het bufferen.
Verschillende weblogs geprobeerd waar ik normaal nooit een probleem heb met het volgen van video, al die sites hebben hun eigen player in gebruik en dus geen embedded Youtube filmpjes.

Helaas is het overal hetzelfde probleem.

Wat me wel op valt is dat als ik een film start er even heel snel een deel van de film gebufferd word maar vervolgens stopt dat. De film speelt door maar als het einde van het gebufferde deel is bereikt stopt het afspelen en zit ik gewoon minuten aan een stuk te wachten.
Het rare is dat dit op alle sites waar ik tot nog toe gekeken heb het geval is.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
Videokaart drivers geüpdate.
Alternatieve browsers geprobeerd. (Internet explorer, Chrome, Firefox)
Complete reinstall van Windows
Router gereset.
Modem gereset.
Router er tussenuit gehaald.

Meerdere malen een snelheidstest gedaan, maar ook daar zie ik niets vreemds:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2267195662.png

Upc 25Mbit abbo, 1.5 upload.

Iemand nog een idee?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je verbinding zelf is het probleem iig niet. Klinkt als routering vanaf de Youtube-servers. Youtube is zo groot dat dat niet van één server komt of zelfs van één serverpark, het komt van verschillende server clusters op verschillende plekken. Welk server jij je content van krijgt hangt af van wat je probeert te benaderen en vanaf welk IP jij dat doet. Dat gaat meestal goed, maar als Youtube content verhuist of jouw provider je een IP geeft uit een range die eerder ergens anders ingezet is, dan kan het voorkomen dat je verkeer over een minder optimale route gaat (bijv via een enorme omweg of over trage verbindingen).

Dit kun je vrij makkelijk testen, als dit het geval is dan:
1) heb je met verschillende PCs achter je huidige router exact hetzelfde probleem.
2) heb je met diezelfde PCs (laptops) dat probleem niet als je naar een buurman gaat met andere ISP, of met dezelfde ISP maar een ander IP-range.

Puur practisch heb je twee workarounds beschikbaar:
1) ga ander content kijken. Specifiker: HD en SD filmpjes komen bijna nooit van dezelfde Youtube server. Probeer dus een andere resolutie (hoger of lager) indien beschikbaar.
2) zorg dat je van je ISP een ander IP-adres krijgt. Aangezien UPC met dynamische IP-adressen werkt kan dat zo simpel zijn als modem+router nachtje van stroom laten. Sowieso trouwens een aanrader uit oogpunt verbruik als je niet 24/7 online moet zijn. Controleer natuurlijk voor en na om te zien of je daadwerkelijk een ander IP hebt, en of het uit een ander range komt (=niet alleen het computerdeel maar ook het netwerkdeel anders).

Oslik blyat! Oslik!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-12 21:56
Het probleem doet zich niet alleen bij Youtube voor. HD of SD maakt niet uit, buffert allemaal even traag.

Maar ik ga sowieso eens testen wat het verschil maakt als ik een nieuw IP adres krijg van UPC.
Een andere pc ga ik ook nog proberen, maar dat kan ik pas morgen.

Ik laat morgen weten of het wat heeft geholpen. Het IP adres wat ik nu heb staat hier iig op papier. :)

Update:
Modem is vanaf gister middag tot nu van stroom af geweest. Helaas heb ik weer precies hetzelfde ip adres als ik al had.
Toch lijken de problemen nu een stuk minder te zijn.
Vanmiddag eens serieus naar kijken, dan heb ik wat meer tijd.

[ Voor 24% gewijzigd door Franko P. op 28-10-2012 11:08 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.