Breedband Internet op 6draads kabel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Gaisor
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-03-2021
We hebben thuis een verbouwing gedaan, maar hadden niet gedacht dat het draadloos internet signaal op verschillende plekken erg ging verminderen. Nu wou ik op een plaats waar een ledstrip hangt (een soort lichtzuil). Een draadloze router bijplaatsen, die dan mijn wifi netwerk uitbreid. (ideale plaats in de omgeving, heel open, en toch onzichtbaar opgesteld)

Ik heb op die plaats 230v en UTP kabel.
Het aansluiten zou dus gemakkelijk zijn.
Maar ik vroeg me of het mogelijk is breedband internet door een 6draads kabel te sturen?. Gebruikt internet alle kabeltjes van een utp kabel?
Ik zou namelijk graag nog een extra buzzer plaatsen om zo een deur controle te doen. ( inkomende mensen)

Is dit mogelijk via 1 en dezelfde utp kabel?

Groeten Pieter

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
Voor gigabit heb je 8 aders nodig van je UTP kabel, voor 100mbit is 4 voldoende.

Wel kunnen, als je ook nog andere signalen over de overige aders gaat zette deze gaan storen.

Verwijderd

Ik heb over 1 UTP een 100 Mb netwerk (naar router in meterkast), en over de andere twee paren (4 draden) gaan de twee telefoonlijenen voor VoIP.

Buzzer kan misschien wel, maar je moet dan met relais gaan werken. Een buzzer "trekt" nogal wat stroom. Op zich zal de UTP wel uithouden (het indukken duurt toch maar 1 a 2 seconden), maar de storingen "kunnen" problemen geven. Hoeft niet.

Maar als het wel gebeurt, dan moet je een knop buiten plaatsen, en die met een kleine 12V relais verbinden. Die zal dan de buzzer thuis laten aangaan. Dan heb je dus een 12V voeding nodig. je kan ook een 8V beltrafo gebruiken, alleen moet je dan relais door een 8V of 6 V versie vervangen....

• Gaisor
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-03-2021
De bel is al uitgevoerd met een relais , wegens meeerdere grote bellen. (De meeste nieuwe relais zijn 8-250v (dus is wel handig))

Ik ga het proberen, of de snelheid voldoende is. Bedankt trouwens voor deze info!