Router keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Hallo,

Inmiddels groen licht gekregen voor het aansluiten van mijn glasvezel verbinding. Dit duurt dus nog ongeveer een week of 2 en dan ga ik 300mbit door mijn kabel krijgen.
Nu loop ik met een dilemma, ik vind het lastig om een keuze te maken welke router ik moet nemen.

Ik lees dat de Linksys e4200 erg goed is, maar dat er nogal verschil in de versies zit. De v2 heeft betere usb, en v1 heeft beter wifi bereik.
Nu is eigenlijk dat laatste wel belangrijk maar maakt het me ook niet zo heel veel uit, dit omdat ik mijn oude router al op zolder heb staan welke nu fungeert als switch/ap.

Ook lees ik dat de Asus RT-N66U snel maar ook betrouwbaar is. Maar hier hangt ook weer een hoger prijskaartje aan.

Of de Netgear NDR3700 of NDR4500 ofzo?

Om even situatie te schetsen:

Router in meterkast
-> 1 kabel naar IPTV
-> 1 kabel naar pc in woonkamer
-> 1 kabel naar pc slaapkamer 1e verdieping
-> 1 kabel naar zolder
******staat nu mijn oude router op aangesloten wat dient als switch/ap(is maar 100mbit)

- download pc
- game laptop

Om mijn download en game pc dus ook van gigabit internet te voorzien wil ik graag een switch kopen welke gigabit ondersteund:

http://www.alternate.nl/h...1005D/48928/?event=search

Hierop sluit ik dan dus ook weer de sitecom ap aan om op zolder beter draadloos bereik te hebben. Dit doe ik voornamelijk als ik in bed lig om op mijn telefoon beter bereik te hebben.

Verder hebben we minimaal 4 smartphones aangesloten op het draadloos internet.

Eigenlijk mijn eisen zijn:
- overal gigabit verbinding en toegang om de 300mbit eruit te halen.
- redelijke goede wifi verbinding liefst tot op zolder(2e verdieping)
- geen restricties zoals ik nu heb bij KPN Experiabox

Mijn gebruik voornamelijk is usenet, dus ik upload niet veel. Maar download wel redelijk wat.

Heb deze test ook nog doorgelezen maar het is allemaal zoveel cijfers:
http://nl.hardware.info/r...te-routers-van-het-moment

Graag hoor ik van jullie wat advies en welke ik eventueel het beste zou kunnen nemen, ook als het bijvoorbeeld zware overkill is waar ik naar kijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03
Het ligt ook veel aan je huis. Hier (nieuwbouw, rijtjeswoning) haalt de Linksys E4200 nét de slaapkamer (vanuit de meterkast). Het bereik valt mij tegen voor de prijs. Ik heb echter geen ervaring met de andere types die je noemt.

Ik denk dat je het echter niet snel gaat halen met slechts één router, wil je op drie verdiepingen goed bereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tot op zolder redelijk goed gaat je met een moderne (betonnen) huis gewoon niet lukken met één WiFi-router. Wat je wilt is een redelijke beneden en vervolgens boven op zolder een AP die met Gb Ethernet aangesloten is op de router beneden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Precies, maar dit ligt er zo al. Ik wil alleen weten of jullie ervaringen hebben met deze routers en welke de beste keuze zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:27
Kijk ook eens naar de Asus RT-N66U / RT-AC66U routers. De software is lekker uitgebreid en ze presteren ook nog eens bijzonder goed. (een AC66U trekt een 100Mbit/s glaslijn makkelijk dicht, zelfs over N-WiFi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Zoals je in mijn begin post las, twijfel ik voornamelijk tussen de asus en linksys. Asus is wel beter, maar ook een stuk prijziger.

Waarin blinkt de asus dan uit? En wat kun je hier extra mee?

[ Voor 19% gewijzigd door ralph0603 op 27-10-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ralph0603 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:08:
Precies, maar dit ligt er zo al. Ik wil alleen weten of jullie ervaringen hebben met deze routers en welke de beste keuze zal zijn.
Zat ervaringen, heb op kantoor een WNDR3700, wat twee jaar na verschijnen nog steeds doorgaat voor een van de beste simultaneous dual-band WiFi-n routers. En zelfs dat gaat je echt *NIET* helpen op zolder.

Boeien hoe het nu ligt, richt het in zodat wat je wilt gaat werken :o

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 27-10-2012 16:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
WNDR3700 heeft een lagere wan-lan output, hier was ik op geattendeerd dat ik deze dus beter niet kon nemen.

Maar ik denk dat we niet op dezelfde lijn zitten, ik snap ook wel dat ik niet met de router beneden tot boven goed signaal ga halen. Ik hoef boven ook geen signaal van beneden te hebben, omdat ik hier nu momenteel al een 100mbit ap heb staan, dit is genoeg voor mijn telefoon momentje in bed.

Het gaat dus meer om de router met zijn functies onderling, waarom voor de linksys kiezen of waarom voor de asus/netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Wat let je om de modem / router te gebruiken die je van de glasvezel aanbieder krijgt? Deze gebruik je ALLEEN voor de PC's die bedraad zijn (hang er dus een Gb switch er tussen).

Aan deze Gb switch, kan je het hele huis door gaan en naar AP's de UTP trekken. Ik moet nog een keer zien, dat jouw iPhone (of Samsung or Nokia etc..) 300 MBps haalt.... NO WAY!!!

Je PC haalt Usenet wel "leeg", en die krijg dus de Gb switch of rechtstreeks op de modem. Deze PC heeft alles nodig, en die krijgt het ook.

De rest, is bijzaak (99% kans dat je met je laptop alleen wilt surfen, mailtjes sturen, Youtube kijken, uitzending gemist etc..etc....). Dus aan 4 á 8 MBps genoeg.

Nog een vraag: Haalt jouw PC wel die 300 Mbps? En niet vanwege de LAN kaart (die haalt het wel), maar jouw harddisk.... Kan die deze "schrijfsnelheid" wel halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:34:
Wat let je om de modem / router te gebruiken die je van de glasvezel aanbieder krijgt? Deze gebruik je ALLEEN voor de PC's die bedraad zijn (hang er dus een Gb switch er tussen).
Ik krijg alleen een glasmodem geleverd, dus hier zit geen router in. Geen wifi acces dus en ook geen dhcp switch etc etc..
Aan deze Gb switch, kan je het hele huis door gaan en naar AP's de UTP trekken. Ik moet nog een keer zien, dat jouw iPhone (of Samsung or Nokia etc..) 300 MBps haalt.... NO WAY!!!
Again, ik hoef ook geen 300MBIT te halen op mijn smartphone, 100MBIT wat mijn huidige AP doorzend is hiervoor genoeg.
Je PC haalt Usenet wel "leeg", en die krijg dus de Gb switch of rechtstreeks op de modem. Deze PC heeft alles nodig, en die krijgt het ook.

De rest, is bijzaak (99% kans dat je met je laptop alleen wilt surfen, mailtjes sturen, Youtube kijken, uitzending gemist etc..etc....). Dus aan 4 á 8 MBps genoeg.
Precies zo is het prima verwoord, er staan 2 pc's verder in dit netwerk, welke van mijn ouders zijn en maar wat e-mailen, youtuben etc.. Deze staan overigens ook gewoon bedraad aangesloten.
Nog een vraag: Haalt jouw PC wel die 300 Mbps? En niet vanwege de LAN kaart (die haalt het wel), maar jouw harddisk.... Kan die deze "schrijfsnelheid" wel halen?
Mijn download pc heeft harde schijven van Western Digital erin hangen om te downloaden(WD20EARS)een schrijft snelheid van rond de 60MB/s. Dit is dus volgens mij wel voldoende?

Om even duidelijkheid te scheppen:
Alle pc's zijn dus bedraad aangesloten momenteel, en dat wil ik dus ook zo houden.
Op zolder heb ik een 100mbit router(sitecom) omgebouwd naar een switch/ap. Deze geeft dus nu op zolder aan mijn laptop en download pc maar 100mbit door, hier wil ik dus die switch voor gaan gebruiken die ik hier gelinkt heb van TP-link. Op deze TP-link sluit ik gewoon weer mijn oude router aan om zo toch boven weer sterk signaal te hebben, dit is gewoon voor mijn smartphone, verder geen computer of iets dergelijks op aangesloten.

Ik heb dus momenteel 2 routers : 1 kpn experiabox (100mbit) en een sitecom (100mbit, fungeert als switch/ap op zolder)

Ik wil dit dus gaan uitbreiden naar: 1 router beneden (gigabit) , switch op zolder(gigabit) en sitecom router wat fungeert als switch/ap op zolder(100mbit)

Hierdoor zijn alle pc's bedraad verbonden met een gigabit aansluiting, en enkele smartphones/ipad verbonden via wifi.

Is het zo wat duidelijker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:41
Hou in de gaten dat die geadverteerde wifi snelheden pure marketing is.
Die 100/150/300 snelheid ga je nooit halen.

Verder is het effectieve bereik van je wifi altijd afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse.
Kunnen wij dus weinig over roepen.

TP Link heeft ook een populair en betaalbaar model weet ik.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Topicstarter
aZuL2001 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:29:
Hou in de gaten dat die geadverteerde wifi snelheden pure marketing is.
Die 100/150/300 snelheid ga je nooit halen.

Verder is het effectieve bereik van je wifi altijd afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse.
Kunnen wij dus weinig over roepen.

TP Link heeft ook een populair en betaalbaar model weet ik.
En aan welk model van TP-link moet ik dan denken? TP-LINK TL-WDR4300 ofzo?
Pagina: 1