Toon posts:

Computer upgrade, wat kan, wat eerst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb nu dit systeem:

Moederbord: Asus M2A74AM-se
Geheugen: 2 GB DDR2
CPU: AMD Athlon X3 425
HDD: 500 gb
Videokaart: Asus EAH 5450 1GB DDR3
Voeding: 400 Watt

Ik wil graag een upgrade uitvoeren, verspreid in 3 fases.

Ik wil uiteindelijk een systeem hebben waarmee ik games als WoW en GuildWars 2 kan spelen en eventueel nog wat nieuwere games (die ik nu niet speel, omdat mijn PC het niet aan kan :) )

Maar wat kan ik het beste als eerst vervangen en voor wat?

Zelf dacht ik aan eerst een videokaart, voeding en SSD-schijf kopen, maar is dat wel handig?
Qua eerste upgrade zat ik te denken aan:

Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
Voeding een simpele voeding die 600 watt geeft
SSD-kaart:Samsung 830 series 128GB

Maar is dit uberhaupt wel mogelijk icm wat ik nu heb. Of vormt mijn huidige PC een bottleneck? Of kan ik beter eerst andere dingen upgraden? Of kan ik beter andere componenten kiezen?

Ik wil in totaal zo rond de 1000 euro uitgeven. De eerste upgrade mag rond de 500 euro kosten.

Ik hoop dat ik niet een al te grote noob ben :)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-03 22:33
Denk eerder dat je beter in de eerste upgrade je RAM mee kunt nemen. Kan voor een hoop spellen een bottleneck zijn, maar ook gewoon in Windows merk je dat

Verder nog evenL welke resolutie heeft je scherm?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:49
Als je 1000 euro wil uitgeven, zou ik gewoon een hele nieuwe PC kopen. Je moederbord is redelijk oud (je sata2 zal bijv je SSD performance flink tegenhouden).

Ook is ddr2 redelijk oud nu.

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-03 00:07
ja, nieuwe kopen als je 1000 eu te besteden hebt.

toettoett

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Zoals al eerder gezegd dus compleet nieuw systeem... Kan je natuurlijk ook in fases doen. Als je nu investeert in een bord, CPU en geheugen, en misschien een SSD erbij, kan je de 2e keer je videokaart, voeding etc doen.
Als je bijvoorbeeld voor een AMD FX8150 kiest samen met een Asus M5A99X EVO R2.0, 8GB GeIL BlackDragon 1866 geheugen en een Samsung 830 128GB SSD zit je op zo'n 450,-
Kies je voor de 256GB-versie, dan kom je op ongeveer 515,- (net iets boven budget dus).
Je kan eventueel kijken of je je hudige systeem kan verkopen, maar dat moet dan genoeg opleveren voor een kast, disk, voeding en videokaart te kunnen bekostigen. Dat is dan gauw weer zo'n 500 euro, en ik vraag me sterk af of je dat nog voor je huidige systeem krijgt (kan je natuurlijk ook nog bij de 2e fase doen).
DIt is natuurlijk maar een van de vele mogelijkheden, maar dat geeft een beetje een idee wat je met 500,- in je eerste upgrade-fase kan doen als upgrade. Daar ga je veel meer plezier aan hebben dan investeren in een oud systeem.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil uiteindelijk 1000 euro besteden, maar niet in een keer, daarom wil ik het in fases doen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Videokaart is het eerste wat je 'moet' vervangen,met daarbij een goede voeding, zeker geen simpel/goedkoop ding.

Elke andere investering zul je je games niet beter mee kunnen spelen.

Hoe lang ga je erover doen voor je volgende upgrade?
Als je nu al een high-end videokaart koopt wordt deze in veel games wel gebottlenecked door je processor.

Verwijderd

Topicstarter
Een fase is 1 a 2 maanden

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals kroegtijger, koop nieuw systeem op graka(/ssd) na, zet je huidige graka(/hdd) in het nieuwe systeem. Koop graka/ssd in fase 2. Klaar. Welke hardware moet je zelf uitvechten, ik persoonlijk zou voor een simpel m-atx bord met de goedkoopste i5 gaan (geheugen, voeding zijn voor AMD/Intel toch hetzelfde qua prijs). Een bequiet voeding van 300/400W, zijn zeer zuinig, goedkoop en goed beschikbaar (zie grote voeding thread, gebruiker 'themask'). Concrete invulling mag je zelf doen ;)

ps. maak het je niet duurder dan nodig, gewoon boxed koelers, geen sli toestanden, mobo met 'just what you need' en niet meer. Ik heb een 2de gen i5 met een 6850 en kan niet boven de 300W verbruik komen, lukt mij niet en de nieuwere generaties zijn alleen maar zuiniger.

[ Voor 24% gewijzigd door analog_ op 26-10-2012 21:01 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Er is eigenlijk niks van je huidige pc wat je kunt gebruiken icm nieuwer spul.
(buiten bottlenecks ook incompatibiliteit)

fase 1&2 tegelijk €650
- 7870
- xfx pro 650
- i5 3750k
- mobo
- 8gb ddr3

fase 3 €350
- 7870 (deze kun je nog langer uitstellen)
- gelid tranquillo
- ssd
- behuizing?

Wat voor scherm heb je eigenlijk?

Kun/Wil je overklokken?

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 26-10-2012 21:00 ]

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
Heb zelf nu een i5 3570 op een Z77 bordje icm een 7850 en kan jou genoemde games iig voluit spelen op een 23" op max resolutie 1920x1080. Speel zelf alleen niet zoveel met anti-aliasing aan.
Met de hierboven aangegeven configuraties moet je dus ook zeer zeker goed mee vooruit kunnen.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 13:19
Wil je een goed advies? Spaar nog even door totdat je die 'fases' in één keer kunt doen, want dan ben je gewoon het beste uit.

Enige wat je mijns inziens kunt meenemen is de harddisk en de kast, verder nieuw.
Pagina: 1