ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)
Misschien omdat Gigabyte meer waarde hecht aan goede informatievoorziening?
Maar ik heb ze zeker nog wel van andere merken gezien hoor, weet zo niet meer uit m'n hoofd welke, grote kans dat die ook niet meer bestaan inmiddels
Maar ik heb ze zeker nog wel van andere merken gezien hoor, weet zo niet meer uit m'n hoofd welke, grote kans dat die ook niet meer bestaan inmiddels
Maar wat is de meerwaarde van dat diagram dan voor je? Je weet in weze toch wat via de southbridge en de northbridge loopt?
Precies.
Pluim voor Gigabyte dat ze uitgebreide handleidingen hebben, maar eigenlijk is dit het soort fluff wat alleen maar afleidt. Ik durf met enige zekerheid te beweren dat ik over de jaren honderden verschillende types moederbord onder handen heb gehad en ook honderden handleidingen heb gelezen.
Wat nuttig is in een handleiding:
Iig, blokdiagram kun je met goede specs zelf maken als je het wilt.
Pluim voor Gigabyte dat ze uitgebreide handleidingen hebben, maar eigenlijk is dit het soort fluff wat alleen maar afleidt. Ik durf met enige zekerheid te beweren dat ik over de jaren honderden verschillende types moederbord onder handen heb gehad en ook honderden handleidingen heb gelezen.
Wat nuttig is in een handleiding:
- overzichtstekening van moederbord met locatie van alle jumpers, dipswitches en connectoren.
- per jumper of dipswitch de functie/instelmogelijkheden
- per connector een pinout met in ieder geval duidelijk de polariteit (welk is plus, welk min) aangegeven.
- melding van welke connectoren minimaal aangesloten moeten worden om te booten (ATX12V...) - deze zie je nooit
- lijst van specificaties, waar exacte chipnamen van alle onboard meuk op staan zodat je makkelijk drivers kunt vinden
- lijst van ondersteunde CPU's en geheugen, in ieder geval datgene wat ondersteund is met de BIOS waarmee het bord geleverd is.
- de toets waarmee je in BIOS setup komt
- CD met drivers voor alle componenten voor recente OSsen
- blokschema zonder locatie jumpers, dipswitches en connectoren
- lijst van marketingblaat van de vendor (OverClockMAXXX III SuperAutoPrut 3000)
- instructie hoe een CPU of DIMM te installeren
- Uitgebreide uitleg van alle BIOSopties die je zeker niet nodig hebt (A20 Gate...)
- Uitleg over opties die in JP/US/waar dan ook op het bord zitten, maar niet op het bord wat je in handen hebt.
- Lijst met reviews over hoe geniaal het bord zou zijn (na aankoop totaal overbodig)
- CD met allemaal tools en adware die je totaal niet nodig hebt, maar wel automatisch geinstalleerd krijgt als je probeert drivers te vinden.
Iig, blokdiagram kun je met goede specs zelf maken als je het wilt.
Oslik blyat! Oslik!
instructie hoe een CPU of DIMM te installeren
Zelfs als ervaren tweaker heb ik dat moeten opzoeken in het boekje toen ik de voor het eerst een processor op een mobiele voet monteerde.
Ik dacht socket open draaien proc erin socket dicht draaien > proc zat niet vast.
Bleek dus dat ze het moederbord leveren met de soc al op de "open stand" iets wat vrij ongebruikelijk is bij normale moederborden.
In normale gevallen is het wel overbodig maar als je het voor het eerst doet best handig.
Een blokken diagram kan best handig zijn als je bij server moederborden kijkt zo kan je zien hoeveel qpi's er daadwerkelijk gebruikt worden.
Zo kom je erachter dat de e7-4870 op supermicro's 8 wegs platform voldoet als e7-8870.
Zelfde geld voor de e5 26xx en e5 46xx op de 4 wegs supermicro platformen.
Zelfs als ervaren tweaker heb ik dat moeten opzoeken in het boekje toen ik de voor het eerst een processor op een mobiele voet monteerde.
Ik dacht socket open draaien proc erin socket dicht draaien > proc zat niet vast.
Bleek dus dat ze het moederbord leveren met de soc al op de "open stand" iets wat vrij ongebruikelijk is bij normale moederborden.
In normale gevallen is het wel overbodig maar als je het voor het eerst doet best handig.
Een blokken diagram kan best handig zijn als je bij server moederborden kijkt zo kan je zien hoeveel qpi's er daadwerkelijk gebruikt worden.
Zo kom je erachter dat de e7-4870 op supermicro's 8 wegs platform voldoet als e7-8870.
Zelfde geld voor de e5 26xx en e5 46xx op de 4 wegs supermicro platformen.
i.m.h.o. maakt een goed blok schema in 1 oogopslag meer duidelijk dan 100 woorden hier en daar in de handleiding!X-Fire-X schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:24:
Maar wat is de meerwaarde van dat diagram dan voor je? Je weet in weze toch wat via de southbridge en de northbridge loopt?
En het is wel zo handig om te zien hoe de moederbord fabrikant de eventuele switches en extra controller-chips heeft aangesloten.
Zoals bijvoorbeeld bij de GA-Z77X-UP7:

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)
Mjah ok, snap je. thnxPaulX schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 12:08:
[...]
i.m.h.o. maakt een goed blok schema in 1 oogopslag meer duidelijk dan 100 woorden hier en daar in de handleiding!
En het is wel zo handig om te zien hoe de moederbord fabrikant de eventuele switches en extra controller-chips heeft aangesloten.
Pagina: 1